101 rollspel du borde spela innan du dör!

Åh det skulle jag så gärna vilja spela! Äger det men har aldrig "fått det till bordet" så att säga.
Hoppas du får möjlighet. Vi har spelat Oraklets fyra ögon och Kristalltjuren med Svavelvinterreglerna och separat även delar av Svavelvinter-äventyret där vi hade ett kul skuggspel som utspelade sig i Arhems olika stadsdelar.

16. Gastkammaren
Egentligen bara en motor för att skapa spelbara karaktärer med spänningar i gruppen. Att bara få skapa förutsättningarna för och sen spela ut ett drama var en ögonöppnare för mig.

Spela skräckscenarion med ett Jenga-torn som enda mekanik. Faller tornet är din rollperson ute. Ett smart sätt att direkt skapa spänning på ett taktilt sätt som verkligen känns i kroppen.
...och Dread: Dredd är ännu bättre med en klar pacingmekanism inbakad i äventyret och där spelarna vill dra klossar, istället för att ständigt bli promptad av spelledaren att dra klossar.

AD&D 1st ed. för att uppleva oförutsägbara och dödliga äventyr där spelarens egen klurighet är viktigare än rollpersonens egenskaper.
Spela i en Low(er) och Gritty(er) Fantasy setting inspirerad av Swords & Sorcery alá Conan, Elric, Lankhmar etc.
Denna edition är D&D i sin renaste Gygaxian form. Spelmekaniken uppmuntrar till utforskande (exploration) och (survival) där erfarenhet belönas med Guld som krävs för att utveckla sin karaktär (Level-Up). Spelledaren ska i första hand bedöma spelarnas val och agerande utifrån "Rulings, not Rules" - regler ska inte stå i vägen för spelarnas upplevelse - spelare ska belönas för sin påhittighet och förmåga att improvisera.
Husregler uppmuntras om spelledare/spelare tycker att dessa förbättrar spelupplevelsen.
Inspireras av David A. Trumpier, David C. Sutherland och Jeff Easley omslagen på regelböckerna likväl av alla fantastiska monsterillustrerationer av David C. Sutherland, Tom Wham & Jean Wells (MM), Ross Nicholson (FF), David C. Sutherland, Jim Holloway, Larry Elmore, Harry Quinn (MMII).
Upplev Dungeons & Dragons då THAC0 endast var i sin linda ;) för vidare insikt i detta core koncept i AD&D se AD&D 2nd ed.

Last edited:
D&D B/X (alternativt OSE) för att uppleva grunden till det som tillsammans med OD&D, AD&D är ursprunget för hela OSR rörelsen.
Grundbultarna i OSR rörelsen som kommer ifrån främst D&D B/X:
- minimalistiska och modulära regler som sätter fokus på spelarens uppfinningsrikedom framför vad som står på karaktärsbladet.
- Rulings, Not Rules
- Strid är dödligt och ska inte vara balanserat, med fördel undviks strider.
- Reaktioner/Moral (Reaction Rols/Moral Checks) är grundläggande egenskaper i både strid och icke fientliga interaktioner med monster/icke-
spelar-karaktärer.
- Exploration, Survival och Dungeon Crawl utgör grunden i spelet - dessa utförs utifrån väl definierade procedurer.
- XP for Gold och Resurshantering driver spelet samt spelarutvecklingen framåt.
- Interaktioner med olika Fraktioner är vanligt förekommande för att bygga dynamik i spelets händelseförlopp.
- B/X strukturens minimalistiska och modulära konstruktion lämpar sig särskilt väl för husregler samt modifiering alá dagens DIY-kultur.

Inspireras av Erol Otus egensinniga och underbara illustrationer!

OD&D för att uppleva lätt eller kanske total regel-förvirring :eek::ROFLMAO: - görs med fördel genom att endast tillåta de tre grundklasserna Fighting Men, Cleric och Wizard om man frågar @P.eLL.e :cool:
- Back to Basics
- Du har slarvat bort dina mångsidiga tärningar och hittar mestadels 6-sidiga tärningar när du rotar runt i din gamla RPG samling.
- Tolkningsföreträde av de obegripliga och motsägelsefulla reglerna medför en härlig känsla av Anarki och frihet.
- Du överlever inte mer än max 3 stridsrundor om du inte omger dig med Henchmen/Retainers och Hierlings.
- Charisma är ett livsviktigt attribut, inte minst för att säkerställa att du kan attrahera icke-spelar-personer nämnda i punkten ovan.
- Om någon spelare prompt ska spela en Tjyv bör man med fördel använda sig av den upprättade version som tagits fram av @P.eLL.e

Inspireras av den action-fyllda illustrationen av Krigare till Häst av Keenan Powell som pryder OD&D boxen samt andra skojiga illustrationer i de tre grund-regelböckerna. Powells illustration var starkt inspirerad av ursprunglig illustration föreställande Odin på sin häst Sleipnir. Keenan Powells illustration återkom senare i ny tappning av Jeff Easley på omslaget till Players Handbook AD&D 2nd ed.

Om man får regel-härdsmälta rekommenderas någon av de kurerade versionerna Swords & Wizardry, Delving Deeper eller WhiteBox.

Runequest 2nd ed. (1980) by Greg Stafford and Lynn Willis Chaosium.
- första officiellt publicerade BRP reglerna (Tätt följt av Sandy Petersen's Call of Cthulhu).
- föregångare till det Michael Moorcook inspirerade Stormbringer, som tillsammans med Magic World låg till grund till Drakar & Demoner. Rent mekaniskt är det den senare Magic World som användes som "blueprint" till första DoD utgåvan 1982 och Stormbringer senare som förlaga till det ikoniska omslaget till andra DoD utgåvan 1984.
- undertecknad anser att UK boxen har den snyggaste illustrationen av alla utgivna editioner av RQ. :cool:
- RQ 2nd ed. ursprungliga version av BRP erbjuder en minimalistisk regeluppsättning jämfört med 3rd ed. och efterföljande RQ versioner.
- Karaktärsutvecklingen anses som snabb då regelsystemet fortfarande stöder en okomplicerad mekanik med fokus på äventyrsberättandet.
- Strider är dödliga och omfattar taktiska element.
- Bra integration av Magisystem i spelvärlden (Glorantha), icke klassbundet och uppdelad på Rune- Spirit- samt Sorcery- magic kopplade till gudar, kulter och kosmiska krafter som spelarna kommer i kontakt med.
- Introduktion av BRP's standardiserade skills-system med %-checks.

Last edited:
Into the Odd by Chris McDowall om du som inbiten rollspelare med många klassiska rollspel under bältet vill prova ett innovativt, strömlinjeformat, old-school inspirerat spelsystem med snabb, dödlig och minimalistisk mekanik.
- Automatiska träffar i strid, slå skada direkt.
- Direkt skada, det som inte absorberas av karaktärens skydd dras av från Hit Protection och därefter karaktärens Styrke attribut.
- Klasslöst, karaktärer definieras av de tre attributen Strength, Dexterity, Willpower samt deras start-utrustning.
- tärningsslag krävs endast för utvärdering av hög-risk-actions och saves
- Rutin skill checks ersätts i hög grad av rulings och spelledarens bedömning av utfall baserat på spelarens valda tillvägagångssätt.

Into the Odd har legat till grund och inspirerat en liten egen nisch av efterföljande rollspel:
- Cairn 1st/2nd ed.
- Mouseritter
- Electric-/Mythic-Bastionland
- Liminal Horror

Missa inte att spela det i regelboken medföljande äventyret "Järnkorallen" !!!

Last edited:
Runequest 2nd ed. (1980) by Greg Stafford and Lynn Willis Chaosium.
- första officiellt publicerade BRP reglerna (Tätt följt av Sandy Petersen's Call of Cthulhu).

Är du alldeles, alldeles säker på att inte första utgåvan av Runequest (1978) var tidigare med BRP regler?

22. Alien Rpg i cinematic mode. I synnerhet Chariot of the Gods. Träffsäker genreemulering i reglerna, som i detta format som visar på hur mycket man kan åstadkomma genom att rama in premisserna på ett genomtänkt vis - färdiga rollpersoner, akter, hemliga agendor - samtidigt som det finns utrymme för utveckling inom scenariot. (Blade Runner kan funka som bubblare här, som gör något liknande med sina case files, men där vad spelgruppen själva lägger för premisser har större bettydelse för utfallet.)

Apocalypse World
Ett lite nytänkande sätt att strukturera vanligt jävla rollspel för att skapa en viss känsla och upplevelse. Följ proceduren och det kommer att bli kanon, försök spela "som vanligt" och det kommer att bli kass. Trots alla hack har endast ett fåtal lyckats dra nytta av grundtankarna som originalet kom med.

24. Cy_Borg. Ett utmärkt spel för att få uppleva och spela dystopisk framtid på cyberpunktema. Världen Cy är kärleksfullt och spelbart detaljerad. Reglerna är enkla men effektiva och roliga att använda. De olika generatorerna på webbsidan är värda att testa eller utforska (eller båda).

PUNKMAKER

25. Oktoberlandet Framförallt för den (i min mening) unika premissen sagofolk i ett mörkt streampunk-Ryssland. För det subjektiva berättar-upplägget där det inte går att fastslå vad som egentligen stämmer och för att det blir kul med den FATE-baserade motorn. Blir sugen på att spela bara jag tänker på det.

13. Svavelvinter RPG Jag är partisk här eftersom jag var med som regelbundet bollplank under stora delar av processen, men jag tycker verkligen att det här spelet och dess mekanik fångar romanerna riktigt bra. Tyvärr känns det som spelet försvann ganska snabbt till fördel för Ligans nästkommande släpp Mutant År Noll.
Det var verkligen nytänk och jag tyckte skuggspelet var en av höjdpunkterna. Jag uppskattade det här att alla runt bordet var delaktiga. Berättaren och spelarna gör rollerna tillsammans. Särskilt när RP kunde hoppa in och spela olika NPC:er och vinna ödestärningar. Mycket bra med att man spelade olika scener och slapp allt detta tråkiga så rör vi oss mellan punkt A & punkt B och rullar på en trist slumptabell. Helt klart ett rollspel som borde nått ut till en bredare publik.

22. Alien Rpg i cinematic mode. I synnerhet Chariot of the Gods. Träffsäker genreemulering i reglerna, som i detta format som visar på hur mycket man kan åstadkomma genom att rama in premisserna på ett genomtänkt vis - färdiga rollpersoner, akter, hemliga agendor - samtidigt som det finns utrymme för utveckling inom scenariot. (Blade Runner kan funka som bubblare här, som gör något liknande med sina case files, men där vad spelgruppen själva lägger för premisser har större bettydelse för utfallet.)
Ett rollspel som jag har blandade känslor för.... Rollspelet fångar verkligen Alien/Aliens Filmerna (jag tyckte 1 & 2 var bra och sedan gick det bara utför...) på ett bra sätt. Det är helt klart ett plus....men ändå också ett minus. Jag tycker nog Cinematic mode med one-shoots är bästa sättet att spela. Men kampanj är hopplöst. RP faller som flugor så fort en xenomorph dyker upp och det blir TPK allt för ofta. Det känns som Adnd Tomb of horror där alla får spela minst 3-4 RP för att man ska ha en chans att klara sig igen ett äventyr. Så för mig blev det death fatigue i kampanjläge.

Men cinematic är 5 av 5 möjliga.

Här får jag passa på att göra reklam för rollspelspodden Vi spelar rollspel. SL Mikael Melin (eller vad han nu heter) gör Chariot of the gods på ett ypperligt sätt (hatten av för dig Mikael) och Aron som spelar Leah Davis borde få en oscar för sin roll. Så bra. Om ni inte lyssnat på deras fyra avsnitt så gör det!!!! Jag satt som på nålar när jag lyssnade.

26. Middle Earth Role Playing. MERP.
Ett härligt rollspel där skadetabellerna är underhållningen. Roligt så länge man själv lyckades att rulla högt på tabellerna men ack så trist när SL rullade 80 på huggtabellen och artären upp till huvudet kapades och du dör i smärtor inom en runda. Det tog verkligen tid att göra en RP och ännu snabbare att få honom/henne död i första striden.

Back