1001 rpgs you must play before you die

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
#53 InSpectres

Ni är Ghostbusters, typ, men inte de smarta nördarna som grundat ett spökjägarföretag, utan ett gäng hoppfulla aspiranter som grundat ett eget företag som en del av franchisen. Nu blir ni uppringda av en hemmafru som hittat slemmiga fotspår i källaren, och det är dags att rycka ut.

InSpectres ger spelarna väldigt stor makt över berättelsen, eftersom de får hitta på egna ledtrådar och driva historien framåt när de lyckas med tärningsslag. Lyckade tärningsslag ger poäng som samlas tills de når upp till det förutbestämda målet, då rollpersonerna finner gåtans lösning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#54 prince valiant.
prince valiant bör spelas för sin annorlunda (iaf för den tiden) och enkla resolutions mekanik där man singlar slant . Man har endast 2 grundegenskaper och för att se om man lyckas med något plockar man upp så många mynt som man har värde i någon av grundegenskaperna och singlar slant och ser om man får krona eller klave. Spelet var även tidigt ute med att lägga fokus på story och narrativism snarare än silumationism .
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
#56 James Bond 007: Role-Playing In Her Majesty's Secret Service (Victory Games, 1983)

För att det var det första spelet som jag tycker på riktigt lyckades fånga stämningen i en litterär förlaga. Det var inte det första spelet att bygga på en sådan. Men tidigare hade man mest smackat på settingen det system man för tillfället hade som favorit och så fick det vara bra med det. Huruvida det egentligen passade eller ej var mindre viktigt. Men när det gäller James Bond så satte man sig ner och konstruerade ett system från grunden, ett där varje enskild del ställdes inför frågeställningen "Hur bygger vi det här så att det känns som en Bondfilm?".

Lyckades man? Jajjamensan. Spelet är snart 40 år gammalt men jag tycker ärligt att inget annat spel gjort det bättre. "Nobody does it better."
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#57 WWF the world wrestling federation basic adventure game.

Bara för att det är ett wrestling rpg som lyckats få använda det officiella WWF namnet . Hur spelar man ens ett wrestling rpg . Vad tar man sig för , skall man bara spela ut wrestling matcher eller skall man även gestalta brottarna utanför ringen ?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Att rekommenderar riktiga bojsänken för att man ska veta vad det är känns helt förryckt i min värld, men det är ju jag det.
Många intressanta rekommendationer annars.

#58 Dogs in the Vineyard
Spela religiösa fanatiker med motbjudande ideologi och drabbas av intensiv Bleed när du inser att du som spelare är en aktiv del av vad din rollperson begår för handlingar. Hyggligt intressant spelmekanik, och dessutom allas darling och mycket inflytelserikt i designkonversationen på The Forge.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
#59 Svavelvinter
Intrigskapande och berättelsefokuserat regelsystem som utifrån karaktärernas agendor blir lite av ett självspelande piano. Metanivån med Skuggspel och Profetiagenerator eldar på berättelsen ytterligare. Det här var min inkörsport till karaktärsdrivet spel och revolutionerande mitt tidigare snäva sätt att spela rollspel på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag gillar att folk kör ett spel per inlägg. :)

#60 Once Upon a Time
Berätta sagor med hjälp av kort. Tvisten? Varje deltagare har sitt eget slut att berätta emot och vill bli av med sina kort på handen så att de kan avsluta sagan med just sitt slut. Här kan man se att tävlingsmoment och samberättande inte hör ihop, då det brukar bli att man antingen improviserar ihop en bra saga eller att man försöker vinna och sagan stryker på foten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
#61 Medan världen går under
Ett spel som tydligt visar att man kan kombinera tävlingsmoment med samberättande. Enkel mekanik, men jag har bara haft ett enda spelmöte med detta spel (alltid spelat med nya personer) där jag kände att berättelsen pyste. Alla berättar mot att slutet går under, men bara halva gruppen får sitt slut uppfyllt. Gör en snygg sak med hur man etablerar och fördjupar historien på ett naturligt sätt, istället för "refreshment scenes" som är så populära i Fate-derivat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#62 Iron sworn
Iron sworn är ett pseudo Järnålders/vikinga inspirerat fantasy rpg som drivs av pbta men det är icke därför man bör spela iron sworn utan på grund av att iron sworn kommer i tre olika play modes , classic med SL eller co-op där alla delar på spelledadrrollen eller solo där man spelar som ett mer avancerat ensamma vargen soloäventyr med slumptabeller kallade oraklet för att generera fram ett äventyr . Spelet är dessutom helt gratis i PDF versionen för den som vill prova på.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#63 10 candles
10 candles är tragisk skräck där alla spelarna för eller senare kommer att möta sitt öde .
man tänder 10 värmeljus och när ett ljus slocknar eller spelarna misslyckas med konfliktresolotion så flyttar man fram spelat en scen närmare undergången , spelarna får då lov att etablera en ny sanning om spelvärlden samt att tärningspölen spelarna får använda krymper så att risken att misslyckas blir allt större för var scen som går men det är först när det sista ljuset brinner som spelarna går sitt öde till mötes . Man skriver även ned sådant som vices and virtues och likande på lappar som spelarna kan bränna på ett av värmeljusen för att få ingame effekter .

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
#64 Neotech
Något som jag tycker Neotech lyckats alldeles fantastiskt med är att hänga med i och vara relevant för sin samtid! Första utgåvan blandade klassisk cyberpunk och wolverineklor med avancerade regler tänkta att vara "realistiska" (oavsett vad man tycker om reglerna idag gav de spelet ett stort sken av seriositet som ex. Mutant 2089 saknade). Neotech 2 hade en känsla och stil som var väldigt förankrat i hur man såg futurism i början av 2000-talet. Även om jag inte var ett fan av fotona i boken ens då går det inte att förneka att de för tankarna till ex. Matrix vilket där och då var helt rätt tänkt! Och Neotech Edge är en briljant satir på dagens hyperkapitalism och lyfter frågor både kring sociala medier och klimatet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
#65 The Whispering Vault (1993)
Rollspel som tar 90-talets kära idé om att spela övernaturligheter och skruvar upp det till max. Intressant system där du kopplar din egna mänsklighet till fem nycklar och kan spela rollpersoner från vilken tidsera som helst. Ni jagar sedan gudar som blivit kära i sin egna skapelse och därför orsakat oreda genom att hoppa in i denna skapelse. Ert jobb är att plocka dem och stuva dem i det viskande valvet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
#66 Tenra Bansho Zero (2000 i Japan; 2013 i engelsk översättning)
Det här är one-shot spelet bland one-shot spel. Högoktanisk animeinspirerad action ända in i benmärgen och precis så spårat som det behöver vara för det. Men också med stort fokus på drama och karaktärer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
#67 Amber Diceless (1991)
Inte bara ett rollspel egentligen utan en spelstil med tillhörande regler. Om du vill intrigera, backstabba, och använda magiska krafter på samma sätt som Corwin och hans gelikar i Zelaznys böcker - spela det!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
# 30 MERP (1982)
Jag vet, The One Ring är egentligen bättre på att förmedla Tolkiens Midgård, men det finns orsaker till att ta en titt på detta spel också. Stridssystemet är krångligt i början med alla tabeller men när det väl sitter får man ett otroligt härligt dödligt system där varje strid kan bli din sista och där utfallet är ruskigt kreativa! Spelet har även riktigt bra settingböcker!
Seriös fråga
Varför välja Merp över Rolemaster,
Merp känns ju som en ner vattnad Variant av rolemaster, och jag köper att det är lättare att spela men, är det bättre?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Seriös fråga
Varför välja Merp över Rolemaster,
Merp känns ju som en ner vattnad Variant av rolemaster, och jag köper att det är lättare att spela men, är det bättre?
Jag har inte spelat Rolemaster, så jag kan tyvärr inte svara på det. Rolemaster är säkert bättre, men när jag började spela MERP i min ungdom visste jag inte ens att Rolemaster fanns. Så det har liksom bara blivit så.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
69#Spire
Alltså, vem vill inte spela mörkeralver som försöker omkullkasta de hemska högalverna som ockuperat deras väldiga stad, Spire?
" Spire is a roleplaying game about desperate revolutionary dark elves caught up in a secret war against the high elves, or aelfir, who rule the towering city of Spire."
Det här spelet har grymma illustrationer och en cool setting, som sedan utvecklats till ett helt eget Dungeon Crawl spel, Heart.
 
Top