1001 rpgs you must play before you die

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Den här idén fick jag i går kväll precis innan jag somnade. Jag tänker mig en tråd där man lägger in rollspel som man rekommenderar andra att spela och några argument om vad som gör just det spelet så viktigt. Jag förväntar mig kanske inte att vi kommer hitta 1001 rollspel, utan den siffran är mer tagen utifrån motsvarande faktiska namn på böcker om t.ex. filmer, sånger, datorspel etc. Så välkomna att fylla på! Tacksam om vi håller tråden ren från övriga kommentarer (t.ex. på andras rekommendationer eller andra typer av inlägg).

(...och självklart är man välkommen att rekommendera sina egna rollspel)

#1 - Drakar och Demoner 2.1 (1985)
Av högst personliga och nostalgiska skäl får det här spelet inleda listan. Det var här alltihop började för mig. Det var det första rollspelet jag spelade och det första rollspelet jag senare fick (i present av föräldrarna, gissningsvis när jag fyllde 10). Eftersom jag redan hade fått tillfälle att spela innan jag köpte det så hade jag redan fått reglerna förklarade för mig, men jag upplever ändå att de var ganska lätta att ta till sig. Introduktionsäventyren som följde med (Spindelkonungens Pyramid och Skelettbyns hemlighet) var två ganska simpla historier (speciellt Skelettbyn), men de fyllde vid tidpunkten sin funktion. Även om den här versionen av spelet kanske inte står sig så väl mot dagens produktioner (eller ens senare versioner av samma spel) så bör man (om inte annat ur ett allmänbildningsperspektiv ha spelat det någon gång innan man dör). :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
#2 - 7th Sea (1999)
För att det är drama, det fokuserar på saker som andra rollspel inte gjorde så mycket just då (dess Backgrounds är vad som senare inspirerade Aspects i Fate fick jag nyligen lära mig), och för att det bucklas flitigt med swash!

#3 - Star Wars d6 1st Edition (1987)
Viktigt att spela det som det faktiskt är skrivet. Många svenska grupper verkar mest ha spelat det som DoD fast med T6:or. Det är ett fartfyllt, intensivt, matinéigt rollspel vars influenser går att spåra långt framåt i tiden. Det känns fortfarande modernt i sin take på många saker, utom möjligen samtalet om att fudga tärningsslag.

#4 - Microscope (2011)
Hade otroligt kul med detta spel, som mer är ett berättelseverktyg än ett traditionellt rollspel och antagligen inte faller alla i smaken. Men det var en supercool upplevelse och det är ett sånt spel som jag beställde direkt efter att ha testat det! Supercoolt.

#5 - All Flesh Must Be Eaten (1999)
Plocka lite arketyper, eller skapa rollpersoner som är Norms och har massor med gruppdynamiska nackdelar. SL bygger en tokig oberäknelig zombie. Spela ett överlevnadsscenario. Röj loss med intraparty conflict och ha bara skitroligt med premissen. Skjut varandra, blås varandra, försök fly - återupplev de dramatiska bitarna av Night of the Living Dead, men i er egna spårade version.

#6 - Fiasco (2011)
Gillar att använda Fiasco som ett sorts intro till rollspelande. Spelledarlöst och laserfokuserat, lätt att förklara, och roligt att spela. Inte alla rollspelares kopp té, men det gör sin grej otroligt bra.

#7 - Fate (i någon variant) (2003)
Att spela med Aspects och andra formella regler för samberättande tar fram en ny sida i rollspelen för de som är vana vid annat. Att dessutom skapa värld tillsammans på ett roligt sätt och framförallt använda språket i spel som spelmotor är återigen inte allas kopp té, men det gör Fate till en ganska unik spelupplevelse.

#8 - Dungeons & Dragons (1974+)
Spela något av dem. OSR:a loss, eller kör femman, eller trean, eller vilken som nu låter spännande för dig. Men att ha spelat eller spellett D&D någon gång känns ärligt talat som allmänbildning om en vill kalla sig rollspelare!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
#9 Mutant 2089 (2089)
Ett snabbt och kul cyberpunkspel med goda incitament för att skapa egna äventyrsplstser! Konceptet med mutanter gör settingen unik, ha de inte i bakgrunden när ni spelar utan embracea konceptet!

#10 The wheel of time (2001)

Nu när tv-serien kommer är det såklart dags att damma av denna gamla pärla. Med en riktigt bra variant av d20-systemet och det alldeles fantastiska äventyret Prophecys of the Dragon får detta inte missas!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
#11 King Arthur Pendragon (1985+)
Ett av de första rollspelen gjorda för att spela i en specifik setting. Originella idéer som Pendargonslag och vinterfas har återanvänts i många senare rollspel. Har också ett regelsystem för personlighet och ett annat för hur ens barn ärver denna personlighet (och en del av ens ära samt all ens egendom).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
#13 Paranioa (1984+)
Underbart ironisk humor-setting som varsamt uppdaterats med åren. Reglerna har växlat men bygger alla på att rollpersoner är högst dödliga och spelarens främsta uppdrag är att få de andra vid bordet, framförall SL, att skratta samtidigt som hen mer eller mindre subtilt dödar deras rollpersoner. Många skulle nog säga att detta är galaxens bästa humorrollspel.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
#17 F.A.T.A.L. (2000)
F.A.T.A.L. är en akronym. I första versionen stod det för "Fantasy Adventure to Adult Lechery", i andra versionen "From Another Time Another Land".
Reglerna består av en grundbok på nästan 1000 sidor och det finns regler för allt man inte vill ha regler för.
För män slår man fram pensilängd, för kvinnor vaginadjup, och så finns det givetvis regler för våldtäkt.
Det är känt som världens värsta rollspel.
Man ska spela det av den enda anledningen att man ska kunna säga att man spelat det värsta rollspelet. Ungefär samma anledning som man ska se filmen Sodoms 120 dagar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
# 18 Sea Dracula

"
Sea Dracula
is kind of a role-playing game. We’re
going to pretend to be crazy animal
lawyers who are prosecuting an important
case in Animal City’s highest court. We’re
going to act out the 4 steps listed below as
if we were actors in some crazy, stupid
cartoon. You can use a funny voice if you
want. As long as we follow the rules, we
can do whatever we want. Remember that!
Making up crazy stuff is part of the game!"

"
The players
take turns giving their opening statements,
stating who they are and whom they
represent. This is when you tell us the
name of the animal lawyer you are playing!
Don’t choose a normal name! This is
important! Choose a CRAZY NAME!
Also, if your animal is a horse or a beaver
or whatever, don’t call it “something
horse” or “something beaver”. That’s just
stupid. Here are some examples of
awesome names: Sea Dracula, Zebra Tiger,
Rocket Walrus, Jason Morningstar, Wheat
Beaver, Abacus Rex, Impressive Snake,
Weird Beard, Yard Ass, Bat Sandler,
Mystery G."

"
Multiple animal lawyers can represent the
same party. These lawyers don’t work
together. Instead, they argue different
theories of the crime. In Animal City it’s
not uncommon for 5 lawyers to represent
the defendant with no one representing the
city!
Guilt and innocence are relative. All that
matters is which lawyer wins!"

"
Introduce Evidence: Choose one of the 3
pieces of Evidence that you made up in the
Crime Scene step of the game. Stand up in
front of everyone and tell them how this
Evidence helps prove your theory of the
crime. If no one objects, you’ll get a
Lawyer Point! If one of the other players
Objects, you’ll have to dance! The
objecting player chooses the dance! If you
can’t do it (or don’t want to), you don’t get
the Lawyer Point!

(--)

Boss Fight: A Boss Monster attacks! The
player who requested the Boss Fight must
defend Animal City! Each player names a
dance, and you have to do them all to win
the Boss Fight! If you can pull this off,
every other player will lose a Lawyer
Point!"
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
#19 Call of Cthulhu (1981)
Världens bästa skräckspel och antagligen en av anledningarna till att H.P. Lovecraft är så populär idag, samt att världen utanför Sverige fortfarande vet vad BRP är.
På alla listor över världens bästa rollspelsäventyr brukar hälften av titlarna vara CoC-äventyr. Det är alltså inte bara ett skräckrollspel, utan även ett mycket bra rollspel generellt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#20 M.Y.F.A.R.O.G eller mythic fantasy roleplaying game är en skapelse av den dömde mördaren och black metal legendaren numera högertomten Varg Vikernes.

Spelet är en osr-klon och innehåller sådana fantastiska(ironi) mekaniker som att män är starkare än kvinnor och bättre på att slåss medans kvinnor är bättre på sociala färdigheter och att ljuga och ju ljusare hy man har desto bättre är man rent regelmekaniskt och ju högre status och ställning har man inom spelets värld som heter Thule och är nått pseudo europa där skandinavier och övriga germaner är "bäst" Finland/Estland/Lettland/Litauen får förstås inte vara med då dom inte är "renrasiga" germaner .


Man bör spela detta spel av samma anledning som man bör spela F.A.T.A.L helt enkelt bara för att kunna bocka av på sin lista att man spelat denna dumptster fire och för att sedan med kött på benen kunna uttala sig om vilket härke det är.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#21 Vampire the masqurade.

Vampire fenomenet slog hårt på 90-talet och White Wolf var kungar&drottningar där ett tag , det var inne att vara mörk och edgy och lyssna på gothrock och spela vampire . Vampire blev något av ett popkulturellt fenomen på 90-talet.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
# 22The One ring .

Gillar man tolkien så bör man ha spelat the One ring då spelet fångar den tolkieneska andan bättre än något annat sagan om ringen rollspel tidigare gjort. Licensen ligger nu hos Fria ligan som valt att släppa spelet i en ny version så är man dessutom en ligan fanboy så slår man ju två flugor i en smäll .
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
OK, Dängrot har inte numrerat sina, men jag kan räkna...

#23 Traveller (1977)
Det första fullt fungerande SF-rollspelet, och det första helt färdighets-baserade. Visar också hur man gör en sandlåda, men... in spaaaaaace.

#24 RuneQuest 2e/Classic (1979/2016)
Först med färdigheter som kan förbättras, målsättningar utöver loot, gritty realism, magi för alla, splatbooks (i form av kulter).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
#25 Eon. Eon är en del av svensk rollspelshistoria helt enkelt och en riktig tungviktare när det kommer till svenska fantasy rollspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
# 26 Mutant Undergångens arvtagare
Den mest välskrivna och genomarbetade versionen av Pyri-samfundet med sina infallsvinklar på teman som klass och sociala strukturer. Därtill ramverket till den fantastiska kampanjen med samma namn.

# 27 Mutant År Noll
Smart och lättanvänd post-apokalyps som i systemet kombinerar sociala intriger med fritt utforskande och integrerar det i mekaniken för hur RPna själva gör saker. Extra plus för den finurliga kampanjstrukturen i Vägen till Eden.

# 28 Warhammer Fantasy Roleplay, version 1, 2 eller 4
Så lättillgängligt i sin flagranta pastisch av Europas renässans men med så pass mycket djup och flexibilitet bakom att det nästan aldrig blir ointressant.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
# 29 Tassar och Morrhår (förenklade regler). För att man kan spela med sina döttrar som är små möss som löser gåtor och gömmer sig för katter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
# 30 MERP (1982)
Jag vet, The One Ring är egentligen bättre på att förmedla Tolkiens Midgård, men det finns orsaker till att ta en titt på detta spel också. Stridssystemet är krångligt i början med alla tabeller men när det väl sitter får man ett otroligt härligt dödligt system där varje strid kan bli din sista och där utfallet är ruskigt kreativa! Spelet har även riktigt bra settingböcker!
 
Top