Nekromanti 100 bästa filmerna och TV-serierna

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
När det gäller sådant här så har ingen fel. Varken vi, de där två listorna, eller alla andra.

För allt detta är bara åsikter... och åsikter är inte fakta, och det kan aldrig bli fakta, oavsätt hur många som håller med en.

Åtminstone så länge det finns minst en enda person i världen som inte håller med alla andra om det. :wink:

Jag personligen kanske inte håller med allt på dessa listorna, men som sagt, det har ju ingen betydelse igentligen. XD

Är rätt säker på att många inte skulle hålla med mig om mina listor om detta... för "kvalitetsnivån" på alla de filmer och tv-serier som jag gillar kan variera väldigt kraftigt... samma med om jag skulle göra listor på filmer/serier jag inte tyckte om också.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
Lukas;n116133 said:
Nu är jag en filmnörd men mina vänner är det inte, och för några år sedan (nu är vi 22-23) så såg vi Citizen Kane, och de flesta var överens om att den var ganska bra.
Jag är filmnörd, läste för fanken 200 poäng filmkunskap i Gymnasiet. Men jag skulle inte tvinga mina vänner att se Citizen Kane...
Men även utan att vara Filmnörd så fortsätter jag vara arg för att Avatar är rankad högre än Pans Labyrinth och The Seven Samurai...
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Sjukt tråkiga listor. Väldigt få överraskningar och känns som om de satts samman av en fokusgrupp. Eller baserat åtminstone serie-listan på tittarsiffrorna. Filmerna tycks nästan vara IMDB fast med att vissa fått minuspoäng i och med att de tillhör en mindre prestigefylld genre.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
chrull;n116153 said:
Filmlistan blev betydligt sämre av att Amelie och Seven Samurai var med. Utan dem är väl listan i stort sett enbart Hollywood+"Stor-usa-indie" och som bara tog med sådant hade varit lättare att acceptera än en som tydligen försöker vara internationell. Och då är det ju pinsamt mycket som saknas. Vart är Bergman? Vart är Zhang Yimou? Vart är Chris Marker och världens bästa film La Jetée? Godard? Truffaut? Lang?
Amelie fick stort genomslag på biografer i USA (tio gånger större box office än Reservoir Dogs, som ett riktmärke), så även om det är en utländsk film så finns den i det amerikanska medvetandet på ett sätt som få andra internationella filmer. Sen går det för all del att rikta kritik mot hur amerikanska distributörer väljer filmer att ta in, men jag tror det är det perspektivet de haft. Har de inte gått på amerikanska biografer finns de inte.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänker visst skylla på amerikanerna för att de är obildade. För det är en fullständigt enfaldig lista, som får mig att vilja banka huvudet i en betongvägg i frustration över hur otroligt begränsat folks kulturella kapital är. Att alla de bästa filmerna någonsin skulle vara engelskspråkiga faller på sin orimlighet, och nästan hela topp tio är filmer jag inte ens skulle ha med på topp hundra överhuvudtaget. Och det är en amerikansk-film-fetisch-lista, och ändå har de inte med Mysterious Skin, Natural Born Killers eller ens The Man from Earth? wtf? Usch och blä och fy vilken fundamentalt värdelös lista.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Ymir;n116701 said:
Jag tänker visst skylla på amerikanerna för att de är obildade. För det är en fullständigt enfaldig lista, som får mig att vilja banka huvudet i en betongvägg i frustration över hur otroligt begränsat folks kulturella kapital är. Att alla de bästa filmerna någonsin skulle vara engelskspråkiga faller på sin orimlighet, och nästan hela topp tio är filmer jag inte ens skulle ha med på topp hundra överhuvudtaget. Usch och blä och fy vilken fundamentalt värdelös lista. Men jag tänker inte köra ned min smak i halsen på folk så jag avstår från att droppa 100 bättre förslag, ingen kommer ju se dem oavsett.
Jag känner att det är arrogant att hävda att det är för att det är amerikaner. Inte som om folk härifrån är bättre.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
God45;n116703 said:
Jag känner att det är arrogant att hävda att det är för att det är amerikaner. Inte som om folk härifrån är bättre.
mjo, jag tror att svenskar on average har större kulturellt kapital än amerikaner, eftersom vi är ett mindre språkområde är vår kultur inte lika insular. Det är min erfarenhet att folk från enorma länder med dålig flerspråkighet (USA och Kina är praktexempel) ofta har ett väldigt mycket mer begränsat kulturellt kapital än folk från små och flerspråkiga länder. Amerikanerna äger dessutom på många sätt det kulturella paradigmet i världen, vilket ytterligare tjänar till att förminska deras horisont, eftersom de sällan utsätts för utländsk kultur på det sätt vi gör som ständigt får amerikansk kultur nedkörd i halsen.

Observera dock att jag pratar i generaliseringar och tvärsnitt av populationen här; majoriteten av alla svenskar hade nog inte heller gjort mycket vettigare 100-i-topp-listor än denna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vart är Bergman? Vart är Zhang Yimou? Vart är Chris Marker och världens bästa film La Jetée? Godard? Truffaut? Lang?
Var, inte vart.

Och såg inte heller Fellini med flera heller. Men kan ha missat. Sjukt oinsatt lista. Ghostbusters och Breakfast Club, men inte Rom öppen stad, Cykeltjuven, Slaget om Alger eller Bittert ris? WTF?
 
Top