Nekromanti 100 bästa filmerna och TV-serierna

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Orkade inte skapa två trådar så här snackar vi TV-serier och filmer samtidigt.

100 bästa TV-serierna någonsin: http://www.hollywoodreporter.com/li...m/breaking-bad-hollywoods-100-favorite-821362

100 bästa filmerna någonsin: http://www.hollywoodreporter.com/li.../seven-samurai-hollywoods-100-favorite-818479

Vad saknar ni på listorna?
Vad har hamnat fel på listorna, på tok för högt eller på tok för lågt?
Vad är med som definitivt inte skulle vara det?
Also: detta är amerikanska listor så det finns inte mycket icke-amerikanskt material. Ni får gärna föreslå svenska serier och filmer, men skyll inte på amerikanerna bara för att de är obildade. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Listan för tvserier tyckte jag var rätt bra. Hittade följande fel: BSG och True Detective kom för långt ner på tv serielisten. Och buffy, west wing och the wire var inte i top fem men låg rätt nära rätt. Steven Universe var inte med alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Jag... Har sett alla filmer på listan. Wow...

Avatar borde inte vara på listan. Gone with the wind border inte vara på listan.

I övrigt finns det för många feel good filmer på listan. Who the fuck wants to feel good? Och det är en extremt main stream lista, många filmer som borde vara här är inte här och jag tror det är för att de är för konstiga.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Exorcisten och Plutonen saknade jag. 28 days later är nog mer personlig smak är jag rädd.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Vad fan gör Avatar på listan?
Sen vet jag inte om som många människor som inte är "film-nördar" verkligen skulle gilla Citizen Kane. När den kom ut, absolut, men ta ett gäng genomsnittsliga tjugotreåringar och be dem se igenom Citizen Kane och kolla hur ofta de tar upp mobilen för att surfa eller göra något annat...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
En lista över de 100 bästa serierna, och följande saknas:

Rome, Deadwood, Southland, The Shield, Hell on Wheels, Les Revenants, Prison Break (javafan, de har ju med Lost och 24 så...) Sons of Anarchy, Band of Brothers, M*A*S*H, Penny Dreadful...

Gör om, gör rätt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Mundo;n116130 said:
Vad fan gör Avatar på listan?
Sen vet jag inte om som många människor som inte är "film-nördar" verkligen skulle gilla Citizen Kane. När den kom ut, absolut, men ta ett gäng genomsnittsliga tjugotreåringar och be dem se igenom Citizen Kane och kolla hur ofta de tar upp mobilen för att surfa eller göra något annat...

Nu är jag en filmnörd men mina vänner är det inte, och för några år sedan (nu är vi 22-23) så såg vi Citizen Kane, och de flesta var överens om att den var ganska bra.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Måns;n116131 said:
En lista över de 100 bästa serierna, och följande saknas:
....
Gör om, gör rätt.
Ska vi kanske bubbla in Generation: Kill...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,239
Location
Stockholm
Några konstigheter på serielistan:
The Office (US) är med men inte The Office (UK).
Friends är på förstaplatsen.
The Wire är nere vid plats 30.
Homeland är på plats 45.
Verkar som att hel drös med halvtrista 90-talssitcoms är alldeles för högt upp.
The Walking Dead är före The Wire!
Fresh Prince är inte på plats 1.

Mycket knas på den listan i allmänhet. Det finns säkert 100 serier bara från de senaste åren som slår Full House. Filmlistan var också rätt knasig.

Mundo said:
Sen vet jag inte om som många människor som inte är "film-nördar" verkligen skulle gilla Citizen Kane. När den kom ut, absolut, men ta ett gäng genomsnittsliga tjugotreåringar och be dem se igenom Citizen Kane och kolla hur ofta de tar upp mobilen för att surfa eller göra något annat...
Det är ett fel med dagens tjugotreåringar, inte med Citizen Kane.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
Och bland filmerna saknas Trainspotting, Terminator 2, Matrix, Gökboet, Mad Max (någon av dem åtminstone!), The Unforgiven (överlag dåligt med westerns!), The Warriors (är väl fan mer kult än Princess Bride??), Pirates of the Caribbean. Var Inception med? Minns inte.

Slutligen, tänk om Tim Burton fått göra Jurassic Park!?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Måns;n116131 said:
En lista över de 100 bästa serierna, och följande saknas:

Rome, Deadwood, Southland, The Shield, Hell on Wheels, Les Revenants, Prison Break (javafan, de har ju med Lost och 24 så...) Sons of Anarchy, Band of Brothers, M*A*S*H, Penny Dreadful...

Gör om, gör rätt.
mash var ju med. SoA kan jag hålla med om saknades. Men de andra serierna du nämner är ju sånna som har men bättre och kulturellt viktigare kusin på listan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Det konstigaste på filmlistan är ju att nycken till frihet hamnar så pass högt upp. det är ju en svag trea, som nästan dras ner till en tvåa genom att vara en och tjugo längre än den behöver vara...
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Jocke;n116140 said:
Det konstigaste på filmlistan är ju att nycken till frihet hamnar så pass högt upp. det är ju en svag trea, som nästan dras ner till en tvåa genom att vara en och tjugo längre än den behöver vara...
Jag vill hävda att det är en tvåa. Det enda som är värre än pretentiös smörja är utdragen pretentiös smörja.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Missade jag den eller var Casablanca inte med på listan? Det måste ju vara jag som missade den eftersom bara en smutsig hund inte hade haft med den på listan...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
Jocke;n116138 said:
Men de andra serierna du nämner är ju sånna som har men bättre och kulturellt viktigare kusin på listan.
Typ som att man inte kan ha 10 familje-sitcoms i samma lista? ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
God45;n116145 said:
Missade jag den eller var Casablanca inte med på listan? Det måste ju vara jag som missade den eftersom bara en smutsig hund inte hade haft med den på listan...
Tur då att den låg på sjätte plats.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Filmlistan blev betydligt sämre av att Amelie och Seven Samurai var med. Utan dem är väl listan i stort sett enbart Hollywood+"Stor-usa-indie" och som bara tog med sådant hade varit lättare att acceptera än en som tydligen försöker vara internationell. Och då är det ju pinsamt mycket som saknas. Vart är Bergman? Vart är Zhang Yimou? Vart är Chris Marker och världens bästa film La Jetée? Godard? Truffaut? Lang?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Mundo;n116130 said:
Sen vet jag inte om som många människor som inte är "film-nördar" verkligen skulle gilla Citizen Kane. När den kom ut, absolut, men ta ett gäng genomsnittsliga tjugotreåringar och be dem se igenom Citizen Kane och kolla hur ofta de tar upp mobilen för att surfa eller göra något annat...
Får mig och tänka på den här:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
chrull;n116153 said:
Filmlistan blev betydligt sämre av att Amelie och Seven Samurai var med. Utan dem är väl listan i stort sett enbart Hollywood+"Stor-usa-indie" och som bara tog med sådant hade varit lättare att acceptera än en som tydligen försöker vara internationell. Och då är det ju pinsamt mycket som saknas. Vart är Bergman? Vart är Zhang Yimou? Vart är Chris Marker och världens bästa film La Jetée? Godard? Truffaut? Lang?
Så inte så mycket att den blev sämmre som att man insåg hur dålig den är? Å andra sidan vet jag inte i vilket utsträckning jag håller med dig. Å andra sidan är världens 100 "bästa" filmer en underlig sak att titta på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Jag tycker givetvis det är jättekonstigt att saker jag inte gillar är med och att saker jag gillar inte är med. Skandal och sånt.

Båda listorna verkar ju vara någon form av röstningslistor där deltagarna har varit folk i branschen. Jag inbillar mig att det ger en boost till en del av mainstream-grejerna för att det kan finnas en kollegial beundran för väl utfört (=framgångsrikt) arbete. Men jag hade nog ändå trott att branschfolk skulle plocka upp lite fler udda saker som de inspirerats av också.
 
Top