10 mest representativa spelen för den svenska rollspelsscenen

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ditt perspektiv vore rimligt om D&D var, säg, 30% av marknaden. Problemet är att D&D är 90% eller mer av marknaden. Detta skapar en helt bisarr situation som inte finns i någon annan bransch (inte ens Warhammer verkar dominera figurspelandet lila hårt som D&D dominerar rollspelandet), en situation där D&Ds hegemoni är gigantisk och allomfattande, och alla andra rollspel existerar i dess skugga. Detta försvårar kraftigt situationen för alla rollspelsutgivare som inte är Wizards of the Coast, och alla icke-D&D-spelskapare som drömmer om att nå en publik.

D&D åtnjuter en bisarrt stark hegemoni som gränsar till monopol, och monopol skadar verkligen kulturbranscher. D&D fungerar därför som en stor black om foten på hela rollspelsbranschen.
För att spinna vidare på det här - DnD är inte en gateway drug. Det är en gatekeeper - nästan allt folk börjar spela rollspel beroende på om de gillar och lockas av DnD.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Jag har förstått det som att Handbok för superhjältar fått stor uppmärksamhet utanför de ordinarie rollspelskretsarna. Kanske @Äventyr kan säga om det stämmer eller om jag är fel ute?

Ja, vi har sålt mycket bra av spelet, men i stor utsträckning till kretsar som inte varit en del av rollspelshobbyn. Det är ett starkt varumärke där fansen är 6-12 år och oftast inte haft kontakt med rollspel alls sedan tidigare, Akademibokhandeln tog in det till sina butiker och vi nådde ut till flera tusen köpare den vägen. När jag rest runt och spelat med barn på bibliotek och fritidsgårdar har knappt någon av barnen som medverkar hört talas om rollspel. Med Äventyr var det precis tvärtom - i början. Men ju längre vi hållit på, desto mer utanför hobbyn har vi hamnat. Så spelarna finns, men de hittas nog i andra sammanhang än i de traditionella rollspelsforumen. Jag skulle därför själv inte ta med dem på en dylik lista.

Min egen gissning ser ut så här:
  • DnD5
  • Mörk Borg
  • Svärdets Sång
  • Symbaroum
  • Ur Varselklotet
  • Mutant År Noll
  • CoC Sverige
  • Coriolis
  • Kult: Divinity Lost
  • Eon IV
Edit: Lade till ett viktigt "inte".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
I min erfarenhet är Coriolis ett spel som alla läst och sagt "Hmm. Smart. Det borde jag spela någon gång" men sedan aldrig spelat.
Coriolis spelas absolut, och det är vanligt förekommande i AP-poddarna, men däremot verkar den stora kampanjen inte så där väldigt populär.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja, vi har sålt mycket bra av spelet, men i stor utsträckning till kretsar som inte varit en del av rollspelshobbyn. Det är ett starkt varumärke där fansen är 6-12 år och oftast inte haft kontakt med rollspel alls sedan tidigare, Akademibokhandeln tog in det till sina butiker och vi nådde ut till flera tusen köpare den vägen. När jag rest runt och spelat med barn på bibliotek och fritidsgårdar har knappt någon av barnen som medverkar hört talas om rollspel. Med Äventyr var det precis tvärtom - i början. Men ju längre vi hållit på, desto mer utanför hobbyn har vi hamnat. Så spelarna finns, men de hittas nog i andra sammanhang än i de traditionella rollspelsforumen. Jag skulle därför själv inte ta med dem på en dylik lista.
Har du pejl på i vilken grad de senare blir "självgående" rollspelare? Mitt intryck av Äventyr (vilket kan vara utdaterat) är att det är gjort för att spelas med en vuxen spelledare. Vet du något om huruvida de barn som spelat det så sedan gått vidare till att själva hålla igång rollspelandet? Det vill säga, funkar inkörsporten?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Ja, vi har sålt mycket bra av spelet, men i stor utsträckning till kretsar som inte varit en del av rollspelshobbyn. Det är ett starkt varumärke där fansen är 6-12 år och oftast inte haft kontakt med rollspel alls sedan tidigare, Akademibokhandeln tog in det till sina butiker och vi nådde ut till flera tusen köpare den vägen. När jag rest runt och spelat med barn på bibliotek och fritidsgårdar har knappt någon av barnen som medverkar hört talas om rollspel. Med Äventyr var det precis tvärtom - i början. Men ju längre vi hållit på, desto mer utanför hobbyn har vi hamnat. Så spelarna finns, men de hittas nog i andra sammanhang än i de traditionella rollspelsforumen. Jag skulle därför själv inte ta med dem på en dylik lista.

/.../

Edit: Lade till ett viktigt "inte".
Det där tror jag är rätt bra idé för att sälja in rollspel idag. Vampire plockade in gotharna på nittiotalet, Star Wars drog säkert in folk med sina spel, och Ur Varslklotet ryckte in en ny målgrupp de med. Sälj inte ett nytt spel till rollspelarna. Sälj ett rollspel till nya spelare.
 
Last edited:
Top