10 mest representativa spelen för den svenska rollspelsscenen

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
I en annan tråd om vilka spel som man bör läsa så sa jag lite fegt att det beror på inställning, men om man vill få en överblick så är det bästa att läsa det bästa spelet ur varje genre/spelstil. I praktiken är det förstås mycket svårare än så eftersom vi helt säkert inte kan komma överens om vilka genrer och spelstilar det finns, och många spel dessutom går att spela med helt olika spelstilar. Men bara för att det är svårt betyder det väl inte att man inte ska försöka, så, mina kriterier för att hamna på listan är att det antingen ska vara ett spel som många spelar (i Sverige) eller ett spel som kan representera en typ eller spelstil som många spelar. Spelen ska dessutom vara bra, och helst det bästa spelet i den genren/spelstilen i ögonen på de som framförallt håller på med den stilen. "Många" kan däremot gärna få vara lite relativt då jag hellre visar på bredden än tar fram de 10 mest spelade spelen eller så.

Jag landar just nu i den här listan:

DnD-liknande spel
Dungeons & Dragons 5 - även om det inte pratas om det så mycket just här på forumet så tror jag ändå att det även i Sverige antagligen nu är det som flest spelar så det får liksom en självklar plats.

Whitehack - Får här representera OSR-scenen, en genre som jag tyvärr har dålig koll på själv men tycker alltid att man hör positiva saker om Whitehack, och det lär ju också vara ett svenskt spel som slagit rätt stort utomlands.

Svenska fantasyspel
Eon IV - Går lätt att se även här på forumet hur det här spelet nästan har en rejäl fan-skara och kan nog också representera en spelstil som man inte hittar jättemycket i andra spel med högt detaljfokus och dockskåpsvärldar

Drakar och Demoner - 91 - Även här skulle jag nog behöva lite hjälp, men det går liksom inte att prata om en allmängiltig bild av den svenska rollspelsscenen utan att ta med något drakar och demoner, och som jag förstått det så är det här den senaste versionen som drakarfansen är överens om att den var bra?

Smutsiga hippiespel
Nerver av stål - I hela den här kategorin så hamnar spel som inte spelar speciellt ofta eller av relativt sett speciellt många, men en viktig anledning till detta är ju att det finns så fruktansvärt många spel här så här om något måste de ses som representanter. NaS är hur som helst en bra representant för framförallt genre-simulerande spel.

Apocalypse World - Jag tänker inte säga att det är bäst i sin genre, men precis som man inte kan undvika drakar och demoner så går det inte att undvika den enorma impact som det här spelet haft på en liten del av rollspelsscenen, och ska man förstå PbTa-scenen tror jag ändå att det är bäst att gå tillbaka till där allt började.

Friform
Montsegur 1244 - Jag kan ju alltså inte göra en lista utan att ha med det här spelet, det skulle också kunna ligga under smutsiga hippiespel men kanske ändå ska ses som från en annan tradition. Det kan hur som helst ändå vara en bra representant för 'strukturerad friform' och för samberättarspel rent allmänt då det är kanske det bästa exemplet på sådana spel

Robin's friends -De mer bleedsökande friformsscenariona verkar mer och mer ha glidit in mot kammarlajvscenen men hela jeepform-grejen måste nog ändå få ett omnämnande, dom har ju ändå i princip ett helt eget konvent, och det här är ett ganska tidigt scenario som dessutom är riktigt bra.

Övriga
Ur varselklotet - Vi måste få med något fria ligan-spel på listan, och då tänker jag ändå att det här kanske är det bästa då det har regelmotorn från år noll men också kan få representera en nostalgitrend och en dragning mot konsten.

Call of Cthulhu - Precis som vi inte, inte kunde ha med DnD-5 så måste vi ha med något spel från skräck/mysterielösargenren och då känns det ändå som att det här är det självklara valet.

Så, vad har jag missat?
Jag kan dels tänka mig att jag har missat vilket det bästa spelet är inom vissa genrer som jag har dålig koll på (dvs alla utom smutsiga hippiespel och friform), men också att jag missat hela genrer och spelstilar som skiljer sig väsentligt från det jag listat ovan.

Jag tar gärna förslag på vad som ska in, men då vill jag också veta vad som ska bort istället, vi behöver i den här tråden nämligen hålla oss till exakt tio spel varken mer eller mindre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Drakar och Demoner - 91 - Även här skulle jag nog behöva lite hjälp, men det går liksom inte att prata om en allmängiltig bild av den svenska rollspelsscenen utan att ta med något drakar och demoner, och som jag förstått det så är det här den senaste versionen som drakarfansen är överens om att den var bra?
Det är inte helt korrekt att säga att drakarfansen är överens om att 91:an är bra. Det finns en skara, mig inräknad, som tycker att det var då förfallet började. Vilken version som faktiskt har flest fans törs jag inte uttala mig om men 87:an skulle kunna ligga bra till.

I övrigt tycker jag att Kult och framförallt Mutant borde vara med på listan. Båda är svenska IP som haft stort genomslag i hobbyn. Kanske Kult istället för Call of Cthulhu och Mutant År Noll istället för Ur varselklotet?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Måste det vara spel som folk spelar nu, eller kan det varit något som varit poppis tidigare?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ja det är ju som upplagt för att inte vara överens :) Jag skulle valt följande kategorier, som kanske inte är helt etablerade men som jag tycker säger mer om spelstilen:

Intrigdriven trad Alltså den som fokuserar på stora kampanjer med ett givet förlopp. Symbaroum är det mest representativa som är aktuellt nu, kanske också Coriolis, historiskt MUA och Drakar och Demoner i och med Konfluxsviten. På sätt och vis är också Call of Cthulhu en representant. Ska man förstå den behöver man dock framför allt läsa en sådan kampanj, inte bara ett av spelen. Så mitt förslag är att titta på Undergångens arvtagare.

Karaktärsdriven trad Som fokuserar kring att bygga berättelser om just de RP som spelarna gjort just denna gången. Historiskt har den alltid funnits men kanske inte haft konkret stöd i utgivna spel i Sverige (tror jag?). Men idag känns Eon IV som flaggskeppet.

Utforskande trad Om den kan kallas så, alltså den som har som fokus på mer sandlådeliknande spelmiljöer. Mutant År noll och Svärdets sång är bra exempel. Min bild är också att Drakar och Demoner 1985/1987 drog starkt ditåt. Kanske Kopparhavets hjältar?

DnD-liknande spel Köper helt den kategorin, DnD 5 + ett svenskt OSR-spel - Whitehack blir bra.

Jag vet inte om jag vågar ge mig på kategorierna indiespel och friform så jag tar dig på orden där, även om jag gissar att min bild av friform är något annat än din (och kanske mer drar åt det som som här ibland kallas 90-talsspel - oavsett känns den hyfsat utdöd?)

Övrigt är ingen jättebra kategori, skulle vilja ha något annat men är inte säker på vad.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det är inte helt korrekt att säga att drakarfansen är överens om att 91:an är bra. Det finns en skara, mig inräknad, som tycker att det var då förfallet började. Vilken version som faktiskt har flest fans törs jag inte uttala mig om men 87:an skulle kunna ligga bra till.
Gammal grognard här. 91:an är en styggelse. Regelmässigt är 87:an bästa Drakar, det är den mest polerade versionen av ursprungliga Drakar så att säga. Estetiskt är det istället 84:an. Egentligen tycker jag dock att man i sådana här sammanhang kan se 84/85/87 som en och samma utgåva.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag gillar tanken på att få fram en lista på max 10 spel. Varje tråd av typen "jag är ny här, rekommendera mig ett spel" får ju tjugo svar där alla nämner helt olika spel. Det finns såååå många spel. Så jag ser det här som båda ambitiöst och omöjligt. :)

Om ett mirakel inträffar och det går att komma överens om en lista på max 10 spel som "alla borde ha koll på" så skulle jag gladeligen kolla in alla spelen på listan.

För övrigt så har jag (minst) 4 kollegor som är aktiva rollspelare. Gissa vilket det enda spel de spelar är... no suprice at all: DnD5.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Svenska fantasyspel som säljer/spelas mest skulle jag tro är Symbaroum eller Svärdets Sång.
Mutant i någon eller alla sina former måste ha en plats.
Jo, Mutant borde nog med förstås, köper du att byta ut Ur varselklotet mot år noll? När det gäller fantasyspelen tycker jag det är svårare, men jag kanske bara är gammaldags, men det känns inte som att det ger någon bra bild av den svenska rollspelsscenen om vi byter ut Eon och Drakar mot Symbaroum och Svärdets sång? Jag tänker att Svärdets sång väl också är lite OSR? Men du hade gjort det bytet, eller droppat något annat?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Det är inte helt korrekt att säga att drakarfansen är överens om att 91:an är bra. Det finns en skara, mig inräknad, som tycker att det var då förfallet började. Vilken version som faktiskt har flest fans törs jag inte uttala mig om men 87:an skulle kunna ligga bra till.

I övrigt tycker jag att Kult och framförallt Mutant borde vara med på listan. Båda är svenska IP som haft stort genomslag i hobbyn. Kanske Kult istället för Call of Cthulhu och Mutant År Noll istället för Ur varselklotet?
Här håller jag med! Köper båda de här bytena, bra tänkt!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag gillar tanken på att få fram en lista på max 10 spel. Varje tråd av typen "jag är ny här, rekommendera mig ett spel" får ju tjugo svar där alla nämner helt olika spel. Det finns såååå många spel. Så jag ser det här som båda ambitiöst och omöjligt. :)

Om ett mirakel inträffar och det går att komma överens om en lista på max 10 spel som "alla borde ha koll på" så skulle jag gladeligen kolla in alla spelen på listan.

För övrigt så har jag (minst) 4 kollegor som är aktiva rollspelare. Gissa vilket det enda spel de spelar är... no suprice at all: DnD5.
Jo, jag fattar ju att det här är svårt, och antagligen lite omöjligt men jo det var ju precis min tanke med tråden, att när vi väl kommit överens så ska jag ta och i vart fall läsa även om jag kanske inte kommer spela de spelen på listan som jag inte har koll på, vilket ju är rätt många.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Ja det är ju som upplagt för att inte vara överens :) Jag skulle valt följande kategorier, som kanske inte är helt etablerade men som jag tycker säger mer om spelstilen:

Intrigdriven trad Alltså den som fokuserar på stora kampanjer med ett givet förlopp. Symbaroum är det mest representativa som är aktuellt nu, kanske också Coriolis, historiskt MUA och Drakar och Demoner i och med Konfluxsviten. På sätt och vis är också Call of Cthulhu en representant. Ska man förstå den behöver man dock framför allt läsa en sådan kampanj, inte bara ett av spelen. Så mitt förslag är att titta på Undergångens arvtagare.

Karaktärsdriven trad Som fokuserar kring att bygga berättelser om just de RP som spelarna gjort just denna gången. Historiskt har den alltid funnits men kanske inte haft konkret stöd i utgivna spel i Sverige (tror jag?). Men idag känns Eon IV som flaggskeppet.

Utforskande trad Om den kan kallas så, alltså den som har som fokus på mer sandlådeliknande spelmiljöer. Mutant År noll och Svärdets sång är bra exempel. Min bild är också att Drakar och Demoner 1985/1987 drog starkt ditåt. Kanske Kopparhavets hjältar?

DnD-liknande spel Köper helt den kategorin, DnD 5 + ett svenskt OSR-spel - Whitehack blir bra.

Jag vet inte om jag vågar ge mig på kategorierna indiespel och friform så jag tar dig på orden där, även om jag gissar att min bild av friform är något annat än din (och kanske mer drar åt det som som här ibland kallas 90-talsspel - oavsett känns den hyfsat utdöd?)

Övrigt är ingen jättebra kategori, skulle vilja ha något annat men är inte säker på vad.
Toppeninlägg och precis den sortens resonemang som jag var nyfiken på! Men skulle du kunna göra lite tydligare vilka 10 spel det är du kommer fram till, for the books? :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag tänker att Svärdets sång väl också är lite OSR?
Svärdets Sång har influenser av OSR (hexkräl, platsbaserat utforskande, förbrukningstärningar) men det är inte ett OSR-spel. Däremot har det ett tydligt arv från Drakar & Demoner i Nisse Gullikssons bilder. Av den anledningen skulle Svärdets Sång kunna placera sig i kategorin svenska fantasyspel. Tyvärr har vi i mitt tycke inte haft ett spel som gjort skäl för namnet Drakar & Demoner sedan 80-talet så även om Drakar & Demoner är högst centralt i svensk rollspelshistoria är det knappast superaktuellt idag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Utforskande trad Om den kan kallas så, alltså den som har som fokus på mer sandlådeliknande spelmiljöer. Mutant År noll och Svärdets sång är bra exempel. Min bild är också att Drakar och Demoner 1985/1987 drog starkt ditåt. Kanske Kopparhavets hjältar?
Jag håller inte med om den karaktäristiken av DoD. De allra första Drakar-äventyren var alla utforskande. Men från och med Havets vargar kom de förskrivna berättelserna och trots Döda skogen, Svalvinter och Marsklandet så var det den typen av äventyr som dominerade från 1985 i Äventyrsspels utgivning. Äventyrsspel bytte alltså från utforskande till förskrivet mer eller mindre samtidigt som TSR, och en intressant historisk fråga är om de var påverkade av TSR eller om någon djupare kulturell orsak drev bägge företagen till det steget oberoende av varandra.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Efter att ha tagit en titt på SF-bokhandelns mest sålda rollspelsprodukter det senaste året insåg jag att Mörk Borg nog är den bästa representanten för OSR. Till skillnad från Whitehack har Mörk Borg fått mycket uppmärksamhet på hemmaplan, och det känns som att det sprider OSR till nya grupper av spelare. I övrigt säljer Svärdets Sång bättre än Symbaroum, och man kan anta att det då också spelas av fler. Det är kanske något att väga in? Slutligen noterade jag att Handbok för superhjältar säljer bra. Skulle det kunna placera sig på listan i kategorin spel för yngre?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag vet inte om jag tycker Handbok ... är representativt för den svenska rollspelsscenen, varken genremässigt, estetisk eller i termer av regelmotor.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Svärdets Sång har influenser av OSR (hexkräl, platsbaserat utforskande, förbrukningstärningar) men det är inte ett OSR-spel. Däremot har det ett tydligt arv från Drakar & Demoner i Nisse Gullikssons bilder. Av den anledningen skulle Svärdets Sång kunna placera sig i kategorin svenska fantasyspel. Tyvärr har vi i mitt tycke inte haft ett spel som gjort skäl för namnet Drakar & Demoner sedan 80-talet så även om Drakar & Demoner är högst centralt i svensk rollspelshistoria är det knappast superaktuellt idag.
Ah ok, ja, jag var ju aldrig helt nöjd med att ha med DoD-91, och om nu folk dessutom säger att det inte alls är senaste utgåvan man är överens om är bra utan att det evenutellt är 87 så blir det ju ännu mer mysko att ha med den. Så om Svärdets Sång på ett bra sätt fångar upp "arvet" från drakar och demoner så är jag helt med på att byta ut drakar mot det. Tack!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Snabb uppdatering så här på lunchen efter att jag har fått så många bra förslag men fortsätt gärna med infall.

De 10 mest representativa spelen för den svenska rollspelsscenen uppdaterad lista (utan kommentarer och kategorier, se ovan för tankarna kring det):
  • Dungeons & Dragons 5
  • Mörk Borg
  • Eon IV
  • Svärdets Sång
  • Nerver av stål
  • Apocalypse World
  • Montsegur 1244
  • Robin's friends
  • Mutant år noll
  • KULT: Divinity Lost
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Så om Svärdets Sång på ett bra sätt fångar upp "arvet" från drakar och demoner så är jag helt med på att byta ut drakar mot det.
Bra är ett svårt ord i sammanhanget. Högst subjektivt. Jag skulle bli förvånad om ingen protesterar. :)
 
Top