10 mest representativa spelen för den svenska rollspelsscenen

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Snabb uppdatering så här på lunchen efter att jag har fått så många bra förslag men fortsätt gärna med infall.

De 10 mest representativa spelen för den svenska rollspelsscenen uppdaterad lista (utan kommentarer och kategorier, se ovan för tankarna kring det):
  • Dungeons & Dragons 5
  • Mörk Borg
  • Eon IV
  • Svärdets Sång
  • Nerver av stål
  • Apocalypse World
  • Montsegur 1244
  • Robin's friends
  • Mutant år noll
  • KULT: Divinity Lost
Ska man utgå ifrån vad som faktiskt spelas/snackas om exakt just nu i hyfsad utsträckning så tror jag att detta är mer korrekt:
  • DnD5
  • Mörk Borg
  • Eon IV
  • Svärdets Sång
  • CoC
  • Ur Varselklotet
  • Handbok för Superhjältar
  • Mutant År Noll
  • Kult: Divinity Lost
  • Symbaroum
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Den här tråden om gräsrotsfinansiering skulle också kunna ge en viss vägledning om vilka spel som är representativa för den svenska rollspelsscenen i nuläget. Dock upplever jag att Mörk Borg profilerat sig mycket starkare än vad kickstarterresultatet visar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Den här tråden om gräsrotsfinansiering skulle också kunna ge en viss vägledning om vilka spel som är representativa för den svenska rollspelsscenen i nuläget. Dock upplever jag att Mörk Borg profilerat sig mycket starkare än vad kickstarterresultatet visar.
Jag tror att det är relativt vanligt att spel över/underpresterar under KS i förhållande till faktiskt speltid året efter släpp. Samma gäller sälj efter officiell release.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag tror att det är relativt vanligt att spel över/underpresterar under KS i förhållande till faktiskt speltid året efter släpp. Samma gäller sälj efter officiell release.
Det tror jag också. Man får se kickstarterresultatet som en möjlig indikation snarare än en absolut sanning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Undrar om inte Svart av kval, vit av lust hade passat bättre än Nerver av stål. Eller är det kanske bara en anomali att jag umgås i kretsar där det är mer uppskattat?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ska man utgå ifrån vad som faktiskt spelas/snackas om exakt just nu i hyfsad utsträckning så tror jag att detta är mer korrekt:
  • DnD5
  • Mörk Borg
  • Eon IV
  • Svärdets Sång
  • CoC
  • Ur Varselklotet
  • Handbok för Superhjältar
  • Mutant År Noll
  • Kult: Divinity Lost
  • Symbaroum
Jag erkänner att jag nog är biased mot den typen av spel som jag spelar mest. Samtidigt så konstaterade ju Henke i sin sammanställning över konventsscnearion att:

Under 10-talet 90 arrangemang i snitt per år. (men då står Prolog och Stockholms Scenariofestival för ca 50% av arrangemangen).
Och att inte ha med någon representant för den spelstilen som är mer än hälften av alla konventsscenarion tycker jag nog är ganska lätt att argumentera för att det skulle bli missvisande. På samma sätt så finns det en livkraftig indiescen som inte minst visar sig i att indierummet på konvent nog har ungefär lika många spelpass som de arrangerade arrangmenangen tillsammans (lite mindre på GothCon, mer på Lincon), så att inte ha någon representant därifrån tycker jag också blir konstigt.

Listan är ju inte heller tänkt som "de tio spel som spelas mest just nu" utan också på att visa upp en bredd av det som spelas och pratas om just nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Undrar om inte Svart av kval, vit av lust hade passat bättre än Nerver av stål. Eller är det kanske bara en anomali att jag umgås i kretsar där det är mer uppskattat?
Jag håller med om att det nog är mer spelat, men jag tycker att Nerver av stål är bättre då det kan representera 'genre-simulering' som känns som en rätt stor delgren av indiescenen, tänker mig spel som Prime Time Adventures, Daughters of Verona osv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Jag håller inte med om den karaktäristiken av DoD. De allra första Drakar-äventyren var alla utforskande. Men från och med Havets vargar kom de förskrivna berättelserna och trots Döda skogen, Svalvinter och Marsklandet så var det den typen av äventyr som dominerade från 1985 i Äventyrsspels utgivning. Äventyrsspel bytte alltså från utforskande till förskrivet mer eller mindre samtidigt som TSR, och en intressant historisk fråga är om de var påverkade av TSR eller om någon djupare kulturell orsak drev bägge företagen till det steget oberoende av varandra.
Medges.

Toppeninlägg och precis den sortens resonemang som jag var nyfiken på! Men skulle du kunna göra lite tydligare vilka 10 spel det är du kommer fram till, for the books? :)
Beror på om man menar mest spelade just nu, representativa eller inflytelserika? Eller alltihop. Men jag ska försöka sätta ner foten, blir alltid grejer som måste väljas bort och i linje med en del andra inlägg tar jag därför inte med spel som gått i graven. Reviderad lista:

Intrigdriven trad
1. Call of Cthulhu med valfri kampanj
2. Symbaroum med kampanjen Törnetronen

Karaktärsdriven trad
3. Eon IV

Utforskande trad
4. Mutant år noll
5. Kopparhavets hjältar (här måste jag göra en parantes: det är mitt intryck att det är så men det är kanske lite tidigt att avgöra egentligen, men jag tycker Svärdets sång som vore alternativet är för likt M0 så då känns KH som mer intressant med tanke på arvet från DoD, som båda har, och regelmotorn)

DnD-liknande spel
6. DnD 5
7. Mörk borg

Tre platser över för indie/friform. Så ganska mycket samma spel som ändå lyfts, bara ur en annan synvinkel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Utforskande trad
4. Mutant år noll
5. Kopparhavets hjältar (här måste jag göra en parantes: det är mitt intryck att det är så men det är kanske lite tidigt att avgöra egentligen, men jag tycker Svärdets sång som vore alternativet är för likt M0 så då känns KH som mer intressant med tanke på arvet från DoD, som båda har, och regelmotorn)
Men, jo, det stämmer nog rätt väl. I synnerhet om man i utforskande dessutom räknar in mysterier. Men visst finns det även drag av intrigdriv. Dock inte alls lika hårt som Symbaroum. KH är betydligt mer sandlåda.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Men, jo, det stämmer nog rätt väl. I synnerhet om man i utforskande dessutom räknar in mysterier. Men visst finns det även drag av intrigdriv. Dock inte alls lika hårt som Symbaroum. KH är betydligt mer sandlåda.
Ja, i grund och botten är väl inget av dessa spelen helt i sin fåra. De här kategorierna använder jag mig av när jag funderar på vad jag vill ha ut av ett spel men samtidigt är ju grejen med trad att den innefattar alla delarna och ofta medvetet öppnar för dem, även om en kan vara huvudlinjen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Drakar & Demoner är ju svår. Ska man ta med en version som är "bra", eller en en som är "historiskt viktig", eller en som "är populär just nu" eller kanske "den som alla vet är bäst egentligen"?

DOD2016 ligger ju bra till på försäljning senaste året på SFBOK (mest sålda spelet som inte är D&D5), om man nu vill ta med det i beräkning.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Håller med och röstar för dessa:

Mörk Borg
KULT: Divinity Lost
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Ett spel som alltid funnits med med i bakgrunden av de svenska spelen är ju Western. Då jag bara (försökt) spelat 1an kan jag inte riktigt uttala mig vilket spel det skulle bytas mot men det representerar väll något form av trad/världssimulering? Eller är det för få som spelar det? Det känns som det alltid funnits och samtidigt träffar man aldrig någon som spelar det..
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ett spel som alltid funnits med med i bakgrunden av de svenska spelen är ju Western. Då jag bara (försökt) spelat 1an kan jag inte riktigt uttala mig vilket spel det skulle bytas mot men det representerar väll något form av trad/världssimulering? Eller är det för få som spelar det? Det känns som det alltid funnits och samtidigt träffar man aldrig någon som spelar det..
Om jag skulle göra någon slags top-10-lista så skulle Western absolut vara där. Plats 3-5 tror jag. För mig och min grupp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
"Topp 10", är det tänkt att betyda att det har med kvalitet att göra? För jag tänker att den här listan bör handla om inflytande och översikt, inte mer än så. DoD 91 må vara ett dåligt spel, men om man tittar på rollspelsgrupper på Facebook finns det visst fortfarande folk som tycker att det är det mest klassiska rollspelet någonsin och rekommenderar det så snart de får möjlighet. Då kan det vara värt att läsa det, om inte annat för att förstå varför det kanske inte är en bra idé.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Ett spel som alltid funnits med med i bakgrunden av de svenska spelen är ju Western. Då jag bara (försökt) spelat 1an kan jag inte riktigt uttala mig vilket spel det skulle bytas mot men det representerar väll något form av trad/världssimulering? Eller är det för få som spelar det? Det känns som det alltid funnits och samtidigt träffar man aldrig någon som spelar det..
Frågan var ju vilka som är representativa. Jag tycker att Westerns kombo av krunch och världsbygge placerar det i samma låda som Eon, Neotech, Viking, kanske Gemini och Wastelands också. Och av dem kan bara Eon kvala in på en topp tio lista.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Skulle det vara relevant att väga in vilka rollspel som spelas av svenska AP-poddar? Finns det någon sammanställning på sånt?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ska man utgå ifrån vad som faktiskt spelas/snackas om exakt just nu i hyfsad utsträckning så tror jag att detta är mer korrekt:
  • DnD5
  • Mörk Borg
  • Eon IV
  • Svärdets Sång
  • CoC
  • Ur Varselklotet
  • Handbok för Superhjältar
  • Mutant År Noll
  • Kult: Divinity Lost
  • Symbaroum
Jag är helt out of touch, så undrar var datan om vad som spelas och snackas om kommer ifrån? :)

Jag förmodar att man kan kolla säljsiffror?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kickstarter-framgångar och hur många som eventuellt spelar ett givet spel är inte tvunget ett bra mått på hur representativt det är. Man bör också ta i beräkning vilket inflytande spelet haft, och det är ett område där Svart av kval, vit av lust kvalar väldigt högt, givet att Vampire V5 verkar ha snott en del av dess idéer. Western har också den väldigt speciella distinktionen att vara högt älskat på konvent, och vara nästan unikt i sin genre - även på den globala rollspelsscenen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jag är helt out of touch, så undrar var datan om vad som spelas och snackas om kommer ifrån? :)

Jag förmodar att man kan kolla säljsiffror?
Nja, det är ju ganska lösa antaganden baserade på snack i diverse FB-grupper, grov säljstatistik från SF och hur KS tycks funka (nya Eon-ävenryret funkade bra så är övertygad om att det spelas mer än vad det verkar på wrnu).

Man borde kunna kika på olika digitala plattformar med.
 
Top