Nekromanti #1 - 2010

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Har RM ens musklerna till att hantera utvecklandet av 3 olika produkter samtidigt? Trudvang, Götter, Mutant. Ja och dessutom brädspelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Persson said:
Har RM ens musklerna till att hantera utvecklandet av 3 olika produkter samtidigt? Trudvang, Götter, Mutant. Ja och dessutom brädspelet.
Kan ju vara ett samarbete av något slag där någon annan sköter utvecklingen och de mest står och ser malliga ut, eller nåt...
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Re: En liten sammanfattning

Solvebring: Kan defintivt rekomendera brädspelet (speciellt om man har Vildhjarta-nostalgi). Har spelat det två gånger hittills och väldigt roligt. De jämförelser jag hört är att det liknar Talisman väldigt mycket (inget jag själv spelat). Inget jag själv kan kommentera men iaf så är det mycket underhållande och utrymme för roligt taskspel. Väldigt snyggt illustrerat och glad att man inte bara återanvänt gamla bilder (även om det finns gott om dem) . Har dock varit flera oklarheter gällande reglerna dock vila vi har fått husregla men inget som drar ned nämnvärt. (kanske att vi är så alienerade från vanliga brädspel att vi tänker i termer av rollspelsregler om vad som kan tänkas vara logiskt)
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
krank said:
Persson said:
Har RM ens musklerna till att hantera utvecklandet av 3 olika produkter samtidigt? Trudvang, Götter, Mutant. Ja och dessutom brädspelet.
Kan ju vara ett samarbete av något slag där någon annan sköter utvecklingen och de mest står och ser malliga ut, eller nåt...
Tja med tanke på hur trögt det gått för dom gällande kontinuerlig utgivning så....
(han som annars gillar Riotminds verk)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Andy said:
Ja, jag anar att de kanske har det eller också är det licensen till Mutant Chronicles dom har och ska starta.
Det vore... Ja, jag vet inte riktigt vad det vore. Det skulle bli ett snyggt spel, men jag vetehåken om jag ser RM som några hejjare på spelskrivning...

Men å andra sidan, hellre att RM gör en utgåva än att ingen gör det.

//Krank som fortfarande är ledsen över COG's nerläggning av spelet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Wulfrik said:
Arfert: hmm ja RM med Mutant-licens det skulle nog vara en ordentlig bomb men om man ska vara spekulativ: är det realistiskt? (en som inte har någon koll alls)
Tja, det är nog många som är intresserade av att få ta upp den stafettpinnen... Och skulle Riotmind vilja det så har de nog ett bra förhandlingsläge.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Kan ba hålla med om att mittbilagan verkade himla sjysts, avhöll mig från att läsa hemlig info, ifall vi skulle spela den.

Fallgrens bilder e super liksom artikeln om aporna!

Kommer antagligen mer steampunk/x-punk/fantastiskt-1800tal i framtiden.

/K
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
De kanske fått Mutant-licensen? Skulle förklara en hel del...
Om så vore fallet så jublar jag. Min åsikt är nämligen den att grabbarna på Järnringen har awesome idéer och skriver väl någorlunda precis som Riotminds. Däremot kan inte Järnringen inte strukturera böcker för dem öre och allting är utspritt lite hit och dit i alla böckerna. Kanske ett försäljningstrick iof. "Vill du veta just det om fordon får du köpa den modulen" osv.
De har gjort fetmissar med att samla sina regler kort och gott och spritt ut dem i de olika världsmodulerna. Klart minus...
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Andy said:
De kanske fått Mutant-licensen? Skulle förklara en hel del...
Ja, jag anar att de kanske har det eller också är det licensen till Mutant Chronicles dom har och ska starta.
Tror ni på allvar att de skulle vara ute efter Mutant (UA) licensen? Och att Paradox skulle ge den till dem,när det inte verkar som de har mer produktion än JFAB hade då?

Jag har ingen koll men kan det va så?

/K
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
De kanske fått Mutant-licensen? Skulle förklara en hel del...
Om så vore fallet så jublar jag. Min åsikt är nämligen den att grabbarna på Järnringen har awesome idéer och skriver väl någorlunda precis som Riotminds. Däremot kan inte Järnringen inte strukturera böcker för dem öre ...
Kan inte säga att jag imponeras av RMs sätt att strukturera böcker :gremwink: (snösaga dyker upp) Generellt (typ) för (svenska) rollspel är att det är för långa textsjok och för lite mellanrubriker (har jag hört från en professionell layoutare... typ).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
solvebring said:
Arfert said:
De kanske fått Mutant-licensen? Skulle förklara en hel del...
Om så vore fallet så jublar jag. Min åsikt är nämligen den att grabbarna på Järnringen har awesome idéer och skriver väl någorlunda precis som Riotminds. Däremot kan inte Järnringen inte strukturera böcker för dem öre och allting är utspritt lite hit och dit i alla böckerna. Kanske ett försäljningstrick iof. "Vill du veta just det om fordon får du köpa den modulen" osv.
De har gjort fetmissar med att samla sina regler kort och gott och spritt ut dem i de olika världsmodulerna. Klart minus...
Det är möjligt (även om jag har för mig att redan den första grundboken var väldigt komplett, det är det enda M:UA jag äger). Men menar du verkligen att Riotminds skulle vara bättre i det avseendet? :gremlaugh: Strukturering är kanske inte deras starka sida. Titta bara på Snösaga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag håller med du.

Första MUA reglerna täckte upp väldigt bra, för att vara grundregler.

Skulle de stoppat in alla extraregler som följt med i moduler senare hade grundboken lätt blivit många hundra sidor tjock, och då hade det varit svindyrt att komma igång med spelet.

Jag hade kanske varit intresserad av ett "Mutant Expert" som samlade extrareglerna i en separat bok, men att ha med dem i grundboken tror jag som sagt inte på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skulle de stoppat in alla extraregler som följt med i moduler senare hade grundboken lätt blivit många hundra sidor tjock, och då hade det varit svindyrt att komma igång med spelet.
Jepp, men en till regelbok av någon typ hade varit bättre än att sprida böckerna för vinden.

Jag hade kanske varit intresserad av ett "Mutant Expert" som samlade extrareglerna i en separat bok
Ja, just precis något sådant hade varit bra.

men att ha med dem i grundboken tror jag som sagt inte på.
Nej, men flera grundböcker kan man ju ha, som t.ex. de flesta jänkarspelen har.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
@ kosta och Dimfrost:
Nej, RM är väl inte de bästa på det området. Fast personligen kan jag inte klaga på något så där bestämt gällande deras böcker, förutom Snösaga. De är klart bättre än Järnringen.

Snösaga är mycket av ett specialfall eftersom det är bland de sämsta kampanjerna som publicerats. Dock är det väl främst skrivet av en kille utifrån, men hjälp från Theodore? Så jag vill inte ens kalla det för deras text.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kosta said:
Generellt (typ) för (svenska) rollspel är att det är för långa textsjok och för lite mellanrubriker (har jag hört från en professionell layoutare... typ).
Som professionell vågar jag säga att du har rätt.

Dessutom skriver svenska rollspelsskapare alldeles för långa texter. Man borde skicka en låda rödpennor till var och en av dem. De flesta svenska spel skulle vinna på att strykas ner.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Tror ni på allvar att de skulle vara ute efter Mutant (UA) licensen? Och att Paradox skulle ge den till dem,när det inte verkar som de har mer produktion än JFAB hade då?

Jag har ingen koll men kan det va så?
Jag kollar mycket på ägarstrukturen i de olika bolagen och det är samma personer som dyker upp i styrelser i Paradox, Riotminds och Järnringen.

Det verkar som om de kan ge vilken licens till vilket bolag som helst och det är ändå samma personer som ligger bakom det.

/tycker Andy
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..ge och ge förresten... de vill såklart ha en ekonomisk ersättning för licensen, i någon form.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Well, RiotMinds slaktade ju Drakar och Demoner (i vissas ögon) så att ge dem Mutant är ju inte helt okontroversiellt.

Osannolikt att den licensen vädras så här snabbt efter Järnringen. Också osannolikt nya licensinnehavaren skulle få fortsätta i Järnringens med rätta hyllade spår (med "Undergångens Arvtagare"). Inte säker vare sig jag eller rollspelssverige är redo för en fjärde vision av hur Mutant-Skandien skulle te sig. (Dessutom; Gamma World släpps i höst...)

Mutant Chronicles är ju en helt annan femma. Oavsett om RM skulle ta över den vision COG planerade eller började om från början kan ju ingen säga det inte gått tillräckligt med tid sedan förra versionen...



Men det finns ju andra spelvärldar som kan skapa rollspelsbomber än de olika Mutantvärldarna...
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Arfert said:
Dessutom skriver svenska rollspelsskapare alldeles för långa texter. Man borde skicka en låda rödpennor till var och en av dem. De flesta svenska spel skulle vinna på att strykas ner.
Vågar påstå¨att det är stor risk att jag åkt dit på det i mitt första alster, vilket iofs inte är regler. Tror också att kampanjtexter ofta är för långa, men när vi jobbat med HÄ har jag iaf (tror jag) lärt mig att bli kortare.

Om man riktar texter till spelare (ej SL) så bör de bli korta.

Btw, V0 reglerna till Mutant är bra exempel på koncisa regler (och de enda indieregler på svenska jag orkat läsa :gremwink: )
 
Top