Nekromanti #1/09 - Ulvriketartikeln

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Måns said:
Jag kan inte se hur du på kan se intervjun som något annat än en personlig intervju. Det är tolkning som saknar helt stöd i artikeln.
Jag kan det.
På omslaget skyltas det med Ulvriket. Intervjun illustreras med en illustration hämtad från Ulvriket - Det eviga kriget (som Järnringen lånat ut). Intervjun är "märkt" Mutant UA.
Det är väl ett rimligt antagande att intervjun handlar om Ulvriket och ännu hellre Ulvriket - Den längsta marschen. Och antar man det så är det väl inte konstigt om man blir besviken om intervjun istället handlar om vilka andra spel än MUA som konstruktören föredrar.

Jag har dock länge efterlyst den här typen av inslag i Fenix. Det skulle bara ha presenterats på ett annat sätt. Mer Måns och mindre Mutant.
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Vilket (Lex inlägg) belyser att det snarare rör sig om hur tidningens ansvariga använder materialet och presenterar det än att intervjuare och intervjuad konspiratoriskt försöker förleda svenska rollspelare med sin möjligt farliga och BRP-frånvända indieideologi…
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det här var däremot en rimlig invändning. Bildsättningen stämmer inte helt överens med innehållet.

Jag tror att orsaken är rent praktisk. Gillbrings hade helt enkelt ingen pressbild på Måns, så därför fick de ta en annan bild. Blir lätt så när man redigerar mycket under tidspress.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Bengt Petter said:
Det här var däremot en rimlig invändning. Bildsättningen stämmer inte helt överens med innehållet.

Jag tror att orsaken är rent praktisk. Gillbrings hade helt enkelt ingen pressbild på Måns, så därför fick de ta en annan bild. Blir lätt så när man redigerar mycket under tidspress.
Jag håller med om att bild och text inte pekar åt samma håll. Men med tanke på "presentationen" och hur lång tid det tar att få fram en illustration från Järnringen (jämfört med att ordna fram ett foto) så känns det snarare som om redaktionen väntat sig en annan text.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
P Lex said:
Jag har dock länge efterlyst den här typen av inslag i Fenix. Det skulle bara ha presenterats på ett annat sätt. Mer Måns och mindre Mutant.
Ni kan få mer av mig när ni vill! :gremsmile: Det enda som står klart för mig efter den här tidvis fåniga tråden (där jag själv står bakom en del) är att rollspelssverige behöver skakas om betydligt oftare och betydligt kraftigare. Jag har underskattat Fenix men uppenbarligen är det ett väldigt bra medium för att nå ut. Jag har nämligen skrivit samma sak på forum (däribland mutant.nu) i flera år utan att någon reagerat nämnvärt. Så, anytime Fenix, jag är redo. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Måns said:
Så, anytime Fenix, jag är redo. :gremsmile:
Så fan, heller! Nu är det min tur. Jag skall se till att bli intervjuad och sedan bara prata om hur orealistiskt Eon är.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att en stor skillnad är att en ensam forumit är lätt att ignorera eller avfärda som en enstaka galning, medan om det är presenterat som officiellt material i en tidning så blir det plötsligt som ett svek från en utgivare som man stöttat och levt med i flera år. Då spelar det ganska liten roll att det egentligen är samma gamla enstaka galning. Vilket den här tråden kanske visar.

Det är hopplöst att rationellt bemöta sådan här kritik med motsvarande svavel, för kritiken är inte så rationell som den är känslomässig.

Huruvida det mycket svaga och vacklande rollspelssverige behöver skakas om eller inte har jag dock ingen aning om. Som det är nu är det kanske lika bra att alla kommersiellt drivna projekt självdör och vi ägnar oss åt att skriva smala PDF:er åt varandra istället. Det är nog inte så många som skulle gråta över det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Svårighetsstegring

Det enda som står klart för mig efter den här tidvis fåniga tråden (där jag själv står bakom en del) är att rollspelssverige behöver skakas om betydligt oftare och betydligt kraftigare.
Om det räcker med sådär lite för att skaka om rollspelssverige skulle jag välja att satsa på något svårare, som till exempel att stjäla godis från småbarn. :gremwink:

/tobias
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
P Lex said:
Men med tanke på "presentationen" och hur lång tid det tar att få fram en illustration från Järnringen (jämfört med att ordna fram ett foto) så känns det snarare som om redaktionen väntat sig en annan text.
Den konspirationen kan jag ta död på illa kvickt. Att just diskutera BRP i intervjutexten var något jag diskuterade fram i samråd med Gillbrings. Du kan ju fråga dem. Det spelar ingen roll hur mycket ni letar efter ondskefulla baktankar. De finns inte.

För övrigt är jag förbluffad över vilket snack det blev om det här. Jag trodde att det skulle bli max ett inlägg. Kul att det engagerar!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Eksem said:
Jag tror att en stor skillnad är att en ensam forumit är lätt att ignorera eller avfärda som en enstaka galning, medan om det är presenterat som officiellt material i en tidning så blir det plötsligt som ett svek från en utgivare som man stöttat och levt med i flera år. Då spelar det ganska liten roll att det egentligen är samma gamla enstaka galning. Vilket den här tråden kanske visar.
Ja, Krille har ju exempelvis inte direkt hyllat Eon och det har ingen direkt reagerat över (i trådar, vad jag sett i alla fall).

/Han som funderar på om Krille har megabytes med klago-PM liggandes
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Är det så konstigt att tycka ett regelsystem är dålig eller inte e optimalt och ändå vilja skriva saker till systemet?

Hey, jag är en som skriver för Coriolis men jag kan inte säga att systemet är optimalt för allt, men jag älskar världen -dvs det som finns av den och det jag själv fogar in. Man kan ju lägga på sina egna grejer eller patcha, eller om man har totalregelfix skriva ett eget.

För MUA är det precis det som händer nu på Järnringen forumet, folk hittar på nya regler/egna regler och egna kampanjsettings samt bygger ut det som saknas.
 
Top