0HP i OSR - vad händer?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Fördelen som jag ser med 0 = död är att det blir tydligt. Har du fyra HP kvar och slår skada 1T8, så vet du att det är 50% chans att överleva. Många HP är långt från döden, få HP är nära. Skapar man skyddsnät och andra chanser så slutar man respektera faran i att vara låg på HP.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Fördelen som jag ser med 0 = död är att det blir tydligt. Har du fyra HP kvar och slår skada 1T8, så vet du att det är 50% chans att överleva. Många HP är långt från döden, få HP är nära. Skapar man skyddsnät och andra chanser så slutar man respektera faran i att vara låg på HP.
Jag tror kanske inte man slutar respektera döden, men den blir ju i alla fall mer diffus med säkerhetsbälten och andra chanser.

0 HP = död har en annan stor fördel: det minimerar mängden regler alla behöver hålla reda på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Fördelen som jag ser med 0 = död är att det blir tydligt. Har du fyra HP kvar och slår skada 1T8, så vet du att det är 50% chans att överleva. Många HP är långt från döden, få HP är nära. Skapar man skyddsnät och andra chanser så slutar man respektera faran i att vara låg på HP.
Nu är jag ingen spelare av OSR annat än enstaka utflykter men det har väl rimligen med HP-fördelningen att göra. Traskar man runt med 4-7 och ett svärd gör t6 kanske det är mer rimligt med dödsslag än om man har 23 HP.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Nu är jag ingen spelare av OSR annat än enstaka utflykter men det har väl rimligen med HP-fördelningen att göra. Traskar man runt med 4-7 och ett svärd gör t6 kanske det är mer rimligt med dödsslag än om man har 23 HP.
Ja, fast beror väl lite på hur snäll OSR vi pratar om :sneaky:
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,039
Överlag gillar jag inte ping-pongstrider av typen "Jag slår, du misslyckas med att undvika, tar 5hp; du slår och jag får 7hp" osv tills en har slut på hp (alternativt att du slår mot AC istället för att ge undvikaslag). ENDA förmildrande omständigheten är att när hp är slut så är du död; det skapar i alla fall lite nerv i vad som annat är hur trist som helst. Ta bort hotet om död och strider blir lika meningslösa som den obligatoriska biljakten i en amerikansk actionfilm.

Jag vill dock egentligen helt bort från hp och strider med en lång rad rundor.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
0 HP = död har en annan stor fördel: det minimerar mängden regler alla behöver hålla reda på.
Det är ett mycket stark argument. Att skapa regler för kritiska skador är en slippery slope, plötsligt sitter en och räknar ut blödningstakt och infektionsrisk.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Yupp, och det är det jag gillar med det. Det finns en chans, men det finns inga garantier. Det har lett till många dramatiska stunder =)
Ok, men om man verkligen inte har en healer i gruppen, och läkedrycker är ovanliga, då finns det ingen chans och det blir ingen dramatik.

Jag tycker det är bättre att "chansen" och "dramatiken" helt enkelt handlar om att klara sig utan att hamna på 0 HP.

Jag spelar inte D&D eller OSR för realismens skull. Men det här med att ha 0 HP en runda, och vara uppe och slåss strax därefter, det känns lite väl mycket dataspel tycker jag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag spelar inte D&D eller OSR för realismens skull. Men det här med att ha 0 HP en runda, och vara uppe och slåss strax därefter, det känns lite väl mycket dataspel tycker jag.
Ja, det är en av sakerna jag tycker sämst om med 5e. Death Saves gillar jag däremot, det är spännande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Ok, men om man verkligen inte har en healer i gruppen, och läkedrycker är ovanliga, då finns det ingen chans och det blir ingen dramatik.
Tvärtom, det finns fortfarande en ypperlig chans att självstabilisera sig själv, och sålunda massor av dramatik =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker det är bra att det finns mekanismer som gör att alla inte alltid dör vid 0HP (för jag har svårt att se att det kombinerar så bra med gritty spel och långa kampanjer).

Men det är lite som att välja elektronik. Det finns smarta klockor, små och stora mobiltelfoner, små och stora surfplattor, laptops som också är tablets, ultrabärbara laptops, vanliga laptops, gaming-laptops, och sedan finns det olika stora/kraftfulla skrivbordsdatorer, med eller utan inbyggd skärm. Alla är ju bra på sitt sätt. Men man får väja någon/några enheter som matchar ens egna behov. En av varje är inte listigt.

På samma sätt finns det lite olika mekanismer för att hantera 0HP och eventuell överlevnad. Alla har sina fördelar, men alla är definitivt inte bra samtidigt. Och beroende på hur stor gruppen är, hur gruppen är sammansatt, hur lång kampanj man förväntar sig, och vilken typ av "värld" man vill spela i, och hur långa speltillfällen man kör, så fungerar olika mekanismer olika bra.

Jag ser gärna 0HP som något som avslutar striden och speltillfället för den karaktären. Det tycker jag funkar, det hedrar OSR, det blir inte så mycket dataspel över det, och det blir "combat as war, not as sport".

Jag förstår att många uppskattar 5e-spel, som är mer som World of Warcraft, där healing, healer-som-roll, resurrection, death saves osv gör att striden runt 0-strecket är en väsentlig del av spelet.
 
Top