0HP i OSR - vad händer?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Vad händer när du får 0 HP i ett OSR-spel?
  • Du dör
  • Du får slå en tabell med hemska kritiska skador, där ett eller flera alternativ leder till döden
  • Save vs. Death
  • Annat?
Vad föredrar du?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
I "riktig" OSR är min uppfattning att 0HP = Död.

Men i verkligheten är ju "riktigt" bara det som föredras runt spelbordet, och jag föredrar normalt någon slags deathsave. För mig är det en tilltalande del av strid att folk kan bli utslagna utan att nödvändigtvis vara döda. Men om jag vill hålla mig nära OSR hade det bara varit ett slag rätt upp och ner som antagligen slåss efter att striden är över. Tror Dungeon Crawl Classic har det konceptet, där man efter strid kan "turn the bodies over" och då ser man om de är döda eller bara medvetslösa.

(utanför OSR är min föredragna metod DnD5e-metoden med "tre lyckade - lever, tre misslyckade - död". Inte superdödligt, och ger dem runtomkring gott om tid att rädda livet på någon, men fortfarande viss risk för död)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
(utanför OSR är min föredragna metod DnD5e-metoden med "tre lyckade - lever, tre misslyckade - död". Inte superdödligt, och ger dem runtomkring gott om tid att rädda livet på någon, men fortfarande viss risk för död)
Utanför OSR föredrar jag att rollpersoner bara kan dö om spelaren samtycker till deras död.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag gillar tabellvarianten, gärna med en stor spridning på resultaten så att 0 HP kan innebära allt från död till en ofrivillig tupplur.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Tycker det handlar mest om spel och sammanhang. I en kampanj gillar jag saves - och även 5E:s rättså snälla flerstegssaves - eftersom spelare hinner göra en så stor tidsinvestering i sina rollpersoner. I one-shots gillar jag dödligheten i 0 hp = död.

Tror det enda jag inte gillar är tabeller, helt enkelt för att det blir något extra att ha till hands när det rullas tärning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kom från en rollspelstradition där döden helt enkelt var extremt ovanlig - för den tar inte berättelsen framåt. Döden har när jag varit spelledare bara inträffat när en spelare verkligen "tagit fel fight" och vägrat lyssna på varningarna (jag vet, det låter som railroading, det var det nog också).

Jag har lyssnat och lärt, inte minst i detta forum.

I "riktig" OSR är min uppfattning att 0HP = Död.
Utanför OSR föredrar jag att rollpersoner bara kan dö om spelaren samtycker till deras död.
Jag gillar inte riktigt 5e-systemet, med att man kanske dör men man har några rundor på sig. Inte minst för att min spelgrupp ofta är ganska liten, och det finns inte nödvändigtvis några präster redo att kasta läkeformler hela tiden. Jag gillar att skada är lite mer på riktigt, lite mer farligt, och inte försvinner så lätt och snabbt (som i 5e).

Så - som vi kör nu - så tillämpar jag väsentligen båda principerna ovan samtidigt:
0HP = "förlora äventyret / game over".

Det har fungerat bra. En gång blev TPK till att de förlorade all utrustning och hamnade som slavar i en gruva. Att försöka ta sig därifrån var en mycket lyckad spelsession. En gång valde en spelare helt enkelt att låta sin rollperson dö (efter att ha fått 0HP två spelsessioner i rad).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Inte minst för att min spelgrupp ofta är ganska liten, och det finns inte nödvändigtvis några präster redo att kasta läkeformler hela tiden.
Låter mest som dålig prepp. Alla borde ha ett par healing potions i ryggsäcken just får sånna tillfällen =)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Låter mest som dålig prepp. Alla borde ha ett par healing potions i ryggsäcken just får sånna tillfällen =)
Jag svarade ungefär på din fråga i nästa mening.
[...] hela tiden. Jag gillar att skada är lite mer på riktigt, lite mer farligt, och inte försvinner så lätt och snabbt (som i 5e).
Hur som helst, om en PC i en liten grupp går ner, så är det långt ifrån säkert att någon annan hinner fram med en läkedryck inom några rundor.

Det här med 0HP en runda, på fötterna i full strid nästa runda igen, tycker jag är ganska tråkigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Hur som helst, om en PC i en liten grupp går ner, så är det långt ifrån säkert att någon annan hinner fram med en läkedryck inom några rundor.
Yupp, och det är det jag gillar med det. Det finns en chans, men det finns inga garantier. Det har lett till många dramatiska stunder =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Dödsslag är det trevligaste i mer avskalade system. Rycker det är spännande ungefär som @Rymdhamster beskriver och det brukar vara roligare om RP inte dör som flugor.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Dödsslag som blir svårare och svårare.

Vi körde sist med en husregel att potions/spells på en karaktär med 0 hp inte helar hp utan bara räddar från döden och första hp:et måste återfås genom vila. Det funkade rätt bra.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Död.

Undantag: Slusk född i ett dike i Mörk Borg, som med egenskapen "Den obetydliges tricks" har 50% chans att överleva, helt enkelt för att inte ens döden orkar ta sig an en så obetydlig varelse. Det är en så kul idé att den utan motstånd anammades av spelgruppen (vars slusk ännu lever trots två "dödsfall" hittills...).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Wound Man-tabellen är helt fantastisk, tack för den!
Men hur gör du med regelmässiga påföljder av skadorna? Höftar du något straff-avdrag eller blir det helt kosmetiskt?
Om jag hade använt den (för jag spelar ju inte OSR :gremfrown:) skulle jag jag inte höftat, utan gjort rulings på de utfall som inte har det på bilden.
 
Top