”Var är citatet ifrån?”-leken

Haha det var förstås The Mountain Goats, trodde verkligen nån skulle gissa på det nu, om ens på skoj. Going to Georgia som stängde konserterna på 90-talet tills No Children blev den nya fanfavoriten.

Nytt citat! Den här tar ni.

"Okay, three, two, one, let's jam"
Cowboy bebop-introt?

Wohoo, äntligen ett som var enkelt nog så till och med jag kunde klara't! Och ett där jag dessutom hann svara!

- I see this war… and I think it's going to go on a long time. Longer than any of us can imagine.
- Why?
- Because what we're fighting here… We're fighting a philosophy. We're fighting an idea. And you can't defeat that.
- You're saying we can't win?
- No. An idea can't be defeated… But it can be changed. But I don't know what it takes to do that yet. I don't think anyone does. So, until then… I'll just have to keep winning battles

Jag vill ha varifrån (roughly) och vem. Om nån skulle ta exakt varifrån och till vem så blir jag otroligt förvånad.

Jag tror inte att det är There is no Antimemetics Division igen, för där diskuterar de visserligen samma ämne men den huvudsakliga formuleringen är annorlunda.

Jag kommer att tänka på den där Culture-boken där de har ett krig för att avgöra om man skall få lov att simulera konstgjorda helveten eller inte. Soldaten där dyker upp i en annan Culture-bok också, men jag minns tyvärr inte vad han heter, eller vad nån av böckerna heter. Kanske Surface Detail?

Eftersom vi som jag misstänkte och kanske försökte förstärka, med Twilight och Limp Bizkit och så då The Mountain Goats kopplat till specifika postare, "are going meta" i den här tråden vid det här laget: törs man gissa på krank och Transformers igen? Har vi inte gjort det förut? Jag är själv bara rädd att det ska bli Sicario en gång till.

törs man gissa på krank och Transformers igen? Har vi inte gjort det förut?
Jag vill gärna ha vem som säger det också, men ja.

Jag försökte kolla vilka citat jag postat tidigare men tråden är 290 sidor lång och jag lyckades inte muta sökfunktionen tillräckligt bra. Men jag tror iaf inte att jag använt just detta citat tidigare. Jag har ett vagt minne av att ni gissat Transformers på mig men att citatet just då inte var därifrån…

Jag försökte kolla vilka citat jag postat tidigare men tråden är 290 sidor lång och jag lyckades inte muta sökfunktionen tillräckligt bra. Men jag tror iaf inte att jag använt just detta citat tidigare. Jag har ett vagt minne av att ni gissat Transformers på mig men att citatet just då inte var därifrån…
Hahaha, jag vetefan. Starscream? Säger jag bara för jag skrikit Staaaarscreeeeam till mina barn hela deras barndom.

Eller nej vänta, när jag var cirkus 12 var Ultra Magnus jäkligt cool. Jag säger Ultra Magnus.

ONKEL KÅNKEL

Eller nej vänta, när jag var cirkus 12 var Ultra Magnus jäkligt cool. Jag säger Ultra Magnus.

"Ultra Magnus" är ett namn jag antar låter mycket, mycket coolare på engelska än det gör på svenska. =)

(En ledtråd till vilken iteration av Transformers det är, alltså den delen av frågan jag inte bryr mig om och som man inte vinner nåt på att få rätt: I den här iterationen är Ultra Magnus inte en vit Optimus i power armor, utan en ännu mindre vit robot som heter Minimus Ambus, och "Ultra Magnus" är egentligen bara en roll som en serie små transformers tagit på sig genom årmiljonerna)

Men om jag ska ge en riktig ledtråd så är det någon på samma sida i kriget, och det är nog fler som vet namnet på den här karaktären än Ultra Magnus.

"Ultra Magnus" är ett namn jag antar låter mycket, mycket coolare på engelska än det gör på svenska. =)

(En ledtråd till vilken iteration av Transformers det är, alltså den delen av frågan jag inte bryr mig om och som man inte vinner nåt på att få rätt: I den här iterationen är Ultra Magnus inte en vit Optimus i power armor, utan en ännu mindre vit robot som heter Minimus Ambus, och "Ultra Magnus" är egentligen bara en roll som en serie små transformers tagit på sig genom årmiljonerna)

Men om jag ska ge en riktig ledtråd så är det någon på samma sida i kriget, och det är nog fler som vet namnet på den här karaktären än Ultra Magnus.
Alltså Optimus Prime?

Det är korrekt, ja. @kloptok tar det på håret =)

(Det är Optimus prime till Kup, i en serie som utspelar sig under inbördeskrigets första år ("Spotlight: Ironhide"), och idén han pratar om är såklart Decepticons. Som börjar som legitim men våldsam upprorsrörelse mot en auktoritär regim som Optimus till en början tjänar, men som ganska snabbt omvandlas till en tyrannisk imperiebyggarrörelse under parollen "peace through tyranny". För IDW's Transformers gör hela "Prof X / Magneto"-grejen med Optimus och Megatron inklusive att ge Megatron en redemption arc och låta Optimus under en tid annexera Jorden som en riktig imperiebyggare, givetvis med good intentions, vilket är awesome).

Så, nu har jag tagit tillfället i akt att geeka ut om Transformers. My job here is done. Carry on!

Last edited:
Jag älskar hur komplext idéinnehållet i Transformers blivit med åren. Särskilt ”funktionalism”, deras motsvarighet till rasism, som säger att formen man förvandlar sig till definierar vad för sorts person man är och vilka jobb man får ha.

Haha, det är väl typ en av två transformers jag kan nämna namnet på. Men jag bär den vinsten med stolthet!

Börjar såhär:

"A corpse kneels beside a well.

Mesmerized by the reflection of its living flesh; it wonders what could have been done and could have been.

And for as long as the moon shines, the feeble illusion will prevail.

A light sparks in the dark."

Tycker jag känner igen det här vagt, så som Dung Defender säger jag: the loathsome Dung Eater!

Minns inte riktigt vad han mumlar om. Men Elden Ring alltså, the Dung Eater.

Back