”Var är citatet ifrån?”-leken

Inte helt säker på hur du får ihop kopplingen mellan Ren och Cyborg dock 😅

Den mörka sidan:

When standing in-front of my solar eclipse
My name it is stitched to your lips, so, you see
I won't bow to the will of a mortal, feeble and normal
You wanna kill me? I'm enteral, immortal
I live in every decision that catalysed chaos
That causes division
I live inside death, the beginning of ends

Even got a praying mantis, quite a diverse breakfast menu.
Squidge all that up together.
It's going to be masses and masses of protein in this.
*crunch crunch*

Survivorman Les Stroud?

Eller kan det vara anti-Les, dvs Bear Grylls?

"There is a thing that nothing is, and yet it has a name. It's sometimes tall and sometimes short, joins our talks, joins our sport, and plays at every game."

Jag vill nog både ha upphovsperson och nån av källorna =)

"There is a thing that nothing is, and yet it has a name. It's sometimes tall and sometimes short, joins our talks, joins our sport, and plays at every game."

Jag vill nog både ha upphovsperson och nån av källorna =)
Det låter ju lite nursery rhyme. Dr. Seuss? Nån Cat in the Hat-historia?

Det låter ju lite nursery rhyme. Dr. Seuss? Nån Cat in the Hat-historia?
Hmm... jag tror inte något av verken kan sägas vara direkt riktade till barn. Möjligen ett av dem. Men även om inget av dem är riktade direkt till barn så finns det en direkt koppling till något riktat till barn. Jag vet inte om det är en stor ledtrår, eller mest gör det mer förvirrande =)

Det ska sägas att när jag säger verk så är ett av verken ett verk inom ett verk, så att säga.

Och ett hemligt pris till den som kniper gåtan, om än inte gissar citatet!

Hmm... jag tror inte något av verken kan sägas vara direkt riktade till barn. Möjligen ett av dem. Men även om inget av dem är riktade direkt till barn så finns det en direkt koppling till något riktat till barn. Jag vet inte om det är en stor ledtrår, eller mest gör det mer förvirrande =)

Det ska sägas att när jag säger verk så är ett av verken ett verk inom ett verk, så att säga.

Och ett hemligt pris till den som kniper gåtan, om än inte gissar citatet!
Ah. Ok, jag får en idé nu, citatet låter ju lite unheimlich samtidigt, men jag ska grunna och avvaktar gissningen lite.

Det är inte från Lewis Carroll, utan mer sentida. Och den uttalade inspirationen är något äldre än Hunting of the Snark, även författaren till inspirationen var ungefär samtida med Carroll.

Men personligen misstänker jag att även Carroll bidragit med en hel del inspiration också, även om det inte är uttalat.

Priset på att gissa rätt på gåtan är en marknadsdagsgås. Men nåde den som fuskar!

Ovanstående är en ledtråd.

Cute Goose Cartoon Art – Royalty-Free Vector | VectorStock

Gåsen ställer mig lite. Men here gås: jag hade tänkt chansa utifrån ledtrådarna att samtida med Carroll kunde vara Robert Browning och "barn"-kopplingen då Childe Roland to the Dark Tower Came vilket skulle betyda att kanske verk i verket är nåt av King i The Dark Tower-serien? Har bara läst de första två, och det var 30 år sen. Och det låter lite som nåt SK kan slänga in i sina böcker - barnramsa som kan läsas på olycksbådande sätt. Men gåsen vetefan.

Gåsen ställer mig lite. Men here gås: jag hade tänkt chansa utifrån ledtrådarna att samtida med Carroll kunde vara Robert Browning och "barn"-kopplingen då Childe Roland to the Dark Tower Came vilket skulle betyda att kanske verk i verket är nåt av King i The Dark Tower-serien? Har bara läst de första två, och det var 30 år sen. Och det låter lite som nåt SK kan slänga in i sina böcker - barnramsa som kan läsas på olycksbådande sätt. Men gåsen vetefan.

Jag låser en Stephen King och The Dark Tower!

Men kan vi få någon av de två (Tror jag) böcker i den serien där denna gåta läggs fram? Eller för all del, boken inom boken som gåtan kommer ifrån?

Jag kan avslöja att gåsen är en referens till när Roland berättar om hur stort och viktigt gåtgissning var där han kom ifrån. På marknadsdagarna var det alltid en stor gåttävling, och vinnar vann en gås =)

Han berättar även om hur någon försökte fuska och blev påkommen, och det gick inte bra för den luringen.

Jag låser en Stephen King och The Dark Tower!

Men kan vi få någon av de två (Tror jag) böcker i den serien där denna gåta läggs fram? Eller för all del, boken inom boken som gåtan kommer ifrån?

Jag kan avslöja att gåsen är en referens till när Roland berättar om hur stort och viktigt gåtgissning var där han kom ifrån. På marknadsdagarna var det alltid en stor gåttävling, och vinnar vann en gås =)

Han berättar även om hur någon försökte fuska och blev påkommen, och det gick inte bra för den luringen.
Är det Wizard and Glass, då?

Wizards and glas borde vara ett av de rätta svaren.

Även The Waste Lands (sista kapitlet av waste lands uppreppas i wizards and glass), och boken inom boken var "Riddle-de-dum".

Tänkte inte ens på gåtan eller vad citatet betydde mer än vad det kunde komma från förrän nu, men skuggan! Måste det väl vara? Lång, kort, finns inte egentligen men är alltid med.

Back