”Var är citatet ifrån?”-leken

Fortsätter ni välja media jag konsumerat inom 30 dagar så blir det här bra! :D
Vi, the royal we, är glada att kunna stå till tjänst!

(Jag kan svaret här, men det blir ju fånigt om det ping pongar vidare mellan oss.)

Jag vet att bassisten i Poison säger något sånt där i deras Behind The Music-avsnitt men jag känner mig rätt trygg med att chrull inte citerar bassisten i Poison.

Übereil

Det är ingen dödsbädd, men det var döden och återfödseln av någonting.
Det var ingen mördare, men passande nog finns det ändå en koppling till mord.

Jag är medveten om att detta kanske bara ställer till det för er, men efter ett svar säger samma person detta:
"Fuck Mupparna! Du kan vara en jävla Mupp!"

Jag kommer vara ganska givmild med ledtrådarna här, så länge folk gissar.

Jag vet ju som sagt vem det är, men jag skulle vilja att det var Yngwie i intervjusoffan med Siewert Öholm. Yngwie talar förstås engelska, och yrar om Paganini.

Men det är det ju inte. Såklart.
Men musiker har vi att göra med. Musiker och band.

Det är ingen dödsbädd, men det var döden och återfödseln av någonting.
Det var ingen mördare, men passande nog finns det ändå en koppling till mord.

Jag är medveten om att detta kanske bara ställer till det för er, men efter ett svar säger samma person detta:
"Fuck Mupparna! Du kan vara en jävla Mupp!"

Jag kommer vara ganska givmild med ledtrådarna här, så länge folk gissar.
Okej, då gissar jag på när Morrissey lämnade The Smiths.

Okej, då gissar jag på när Morrissey lämnade The Smiths.
Bra gissning! Fel, men bra gissat ändå! Det handlar absolut om någon som lämnar ett band, och man skulle kunna beskriva de bägge männen inblandade i denna ordväxling för Sad Boys, precis som Morrissey. Men ingen av de två personerna är britt, ivf inte om man ser till födseln.
Det här hände dessutom inte ens samma millennium som din gissning.

Då gissar jag på Oasis och att det är Noel som säger det till Liam.

Übereil

Edit: hade för mig att de var från Irland. Men men, får väl stå för gissningen ändå.

Då gissar jag på Oasis och att det är Noel som säger det till Liam.

Übereil

Edit: hade för mig att de var från Irland. Men men, får väl stå för gissningen ändå.
De här personerna är inte bröder. Eller ens födda i samma land. Den av dem som citeras är född i ett land som inte längre finns!

Bra gissning! Fel, men bra gissat ändå! Det handlar absolut om någon som lämnar ett band, och man skulle kunna beskriva de bägge männen inblandade i denna ordväxling för Sad Boys, precis som Morrissey. Men ingen av de två personerna är britt, ivf inte om man ser till födseln.
Det här hände dessutom inte ens samma millennium som din gissning.
Vadå, är det Yung Lean? I den där dokumentären?

Blixa Bargeld? Och Nick Cave som person 2 då?
Det är ju precis de.

Det kommer från en bok med/om Nick Cave där han beskriver hur det gick till när Blixa efter 20 år lämnade The Bad Seeds. De skulle spela in en blueslåt och Cave ville att de skulle spela energiskt "like the Muppets" Blixa tröttnade och fräste fram detta innan han stormade ut ur studion. Efter ett tag kom det ett mail med raden "I’ve decided to leave the Bad Seeds."

Detta från boken Faith, Hope and Carnage:
Anyway, Wim is there and he’s filming away, and we’re jumping about the place like fucking idiots, doing take after take, and Blixa is getting increasingly frustrated by the whole thing because, well, I guess he couldn’t get to grips with the song. I don’t know. Also, in certain situations, Blixa doesn’t have a very well-developed sense of humor, to say the least. And he has a famously explosive temper. It’s impossible to exaggerate the performative level of Blixa’s fury. Eventually, he just leaps to his feet, throws down his guitar, and screams those immortal words: “I didn’t get into rock & roll to play rock & roll.” Just to be really annoying, I said, “What about the Muppets?,” at which point he marched over to me and shouted, “Fuck the Muppets! You be a fucking Muppet!” Then he marched out of the studio, and I think that was the last time I ever saw him, as a member of the Bad Seeds.

Måste posta detta också.

Det är ju Blixa och Cave som sjunger duett i odödliga klassikern The Weeping Song med en ännu bättre musikvideo. Se nedan. Men kolla också denna fantastiska beskrivning av hur Cave fick upp ögonen för Blixa:

Cave first saw Bargeld performing with Einstürzende Neubauten on TV while The Birthday Party were touring in Amsterdam. He described the music as “mournful”, Bargeld as looking “destroyed”, and his screams as “a sound you would expect to hear from strangled cats or dying children."

Måste posta detta också.

Det är ju Blixa och Cave som sjunger duett i odödliga klassikern The Weeping Song med en ännu bättre musikvideo. Se nedan. Men kolla också denna fantastiska beskrivning av hur Cave fick upp ögonen för Blixa:

Cave first saw Bargeld performing with Einstürzende Neubauten on TV while The Birthday Party were touring in Amsterdam. He described the music as “mournful”, Bargeld as looking “destroyed”, and his screams as “a sound you would expect to hear from strangled cats or dying children."

Det är verkligen en svinigt bra video. (Låten är bra också.)

Jag är en Henry's Dream truther och tror ändå min favorit-Blixa är i videon till Straight to You, där han redan ser ut att ha tröttnat lite. Men så jäkla cool och handsome.

Back