Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Korrekt!Det är från gamla The Storyteller med John Hurt. Historien om soldaten som spelar kort med djävlarna. Hade inspelat på VHS, stor rollspelsinspiration när jag var liten.
Korrekt!Det är från gamla The Storyteller med John Hurt. Historien om soldaten som spelar kort med djävlarna. Hade inspelat på VHS, stor rollspelsinspiration när jag var liten.
You're a very nosy fellow, kitty cat. Huh? You know what happens to nosy fellows? Huh? No? Wanna guess? Huh? No? Okay.
Harry Dean Stanton! Nej, tyvärr, fast han kallar ju på katten så jag förstår hur du tänker.Alien? Han ingenjören med kepsen?
En av mina favoritfilmer! Men nej.Aristocats?
Übereil
Forget it, Übereil, it's Chinatown.Efter att Aristocats visade sig vara fel så har jag utgått ifrån att det är en person som undersöker en kriminell organisation av något slag som fick repliken uttalad om sig. Chinatown var jag också inne på som nästa gissning. Men jag tror snarare på typ Gudfadern.
Übereil
Rätt! Det är Polanski själv som säger det innan han snittar upp Nicholsons/Gittes näsvinge.Fasen, det känns bekant. Så en film som kom typ 1974? Med hård och tuff dialog? Chinatown?
I'm a baitman. No one is born a baitman, except in a French novel where everyone is. (In fact, I think that's the title. We Are All Bait. Pfft!)
Jag har ingen aning om var citatet kommer ifrån, men det tog fyra försök att läsa det innan jag fattade att det inte stod batman.Varför svarade jag på det här? Fullt upp på jobbet och nu skall man komma på ett citat. Det får bli något snabbt:
Så 60-tals-sci fi... Brave New World?Var det för svårt? Ni tog mitt förra så snabbt, att jag trodde detta skulle gå enkelt också. Speciellt som jag plockade det från samma hyllplan i bokhyllan (ledtråd!).
Japp, det är det. Och den vann en Nebula Award. Och blev faktiskt recenserad i White Dwarf 22 år senare!Så 60-tals-sci fi...
Själv hakade jag upp mig på att jag lyssnade på en podd om American Psycho igår...Jag har ingen aning om var citatet kommer ifrån, men det tog fyra försök att läsa det innan jag fattade att det inte stod batman.
Nu minns jag inte säkert, men var din förra Lord of Light, eller var det någon annans citat? Har i vilket fall varit, och är det här då också Zelazny? Isf en bok jag inte läst tror jag.Japp, det är det. Och den vann en Nebula Award. Och blev faktiskt recenserad i White Dwarf 22 år senare!
Nu minns jag inte säkert, men var din förra Lord of Light, eller var det någon annans citat? Har i vilket fall varit, och är det här då också Zelazny? Isf en bok jag inte läst tror jag.
Left Hand är väldigt bra, men det var ett par årtionden sedan jag läste den.Left Hand of Darkness har jag för mig är en 60-talsbok. Jag har den i bokhyllan, jag lär läsa den vilket årtionde som helst...
Det var det som var förra boken, ja.
Übereil
Jag tycker The Dispossessed är vassare och intressantare. Även om det är märkligt att vad som ska vara en sorts utopi känns som ett rätt gräsligt ställe.Left Hand är väldigt bra, men det var ett par årtionden sedan jag läste den.
Lustigt, har alltid haft den känslan, att det skulle vara en bättre bok, men jag kom aldrig till att faktiskt läsa den.Jag tycker The Dispossessed är vassare och intressantare. Även om det är märkligt att vad som ska vara en sorts utopi känns som ett rätt gräsligt ställe.
Japp, det är en långnovell (novelette). Publicerad i The Magazine of Fantasy and Science Fiction första gången och fick sedan namnge den novellsamling den inledde sex år senare.Börjar undra om det inte är något kortare än en roman?
Finns en gammal Paul Auster som jag tyckte var grym på 90-talet, men den tror jag inte det är då.Är det ok att chansa på Leviathan trots att man aldrig hört talas om någon bok med det namnet? Jag gör det, i alla fall.
Übereil
Rätt monster. Fel titel.Är det ok att chansa på Leviathan trots att man aldrig hört talas om någon bok med det namnet? Jag gör det, i alla fall.
Übereil
Vill skämta om att det måste vara Sturgeon när det är fiskrelaterat.Rätt monster. Fel titel.
Men det är ju ett annat monster! (Traditionellt menar man flodhästen.)Behemoth
Helt rätt! Den tål att läsas om. Liksom det mesta av Zelazny.Jag vågar påstå att det inte är fusk att titta i en Bibel, och då följer det att det måste vara Zelazny, ”The Doors of His Face, the Lamps of His Mouth”, som jag skulle gissa att jag läst och sedan glömt för 35 år sedan (antingen i något Sam J. eller Nova).
There was nothing.
Followed by everything.
Du tänker på "The Last Question", antar jag?Let there by light -- Isaac Asimov
Jepp, så hette den visst.Du tänker på "The Last Question", antar jag?
Det är inte rätt, men det är rätt håll.Någon av de kosmiska storylinesen? Vad heter senaste Secret World? Battleworld?
The ultimates?Det är de två första rutorna i ett run på över 2000 sidor.
Författaren har också skrivit Ultimates.The ultimates?
Så jag antar att vi pratar om Mark Millar. Men det begränsar ju inte saken så mycket. Karln har ju skrivit hur mycket som helst.Författaren har också skrivit Ultimates.
Inte Mark Millar. Mycket bättre författare (IMO).Så jag antar att vi pratar om Mark Millar. Men det begränsar ju inte saken så mycket. Karln har ju skrivit hur mycket som helst.
Inga Eternals, men en del Inhumans dyker upp även om det inte är en Inhumans-serie.Eternals?
Nu är jag förvirrad. The Ultimates skrevs väl av Mark Millar?Inte Mark Millar. Mycket bättre författare (IMO).
Ursprungligen. Många andra har skrivit teamet.Nu är jag förvirrad. The Ultimates skrevs väl av Mark Millar?
Moby Dick?Den här är antagligen lätt, men jag får skylla mig själv som måste komma på citat på lunchen:
Better to sleep with a sober cannibal than a drunken christian
Det var lätt.Moby Dick?
Jag kan hantera en såg
Jag kan yxa en båt
Jag kan ro
Hon kom över mon. Contact.Hade tur med F5. Och dessutom en av mina favorittexter.
Låt oss återvända till min ungdom med en svensk låt.
Självklart. Skriven av den underbare Ted Ström som ju tyvärr lämnade oss för en dryg månad sedan.Hon kom över mon. Contact.
Samma chansning som alla andra förolämpande citat med sordomar:"As damp as your hands are, why do you continuously lick your fucking thumb?"
Vem kan det då vara som säger det och till vem i så fall?@Deodanders Deadwood?
Alltså, det är ju rätt så tummen upp!Vem kan det då vara som säger det och till vem i så fall?
Så länge sen jag såg Deadwood. Tydligen är det dags att se om, så jäkla bra!
0.38 - 1.00 in i det här klippet. Värt att se om man inte!
Så vi behöver ett nytt citat!@Deodanders Deadwood?
Klingonsylt kan ha blivit uppäten av Wus grisarSå vi behöver ett nytt citat!
Det där är från Sharpe!"Huh. You comin' up from the ranks, I thought you woulda known. There are two kinds of officers, sir: killin' officers and murderin' officers. Killin' officers are poor old buggers that get you killed by mistake. Murderin' officers are mad, bad, old buggers that get you killed on purpose - for a country, for a religion, maybe even for a flag. You see that Major Hogan, sir? That's what I call a murderin' officer."
Präktiga, glada, friska och välskötta barn äro inte bara sina föräldrars och vårdares stolthet utan ett helt folks framtidsgaranti. Efter barnens skötsel och utseende bedömer man i våra dagar ett lands standard och kultur. Trasiga, spinkiga, övergivna ungar, lekande på bakgårdar och i rännstenen sätta en mycket ful fläck på nationens sociala anseende. Barnavården har därför kommit att bli ett lika ömmande kapitel för folket i sin helhet som för föräldrar och hem. Och här i Sverige kan man numera med glädje konstatera, att det statliga initiativet varit kraftigare än på de allra flesta håll i världen. Men att det brister i upplysning ännu, det vet man, och att den enskildes intresse om och om igen behöver stimuleras, därom kunna läkarna bäst lämna besked. Och det är med läkares goda vilja Vi Kvinnor nu deltar i propagandan för SUND OCH UPPLYST BARNAVÅRD Med en tävlan av i vårt land hittills okänt slag.
Ellen Key, barnens århundrade?Publikationen räcker.
Så enkelt ska vi inte ha det! Det var en sida i tidningen som gick under det namnet (sidans ursprungliga redaktör var Kid Severin).I och med att Vi Kvinnor står skrivet så, så är det min gissning att det funnits en tidning som kan ha hetat just det. Kanske?
Sant att hon jobbade på Expressen under en period (rekryterades dit när Expressen startade - hennes kåseri där var "Mitt i strömmen"), men det är inte rätt svar här.Hon är ju kändis! Jobbade väl på Expressen? Eller är det också för enkelt månne?
Även aftonpressen är dagstidningar.Slantsingling