”Var är citatet ifrån?”-leken

Det är inte nåt av FF-spelen jag spelat tror jag, så jag gissar på X, som jag aldrig spelade. Har ju ingen aning om vilken karaktär. Finns det en Cid?

Det är inte nåt av FF-spelen jag spelat tror jag, så jag gissar på X, som jag aldrig spelade. Har ju ingen aning om vilken karaktär. Finns det en Cid?
Det finns en Cid (såklart), mem det är inte han som står för citatet. Rätt spel dock. Du borde spelat det! Det är ett av de bästa.

Karaktären som säger citatet säger det strax efter att hans bortgångne bror kommer på tal.

Det finns en Cid (såklart), mem det är inte han som står för citatet. Rätt spel dock. Du borde spelat det! Det är ett av de bästa.
1763620726078.jpeg

Jag har inte heller spelat X, men jag vet (tror) att det finns en karaktär som heter Wakka där?

View attachment 26761

Jag har inte heller spelat X, men jag vet (tror) att det finns en karaktär som heter Wakka där?
Det gör det, och det är rätt! (Och du borde också spela tian! Rälsad story på ett sätt som är rätt skönt för ett FF-spel, en del riktigt fantastiska karaktärer, riktigt bra story, massor med extragrejer att göra osv)

Klart det finns en Cid! Värd chansning ändå.

Aye, det kom precis när jag börjat spela igen (också rollspel), och fast jag var nyfiken och det rejvades om det är det möjligt att jag också, i ungdomligt oförstånd och högmod, avfärdade det som för N'Sync-igt.

Last edited:
Det gör det, och det är rätt! (Och du borde också spela tian! Rälsad story på ett sätt som är rätt skönt för ett FF-spel, en del riktigt fantastiska karaktärer, riktigt bra story, massor med extragrejer att göra osv)
Jag var för cool för att spela tv-spel när PS2 släpptes, men nu har jag köpt en bärbar emulatormaskin som klarar PS2 så FFX står på listan.

Nytt citat:
If every cigarette you smoke takes seven minutes off of your life, every game of Dungeons & Dragons you play delays the loss of your virginity by seven hours.

Jag var för cool för att spela tv-spel när PS2 släpptes, men nu har jag köpt en bärbar emulatormaskin som klarar PS2 så FFX står på listan.

Nytt citat:
If every cigarette you smoke takes seven minutes off of your life, every game of Dungeons & Dragons you play delays the loss of your virginity by seven hours.
Marilyn Manson!

Wouldn't you like to see a positive LSD story on the news? To base your decision on information rather than scare tactics and superstition? Perhaps? Wouldn't that be interesting? Just for once?

"Today, a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration – that we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather.

Wouldn't you like to see a positive LSD story on the news? To base your decision on information rather than scare tactics and superstition? Perhaps? Wouldn't that be interesting? Just for once?

"Today, a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration – that we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather.
Bill Hicks.

Übereil

Men alltså seriöst, måste ni ta alla jag kan just dagarna jag står på gymnasiemässa och inte kan bevaka!?

Nu är jag lite sugen på att komma på något krank har sagt, men...

"I do wish we could chat longer, but I'm having an old friend for dinner. Bye."

Übereil

Det är få som kan leverera en så enkel replik på ett sådant rysligt sätt som Anthony Hopkins. :)

Min tur:
He never claimed to be a god. But then, he never claimed not to be a god.
Circumstances being what they were, neither admission could be of any benefit.
Silence though, could.

Ja, jag köpte den när jag var i London och letade efter en seriebutik, men hittade ett antikvariat i stället.
Annyways:
"Jag tände min sista cigarett. Jag såg på Walthern.
Det var det.
Spriten och cigaretterna slut. Scorpion borta. Kuken borta.
Bara en kula kvar i pistolen."

Bristen på verb mig att tänka Jens Lapidus. Fast de finns ju fortfarande snarare än att verka utsatta för strafftullar, så kanske inte…

Bristen på verb mig att tänka Jens Lapidus. Fast de finns ju fortfarande snarare än att verka utsatta för strafftullar, så kanske inte…
Boken kom något år innan Lapidus debuterade med Snabba Cash.

Boken är första delen i en trilogi, som när den gavs ut i samlad form sålde rätt så bra.

Hmm, började grunna på om det kunde vara Bromander, han debuterade väl däromkring, men då var det enbart serier. Och då tänkte jag serier, och att pulp/noir-pastischen låter lite Joakim Lindengren, men det känns inte heller rätt. Eller?

Böckerna är utgivna under pseudonym, fast det alltid vart tydligt vem författaren är. Och sålde inte alls Stieg Larsson mycket.

Nej, men lite varmare. Och jag tror att man inte vet vem som skrev dem?
Ny ledtråd: på omslaget till samlings-pocketen kan man läsa ”(pseudonymens) romantrilogi är det mest smärtsamma man kan läsa nu” - Jonas Thente, DN. ”… hudlöst och svindlande vackert” - Isabelle Ståhl, Nöjesguiden och ”Spring och köp mina vänner” - Benny Holmberg, TK.

Ny ledtråd: på omslaget till samlings-pocketen kan man läsa ”(pseudonymens) romantrilogi är det mest smärtsamma man kan läsa nu” - Jonas Thente, DN. ”… hudlöst och svindlande vackert” - Isabelle Ståhl, Nöjesguiden och ”Spring och köp mina vänner” - Benny Holmberg, TK.
Känns verkligen som något jag borde ha koll på eller annars ändå kunna misstänka, men nu står det still här och är slut på förslag.

Detta är även inklippt i en låt av Tool. Third Eye tror jag. Kul att få veta källan!

Last edited:
Vi tar lite av baksidestexten:
Du vakanr bredvid en död kvinna på ett smutsigt hotellrum. Du jagas genom Stockholms underjord. Du blir dräktig med ett monster. Du reser genom Europa förföljd av hemliga agenter. Du är en man. Du har koll.
(klipper bort lite)
Tre romaner. Deckare. Skräckberättelse. Spionthriller.
En huvudperson.
Han är vem som helst, en lögnare, en fifflare, en som försöker överleva med alla medel.
(Författarens) värld är fylld med drömmar om sex och våld. Hans romaner är inte bara fartfyllda och underhållande, utan också humoristiska och existentiella.

Vi tar lite av baksidestexten:
Du vakanr bredvid en död kvinna på ett smutsigt hotellrum. Du jagas genom Stockholms underjord. Du blir dräktig med ett monster. Du reser genom Europa förföljd av hemliga agenter. Du är en man. Du har koll.
(klipper bort lite)
Tre romaner. Deckare. Skräckberättelse. Spionthriller.
En huvudperson.
Han är vem som helst, en lögnare, en fifflare, en som försöker överleva med alla medel.
(Författarens) värld är fylld med drömmar om sex och våld. Hans romaner är inte bara fartfyllda och underhållande, utan också humoristiska och existentiella.
Amen fan, det är Gunnar Blå-böckerna, Edenborg!? Är det Gunnar Blå?

Gött! Jag läste dem aldrig men känner ändå att jag borde kommit på det tidigare. Lurade mig själv att det var en mer hemlig pseudonym men visst folk "visste". Brainfart.

When I awoke, the dire wolf
600 pounds of sin
Was grinning at my window
all I said was "Come on in"

ZZ Top? De är väl peak "skäggiga amerikaner".

Übereil
De, eller The Band kanske, fast en del där är iofs kanadicker. Och det här är också en annan delstat än Gibbons & co:s Tejas.

Alla är inte skäggiga heller, precis som i ZZ Top och The Band.

Min nästa tanke var Monster Magnet... men de är fan inte så skäggiga.
Vill gärna tänka mig att Monster Magnet-männen slängt på en platta med det här bandet, rökt lite och jammat, mer än en gång. Det är, vill säga, äldre än MM.

Dålig ledtråd: om man vet vem jag är och sett mig på tex Munkbron är det inte ovanligt att jag haft en pin eller flera, och/eller en tshirt med bandet. De har en rätt ikonisk logga/symbol.

Jag har en på mig ikväll.

Citerat här är tredje versen. Den går direkt in i refrängen sen, som lyder:

"Don't murder me, I beg of you, don't murder me. Please, don't murder me."

Titeln på låten finns i citatet. Det är en dänga från ett av två album bandet släppte 1970. Skriver inte vad det heter här pga lite avslöjande titel. Det andra heter American Beauty.

Korrekt! En av många Bowiefavoriter. Jag får vara mer obskyr nästa gång verkar det som. Kanske hitta någon numetal.
Ja, särskilt musik är svårt att vilken nivå man ska lägga citaten på.

I live the slow serrated rape
The bucks fizz of amyl nitrate
Victims force fed their own face
Tear stains upon the drape
I should compare them
To a warm Summer's day
But to the letter, it is better
To lichen their names to a grave

Serrated rape låter vidrigt. Är vi inne på dödsmetall nu?

Edit: kan ju fan gissa på något också. SLAYER?

Det låter som Cradle of Filth, men ingen jävla susning om vilken låt det skulle kunna vara

Det räcker som svar. Lord Abortion heter låten.

Yay! Jag visste väl att det skulle betala sig i slutändan att titta på häftiga musikvideos och läsa CoF-texter i gymnasiet! (fast jag egentligen inte ens då tyckte att det var varken så bra eller coolt egentligen :) )

Okej. Nytt citat dårå. Borde vara lätt:
Egentligen var jag också bortbjuden till bekanta på en villa i skärgården; men jag kände ingen lust. Jag tycker inte så mycket om varken bekanta eller villor eller skärgården. Framför allt inte skärgården. Ett landskap hackat till kalops. Små holmar, små vatten, små bergknallar och små mariga träd. Ett blekt och fattigt landskap, kallt i färgen, mest grått och blått, och likväl inte fattigt nog att äga ödslighetens storhet.

Givetvis!
Tänkte väl det. Kändes alldeles för bekant och jag har ju typ inte läst något svenskt som inte är Doktor Glas :D

Här kommer lite som jag har översatt från orginalspråket. Jag har tagit mig vissa friheter som översättare. Så länge det gissas på det kommer jag vara generös med fler ledtrådar dock.

Över isen mot Nordpolen – där ska jag vänta på dig. Jag ska stå vid jordens axel. Från Eldslandet, i hårt drömarbete mot nordpolen, där ska allt bara kretsa kring oss, Med polstjärnan rakt ovanför mig. Detta är polen – jag väntar här. Men jag kan inte se dig komma någonstans ifrån.

...

Jag väntar vid fel pol.

Tänkte väl det. Kändes alldeles för bekant och jag har ju typ inte läst något svenskt som inte är Doktor Glas :D

Här kommer lite som jag har översatt från orginalspråket. Jag har tagit mig vissa friheter som översättare. Så länge det gissas på det kommer jag vara generös med fler ledtrådar dock.
Frankenstein (a modern Prometheus) av Mary Shelley ?

Last edited:
Frankenstein (a modern Prometheus) av Mary Shelley ?
Visserligen såg jag senaste filmen igår, men detta är en bit därifrån. Och om vi talar om år är det betydligt närmare filmen jag såg igår än Marys roman.

Då gissar jag på Nightwish
Landet och språket det komemr ifrån är betydligt större än Finland och finskan. Men låten vi är ute efter släpptes samma år som Nightwish bildades: 1996. Då hade dock bandet som gjort den funnits så länge att det nått dryckesålder.

Jag var också helt säker på Frankenstein, tills jag klickade på ”visa mer” och såg slutklämmen :D

Av någon anledning får jag för mig att det kan vara något tyskt, men min kunskap om gamla tyska bland är beklagligt bristfällig.

Blind Guardian?

Jag var också helt säker på Frankenstein, tills jag klickade på ”visa mer” och såg slutklämmen :D

Av någon anledning får jag för mig att det kan vara något tyskt, men min kunskap om gamla tyska bland är beklagligt bristfällig.

Blind Guardian?
Tyskland är rätt!

Men Blind Guardian är helt fel. Tillskillnad från Blind Guardian är detta från ett band och musikgenre jag uppskattar. Även om bandet är mer känt för låta väldigt annorlunda än vad denna platta gör. Pionjärer inom genren skulle man kunna kalla dem.

Tyskland är rätt!

Men Blind Guardian är helt fel. Tillskillnad från Blind Guardian är detta från ett band och musikgenre jag uppskattar. Även om bandet är mer känt för låta väldigt annorlunda än vad denna platta gör. Pionjärer inom genren skulle man kunna kalla dem.
Slår till på Einstürzende Neubauten. Men översättningen retar mig, kan inte sätta låt. Även om det låter bekant.

Slår till på Einstürzende Neubauten. Men översättningen retar mig, kan inte sätta låt. Även om det låter bekant.
Rätt band!

Du får refrängen översatt också så får vi se om någon kan ta låten och få äran att köra nästa citat

Du drömmer mig, jag dig.
Var inte rädd, jag väcker dig inte,
förrän du själv har vaknat!

Helt rätt!

Stella Maris från Einstürzende Neubautens mästerliga Ende Neu, som låter betydligt lugnare än det industriinferno de är/var kända för.

1763826295974.png

Svårt att välja citat härifrån, men vi tar detta; världshistoriens mest romantiska meet-cute:

— What are you reading?

— A book about metals.

Well, det är lördag kväll. Många är antagligen ute och svirar, eller har familjehäng, eller något i den stilen.

Jag har typ ingen känsla för media här. Men det känns som en film (Eller TV-serie). Nån som läser en bok om metall...

James Bond?

Det känns bekant men jag måste nog få någon mer ledtråd för att kunna bekräfta om det är inbillning eller inte.

Kan vara helt fel men ser framför mig någon film med quirky tonårskids.

Well, det är lördag kväll. Många är antagligen ute och svirar, eller har familjehäng, eller något i den stilen.

Jag har typ ingen känsla för media här. Men det känns som en film (Eller TV-serie). Nån som läser en bok om metall...

James Bond?
Aye, fast i min familj hänger vi i citattråden.
Det är en film. Tänker att de flesta har sett den, om inte annat känner man till den. Den har en drös odödliga repliker, eller så är det bara jag. (Även om mycket av det bästa i den är utan ord alls.) Men den här är ju extra rolig. Finns typ kanske bara två i filmen som slår dem. Kan slänga in dem som ledtråd om ingen tar dem.

Det är EN lite quirky tonåring med i filmen. Annars är det en film om (och för?) medelålders män som har nåt de är riktigt bra på och inte kan sluta göra det.

Back