”Var är citatet ifrån?”-leken

Regissören har snart en ny film ute, den första på 7 år. Annars är han nog mest känd för att ha skrivit en räcka schysst 80-talsaction (och en fin (sk?) juletidsrökare från 90-talet).

Skådisarna i huvudrollerna har framgångsrikt kört båt respektive bil på film tidigare.

Okej, så regissören kan vara Renny Harlin. Men vilken film? Long Kiss Goodnight?
Det är den som åsyftas i ledtråden yes, men som alltså skrevs av regissören i det aktuella fallet/citatet här.

Shane Black? Fasen, jag satt och tittade på Play Dirty nu i helgen och det låter som en dialog som Parker kan vara inblandad i. Men inget jag minns, så det är en vild gissning.

Shane Black? Fasen, jag satt och tittade på Play Dirty nu i helgen och det låter som en dialog som Parker kan vara inblandad i. Men inget jag minns, så det är en vild gissning.
Rätt regissör/författare, så halvvägs där! Filmen har snart 10 på nacken.

Damn! Vad har han mer gjort? Han gjorde väl en Predator för ett tag sedan, men den har jag inte sett. Var det verkligen 10 år sedan?. Får gissa på den ändå.
Predator-rullen (2018) är den som kom efter den här, och den senaste innan den nya som kommer nu då.

Ja, jag hade inte tagit det utan mycket ledtråd! Jag har faktiskt sett The Nice Guys, och har för mig att jag gillade den. Hade tyvärr inget minne av citatet dock.

Nästa citat:
"Somewhere out there, there's a planet just like yours. A perfect carbon copy with a you that looks identical. That looks and lives and breathes exactly just like you, except for one big difference: this you is not shit scared to hit the dance floor."

"Somewhere out there, there's a planet just like yours. A perfect carbon copy with a you that looks identical. That looks and lives and breathes exactly just like you, except for one big difference: this you is not shit scared to hit the dance floor."
Jag tokgissar på Phonogram.

Min ledtråd den här gången (i motsats till mitt förra citat) är att formateringen inte är från originalet. Jag tog mig friheter för att vara lite lurig – i original ser det snarare ut så här:

Somewhere out there, there's a planet just like yours
A perfect carbon copy with a you that looks identical
That looks and lives and breathes exactly just like you
except for one big difference
this you is not shit scared to
hit the dance floor

Sökte. Aldrig hört talats om upphovsmannen eller verket förut.

achieved more international recognition when … began posting … videos on TikTok

Jaha. Well then.

Tom Cardy är det ju! Trancendental Cha-Cha!

Lyssna på hans Lotr låt också! They walk!
Jag tänkte väl att någon mer än jag skulle ha hört honom, trots att det var en relativt obskyr internet-figur! Jag har inte TikTok utan har hittat honom på YouTube.

"Nu börjar Långbens farfar sprätta omkring och leta efter klister i hela huset.
Nu har han hittat det.
PLUPP PLUPP PLUPP
Dom klistrar som galningar i flera timmar
till slut sitter benet fast.
MEN HIMMEL OCH PANNKAKA!
Dom har klistrat på fel ben!
Dom har klistrat lösbenet på det gamla benet!
Så nu har Långben inget ben och ett jättelångt dubbelben!
HUR KUNDE VI VARA SÅ DUMMA I KNOPPEN SÅ VI KLISTRADE IHOP BENEN,
skriker Långben.
OHOJ AKTA DEJ GUBBE HÄR KOMMER HOPPVÄRLDSMÄSTAREN MED VÄRLDENS LÄNGSTA DUBBELBEN!
Och så tar Långben ett jättehopp ut genom fönstret
SKLOOOOOMP
och rasar rakt ner i en plommonrabatt."

Det där låter som nåt ur typ Skalman skryter, Sagan om de bannlysta eller annan sån tidig svensk internethumor. Men jag kan inga titlar eller upphovspersoner, så jag kan inte göra en konkret gissning.

Det där låter som nåt ur typ Skalman skryter, Sagan om de bannlysta eller annan sån tidig svensk internethumor. Men jag kan inga titlar eller upphovspersoner, så jag kan inte göra en konkret gissning.
Det är pre-www, sant analogt i något av en dubbel bemärkelse.

Ett tröstpris är också ett pris!

Nästa citat:
-"Why do you wear a mask? Were you burned by acid, or something like that?"
-"Oh no, it's just that they're terribly comfortable. I think everyone will be wearing them in the future."

I själva verket är lördagen en fruktad dag, mycket mer fruktad än söndagen, ty på lördagen vet alla att de har söndagen framför sig, och söndagen är den allra fruktansvärdaste dagen, men på söndagen följer måndagen som är en arbetsdag, och det gör söndagen uthärdlig. Lördagen är förskräcklig, söndagen är fruktansvärd, med måndagen kommer lättnaden. Att påstå något annat vore illvilligt och dumt.

Claes Hylinger? Det Hemliga Sällskapet?
Skulle vilja ge rätt här för att det är så jäkla bra böcker. Förstår gissningen faktiskt, men vi har att göra med en mer helgjuten kverulant här som skiljer sig från Hylingers rätt milda patafysiska hållning.

Googlade ordet kverulant, som tycks betyda gnällspik? Så givetvis tänker jag gissa på Jonas Gardell.

Googlade ordet kverulant, som tycks betyda gnällspik? Så givetvis tänker jag gissa på Jonas Gardell.
Mycket mycket roligare kille. Och gammal nobelpriskandidat, dagen till ära. Dock död.

Det sägs att han hade en skivspelare med Glenn Goulds inspelning av Goldbergvariationerna laddad i vardagsrummet eller sovrummet på varje våning i sitt hus. En tydligare ledtråd vet jag inte om jag kan ge utan att säga att han var från Österrike (men född i Nederländerna).

Lever, och har fått nobelpriset i litterateur, men rätt land är det ju. Elfride Jelinek, också från Österrike och nobelpristagare, var ett stort fan av gubben som sökes.

Jag nämnde ju Glenn Gould ovan, vars Bach-tolkningar författaren var förtjust i. En av hans bästa böcker handlar just om en begåvad pianist som går på musikkonservatorium med Glenn Gould. Och när han inser att han aldrig kommer bli lika bra, vad han än gör så tappar han det och, ja, går under. Undergångaren heter den på svenska.

Jag nämnde ju Glenn Gould ovan, vars Bach-tolkningar författaren var förtjust i. En av hans bästa böcker handlar just om en begåvad pianist som går på musikkonservatorium med Glenn Gould. Och när han inser att han aldrig kommer bli lika bra, vad han än gör så tappar han det och, ja, går under. Undergångaren heter den på svenska.
Oj ... till och med med den ledtråden stod jag mig slätt. Kanske ett nytt citat ändå? :D

Slutbossens namn är Thomas Bernhard. Ingen som läst Bernhard verkligen? Han är underbar, jag har sagt nån gång att det är som att träffa på en intressant men vettlös människa på tunnelbanan som håller fast en i nån ändlös manisk monolog fylld av vitriol, ofta om hur vidrigt Österrike är.

Nåväl, här kommer en som alla känner igen. Min kompis Squiggle hjälpte mig koka ihop det här och, well here we are:

"Make some noise! A1 ratings, 80 K wine
Never gonna stop baby, fuck Father Time, bro
Don't get it twisted, I've been through hell
But since I stan dad I'm alive and well
Shaper of views, creator of news
Father of many paid all his dues
So don't try to run your mouth at the king
Pucker up bitch and kiss the ring!"

Slim Shady?

Eller förlåt; "Eminim" heter han väl.
Han ställer sig inte upp. Däremot så kunde ju det här citatet ha varit ursprunget till hans och Doktorns Forgot about Dre, men jag tror inte att det är så och har inget belägg heller. Däremot är ju rappen ovan en milstolpe i hip hop-historien. Närapå dödade ett helt bolag.

Tror han är rikare än 2Pac nånsin var. Sen är han ju kanske inte en lika bra rappare, eller ens en rappare. Men han har välkänt värmt upp med Jay Z.

- So what did you think of my poem?
- I liked it. It was sad and beautiful, like my mother.
- I despised it. It was too short and said nothing to me, like my father.
- I had no feelings about it. It was aloof and licked itself too much, like my cat, Mr. Trotsky.

Kör väl lite svensk musik då:
Det sitter en snubbe i min kyl som nån jävla ipren gubbe
Inklämd och äter av min frukt
Och han vill att jag ska dansa med honom och det är jävligt skumt
Men jag skiter i det, går in och dansar

Jag gissar på "inte Säkert!". Det är ugnefär så bra som jag är på musik på svenska från den här sidan ipren-reklamen.

Übereil

Nästa citat:

"[Her] husband, among various physical accomplishments, had been one of the most powerful ends that ever played football at New Haven—a national figure in a way, one of those men who reach such an acute limited excellence at twenty-one that everything afterward savors of anticlimax."

Precis som Mr Jones i Dylans Ballad of a Thin Man har jag "been through all of F. Scott Fitzgeralds books". Det är The Great Gatsby va?

Precis som Mr Jones i Dylans Ballad of a Thin Man har jag "been through all of F. Scott Fitzgeralds books". Det är The Great Gatsby va?
Det är vad jag hade gissat på om jag varit fem minuter tidigare (har dock bara sett filmen med Leonardo DiCaprio i huvudrollen).

Übereil

DON'T you swear at me, you little shit! Don't you EVER raise your voice at me! I am your mother! You understand? All I do is worry and slave and defend you, and all I get back is that fucking face on your face!

Throw yourself
To the sword
Take what's mine
I take two times more
Give yourself
To my sheath
What's it like knowing
None of you bitches can compete?

Throw yourself
To the sword
Take what's mine
I take two times more
Give yourself
To my sheath
What's it like knowing
None of you bitches can compete?
Det låter som om ManOwar var arga i stället för glada! Kan det vara Sabaton eller något sånt?

Jag vet inte men nåt med texten säger mig kvinnlig artist/sångare/låtskrivare (eller helt sonika ett klassiskt "tjejband"). Kan ju inte gissa på Taylor Swift igen på allt jag inte känner igen.

Jag vet inte men nåt med texten säger mig kvinnlig artist/sångare/låtskrivare (eller helt sonika ett klassiskt "tjejband"). Kan ju inte gissa på Taylor Swift igen på allt jag inte känner igen.

Det är et tjejpunkband!

Back