”Var är citatet ifrån?”-leken

I själva verket är lördagen en fruktad dag, mycket mer fruktad än söndagen, ty på lördagen vet alla att de har söndagen framför sig, och söndagen är den allra fruktansvärdaste dagen, men på söndagen följer måndagen som är en arbetsdag, och det gör söndagen uthärdlig. Lördagen är förskräcklig, söndagen är fruktansvärd, med måndagen kommer lättnaden. Att påstå något annat vore illvilligt och dumt.

Claes Hylinger? Det Hemliga Sällskapet?
Skulle vilja ge rätt här för att det är så jäkla bra böcker. Förstår gissningen faktiskt, men vi har att göra med en mer helgjuten kverulant här som skiljer sig från Hylingers rätt milda patafysiska hållning.

Det sägs att han hade en skivspelare med Glenn Goulds inspelning av Goldbergvariationerna laddad i vardagsrummet eller sovrummet på varje våning i sitt hus. En tydligare ledtråd vet jag inte om jag kan ge utan att säga att han var från Österrike (men född i Nederländerna).

Lever, och har fått nobelpriset i litterateur, men rätt land är det ju. Elfride Jelinek, också från Österrike och nobelpristagare, var ett stort fan av gubben som sökes.

Jag nämnde ju Glenn Gould ovan, vars Bach-tolkningar författaren var förtjust i. En av hans bästa böcker handlar just om en begåvad pianist som går på musikkonservatorium med Glenn Gould. Och när han inser att han aldrig kommer bli lika bra, vad han än gör så tappar han det och, ja, går under. Undergångaren heter den på svenska.

Jag nämnde ju Glenn Gould ovan, vars Bach-tolkningar författaren var förtjust i. En av hans bästa böcker handlar just om en begåvad pianist som går på musikkonservatorium med Glenn Gould. Och när han inser att han aldrig kommer bli lika bra, vad han än gör så tappar han det och, ja, går under. Undergångaren heter den på svenska.
Oj ... till och med med den ledtråden stod jag mig slätt. Kanske ett nytt citat ändå? :D

Back