”Var är citatet ifrån?”-leken

Funderade på honom, men han är väl inte heller författare?

Übereil

Jag vet inte hur Cybot tänker här, men jag vill påpeka att folk som skriver sakprosa kan kallas författare. Dvs författare och skönlitterär författare är inte synonymer. Jag har t ex skrivit två böcker, men inte någon skönlitteratur, vilket gör att jag lever upp till Författarförbundets krav på medlemskap. Sen går jag inte runt och kallar mig författare för det känns väldigt pretto.

Last edited:
Jag vet inte hur Cybot tänker här, men jag vill påpeka att folk som skriver sakprosa kan kallas författare. Dvs författare och skönlitterär författare är synonymer. Jag har t ex skrivit två böcker, men inte någon skönlitteratur, vilket för att jag lever upp till Författarförbundets krav på medlemskap. Sen går jag inte runt och kallar mig författare för det känns väldigt pretto.

Carl Sagan är ju faktiskt skönlitterär författare:

1755767463357.png

Om du frågar vilken bok citatet kommer ifrån så har jag inte en snöbolls chans i helvetet att gissa rätt, då jag aldrig läst något av honom.

Men nu något helt annat:

"If you told me this morning that a toothbrush was gonna save [censurerat] I'd have been very sceptical."

Übereil

Om du frågar vilken bok citatet kommer ifrån så har jag inte en snöbolls chans i helvetet att gissa rätt, då jag aldrig läst något av honom.

Men nu något helt annat:

"If you told me this morning that a toothbrush was gonna save [censurerat] I'd have been very sceptical."

Übereil
Red Dwarf?

Ja! Helt rätt! :D Det är så klart vår brutalaste kung!

Kristian Tyrann ringde just till Historiska institutionen i Lund och klagade på den här posten.

Han sa bland annat:
  • "Let’s be honest, folks — nobody was tougher on rebellions than me, believe me, I did what had to be done, and everyone knows it."
  • "They call me 'Kristian Tyrann' — not because I was bad, but because I was effective — VERY effective, unlike weak Gustav."
  • "When Stockholm needed order, I brought it — quickly, strongly, no hesitation — that’s leadership, not running to the woods like some people!"
  • "Gustav talked a big game, but I acted — I cleaned house, and sometimes you have to be brutal to be great, and I was GREAT."
  • "People say ‘Kristian, wasn’t that too much?’ and I say ‘No — it was historic, legendary, people still talk about it, even the Swedes can’t stop!’"

Back