”Var är citatet ifrån?”-leken

Någon deppig gammal grek, kanske?
Det är en gammal grek. Hur deppig han var är osäkert, men snubben som han skrev om här hade väl goda skäl att vara det i alla fall. Och författaren bör ha haft någon slags fingerspitzengefühl, människokännedom och insikt i det inre varandet.

Nu när jag tog mig friheten att kolla upp det så noterar jag att Schopenhauer faktiskt föddes ett par årtionden innan Kirkegaard. Och han var väl också känd för att vara superdeppig när han slutat prata språk, vill jag min... fat också det var en grek.

Sokrates börjar på S. Men han är ju samtidigt känd för att allt vi vet om honom kommer från Platon, så om han ska ha skrivit om en tredje person så lär det inte varit han. Å andra sidan, jag kan inga andra greker på S, så...

Übereil

Zico! Eder!

Sokrates är inte rätt, även om den här tjommen också var en atlet enligt historieskrivningen, men ffa skrev han tragedier. Namnet påminner något om Sokrates dock.

Jag skulle ge rätt för att ni sätter vem pjäsen handlar om enbart här också. För det är en pjäs. Dramatikern i fråga skrev även en tidigare om karaktären, det är i den de mest kända händelserna i hans liv utspelar sig. I denna knallar han gammal omkring och klagar, ledd av sin dotter.

Vi kom inte längre än Illiaden och Oddysseus under min svenskaundervisning, tyvärr. Och det tror jag inte det rör sig om. Ikaros togs upp också men jag är rätt säker på att Ikaros dör, så...

Übereil

Back