”Var är citatet ifrån?”-leken

Snow Crash av Neal Stephenson alt The Diamond Age?
Rätt - det är The Diamond Age. Jag hade hoppats att biten om Politeness skulle leda tankarna till neo-Victorianerna.

(Vi är nu antingen väldigt nära eller redan där att kunna ge individualiserad AI-undervisning till barn, analogt med A Young Lady’s Illustrated Primer. Jag tror att få kopplar vilken pedagogisk revolution det kommer att bli.)

Vi fortsätter på boktemat: "Hyser ni emellanåt en besinningslös längtan efter en roman där hjältarna är ädla bortom allt förstånd och där sataniska skurkar med romantiska namn smider diaboliska ränker mot den västerländska civilisationen, en roman där alla medverkande svävar i dödsfara minst en gång per kapitel och lönndörrar oavbrutet öppnas för att släppa ut lömska skurkar med slängkappa och motbjudande anletsdrag?"

Ledtråd: baksidestexten...

Last edited:
Vi fortsätter på boktemat: "Hyser ni emellanåt en besinningslös längtan efter en roman där hjältarna är ädla bortom allt förstånd och där sataniska skurkar med romantiska namn smider diaboliska ränker mot den västerländska civilisationen, en roman där alla medverkande svävar i dödsfara minst en gång per kapitel och lönndörrar oavbrutet öppnas för att släppa ut lömska skurkar med slängkappa och motbjudande anletsdrag?"

Jag har denna längtan. Men kan inte vad det är. Gissar på The Princess Bride: S. Morgenstern's Classic Tale of True Love and High Adventure, The "Good Parts" Version

Flashman?

Jag har denna längtan. Men kan inte vad det är. Gissar på The Princess Bride: S. Morgenstern's Classic Tale of True Love and High Adventure, The "Good Parts" Version
Eftersom jag tror att det här är rätt avstår jag från att gissa.

Jag får en känsla av att nästa mening i baksidestexten lyder: "Detta är inte en sådan roman."

Okej. En ledtråd till verkar behövas; fortsättningen av texten lyder:
”Då är detta utan tvivel en roman för er. Aldrig i modern tid har hjältens välvaxade mustascher fladdrat mer ädelt, eller mästerförbrytarens stämma skallat mer hånfullt, än i denna minst sagt osannolika historia från nådens år 1916, luftskeppens och de ångdrivna robotarnas tidevarv.”

Sam J Lundwall skrev en sån där roman för länge sedan. Hette den månne Djävulstornets hemlighet?

En klassiker:

Living, as I do, in an educated and scientific atmosphere, I could not have conceived that the first principles of zoology were so little known. Is it possible that you do not know the elementary fact in comparative anatomy, that the wing of a bird is really the forearm, while the wing of a bat consists of three elongated fingers with membranes between? Now, in this case, the bone is certainly not the forearm, and you can see for yourself that this is a single membrane hanging upon a single bone, and therefore that it cannot belong to a bat.

Exakt rätt
Vem som sa det var lätt, men jag hade nog inte kommit ihåg att Alan Moore pratat om att han träffat JC om det inte var för hur du formulerade frågan.

Nytt citat:
They damaged his nervous system with a wartime Russian mycotoxin. Strapped to a bed in a Memphis hotel, his talent burning out micron by micron, he hallucinated for thirty hours.

Vem som sa det var lätt, men jag hade nog inte kommit ihåg att Alan Moore pratat om att han träffat JC om det inte var för hur du formulerade frågan.

Nytt citat:
They damaged his nervous system with a wartime Russian mycotoxin. Strapped to a bed in a Memphis hotel, his talent burning out micron by micron, he hallucinated for thirty hours.
Neuromancer av William Gibson.

Nu är det länge sedan, men Mortal Kombat, visst? The lesser Paul Anderson
Korrekt. Det är Sonya Blade som säger det när de är på väg till turneringen.
Och det är då filmen från 1995.

Lord Raiden svarar med "Exactly! The essence of Mortal Kombat is not about death, but life. Mortal men and women defending your own world."

Den här kan väl alla.

"Some people, they like to go out dancing, and other peoples, they have to work. Just watch me now. And there's even some evil mothers, well, they're gonna tell you that everything is just dirt. You know that women never really faint and that villains always blink their eyes, and that, ya know, children are the only ones who blush, and that life is just to die."

Den här kan väl alla.

"Some people, they like to go out dancing, and other peoples, they have to work. Just watch me now. And there's even some evil mothers, well, they're gonna tell you that everything is just dirt. You know that women never really faint and that villains always blink their eyes, and that, ya know, children are the only ones who blush, and that life is just to die."
Sweet Jane av Lou Reed.

Übereil

"Det är en motorcykel, tvåcylindrig. Kedjedriven, knarrigt hjul, där fram, låter det som."

Uh... det var det här med citat också.

Aja, kör väl något och ser om folk kan ta det. Folk verkar ju vara ganska breda här på forumet... förutom jag då som tydligen gett lite för mycket av mitt liv till en Disney film med katter...

Citatet:
Att vara någons barn är ett hårt jobb,
en anställning utan rätt att säga upp sig.

Aja, kör väl något och ser om folk kan ta det. Folk verkar ju vara ganska breda här på forumet... förutom jag då som tydligen gett lite för mycket av mitt liv till en Disney film med katter...

Citatet:
Gissar på Suzanne Ostens uppväxtskildring flickan, mamman och demonerna. Men jag har inte sett den.

Citatet:
Ok, men kan det vara Disney? Det är ju ofta familj och adoption som tema. Oliver och Gänget har jag inte sett sen jag var barn, så det blir min nästa gissning.

Rätt säker på att det inte är från Oliver Twist. Kan det vara något från Annie?

Förvisso föräldralösa, men tänker att de ju då är barnhemmets barn =)

Låter som en sångtext i vart fall, tycker jag!

För att smalna av, det är från ett verk som är en samling livsberättelser i skönlitterär stil.

Nu vill jag att det ska vara Thomas Bernhards Självbiografier, så jag gissar på det. Ett barn? Det var för länge sedan jag läste dem. Bläddrade igår utan att finna det.

Verkar vara lite klurigt, ni får säga till om jag ska byta citat, till något jag är säker på att någon kan ta ganska lätt, eller ge någon mer ledtråd. Vill ju inte att leken ska stanna upp liksom.

Författaren skildrar i sitt verk livsöden med den gemensamma nämnaren Kina - antingen de som bor kvar i ett land i förändring, eller de som flyttade och känner sig som främlingar i ett nytt land.

Det är ett debutverk.

Får bli ledtråden så länge - känner att det smalnar in något mer.

Jag ska åka och jobba snart och tänkte kolla då om det är från Annika Norlins Jag ser allt du gör, men det är det väl inte heller.

Citatet:
Kör lite shotgun och nu när du nämnt Kina så gissar jag på Konfucius eller Tao Te Ching (som jag redan gissat på en gång). Tycker det har lite ordspråkig klang

Jag byter citat.

Tidigare citat var från Be för mig i tusen år av Yiyun Li.

Det nya citatet

"Det är ju fantastiskt, grabben". Han lade handen på Tims axel och kramade den. "Du vet hur många kotor det ska vara i en sån där svans. Jag har aldrig varit med om maken. Du har verkligen pippi på dinosaurier."

Jag byter citat.

Tidigare citat var från Be för mig i tusen år av Yiyun Li.

Det nya citatet

"Det är ju fantastiskt, grabben". Han lade handen på Tims axel och kramade den. "Du vet hur många kotor det ska vara i en sån där svans. Jag har aldrig varit med om maken. Du har verkligen pippi på dinosaurier."

Jag vet inte denna heller! 😂 Är det en barnbok?

Back