Jag håller på med en kort skräckkampanj till Eon. Mina tre spelares rollpersoner är utsända av en intressegrupp för att undersöka ett självmord som misstänkligen inte är ett självmord. I allting är demoner inblandade och då Eon saknar beskrivningar av demoner har jag fått komma på några själv. De är starkt cthulhuinfluerade, men att beskriva alla är inte relevant nu. En av demonerna är satt att vaka över ett ockult bibliotek som rollpersonerna misstänker innehåller ledtrådar som kan leda dem till den person som utförde mordet. Demonen är en så kallad skräckvävare som livnär sig på andra själars känslor av skräck, den är dessutom en utomordentlig illusionist och kommer att leda rollpersonerna in i en annan värld - det oändliga biblioteket. Notera att detta är mina egna anteckningar och att de kan vara motsägelsefulla och felstavade...
Vad jag eftersöker är feedback och roliga ideer!
Det oändliga biblioteket
Någon form av mäktig skräckvävare har av "demonbröderna" blivit satt att vaka över det ockulta biblioteket. Biblioteket kommer att för rollpersonerna växa och växa, tills det består av mängder av extremt höga hyllor vilka formar labyrinter.
För att stressa på rollpersonerna kommer de att ju längre tid de tillbringar här höra någon form av ljud bli starkare och starkare, lite som i Kings langoljärerna. Det börjar som ljudet av vassa klor mot stengolvet, detta blir starkare och starkare medan biblioteket välver sig över och runt rollpersonerna.
Lösning
Rollpersonerna kommer att tvingas lösa ett problem, eller en spärr för att lyckas ta sig ut ur illusionen. Gömt på flera ställen i det enorma biblioteket finns fragment av en bok som beskriver vad som egentligen händer med rollpersonerna medan de är fast i illusionen. Rollpersonerna behöver hitta dessa olika delar och när de hittat samtliga bryts förtrollningen. Medan rollpersonerna letar efter sidorna kommer de att stöta på olika problem och hinder de måste lösa för att ta sig vidare.
Förslag på händelser
Rollpersonerna kommer alltså att befinna sig i ett oändligt bibliotek där underliga böcker samsas om utrymmet på hyllor som sträcker sig upp mot det oändliga mörka ovanför. Biblioteket ligger i flera nivåer och man kan på sina ställen ta sig högre och högre upp och vandra på stegar och trälagda ställningar mellan de enorma bokhyllorna. Rollpersonerna kommer att försöka ta sig mot ett abstrakt gyllene sken genom att övervinna hinder i form av långa hopp, svårklättrade hyllor och kunskapstörstare; bibliotekets väktare. Dessa väktare kan anta olika former men är alla knutna till sådant som finns i bibliotek, ett samelsurium av gamla böcker och bokrullar utgör en av väktarna, den andra består av ondskefulla stegväsen som kommer ge sig på rollpersonerna när de klätrar. Slutligen kommer rollpersonerna att behöva ge sig på överbibliotekarien, ett väsen som påminner om en förrykt grubblande gubbe.
Bokmonstret – en gigantisk hög med rörliga böcker (övervinns genom att förstöra böcker)
Paragrafryttaren – en fruktansvärd svart springare på vilken en paragraf rider (övervinns genom att bryta regler)
Illvilliga stegen – en böjlig, ondskefull stege (övervinns genom klättring)
Bibliotekarien – en gammal gubbe som vill tysta rollpersonerna (övervinns genom att överlista)
Anteckningar...
1. En av rollpersonerna ser en sida ligga och vila högst uppe på en enorm bokhylla. Rollpersonerna behöver sammarbeta för att ta sig upp för hyllan medan denna försöker att få ner dem.
2. Abstrakt gåta? Exempelvis en klockas tickande som samsas med stegen från ett par skor över ett stengolv. Alternativt
”Om jag berättar att allt jag säger är en lögn, är detta då sanningen?”
”Jag har fyra ben i gryningen, två ben vid zenit och när kvällen kommer tre. Vad är jag?”
”Ett barn vandrar vägarna fram. I famnen; ett ämbar med salt, en vit duva och ett gyllene svärd. Vart är barnet på väg?”
3. Rollpersonerna kommer att hitta sidor vilka förklarar för dem vad som egentligen händer med deras kroppar och medvetanden medan de är fast i denna underliga värld. Dessa fyller som funktion endast att stressa spelarna till handling. De olika sidorna delas ut allteftersom rollpersonerna besegrar sina fiender…
Sidorna finns i slutet
Sida 1
De trenne vandrade sakteliga och med mycken försiktighet längre in i det dunkla rummet. Det de sökte gömde sig bland de välfyllda hyllorna i kunskapens rike. De var dock ej så alena som de i sina enkla sinnen sig föreställde. Någonting dolde sig bland hyllor och skuggor.
Sida 2
Till ljuset av en ensam lykta började de så mödosamt med sitt värv. Att leta och söka efter de skriptura som bland sina bröder och systrar dvaldes på hyllor av åldrad ek under mörka valv av sten. Bland malätna bokryggar, bakom damm och murket papper stirrar kalla, mörka ögon.
Sida 3
Damm virvlar genom tid och rum, långsamt rinner vaxet från veken. I dunklet arbetar dödliga själars intellekt, ögon vandrar längs med svarta figurer, seriffer och hårsträck. Tankar väcks bland volymer och dystra opus – inkräktare, tjuvar och snyltare – en vrede bortom ålderns tunna slöja.
Sida 4
Så händer något, röster viskar, händer vinkar. De tre vänder sina blickar mot bordets polerade yta, där ligger den – Böckernas bok. Vackert sirliga tecken på prosa, ålderstigen och tärda av tidens vassa tänder förtäljer om mysterier sedan länge förpassade till hyllornas mörka längder. Upptagna av vad som vilar framför dem ser ingen hur en skugga långsamt lösgör sig ur dunklet i rummets vrår.
Sida 5
En trumfens känsla väcks i tre själars dunkla sken. Sanningen – de vet nu vad som komma skall, vem som vävt lögner och svek och lett dem på denna ödesdigra jakt till denna plats som själva tiden valt att förglömma. Men den svävande lyckan får snart ett slut, när själars ljus slocknar ackompanjerade av en strimma rök från ett utbrunnet ljus.
Vad jag eftersöker är feedback och roliga ideer!
Det oändliga biblioteket
Någon form av mäktig skräckvävare har av "demonbröderna" blivit satt att vaka över det ockulta biblioteket. Biblioteket kommer att för rollpersonerna växa och växa, tills det består av mängder av extremt höga hyllor vilka formar labyrinter.
För att stressa på rollpersonerna kommer de att ju längre tid de tillbringar här höra någon form av ljud bli starkare och starkare, lite som i Kings langoljärerna. Det börjar som ljudet av vassa klor mot stengolvet, detta blir starkare och starkare medan biblioteket välver sig över och runt rollpersonerna.
Lösning
Rollpersonerna kommer att tvingas lösa ett problem, eller en spärr för att lyckas ta sig ut ur illusionen. Gömt på flera ställen i det enorma biblioteket finns fragment av en bok som beskriver vad som egentligen händer med rollpersonerna medan de är fast i illusionen. Rollpersonerna behöver hitta dessa olika delar och när de hittat samtliga bryts förtrollningen. Medan rollpersonerna letar efter sidorna kommer de att stöta på olika problem och hinder de måste lösa för att ta sig vidare.
Förslag på händelser
Rollpersonerna kommer alltså att befinna sig i ett oändligt bibliotek där underliga böcker samsas om utrymmet på hyllor som sträcker sig upp mot det oändliga mörka ovanför. Biblioteket ligger i flera nivåer och man kan på sina ställen ta sig högre och högre upp och vandra på stegar och trälagda ställningar mellan de enorma bokhyllorna. Rollpersonerna kommer att försöka ta sig mot ett abstrakt gyllene sken genom att övervinna hinder i form av långa hopp, svårklättrade hyllor och kunskapstörstare; bibliotekets väktare. Dessa väktare kan anta olika former men är alla knutna till sådant som finns i bibliotek, ett samelsurium av gamla böcker och bokrullar utgör en av väktarna, den andra består av ondskefulla stegväsen som kommer ge sig på rollpersonerna när de klätrar. Slutligen kommer rollpersonerna att behöva ge sig på överbibliotekarien, ett väsen som påminner om en förrykt grubblande gubbe.
Bokmonstret – en gigantisk hög med rörliga böcker (övervinns genom att förstöra böcker)
Paragrafryttaren – en fruktansvärd svart springare på vilken en paragraf rider (övervinns genom att bryta regler)
Illvilliga stegen – en böjlig, ondskefull stege (övervinns genom klättring)
Bibliotekarien – en gammal gubbe som vill tysta rollpersonerna (övervinns genom att överlista)
Anteckningar...
1. En av rollpersonerna ser en sida ligga och vila högst uppe på en enorm bokhylla. Rollpersonerna behöver sammarbeta för att ta sig upp för hyllan medan denna försöker att få ner dem.
2. Abstrakt gåta? Exempelvis en klockas tickande som samsas med stegen från ett par skor över ett stengolv. Alternativt
”Om jag berättar att allt jag säger är en lögn, är detta då sanningen?”
”Jag har fyra ben i gryningen, två ben vid zenit och när kvällen kommer tre. Vad är jag?”
”Ett barn vandrar vägarna fram. I famnen; ett ämbar med salt, en vit duva och ett gyllene svärd. Vart är barnet på väg?”
3. Rollpersonerna kommer att hitta sidor vilka förklarar för dem vad som egentligen händer med deras kroppar och medvetanden medan de är fast i denna underliga värld. Dessa fyller som funktion endast att stressa spelarna till handling. De olika sidorna delas ut allteftersom rollpersonerna besegrar sina fiender…
Sidorna finns i slutet
Sida 1
De trenne vandrade sakteliga och med mycken försiktighet längre in i det dunkla rummet. Det de sökte gömde sig bland de välfyllda hyllorna i kunskapens rike. De var dock ej så alena som de i sina enkla sinnen sig föreställde. Någonting dolde sig bland hyllor och skuggor.
Sida 2
Till ljuset av en ensam lykta började de så mödosamt med sitt värv. Att leta och söka efter de skriptura som bland sina bröder och systrar dvaldes på hyllor av åldrad ek under mörka valv av sten. Bland malätna bokryggar, bakom damm och murket papper stirrar kalla, mörka ögon.
Sida 3
Damm virvlar genom tid och rum, långsamt rinner vaxet från veken. I dunklet arbetar dödliga själars intellekt, ögon vandrar längs med svarta figurer, seriffer och hårsträck. Tankar väcks bland volymer och dystra opus – inkräktare, tjuvar och snyltare – en vrede bortom ålderns tunna slöja.
Sida 4
Så händer något, röster viskar, händer vinkar. De tre vänder sina blickar mot bordets polerade yta, där ligger den – Böckernas bok. Vackert sirliga tecken på prosa, ålderstigen och tärda av tidens vassa tänder förtäljer om mysterier sedan länge förpassade till hyllornas mörka längder. Upptagna av vad som vilar framför dem ser ingen hur en skugga långsamt lösgör sig ur dunklet i rummets vrår.
Sida 5
En trumfens känsla väcks i tre själars dunkla sken. Sanningen – de vet nu vad som komma skall, vem som vävt lögner och svek och lett dem på denna ödesdigra jakt till denna plats som själva tiden valt att förglömma. Men den svävande lyckan får snart ett slut, när själars ljus slocknar ackompanjerade av en strimma rök från ett utbrunnet ljus.