Nekromanti ännu ett plagiat?

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: fantasilöst

Var det inte Gibson som myntade Cyberspace? Förresten så är Gibsons världar en av de absolut bästa, och jag ser mycket gärna att den blir plagierad istället för att spelvärlden blir en utvattnad "försöktillvilketprissomhelstattinteplagiera"!!!
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
sluttjaffsat?

OK...jag ser ingen meningen med fortsätta att bråka om det här men sammanfattningsvis vill jag bara säga att jag helt enkelt tycker att det är fantasilöst av Neogames att stjäla namn och annat av diverse cyberpunkförfattare....

soon comes the future then we will die....
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tyrell är ju jävligt likt tyrell i bladerunner :)
Hur likt är Sendai Electronics?
Hur likt är uralkriget (helt andra nationer och intressen)?
Så jag skulle vilja säga att det är som alver/dvärgar

Snow
Dead, but still walking around
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
okej..egentligen tycker jag att det är sluttjaffsat men jag måste ju få kommentera..

Sendai Electronics är väl väldigt likt de Sendai som är det företag som konstruerat Case däck? eller?

Uralkriget var ett dåligt exempel...

soon comes the future then we will die....
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
citat ur boken (svensk översättning):
Däcket väntade på honom i rummet, en OnoSendai Datarymd sju. ... Ono-sendaien, nästa års dyraste Hosakadator, en sonymonitor ...


Snow
Dead, but still walking around
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Inläggare: NeuroM
Ämne: Re: ännu ett plagiat?
Hej...är det någon mer än jag som tycker att Neotech bara är en plankning av William Gibsons böcker? och i viss måns även av
Philip K Dicks böcker...visserligen så står ju Gibson med som inspirationskälla i N1 men hela spelet borde ju heta: Neotech:
rollspel i William Gibsons värld. Det enda de hittat på själva är ju årtalet...
<p><hr></blockquote><p>
Vad gällande Gibson så är han en bra författare och det är riktigt att han hittat på många unika benämningar men framför allt så har han samlat ihop och förtydligat synen på den digitala framtiden.
Cybernetik har som tanke och teori funnits långt innan Mr Gibson och att förkorta den till Cyber är en naturlig och grundläggande förenkling till slang och vardags språk ( för alla utom forskare. ) vidare kommer då automatiskt ord som cyberdoc. Där doc är förkortnig redan idag för doctor "whats up doc" och shadowdoc *ler* finns redan i USA under 60 talet men då kallades de som utövar läkar yrket utan tillstånd. så man kan knappast kalla det för plagiring eller ?
Sen *ler* Philip K Dicks du skämtar du fan måste skämta. Har du ens LÄST hasn böcker har DU LÄST "Do Android dream of electric sheeps" känslan i den är långt från Neotech extremt långt.

Och sen som du i ett annat påstånde att det var Gibson som uppfann cyberrymd så är det en lögn redan under 70 talet teoriserade forskare att man i framtiden kanske skulle kunna länka ihop människa och maskin och i Star Treak orginalet fanns flera avsnitt där maskiner talade direkt till andra varelsers hjärnor.
( typ avacerad Cyberspace )
Så kalla Neotech för Plagiat tja funkar inte riktigt allt de har gjort är att hämta insperation från olika källor och olika spel för att göra en egen version av det de har läst.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter. Arne Anka<p><hr></blockquote><p>Kunskan är nyfikens belöning
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Sista ordet :)

Knappast fantasilöst. Hade de velat det så hade de lätt kunnat ändra namnen. Men nu är det så att dessa namn är de som bäst beskriver respektive "fenomen" plus att namnen visar att spelet tillhör genren.

Som Krille nämnde med exempelvis SimStim, om man inte får använda SimStim, neuroplug och alla de andra, vad ska man då använda? Är det så otroligt att man kallar en sak Simulated Stimulation i flera "olika världar"?

Nej, tack och hej till plagiathysterin. Det hela handlar i _värsta_ fall om bagateller.

/RipperDoc - suck...puh...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Uralkriget var ett dåligt exempel...</I>

Vilket tyvärr det mesta du kommit med har varit.
Det känns lite onödigt det här, men jag försöker desperat få slut på plagiathysterin.

NeuroM skrev vid ett tillfälle:
men Neotech har snott en jääääävla massa namn</I>

Jag har räknat till 8 som möjligen skulle kunna härledas till Gibson och 2 till Philip K. Dick.

BAMA: Okej, det är taget från Gibson.
Sendai: I Gibson heter det OnoSendai, i NT Sendai Electronics. Det råkar finnas en mycket elektroniskt inriktad industristad i norra Japan vid namn Sendai. Kanske har Gibson plagierat Japans?
SimStim: Simulated Stiumlation. Den bästa termen för tekniken, en teknik som blivit påtänkt överallt, även av nutida forskare, inte bara cyberpunkförfattare.
Uralkriget: Ett krig i Ural är tänkbart i alla tillfällen. Och om inspirationen nu är hämtad från Gibson är det definitivt inte plagiat, i stort sett det enda som är likt är att kriget är på samma ställe geografiskt.
MagLev: Allmänt vedertagen term för Magnetic Levitation, tåg som leviterar med magnetisk kraft. Gibson var _inte_ den förste att komma på det.
Sprawl: Läs Krilles svar. Samma grej, inget Gibson kom på. Däremot kopplingen med BAMA, som hitills är det enda som skulle kunna sägas plagierats ännu.
Cyberspace: Allmänt vedertagen term inom i stort sett all cyberpunklitteratur. NT är väl ett Cyberpunkspel?
ICE: På svenska ungefär intrångsskydd. Den naturliga benämningen på något som skyddar mot intrång. Duh. Intrångsskydd blir förkortat IS.

Tyrell: Tagen från Bladerunner, utan tvekan. Det är dock främst namnet som är likt.
Turing: Taget från Bladerunner.

Summan är alltså att det rör sig om bagateller, speciellt i jämförelse med alla namn och termer som är med i Neotech. Det är inte för inte Neotechs ordlista ligger på 13 packade sidor med ord som används i spelet.

/RipperDoc - är det inte bevisat?

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Turing: Taget från Bladerunner."

Blandar du inte ihop det med Voidt-Kampf-testet? Turningpolisen finns i Neuromancer. Den finns i NT också men är ett inofficiellt smeknamn på Interpols databrottsdirektorat. Namnet härstammar från Alan Turing, en av datorvärldens stora pionjärer. Jag kommer aldrig ihåg om det var han eller von Neumann som föreslog att program och data borde ligga i samma sorts minne, men en sak är garanterat uppkallad efter honom: Turing-test, eller en uppsättning noggrannt konstruerade frågor avsedda för att kunna ta reda på huruvida en intelligens, naturlig eller artificiell, verkligen är intelligent och självmedveten.

Med andra ord är "Turingsnut" ett ganska naturligt smeknamn på varje polisiär person som spårar upp artificiella intelligenser.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
"Sen *ler* Philip K Dicks du skämtar du fan måste skämta. Har du ens LÄST hasn böcker har DU LÄST "Do Android dream of electric sheeps" känslan i den är långt från Neotech extremt långt."

jag vet och jag tycker att Dick bara skildrar förfallet och inte cyberpunk ur ett komplett perspektiv...men varför i helvete snor då Neogames namn därifrån om de inte ens är i Neotech-känsla?



soon comes the future then we will die....
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: ideer är inte plagiat!!

Jag håller med.
Jag har fått intrycket att Neogames är rätt så fantasilösa och snor så mycket som möjligt om de inte kommer på nåt själva.
Det är en oerhörd skillnad att ta saker från mytologier, den riktiga världen och så vidare, och enskilda romaner eller dataspel.


Don Kennetho
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sno och sno

"Det är en oerhörd skillnad att ta saker från mytologier, den riktiga världen och så vidare, och enskilda romaner eller dataspel."

Vari ligger skillnaden? Varför skulle det vara mer fantasilöst att sno namnet "Gandalf" från boken Sagan om Ringen än att sno namnet "Gandalf" från Eddan? Varför skulle det vara mer fantasilöst att sno halva namnet "Ono-Sendai" från Neuromancer än att sno hela det japanska ordet "sendai"? Varför skulle det vara mer fantasilöst att sno namnet "Krell" från datorspelet Knights of Legend än att sno namnet "Krell" från filmen Förbjuden planet?

Ärligt talat, jag begriper inte varför det skulle vara mer fantasilöst att sno från en ny bok eller ett nytt datorspel än att sno det från en gammal mytologi. Snott som snott, liksom.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Sno och sno

<strong>Liten inledning:</strong> Nu har jag följt den här (och de andra) debatterna och faktiskt hållt mig från att skriva några inlägg eftersom jag känner att hela diskussionen är urbota dum. Men ju mer jag läst desto mer engagerad har jag blivit. Ibland har jag blivit glad och ibland har jag blivit arg, detta är ju bättre än Savannah.

<strong>Nu till inlägget:</strong> Neotech är ett genrerollspel (actionfylld cyberpunk). För att hålla sig till en genre måste man tillhöra en genre. Detta gör man enklast genom att använda samma termer och begrepp som övriga i genren.

Det man gör är något så paradoxalt som att man lånar av varandra för att behålla identiteten. I cyberpunk lånar man friskt av varandra, som framgått av den här tråden och likaså inom fantasy, som framgått av denna och andra trådar. Allt för att cyberpunk skall vara och förbli cyberpunk och fantasy skall vara och förbli fantasy.

Ärligt talat, jag begriper inte varför det skulle vara mer fantasilöst att sno från en ny bok eller ett nytt datorspel än att sno det från en gammal mytologi. Snott som snott, liksom.

Håller fullständigt med, men sen kan man göra det snyggt eller så kan man göra det fult. Men en sån debatt är meningslös (vilket det hittills ibland har spårat ur till) och en sån vill jag inte ge mig in i.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Sno och sno

Om jag tar grejor från någon annans privata alster känns det mer som om jag snor hans bra idéer som rättmätigen tillhör honom. Om man sen skriver var man tagit grejorna så är det naturligtvis bättre (och som jag har förstått så gjorde Neogames det den här gången, men inte i Eon).

Tar man saker från mytologier känns det mer som om man hanterar nåt som är allmän egendom och som ingen blir besviken på om man hanterar som man vill. Att ta grejor rakt av härifrån tycker jag inte heller är bra, och visst är det lite fantasilöst, men det känns inte som om man tar någon annans grejor och kallar det sina egna.

Don Kennetho
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Sno och sno

Om jag tar grejor från någon annans privata alster känns det mer som om jag snor hans bra idéer som rättmätigen tillhör honom. Om man sen skriver var man tagit grejorna så är det naturligtvis bättre (och som jag har förstått så gjorde Neogames det den här gången, men inte i Eon).

Så du tycker att det är sämre att sno från någon som i sin tur snott namnet från mytologier än att sno namnet direkt? Namn kan ju knappast räknas som privata alster, det är väldigt få som sitter i timmatals och klurar fram ett "nytt" namn. Så långt som vi kommit så har förmodligen de flesta namnen redan förekommit i litteraturen, det är bara en fråga om att finna den källa där det förekommer.

/Emil
 
Top