Nekromanti ännu ett plagiat?

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Hej...är det någon mer än jag som tycker att Neotech bara är en plankning av William Gibsons böcker? och i viss måns även av Philip K Dicks böcker...visserligen så står ju Gibson med som inspirationskälla i N1 men hela spelet borde ju heta: Neotech: rollspel i William Gibsons värld. Det enda de hittat på själva är ju årtalet....
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"Hej...är det någon mer än jag som tycker att Neotech bara är en plankning av William Gibsons böcker? och i viss måns även av Philip K Dicks böcker...visserligen så står ju Gibson med som inspirationskälla i N1 men hela spelet borde ju heta: Neotech: rollspel i William Gibsons värld. Det enda de hittat på själva är ju årtalet...."</I>

...lika mycket som rollspelet <I>Western</I> är en plankning av Clint Eastwoods filmer...

nöt
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tycker jag inte alls. Ungfär som att säga att Eon plagierar -insert your favourite fantasy author here-.


Snow
Dead, but still walking around
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
men Neotech har snott en jääääävla massa namn:

BAMA
Sendai
Sprawl
Uralkriget (inte helt säker där men i Neuromancer omnäms ju ett krig i Ryssland)
SimStim
Cyberrymden (vilket förvisso är en allmän cyberpunkklyscha även om det var Gibson som skapade den)
Isbrytare (ICE)

och Turingpolisen är väl snodd från Philip K Dick (Blade Runner)

Mycket av de här grejerna är väl sånt som finns med i all cyberpunk men att nso en sån grej som Sprawil/BAMA till exempel...det är väl lite för uppenbart?



soon comes the future then we will die....
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Re: ideer är inte plagit!!

Namn är väl plagiat..kanske inte juridiskt sett men att bara ta ett namn från en romanserie och sedan stoppa in det i ett rollspel är väl att plagiera romanerna..eller?

jag förstår om ni är trötta på plagiattjaffset men jag menar jag tycker att det går lite för långt...plagierandet alltså..och tjaffsandet kanske...men du som inte vill diskutera det behöver ju inte läsa eller?

soon comes the future then we will die....
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: ideer är inte plagit!!

Och du vet förstås att skaparna av Neogames har läst böckerna?

Personligen har inte jag det, men du får ta vilka namn du vill, undantagen är om namnen är registrerade varumärken, vilket jag knappast tror att dessa är.

Vad jag menar, är att samma namn kan kommas på av olika personer vid t.ex. exakt samma tidpunkt etc...

Om man jämför med sångtexter t.ex. så finns det åtskilliga låtar som heter "Listen to your heart", inte är alla dessa plagiat för att ta ett exempel.

Däremot är ju t.ex. Boeing registrerat som företag, men då Neogames ju faktiskt använder samma företag i beskrivningarna, men i framtiden, så ser inte jag något fel i det heller. Skulle se mer underligt ut att inget företag av de som finns inte hade överlevt till år 2050 eller när det nu är Neogames utspelas.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Som att andra rollspel inte har gjort det då
D&D, AD&D, Eon, Paledium alla har dom snott namn som Alv, Dvärg, Pegas osv.

Det är det att om någon har kommit på ett bra ord för något så används det av andra(det är det som gör det till bra ord)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Neotech tillhör en genre som kallas cyberpunk. William Gibson har förvisso inlett cyberpunken som genre (även om Bruce Sterling egentligen var före) men det gör inte att alla som skriver något om cyberpunk plagierar William, utan möjligen baserar sitt material på hans.
Oftast finns i stort sett samma koncept, men med olika namn. Cyberrymden, cyberspace, meganet och allt vad det heter. Kärnan i CP är ju just cyberrymden. Neotech har förvisso tagit ett antal namn från olika böcker och filmer, men du ska veta att spridningen är stor. Tyrell Corp från Bladerunner eller Cyberdyne Systems från Terminator.
Kontentan är att det egentligen mest handlar om namn, att koncepten är såpass allmänna att de knappas kan sägas tillhöra någon speciell upphovsrättsman.

Så, Neotech är inte plagiat. Visst har man lånat namn från en massa olika källor, och även koncept, men summan blir något eget, något som inte plagierar något annat. Det baseras i högsta grad på cyberpunken, men det är löjligt att hävda att William har copyright på cyberpunken; det är som att säga att J.R.R Tolkien kan beskylla alla fantasyförfattare för plagiat.

Så, tona ner den nu rådanade plagiathysterin och inse att skapa så ofta går ut på att låna.

/RipperDoc - sagt sitt, vet sitt

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"det är som att säga att J.R.R Tolkien kan beskylla alla fantasyförfattare för plagiat."

Bibeln var före.


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Re: ideer är inte plagiat!!

men det är väl knappast en slump att stadsbebbygelse finns mellan Boston och Atlanta i båda världarna och kallas för BAMA , eller Sprawl på dialekt...stulet rakt av förihelvete...och SimStim är ju inte heller direkt Neos skapelse...

soon comes the future then we will die....
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Jag tror inte att ni förstår vad jag vill ha sagt lite. Neotech har skrivit av rakt av..BAMA, Sendai , Tyrell, SimStim, Uralkriget, Maglev. Det är inte samma sak som att sno alv/dvärg. Alverna och dvärgarna är ändå utformade av de enskilda författarna...här är det ju raka kopior, eller?

soon comes the future then we will die....
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
fantasilöst

Jag håller med dig, men skulle snarare vilja kalla det fantasilöst. Att använda genre-typiska begrepp som "Cyberspace" är en sak, men att plagiera andra författares namn på påhittade platser, företag och annat är bara fantasilöst.

Övriga deltagare i debatten verkar inte ens vilja förstå vad föregående talare säger. Eller är det någon som tycker att det inte är fantasilöst att plagiera, även om det inte skulle vara olagligt eller omoraliskt? (Sedan är det en annan sak om man i motsats till mig inte önskar sig viss kreativitet av skapare av spelprodukter.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När det finns en massa bra namn där ute - varför göra nya... Spelar det någon roll? Men om ni tycker att det är plagiat och fantasilöst så har jag lite hjälp:
Döp om sakerna som ni tycker är plagiat till andra saker... jag har lite förslag:
Maglev - behöver itne döpas om då maglev banorna som finns idag faktiskt heter maglev...
BAMA - TURBO (The Ultimate, Really Big One)
Sendai Electronics - Götes El

Hur kul låter det på en skala? ..
Rollspelsskapare har väl nog med saker att döpa om de måste sitta och döpa om alla lånade saker...
Och vilket liv skulle det inte bli om någon sedan upptäkte att något utav det med eget påhittade namn var något lånat... Då skulle folk också klaga på plagiat...


Jag förstår inte riktigt det stora problemet ni verkar se...

chrull
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
När det gäller BAMA, Sendai , Tyrell så förstår jag inte riktigt varför Neogames tagit dessa namn, men när det gäller de övriga så ser jag inget fel med det. SimStim är en häftig teknik som är en naturlig vidarebyggning på den vanliga TV:n. Om namnet är plockat någonstans ifrån vet jag inte, men själva tekniken kan man knappast hävda att spelet skulle vara utan.

Uralkriget. Utan att veta något om det som du hävdar denna konflikt är hämtad ifrån så vill jag påstå att jag om jag hade skrivit Neotechs historia skulle denna ingå i denna.

Maglev beskriver just tekniken, det är magnetiskt leviterande tåg.

/Emil
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Spela stor roll... nä...

"Jag förstår inte riktigt det stora problemet ni verkar se... "

Umm... inte jag heller. Jag tror bara att de är lite kverulantiska eller försöker vara märkvärdiga /images/icons/wink.gif, jag ser ingen anledning till att hitta småfel i ett för övrigt bra rollspel /images/icons/smile.gif.


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ ±]-[€ \/\/ð®|Ð
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Re: Spela stor roll... nä...

nej..jag tycker kanske inte att det spelar särskilt stor roll men som sagt så tycker att det är fantasilöst att skriva av namn från Gibsons och Dicks böcker...kunde de inte hitta på egna? Tekniken är väl okej att de tar .. jag antar att SimStim väl är samma sak som att låna alver och dvärgar från en fantasyroman. Men kunde de inte skippat BAMA? Det är ju lite för uppenbart...och sen att kalla det Sprawl på slang gör väl det hela ännu värre. Kunde de inte komma på egna? Eller sno de lite snyggt iallafall...och jag gillar Neotech men hur mer Gibson jag läser desto mera irriterad blir jag på att det känns som om de bara sammanfattat världen i Gibsons böcker och tryckt det..

soon comes the future then we will die....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En massa korrigeringar

"Sprawl"

sprawl I v 1: ligga (sitta) med lemmarna slött utsträckta; ligga och kravla; spreta [utåt] 2: sträcka ut; spreta med II s slapp hållning; spretande

"City sprawl" härstammar från det engelska ordet ovan, och betyder ungefär "utbredd och expanderande stad", även om jag inte kunde hitta det i min ordlista.

Så faen vete om William Gibson kan registrera ett varumärke på en numera existerande stadsföreteelse.

"Uralkriget (inte helt säker där men i Neuromancer omnäms ju ett krig i Ryssland)"

"Vrålande knytnäven" är en (1) incident som omnämns i Neuromancer. Man kan visserligen av det härleda att det har varit ett krig i Ryssland, men för sjutton, du har inte hört talas om Tjetjenien under sista tiden? I dagens splittrade Ryssland är det nästan alltid krig därborta!

"SimStim"

Tekniken att artificiellt stimulera sinnen är inget nytt inom cyberpunk-genren. Oavsett om man väljer termen simstim, hardwire, neuroplug eller vad faen som helst så är termen säkert upptagen redan.

"Cyberrymden (vilket förvisso är en allmän cyberpunkklyscha även om det var Gibson som skapade den)"

Så vad du vill ha är ett cyberpunkrollspel utan cyberpunkklyschor? I så fall är samtliga cyberpunkrollspel Neorumancer-plagiat. Get real!

Cyberrymden är inte längre (TM) William Gibson. Det är för fan en accepterad vardagsterm.

"Isbrytare (ICE)"

ICE är, förutom fruset vatten, även förkortningen på rollspelsförlaget Iron Crown Enterprise, samt sedan Gibson även en militär förkortning, "Intrusion Counter-Electronics", det vill säga intrångsskydd. Isbrytare är de saker som tar sig igenom ICE.

I Neotech 1 använde vi termen "intrångsskydd" på diverse skyddstekniker för att förhindra dataintrång. Att det råkar förkortas "IS" är att betrakta som en praktisk slump.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Spela stor roll... nä...

"nej..jag tycker kanske inte att det spelar särskilt stor roll men som sagt så tycker att det är fantasilöst att skriva av namn från Gibsons och Dicks böcker...kunde de inte hitta på egna? Tekniken är väl okej att de tar .. jag antar att SimStim väl är samma sak som att låna alver och dvärgar från en fantasyroman. Men kunde de inte skippat BAMA? Det är ju lite för uppenbart...och sen att kalla det Sprawl på slang gör väl det hela ännu värre. Kunde de inte komma på egna? Eller sno de lite snyggt iallafall...och jag gillar Neotech men hur mer Gibson jag läser desto mera irriterad blir jag på att det känns som om de bara sammanfattat världen i Gibsons böcker och tryckt det.."

Kan ni sluta och tramsa och ägna er åt lite andra saker, som t.ex. rollspela...

Annars...ett tips...slå upp Poetiska Eddan (den äldre eddan) och jämför med Tolkiens verk...

Inte har jag hört någon beskylla honom för plagiat...men likheterna, och namnskickat kan man inte se så stor skillnad på.

Riddaren - trött på dessa snack, som ändå bara leder till samma sak, som alla liknande diskussioner.


http://www.backtotellus.com/
 
Top