Nekromanti Övertag i strid

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Funderade lite på ett system, i och med "Hata/Älska regel"-trådarna. Grunden är som så att man har ett värde i övertag, låtom oss säga att jag har 20, och motståndaren har ett, låtom oss säga 18. Detta symboliserar vem som har övertaget i striden. Man kan sedan då välja om man vill anfalla, göra utfall eller liknande. Ett utfall är då till för att sänka motståndarens övertag, exempelvis slå vapnet ur handen på honom, få honom att backa eller fälla honom. Ett anfall siktar på att skada och man slår mot kroppen på motståndaren.
Lyckas jag med ett utfall sänks motståndarens övertag (han backar, hoppar undan, har vapnet i fel läge etc).
Lyckas ett anfall så blir personen skadad (skadesystem är oviktigt), såvida han/hon inte undviker eller parerar. Då sänks i stället övertaget. När övertaget når noll så händer något i stil med att man ramlar omkull, trängs mot en vägg och tappar vapnet eller liknande. Man är helt enkelt besegrad men inte död.
En misslyckad handling sänker i stället ens egna övertag.
Dessutom kan ju övertaget påverkas av andra/annat och det blir lätt att påvisa numerärt över/under-läge då man helt enkelt ger gruppen ett gemensamt övertag eller sänker någons för att han står i dålig teräng, gjort illa benet eller har ett sämre vapen.
Man kan då även påvisa att vapen är olika genom att låta dom ha olika skade och olika övertag. Exempelvis kanske en gigantisk tvåhandad yxa har extrem skada men dåligt övertag. En värja har bra övertag, men dålig skada.

Det som egentligen fattas är ett smidigt sätt att bestämma vem som får göra vilka handlingar och hur detta ska ske. Man skulle helt enkelt kunna göra som så att det är lätt att misslyckas och varje gång ens övertag sänks så ges initiativet (vem som får handla) till motståndaren. Dessutom fattas det åsikter om systemet. Ni kan väl hjälpa mig med det?

(Och ja Krank, det är bara en förvriden form av KP-system)
 

Big Marco

Vampyrchef
Joined
20 May 2000
Messages
6,990
Location
Sandukar
Det föreslagna systemet liknar v.1 som fanns till Noir så jag kan dela med mig om den speltestfeedback som det systemet genererade. Systemet som sådant fungerade och var rätt ballt. Mecket blev att det var otroligt slött med massiv admin, speciellt för spelledaren i typfallet 4xRP mot 4xSLP.

Om inte hastighet är ett designkrav för slutresultatet säger jag bara - knock yourself out.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,566
Location
Ereb Altor
Den Upplyste Despoten said:
Det föreslagna systemet liknar v.1 som fanns till Noir så jag kan dela med mig om den speltestfeedback som det systemet genererade. Systemet som sådant fungerade och var rätt ballt. Mecket blev att det var otroligt slött med massiv admin, speciellt för spelledaren i typfallet 4xRP mot 4xSLP.

Om inte hastighet är ett designkrav för slutresultatet säger jag bara - knock yourself out.
Det går att lösa som i Mouse Guard, att gruppen har ett övertyg gentemot den andra gruppen, som de slåss mot. Nu är visserligen MG extremt fokuserat på samarbete, men jag tycker att det funkar väldigt bra.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Precis. Det var ju t.o.m. vad jag föreslog i huvudposten.

Despoten: Noir alltså. Länge tänkt läsa igenom reglerna, men det har inte blivit av. Och jag tror inte att varja runde behöver bli lång alls. Det som tar tid är om striderna tar många rundor, och det går ju att korta ner. Den enda bokföringen blir ju bara vad man har i Övertag... fast jag antar att det beror på vad för/om man väljer ett skadesystem till.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Ja, jag körde själv med ett mycket liknande system ett tag, men i och med den administrationen som krävdes så bestämde jag mig för att det mest passar om man vill ha gejmistiska strider; då gör det ju inte så mycket att det tar lite mer tid.

Det här med att grupper har ett gemensamt övertag kan vara intressant dock. Agerar alla ur den gynnade gruppen före alla i den andra då, eller hur fungerar det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,566
Location
Ereb Altor
I mouse Guard agerar alla samtidigt, så där finns inte problemet, och så turas gruppen om att agera. Riktigt coolt och spännande då alla är intresserade av alla slag.
 
Top