Petter42
Swordsman
Funderade lite på ett system, i och med "Hata/Älska regel"-trådarna. Grunden är som så att man har ett värde i övertag, låtom oss säga att jag har 20, och motståndaren har ett, låtom oss säga 18. Detta symboliserar vem som har övertaget i striden. Man kan sedan då välja om man vill anfalla, göra utfall eller liknande. Ett utfall är då till för att sänka motståndarens övertag, exempelvis slå vapnet ur handen på honom, få honom att backa eller fälla honom. Ett anfall siktar på att skada och man slår mot kroppen på motståndaren.
Lyckas jag med ett utfall sänks motståndarens övertag (han backar, hoppar undan, har vapnet i fel läge etc).
Lyckas ett anfall så blir personen skadad (skadesystem är oviktigt), såvida han/hon inte undviker eller parerar. Då sänks i stället övertaget. När övertaget når noll så händer något i stil med att man ramlar omkull, trängs mot en vägg och tappar vapnet eller liknande. Man är helt enkelt besegrad men inte död.
En misslyckad handling sänker i stället ens egna övertag.
Dessutom kan ju övertaget påverkas av andra/annat och det blir lätt att påvisa numerärt över/under-läge då man helt enkelt ger gruppen ett gemensamt övertag eller sänker någons för att han står i dålig teräng, gjort illa benet eller har ett sämre vapen.
Man kan då även påvisa att vapen är olika genom att låta dom ha olika skade och olika övertag. Exempelvis kanske en gigantisk tvåhandad yxa har extrem skada men dåligt övertag. En värja har bra övertag, men dålig skada.
Det som egentligen fattas är ett smidigt sätt att bestämma vem som får göra vilka handlingar och hur detta ska ske. Man skulle helt enkelt kunna göra som så att det är lätt att misslyckas och varje gång ens övertag sänks så ges initiativet (vem som får handla) till motståndaren. Dessutom fattas det åsikter om systemet. Ni kan väl hjälpa mig med det?
(Och ja Krank, det är bara en förvriden form av KP-system)
Lyckas jag med ett utfall sänks motståndarens övertag (han backar, hoppar undan, har vapnet i fel läge etc).
Lyckas ett anfall så blir personen skadad (skadesystem är oviktigt), såvida han/hon inte undviker eller parerar. Då sänks i stället övertaget. När övertaget når noll så händer något i stil med att man ramlar omkull, trängs mot en vägg och tappar vapnet eller liknande. Man är helt enkelt besegrad men inte död.
En misslyckad handling sänker i stället ens egna övertag.
Dessutom kan ju övertaget påverkas av andra/annat och det blir lätt att påvisa numerärt över/under-läge då man helt enkelt ger gruppen ett gemensamt övertag eller sänker någons för att han står i dålig teräng, gjort illa benet eller har ett sämre vapen.
Man kan då även påvisa att vapen är olika genom att låta dom ha olika skade och olika övertag. Exempelvis kanske en gigantisk tvåhandad yxa har extrem skada men dåligt övertag. En värja har bra övertag, men dålig skada.
Det som egentligen fattas är ett smidigt sätt att bestämma vem som får göra vilka handlingar och hur detta ska ske. Man skulle helt enkelt kunna göra som så att det är lätt att misslyckas och varje gång ens övertag sänks så ges initiativet (vem som får handla) till motståndaren. Dessutom fattas det åsikter om systemet. Ni kan väl hjälpa mig med det?
(Och ja Krank, det är bara en förvriden form av KP-system)