Nekromanti Översättning av orcher (Chronopiaremake)

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Snoken;n206150 said:
Jag gillar också resarna i Svartblod men känner att de känns lite tunna, hur lever allmogen och hur såg deras kultur ut innan rikedomen som uppkom i och med gasfyndigheterna? Hur ser du på ras- och kulturskillnaderna mellan troll och resar? Hur såg förhållandet dem emellan ut innan trollen störtades och förslavades/fördrevs?
Sant, det är mest eliten som beskrivs. Men jag ser det som ett stenhårt kastsamhälle där det finns Härskare, Knektar och Övrigt, där Övrigt är så menlöst att det inte ens är nödvändigt att beskriva ur H&K:s synvinkel. Jag gillar att de ser annorlunda ut än orcher - att de är större, blekare och har mindre betar. De har fnoskiga kråsskjortor och pösärmar som de tror ser kultiverade ut, de försöker snofsa till sig för att passa in i finsalongerna i Chronopias absoluta toppskikt, men det går sådär. Det gillar jag. Dessutom är det ingen som vågar säga ifrån för då klipper 240 cm rese till dig med c:a 200 kg bakom slaget. De är mycket bra skurkar och antagonister.

Trollen är mest comic relief i hela Chronopia, men jag gillar att det finns en djupare bakgrund till dem. Sanatoriet är en del jag gärna ser mer av. Det är en perfekt bild av precis hur maktfullkomlig Kejsaren är och hur farligt det är att försöka utmana hans makt. Att tvångslobotomera flera tusen/tiotusen/hundratusen av sina egna undersåtar är läskigt.

Snoken;n206150 said:
Min tanke med att slå samman dem är skapa mer kulturell variation, orchkulturen (som den beskrivs i grundboken och Svartblod) utgör den ursprungliga kulturen. Resarnas rike (som beskrivet) är då en statsbildning vars innevånare raskt blivit nyrika i och med upptäckten av svart gas och andra viktiga gaser. Kulturella impulser från alver och människor påverkar starkt kulturen, särskilt överklassen. En konflikt uppstår mellan mer konservativa orcher/resar och de nyrika, urbana och exportberoende resarna.
Jag förstår vad du menar. Jag tror absolut det kan funka, men för mig är resarna mer intressanta som ett större, farligare folk. Orcher är standardfiender i diverse barslagsmål och andra dumheter, men resarna är något annat. Det är lite svårt att förklara, men jag tror det handlar om att resarna är något unikt som de är nu, medan ditt förslag gör dem till orcher med en twist (som jag ser det). Då kommer jag alltid att se orcher först och twisten sen, istället för att se hela paketet på en gång, liksom.

För mig är Chronopia en sprudlande smältdegel av alla möjliga olika färger, former, folk och arter av varelser där en av säljpunkterna är att det är så stor variation. Att minska variationen gör mig lite mindre benägen att fatta tycke för världen tror jag. Men det är ju mina preferenser, låt inte dem stå ivägen. :)

Snoken;n206150 said:
Eftersom jag sneglar lite mot mongolerna för inspiration kommer ursprungskulturen vara uppdelad mellan khaner som ibland går samman i ett khaganat (istället för hästar är det pansarbufflar och mastodonter beroende på region) som är fokus för kulturen. Träskens storhertig skulle vara en khan eller khagan som även tagit sig en mänsklig titel för att öka sitt anseende bland dem.
Inte en dum idé.

Pansarbufflar <3
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Khan;n206157 said:
Sant, det är mest eliten som beskrivs. Men jag ser det som ett stenhårt kastsamhälle där det finns Härskare, Knektar och Övrigt, där Övrigt är så menlöst att det inte ens är nödvändigt att beskriva ur H&K:s synvinkel. Jag gillar att de ser annorlunda ut än orcher - att de är större, blekare och har mindre betar. De har fnoskiga kråsskjortor och pösärmar som de tror ser kultiverade ut, de försöker snofsa till sig för att passa in i finsalongerna i Chronopias absoluta toppskikt, men det går sådär. Det gillar jag. Dessutom är det ingen som vågar säga ifrån för då klipper 240 cm rese till dig med c:a 200 kg bakom slaget. De är mycket bra skurkar och antagonister.

Trollen är mest comic relief i hela Chronopia, men jag gillar att det finns en djupare bakgrund till dem. Sanatoriet är en del jag gärna ser mer av. Det är en perfekt bild av precis hur maktfullkomlig Kejsaren är och hur farligt det är att försöka utmana hans makt. Att tvångslobotomera flera tusen/tiotusen/hundratusen av sina egna undersåtar är läskigt.

Jag förstår vad du menar. Jag tror absolut det kan funka, men för mig är resarna mer intressanta som ett större, farligare folk. Orcher är standardfiender i diverse barslagsmål och andra dumheter, men resarna är något annat. Det är lite svårt att förklara, men jag tror det handlar om att resarna är något unikt som de är nu, medan ditt förslag gör dem till orcher med en twist (som jag ser det). Då kommer jag alltid att se orcher först och twisten sen, istället för att se hela paketet på en gång, liksom.

För mig är Chronopia en sprudlande smältdegel av alla möjliga olika färger, former, folk och arter av varelser där en av säljpunkterna är att det är så stor variation. Att minska variationen gör mig lite mindre benägen att fatta tycke för världen tror jag. Men det är ju mina preferenser, låt inte dem stå ivägen. :)


Inte en dum idé.

Pansarbufflar <3
Nu blir jag osäker på mitt beslut igen. Jag är också en fan av resarna och gillar att de sticker ut från svartfolksnormen. Även trollen står mig när och då särskilt biten med trolljägare, Sanatoriet, de fria trollen och Härjarna. Comic relief-faktorn för de lobotomerade trollen kommer definitivt att tonas i min ganska mörka remake och ersättas tragik och förtryck. Kanske tillhörde samtliga resarna Knektkastet innan en grupp knektar med stöd av Kejsaren och eventuellt något Hus lyckades störta de allt mäktigare trollen. Avsaknaden av härskartraditioner och överklasskultur gör resarnas elit extra mottagliga för influenser utifrån.

I och med att min värld kommer att vara en Värld (eller snarare åtta olika plan) snarare än en Stad så kommer det bli mindre av smältdegel och mer fokus på de olika länderna och rikena som folkslagen och raserna bebor. Dock så kommer de finnas en utvecklad stadskultur på samtliga plan och tämligen hög grad av kosmopolitism. Svartblod och människofolk kommer att samexistera.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Khan;n206104 said:
Jag gillar skillnaden på resarna och orcherna som blev tydlig i Svartblod i Chronopia. Blanda inte ihop dem, det funkar bra som åtskilda folk.
Däremot går det bra att blanda ihop vättar och svartalfer som bara är "goblin" översatt vid två olika tidpunkter. I DoD-82 hette det svartalf, och i monsterboken 2 infördes vättar men båda är ursprungligen menade att motsvara goblin.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Som alltid i det här projektet när jag bestämt mig avvika från grundmaterialet så finner jag goda skäl till att återvända till det. Jag kommer att behålla orcher och resar som separata raser. Då blir det följande raser som ingår i släktet svartblod:

Tauk (svartnissar/oknytt) ersätter ordet goblin men behåller goblinernas grundegenskaper. Jag vill inte ha svengelska termer men föredrar de något större goblinerna mot de små och alldeles för korkade svartnissarna. Kloaklevernet, bubbelblåsarna och legenden om Locdawn (osäker på stavningen) kvarstår. Tauker finns representerade på alla (åtminstone de flesta,osäker på hur väl representerade svartblod kommer vara på Lux, ljusets plan) de åtta planen. Både i anslutning till mänskliga bosättningar och som slavar, livegna, arbetare i svartblodsrikena. Grupper av tauker lever även som jägare och samlare i vildmarken.

Weurg (svartalfer) Wongostan kallas deras urgamla, traditionsrika högkultur som omges av en väldig mur på mörkrets plan, Tenebris. Weurger från Wongostan kallas wongoser (en förvrängning av weurger) Alla bekanta element från materialet i Svartblod behålls hos wongoserna även om jag vill döpa om Draklorden till något annat eftersom jag inte gillar lord, överväger satrap då Kejsaren formellt är överställd samtliga härskare. Utanför Wongostan lever weurgerna mer ursprungligt som rövare, handelsmän, spejare, hantverkare och legosoldater. Ofta underställda lokala orchkhaner. I dessa fall ofta som djurskötare särskilt ulv eller dholtämjare (och ryttare) Grundegenskaper är tagna från svartalferna istället för wongoserna.

Varak (vättar) ersätter dvärgar, vissa saker utgår från grundmaterialet typ skäggkultur, öldrickande och klaner. Kungariket Riket under bergen, gillessystemet, teknologin, underrättelsetjänsten och Atum-tron stannar kvar. Varak-ki (illvättar) kallas de vättar som fallit för Sids frestelse. Grundegenskaper som vättar. Riket ligger jordens plan, Terra, men mindre riken (utposter) finns på andra plan. Vättar är också åtråvärda som advokater, administratörer, hantverkare, tekniker och filosofer vilket gör att de mottagits tämligen väl där de slagits sig ned eller bjudits in.

Orcher (svartfolk) är uppdelade i khananat som ibland slås samman till ett khaganat. Allt från grundmaterialet stannar kvar. På värmens plan, Caldor, finns khaganatet Blodröda horden centrerat runt Buffelplatån i Rostöknen. Där är kulturen centrerad runt pansarbuffeln. På Frigus (kylans plan) finns De fria khanaten som står i konflikt med Reseriket, där är det den håriga mastodonten som är fokus för kulturen. Orcher finns representerade på alla plan (osäkert) och ofta bjudits in som legosoldater av andra raser och folkslag.

Ogrok (resar) behålls som egen ras, deras svartblodsimperium ligger på Frigus och centrerade runt Saltträsken där viktiga gaser utvinns. Sneglar mot människor och alver. Föregicks tidigare av ett trollrike som störtades av Kejsaren, resarna (som tidigare varit soldater och allmoge) och ev. något Hus. Mindre resekolonier finns på t.ex. Caldor och andra platser där de utvinner gaser från träskmarker och enstaka resar reser runt som upptäcktsresande, äventyrare, spioner och rese-thrash bohemer men de är framförallt koncentrerade i sitt rike.

Olog (troll) har aldrig varit särskilt många, tidigare utgjorde de härskarklassen i svartblodsimperiet men störtades och förslavades. Allt i grundmaterialet är kvar men jag önskar göra de mer tragiska. Älskar de fria trollen och trolljägarna! Små enklaver, enstaka infiltratörer är allt som återstår av de fria trollen men de är en kraftfull grupp som önskar befria sina förtryckta, lobotomerade fränder och störta resarna.


Fråga 1: Var tycker ni om ändringen på wongosernas fysiska storlek? Vill undvika för mycket puttifnaskigheter, den gulliga dialekten utgår direkt. De skall vara en seriös ras och maktfaktor både genom statsbildningen Wongostan och Ikki.

Fråga 2: Hur bör relationen mellan troll (de lobotomerade) och wongoserna/weurgerna se ut? Borde jag behålla den som den är i grundmaterialet?

Fråga 3: Någon input på statsbildningarna och kulturerna? Satrap istället för lord på wongosernas härskare?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Håller helt med om att göra wongoserna till mindre comic relief. Jag skulle rekommendera att du droppar det ovanligt lökiga wongostan, och istället använder 'wongorien', 'wongorland', 'wongorgund' eller liknande.

Jag kan inte tillräckligt mycket om settingen för att avgöra om draklorden skall vara en underhärskare - det är det Satrap antyder. Annars finns ju -herre, -drott, -furste eller rent av -kung eller -ark (Drakonark).

Drakfursten av Wongorgund, funkar det?
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Peter;n206505 said:
Håller helt med om att göra wongoserna till mindre comic relief. Jag skulle rekommendera att du droppar det ovanligt lökiga wongostan, och istället använder 'wongorien', 'wongorland', 'wongorgund' eller liknande.

Jag kan inte tillräckligt mycket om settingen för att avgöra om draklorden skall vara en underhärskare - det är det Satrap antyder. Annars finns ju -herre, -drott, -furste eller rent av -kung eller -ark (Drakonark).

Drakfursten av Wongorgund, funkar det?
Hmm. Drakfurste kan nog passa, då får wongosernas ledare samma status som respektive överhuvuden för de Stora alvhusen. Å andra sidan kommer nog det att förvirra då hus Lysander kallas för Drakens Hus och därmed blir även deras furste Drakfursten. Satrap kanske ändå passar bättre, jag föreställer mig just att wongosernas satrap, vättarnas kung och resarnas storhertig (och kanske någon av orchernas khaganer) har en särställning gentemot Kejsaren då de inte kontrolleras på samma sätt som deras mänskliga motsvarigheter av de Stora Husen. Även om deras titlar skiftar så är de alla etnarker (dvs. folkhärskare) och har därmed särskilda rättigheter och skyldigheter.

P.S Om du är den Peter som varit aktiv på Ereb Altor-forumet så misstänker jag att vi haft en del intressanta diskussioner om svartfolk där även om jag gick under ett annat namn då :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Snoken;n206539 said:
P.S Om du är den Peter som varit aktiv på Ereb Altor-forumet så misstänker jag att vi haft en del intressanta diskussioner om svartfolk där även om jag gick under ett annat namn då :)
Skyldig, och medveten om att jag nog är ganska uppenbar ;) Det var intressanta och ibland robusta diskussioner ;)

P.p.s. Mikael? Rust? Alendor?
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Peter;n206544 said:
Skyldig, och medveten om att jag nog är ganska uppenbar ;) Det var intressanta och ibland robusta diskussioner ;)

P.p.s. Mikael? Rust? Alendor?
Rust var det då. Tyvärr blev det inte mycket av mitt engagemang där även om jag fortsatte att spökläsa trådar. Finns mycket av värde där..
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Peter;n206505 said:
Håller helt med om att göra wongoserna till mindre comic relief. Jag skulle rekommendera att du droppar det ovanligt lökiga wongostan, och istället använder 'wongorien', 'wongorland', 'wongorgund' eller liknande.

Jag kan inte tillräckligt mycket om settingen för att avgöra om draklorden skall vara en underhärskare - det är det Satrap antyder. Annars finns ju -herre, -drott, -furste eller rent av -kung eller -ark (Drakonark).

Drakfursten av Wongorgund, funkar det?
Personligen gillar jag Wongostan, känns rätt passande för de österländska wongoserna. Dessutom är ändelsen -stan vanlig i vår värld men har aldrig förekommit i mina spelvärldar som oftast är ordentligt eurocentriska. För första gången kommer mina spelare röra sig i en värld där inspirationen för de olika kulturerna är hämtade från hela världen. Upplägget med åtta världar förbundna av diverse portaler gör det möjligt att förflytta sig snabbt mellan vitt skilda kulturområden.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Snoken;n206772 said:
Rust var det då. Tyvärr blev det inte mycket av mitt engagemang där även om jag fortsatte att spökläsa trådar. Finns mycket av värde där..
Skoj! Hej rust :)
 
Top