Nekromanti Översättning av orcher (Chronopiaremake)

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Hej forumiter!

Jag har precis startat upp en kampanj som utspelar sig en värld baserad på Chronopia, första spelomgången ägde rum förra söndagen. Jag har alltid haft en förkärlek till den spelvärlden men böckerna har mest samlat damm i mina hyllor (tror aldrig att jag avslutat ett äventyr under mina år som stolt ägare) och nu tänkte jag skapa en spelvärld där splatböckerna kommer till användning. Från början hade jag för avsikt att modifiera det mesta men desto mer jag funderat och läst, desto mer vill jag behålla men med mindre ändringar.

Lite kort bakgrundsinfo: de Dödligas plan (Gaia?) har gått under med delar av dess geografi och innevånare bryts loss och flyttas in i de åtta elementarplanen av Kejsaren. Jordliknande förhållanden (inklusive sådana nödvändiga saker som Tid) upprätthålls av jättemaskinen Urverket som Kejsaren och dennes tidsmagiker byggt i De grå hallarna (Maskinhallarna/Chronopia?) som förbinder de olika planen. Kejsardömet går under namnet Chronopia och har existerat i tusen år eller mer, minnena från tiden innan Kejsardömets upprättande har förbleknat och är näst intill borta helt. Kejsaren är för de allra flesta lika med Härskare och Gud. Jag har brutit upp de olika kulturerna, Stora husen och andra företeelser som förekommer i böckerna och spridit ut dessa på de olika planen.

Mycket är fortfarande öppet och då spelarna liksom deras rollpersoner saknar kunskaper om världen och dess beskaffenhet ställer inte detta till något. Jag behöver nu hjälp med en översättning av ordet orcher. Svartblod kommer att ha en framträdande plats i Chronopia särskilt då i att dvärgar kommer att utgå och ersättas av vättar.

Svartblod: samlingsnamnet för alla ”raserna”, det kommer att finnas följande svartblod

Tauk: Svartnisse (ersätter ordet goblin) Kanske bör de kallas oknytt?
Varak: Dvärgar ersätts av vättar (varak) och illvättar (varak-ki) som lever i djupen utanför Riket
Weurg: Svartalfer, de har ett mäktigt rike Wongostan och weurger därifrån kallas wongoser
Orch: Hur skall detta översättas? Funderar på Härjare men då trollen har ett särskilt yrke med det namnet känns det inte riktigt rätt. Dråpare? Skulle helst av allt ha något i stil med de andra dvs. etablerade väsennamn. Kanske Svartfolk skulle fungera?
Ogrok: Resar
Olog: Troll

Mottar vänligen förslag!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag tycker det är svårt att hålla isär svartnissar, vättar och svartalfer. Speciellt de två sistnämnda. En typ av svartfolk med olika kulturyttringar?

Så kan du sno varak/weurg till orcherna.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Jag förstår vad du menar. Och vanligtvis är jag en fan av att låta svartblod/svartfolk vara rätt flytande i sina yttre attribut men jag tänker hålla mig till den ganska strikta uppdelningen (utseende såväl som kulturyttringar) som presenteras i Chronopia. Då jag inte vet hur bekant du är med svartblod i den världen så kommer en liten sammanställning om hur jag tänker mig de olika raserna.

Tauk (Svartnisse/Oknytt): små, ettriga, lever av stöld, avskräde i städernas underjord och utkanter. Slavar åt de andra svartbloden
Varak (Vättar): välorganiserade, eftertraktade hantverkare, lever i strikt hierarki i underjorden, inspirerade av Japan (och lite Egypten)
Weurg (Svartalfer): Handelsmän, hantverkare, Wongostan är starkt inspirerat av Kina kulturellt
Orch ( ? ): Krigare, rövare, legosoldater, inspirerade av mongolerna kulturellt
Ogrok (Rese): Storvuxna, träsklevande, rika, hyr in arbetskraft/slavkraft, inspirerade av tsar-Ryssland
Olog (Troll): För de mesta förslavade/tjänstehjon förutom ett fåtal som undsluppit lobotomeringen, tidigare de främsta svartbloden
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Baserat på hur de andra namnen låter föreslår jag nåt i stil med "Orok" (eller ja, Uruk?) som namn i första ledet och orch i andra ledet istället.

Några mer svenskklingande varianter: gråtroll, storvätte, digervätte.

Var kommer namnen tauk, varak etc. ifrån? Svartblod i Chronopia?
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Uruk skulle vara passande men då ordet orch är så inarbetat i böckerna/världen kommer jag inte ifrån det. Och orch i andra ledet känns sådär, det har ju ingen direkt betydelse på svenska. Storvätte eller digervätte kanske skulle kunna vara något...

Taup, Varak (Varak-ki), Weurg och Ogrok kommer från modulen Svartfolk till Drakar och Demoner '91. Olog är hämtat från svensk-svartisk ordlista för lajvande.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
DeBracy;n205425 said:
Var kommer namnen tauk, varak etc. ifrån? Svartblod i Chronopia?
Spontant känns allt som skrivs som om det är från Chronopia TTG, inte Drakar och Demoner Chronopia. Bläddrade snabbt igenom Svartblod i Chronopia för att se om jag hade fel, men såg inget. Det låter dessutom rimligt om det behövs översättas.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
De "svartiska" namnen är tagna från en annan produktlinje men resten är från Drakar och Demoner Chronopia. Tanken är att ord som vättar och svartalfer snarare är begrepp som utomstående använder sig av och som kanske uppfattas nedvärderande. Vättarna själva benämner sig som varak (pl. varaker) vilket också människor som har närmare kontakter med rasen ifråga också gör. Eftersom orch redan är "svartiskt" till ursprunget letar jag efter något annat lämpligt att kalla dem typ svartfolk, digervätte eller dylikt..

?En tanke vore att slå dem samman med resarna något som skulle rasen mer mångsidig (och resarna som känns tämligen anonyma i grundutförandet) Orch skulle alltså vara namnet på resar. Skillnaden mellan trollen och nästa steg nedåt i storleksordningen skulle då bli tydligare. Vad tros om det?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Snoken;n205638 said:
?En tanke vore att slå dem samman med resarna något som skulle rasen mer mångsidig (och resarna som känns tämligen anonyma i grundutförandet) Orch skulle alltså vara namnet på resar. Skillnaden mellan trollen och nästa steg nedåt i storleksordningen skulle då bli tydligare. Vad tros om det?
Tycker det låter schysst.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Har inte hängt med i hela debatten och hur du/ni väljer att härleda namnen. Men jag tycker att orch är tillräckligt försvenskat för att kunna heta orch helt enkelt. Vad är problemet i detta? Jag förstår inte.

Skulle jag spela ett spel där orch är troll och troll är olog och rese är varak osv. osv. så skulle jag bli mer förvirrad än det skulle göra nytta eller ge mig något mervärde ärligen.

Jag är dock uppfödd med Tolkien och Drakar och Demoner sedan barnsben så jag kanske inte är målgruppen här men för mig klingar inte orch (jag uttalar det väldigt svenskt både när jag säger det högt och i mitt huvud) tillräckligt anglosaxiskt (eller av något annat mer hittepåaktigt språk) att det behöver ett annat påhittat namn. Jag hajar tom. till när folk väljer att skriva 'ork' om 'orch'. För mig är en orch en orch helt enkelt :)

Med förbehåll att nu allt detta redan lösts i tidigare poster som jag ännu inte har läst och jag ber då om ursäkt.

Cog.

PS. Asfett att du ger dig på att blåsa lite liv i Chronopia! DS.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Tyckte jag kände igen varak och varak-ti och de grejorna. Svartblod i Chronopia ligger någonstans där jag har mina gamla DoD böcker undanstoppade :)

Olog är väl hämtat från Tolkien. Om jag inte minns fel så fanns det väl något som kallades Olog-hai i Tolkiens Midgård. Det fanns i varje fall i Sagan om Ringen Rollspelet och var där någon sorts förädlat och tuffare troll.

Cog.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Det stämmer att Olog kommer från Tolkien och liksom Tolkien tycker jag att det är fräckt att veta vad de respektive fantastiska och påhittade varelserna kallar sig själva (att Midgårds troll kallas olog ger mig något i alla fall) på sitt egna tungomål. Orch, även om det är inarbetat, sticker ut i jämförelse med de andra rasnamnen.

?Det blir lite av extra vikt i en värld där svartfolk (svartblod) inte enbart kommer att figurera som antagonister utan kommer att förekomma som handelsmän, hantverkare, legosoldater, ingenjörer, inflytelserika byråkrater och mystiker. Ofta integrerade i mänskliga samhällen. Dessutom kommer det finnas flera starka statsbildningar t.ex. vättarnas Riket under Berget (som ersätter dvärgarnas Riket i ursprungsmaterialet) och svartalfernas stabila och urgamla Wongostan.

?Jag vill helt enkelt behandla svartbloden med samma respekt som människofolken...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Snoken;n205667 said:
?Jag vill helt enkelt behandla svartbloden med samma respekt som människofolken...
Ok, du gör självklart precis hur du vill med ditt eget spel :) Jag tyckte bara det kändes lite överflödigt att byta ut ett inarbetat ord mot något annat. Känns lite som förändring för förändringens skull snarare än att det faktiskt behövs. Men det är ju inte mitt spel så jag har inte mer att tillägga än att jag hade kört på orch. Alla vet vad det är...

Hoppas projektet blir bra! :D

Cog.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Hej snoken

Vore tjänstefel att inte peka dig mot svartiskan, som vid det här laget har en lång ordlista delvis baserad på samma källor - skapad av lajvare men finns ingen anledning att inte porta till bordsrollspel

http://larp.free.fr/svart.htm
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag gillar skillnaden på resarna och orcherna som blev tydlig i Svartblod i Chronopia. Blanda inte ihop dem, det funkar bra som åtskilda folk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Snyggaste upplägget för orch-folk är att skita i taxonomin och köra på skillnader mellan kulturer och individer (både alvfolk och orchfolk i DoD lider ju av syndromet att det finns fler underarter än kulturer). Jag gillar upplägget i GURPS Goblins att omgivning och uppväxt formar goblinoider. Kanske slutar orchfolk aldrig växa, kanske beror det på hur mycket den kan äta, kanske är det uppväxtmiljön som avgör (vilket t.ex. gör att man kan tänka sig enorma vätteriken där nästan alla är små vättar eller svartalfer som rymms i de trånga gångarna.

Möjligen kan orchfolk och troll vara olika arter, och rese då så stor som en orchvarelse kan bli. Men svartnisse, vätte, svartaf, orch och rese är bara olika steg på en skala inom samma art. Och de kulturella skillnaderna mellan vildmarkens orchstammar och det avancerade vätteriket under bergen är just kulturella skillnader mellan två olika folkgrupper, inte genetiska skillnader mellan olika folkslag.

Detta vore för mig att behandla dem med samma respekt som människor, men utan att förlora variationen.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Khan;n206104 said:
Jag gillar skillnaden på resarna och orcherna som blev tydlig i Svartblod i Chronopia. Blanda inte ihop dem, det funkar bra som åtskilda folk.
Jag gillar också resarna i Svartblod men känner att de känns lite tunna, hur lever allmogen och hur såg deras kultur ut innan rikedomen som uppkom i och med gasfyndigheterna? Hur ser du på ras- och kulturskillnaderna mellan troll och resar? Hur såg förhållandet dem emellan ut innan trollen störtades och förslavades/fördrevs?

Min tanke med att slå samman dem är skapa mer kulturell variation, orchkulturen (som den beskrivs i grundboken och Svartblod) utgör den ursprungliga kulturen. Resarnas rike (som beskrivet) är då en statsbildning vars innevånare raskt blivit nyrika i och med upptäckten av svart gas och andra viktiga gaser. Kulturella impulser från alver och människor påverkar starkt kulturen, särskilt överklassen. En konflikt uppstår mellan mer konservativa orcher/resar och de nyrika, urbana och exportberoende resarna.

Eftersom jag sneglar lite mot mongolerna för inspiration kommer ursprungskulturen vara uppdelad mellan khaner som ibland går samman i ett khaganat (istället för hästar är det pansarbufflar och mastodonter beroende på region) som är fokus för kulturen. Träskens storhertig skulle vara en khan eller khagan som även tagit sig en mänsklig titel för att öka sitt anseende bland dem.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Peter;n206106 said:
Snyggaste upplägget för orch-folk är att skita i taxonomin och köra på skillnader mellan kulturer och individer (både alvfolk och orchfolk i DoD lider ju av syndromet att det finns fler underarter än kulturer). Jag gillar upplägget i GURPS Goblins att omgivning och uppväxt formar goblinoider. Kanske slutar orchfolk aldrig växa, kanske beror det på hur mycket den kan äta, kanske är det uppväxtmiljön som avgör (vilket t.ex. gör att man kan tänka sig enorma vätteriken där nästan alla är små vättar eller svartalfer som rymms i de trånga gångarna.

Möjligen kan orchfolk och troll vara olika arter, och rese då så stor som en orchvarelse kan bli. Men svartnisse, vätte, svartaf, orch och rese är bara olika steg på en skala inom samma art. Och de kulturella skillnaderna mellan vildmarkens orchstammar och det avancerade vätteriket under bergen är just kulturella skillnader mellan två olika folkgrupper, inte genetiska skillnader mellan olika folkslag.

Detta vore för mig att behandla dem med samma respekt som människor, men utan att förlora variationen.
Tack för ordlistan! Det var faktiskt därifrån som ordet "olog" hämtades :wink:

Jag måste hålla med dig i dina tankar gällande svartblod/folk. Jag gillar också mer flytande gränser, mutationer och en påskyndad evolutionsprocess som skulle förklara stora fysiologiska skillnader. Jag har dock valt att hålla mig till taxonomin som presenteras i böckerna och istället skall jag lägga krutet på att ge de olika "bloden" liv och kulturella skillnader både inom raserna och sinsemellan.
 
Top