Önskekampanj

Säger någon Traveller är jag på alla dagar! Jag vill helst ha Moongooses version, men jag är egentligen inte svårövertalad att spela 1e om någon skulle vilja det.
Jag säger gärna Traveller. Ett gäng intergalaktiska losers som kuskar runt i ett rymdskepp som ständigt är i behov av reparation och bränsle i jakt på ytterligare en last och/eller passagerare som precis låter en undvika konkurs ytterligare ett kort tag låter som en drömkampanj.

Jag firade midsommar med några ur mitt ena rollspelsgäng. Vi började då prata om vad jag skulle kunna spelleda när den nuvarande kampanjen tar slut. Spontant slängde jag fram tre idéer:
  • De fördömda. En kampanj i och omkring staden Crowns Crossing. Fem av de (snart) utgivna äventyren utspelar sig där, plus tre halvfärdiga äventyr som ligger och skräpar på min hårddisk.
  • Mutant år noll. Grundspelet med muterade människor som försöker överleva och utveckla sin ark. Jag är inget jättefan av år noll-motorn men har ofta hört att den gör sig bäst i just Mutant. Vore intressant att se om det stämmer.
  • Världsrymdens vagabonder. På sistone har jag fixat med mitt gamla rymdoperarollspel. Strukturerat om, kompletterat och filat bort en och annan kant. Jag har även en kampanjidé i huvudet, en färd ut i okänd rymd, men den kräver en hel del jobb.
Efter midsommarfirandet har jag även kikat på I rikets tjänst av @DocUlmus. Om det projektet rullar på skulle det kunna vara ett alternativ för gänget i fråga. Traumatiserade superhjältar på 60-talet. Något liknande har vi aldrig spelat.

Jag firade midsommar med några ur mitt ena rollspelsgäng. Vi började då prata om vad jag skulle kunna spelleda när den nuvarande kampanjen tar slut. Spontant slängde jag fram tre idéer:
  • De fördömda. En kampanj i och omkring staden Crowns Crossing. Fem av de (snart) utgivna äventyren utspelar sig där, plus tre halvfärdiga äventyr som ligger och skräpar på min hårddisk.
  • Mutant år noll. Grundspelet med muterade människor som försöker överleva och utveckla sin ark. Jag är inget jättefan av år noll-motorn men har ofta hört att den gör sig bäst i just Mutant. Vore intressant att se om det stämmer.
  • Världsrymdens vagabonder. På sistone har jag fixat med mitt gamla rymdoperarollspel. Strukturerat om, kompletterat och filat bort en och annan kant. Jag har även en kampanjidé i huvudet, en färd ut i okänd rymd, men den kräver en hel del jobb.
Efter midsommarfirandet har jag även kikat på I rikets tjänst av @DocUlmus. Om det projektet rullar på skulle det kunna vara ett alternativ för gänget i fråga. Traumatiserade superhjältar på 60-talet. Något liknande har vi aldrig spelat.

Roliga alternativ! Lite intressant för mitt skrivande till I Rikets Tjänst är vad du saknar idag (alltså menar inte att det är komplett, det saknas en hel del, men vad saknar du?)

• En bättre beskriven kampanjvärld
  • En faktisk kampanj som man kan spela
  • Mer eller tydligare regler
  • Rollformulär
  • Avancerade Grapple-rules :)
  • Annat

jag kör min Trenter-26 i två grupper (en grupp fångade upp kopplingen till Stieg Trenter) i Mutant Hindenburg så det är väl egentligen min drömkampanj, samtidigt skulle jag gärna spela live med en grupp, online i all ära men man tappar nåt.

Har blivit bra sugen på lite RadHack. Bunkrar, knas och nästan lite UVG-vibbig postapoc, liksom? Borde komma loss och beställa regelboken, men ibland är det nästan lika kul att föreställa sig innehållet baserat på omslaget.

Roliga alternativ! Lite intressant för mitt skrivande till I Rikets Tjänst är vad du saknar idag (alltså menar inte att det är komplett, det saknas en hel del, men vad saknar du?)

• En bättre beskriven kampanjvärld
  • En faktisk kampanj som man kan spela
  • Mer eller tydligare regler
  • Rollformulär
  • Avancerade Grapple-rules :)
  • Annat

Jag har bara skummat igenom vissa delar men ett rollformulär var absolut något jag saknade (eftersom det är en sådan sak som jag brukar titta på i ett tidigt skede). På något ställe nämndes superförmågor men jag lyckades inte hitta någon förklaring till dem (kanske jag som letade dåligt). En rent praktisk detalj var att jag inte kunde rulla ner högermenyn "on this page" när den var längre än en sida. Äventyren har jag inte tittat på ännu men om jag ska få dem till bordet behöver de vara kompletta nog att spela och flexibla nog för att klara av när spelarna drar iväg åt oväntade håll.

Last edited:
glömde ju alldeles häromdagen att jag gärna skulle köra en längre kampanj i Warhammer Fantasy också, gärna som spelare då jag inte nördat ner mig tillräckligt mycket i loren för att spelleda

Jag hakar på med mina önskekampanjer:

Longwinter:
alternativt 1930-tal i alperna, med inslag av övernaturligt och lite sci-fi. Jag vill spelleda det som en sandlåda med mycket faktions-hantering, och mindre att kräla grottor/dungar.

CY-Borg/Frontier Scum:
Någon form av Westworld-doftande äventyr där spelarna med jämna mellanrum ”jackar in” i någon form av western-värld för att lösa olika uppdrag.

Fantasy äventyr á la ”Links Awakening”:
Jag skissar på en setting med ett mystiskt antropomorft grodfolk som plötsligt existerar i världen, med olika påverkan på världen. Gärna många små dungar och äventyrsplatser där udda skatter/reliker kan låsa upp senare innehåll i samma dungar.

En ganska ren retroklon/osr upplevelse (OSE/Osric/Labyrinth Lord):
Vill testa att spela med rena xp-för guld och B/X-upplevelsen, gärna en blandning av OSE-äventyr och gamla moduler från 70/80-tal.

Magiskt skyttegravskrig under 30-åriga kriget:
Grisigt grim-dark med typ Mörk Borg-regler eller liknande.

Eftersom det börjar närma sig den tiden då man skriver önskelistor till tomten, har jag en önskning: Jag skulle vilja spelleda en grupp som spelar igenom Drakkejsarens hemlighet och Ärans väg, men där en stor del av fokus ligger på relationen som växer fram mellan rollpersonerna, deras diskussioner och personligheter. Vanligt jävla rollspel, visst, men vi har inte alltid ägnat tillräckligt mycket tid åt "fluffy bullshit time". Det blir lätt lite väl resultatinriktat. Helt ofokuserat vill jag så klart inte heller att det ska bli, utan en balans.

Vi har självklart spelat så stundtals, men nu är det ett tag sedan. Senast var nog när jag spelledde ungdomarna i D&D och de var nyfikna på varandras karaktärer och spelade mycket på det. Det blev en härlig gruppdynamik. Barngruppen som jag leder på Nördhäng Norrtälje kan säkert närma sig sådant spel, men just nu lär vi oss fortfarande systemet, vilket tar fokus från relationerna inom gruppen.

Har DU någon kampanj eller äventyr du vill spelleda, något särskilt fokus, eller något annat som tomten gärna får komma med?
Jag vill spela klart alla mina pågående kampanjer, 27 stycken. Många av dem skulle kunna avslutas snabbt med 1 eller 2 äventyr vilket är så långt de planerats att ta. Exempelvis håller vi på med sista äventyret i min Marvel Super Heroes-kampanj. 13 av mina kampanjer är i det här stadiet. Av dem skulle realistiskt/vettigt kanske hälften kunna spelas klart nu. Resten involverar folk som antingen inte spelar längre, eller spelar med oss längre, eller som det skulle vara knepigt att få ihop nåt med.
Av de som är kvar skulle 3 vara lätta att avsluta men på grund av att en av spelarna råkat ut för någonting så har det blivit mycket inställt för dennes del och jag har istället startat upp en förenklad D&D-kampanj tills allt förhoppningsvis återgår till det normala igen. Det innebär också att många av de längre kampanjerna står still.
Av de kvarvarande är det spel med en av spelarna som har familj så de ligger vilande till han har mer tid igen.

Samtidigt så slutar inte idéer att komma. Det finns några kampanjidéer som jag gått och fnulat på länge nu men som dels behöver lite spelarnärvarostabilitet, och förberedelser och i vissa fall att andra kampanjer avslutas. 27 pågående kampanjer är mycket och jag vill avsluta de jag kan med målet att ha kanske en fantasy-, en scifi- och en annan genre-kampanj igång. Jag vill därför inte starta upp Star Trek (LUG-versionen) förrän jag avslutat min Traveller TNE-kampanj. Det är dock en jag ser fram emot, där jag verkligen vill fånga livet ombord ett Federationrymdskepp. Jag har tagit en idé från Star Wars-kampanjen Darkstryder och spelarna kommer ha 2 eller tre rollpersoner, en som är bryggpersonal, en som är nånstans i mitten och en kadett, som börjar på Starfleet Academy. Har runt 150 äventyr och äventyrsidéer ihopsamlade med tanken att de flesta ska vara som en episod av serien med 7 säsonger om 35-27 episoder.

Mina spelare bör inte läsa resten av inlägget om de inte vill bli spoilade:

En annan scifikampanj jag har arbetat på kanske 3 år började som en återkommande dröm. Där skulle rollpersonerna vakna upp utan minnen som de enda människorna i en rymdhamn. Från den starten skulle allt vara spelardrivet. Jag håller på att bygga upp miljön som är satt i 3 galaxer bryggade av rymdportaler och tusentals olika riken och intelligenta varelser. Inget är dock bestämt, men medan jag arbetar på den så har jag skrivit material som jag publicerar i "Rymdspecialen" som jag brukar släppa under rollspel.nu's julkalender. Jag började skriva på det för att ha nåt att göra medan jag väntade på buss hem från Sundbyberg till Bålsta under sommarveckor när de bygger om och jag har 45 minuter av väntetid varje dag. En del av idéerna, som just 3 galaxer kommer från det ytterst lilla jag läst om rymdkomponenten av spelet RIFTS.

Jag har en modern fantasykampanj som jag funderat kring säkert ett decennium nu. En del av det skulle kanske kännas som min version av gamla Mage the Ascension där rollpersonerna har eller får magiska krafter. Jag har inte konkretiserat det än och det har pendlat mellan att ha ganska fria krafter kopplat till naturlagar där varje RP har en kraft, gravitation, temperatur, tid till mer färdiga formler som man kan kasta. Hur och vad som ska hända är jag inte heller säker på och de idéer jag har haft kanske blir till flera kampanjer. Just nu finns lösa koncept som att det finns små grupper, gillen, av magiker och det skulle inledas med att RP ska leta rätt på en försvunnen magiker som har flera egna världar likt dem i Myst. En annan idé är att rollpersonerna blir hembjudna till en kompis herrgård som agerar navvärld för olika lite större världar.

En till "minnesförlust"-startkampanj börjar långt efter minnesförlusten. Rollpersonerna är i stort sett odödliga och en del av en grupp som skickades till denna värld för att ta över den men övergången orakade minnesförlusten. Av den ursprungliga gruppen kommer några vara SLP som hittat på olika saker under årtusendena de varit på plats. En av dem tänker nu ta över världen. Har inte bestämt om det är för att denne vill ha makt och sånt, eller om de lyckats minnas varför de är här och vill skydda denna värld från hemvärlden, eller ta över denna världen åt hemvärlden, eller ta över bägge.

Jag arbetar också på en kampanj där rollpersonerna också är odödliga som kommer utspela sig främst i de tidsepoker som beskrivs i AD&D 2nd editions Historical Reference series. Så mytiska Grekland, Romarriket, Kelter, Karl den Stores tid bland annat. Spelarna ska få bestämma om vi ska köra så historiskt korrekt det går eller om magi och mytiska väsen ska finnas.

Jag håller på med en kampanj satt i haven i en egenpåhittad kampanjvärld där vi körde vår första 5E-kampanj. Den kommer utspela sig mestadels bland de olika undervattensrikena och följa upp konsekvenserna från första kampanjen där rollpersonerna låte upp möjligheten för varelser från andra dimensioner att komma till världen, samt relationen mellan ytvärlden och vattenrikena.

Jag håller på med en kampanj som man skulle kunna likna vid ett open world-dataspel som Skyrim. Rollpersonerna kommer kunna göra "vad de vill" i stort sett, men jag kommer ha saker förbereda som de kan agera på där de kommer börja i en hembas där de kan välja mellan flera tillgängliga uppdrag. De uppdrag de inte väljer snappas upp av andra äventyrare eller ligger och gror till de får konsekvenser. Så till skillnad från Skyrim så kommer det vara som jag oftast kör att världen är levande och det händer saker och rollpersonerna kan inte vara överallt.

Håller på med en kampanj som heter 7 Gates, inspirerad av Death Gate Cycle. Här börjar rollpersonerna i en värld där en diktator tagit över. Han kommer vara deras mål och när de nått honom avslöjas första portalen som går till nästa värld. Varje värld är skapad av resterna av en enda stor värld i princip för att skydda gudarnas underhuggare från de dödligas försök att komma närmare sina gudar. I första två världarna finns bara människor, sen nästa bara dvärgar, sen alver. I sista världen som är gudarnas kan de själva välja vad de vill göra med världen/världarna utefter vad de har sett.

Jag har påbörjat arbete på en kampanj som är AD&D i rymden i framtiden. Så inte gamla Spelljammer, men olika arter som orcher, alver och gnomer kommer från olika planeter. I centrum skulle vara någonslags galaktisk FN/Babylon5/The Citadel som rollpersonerna troligen jobbar för.

Nån gång vill jag köra en D&D-kampanj genom BECMI-serien 2 ggr, vilket är kravet för en rollperson att gå bortom den Odödliga (Immortal) nivån och en AD&D-evighetskampanj, bägge med stora delar av kampanjen bestående av klassiska köpäventyr.

Håller på med en trilogi baserat på Transformers där rollpersonerna är dem som hittar mina tolkningar av Autobots i sitt störtade rymdskepp inne i en vulkan. Spelarna spelar varsin människa och robot och har Decepticons som sina motståndare.

Jag vill köra en till superhjältekampanj, men vet inte vilket system än. Tänkte köpa alla och testa. Tanken är att ha den där blandningen av action och personligt drama som Marvel blev kända för på 60-talet. Hittils har jag testat Marvel Super Heroes (ok), MSH Advanced (inte ok), Champions (ok), Besm (ok). Marvel Super Heroes Adventure game har jag, men har inte testat än.

Finns fler idéer men många är väldigt vaga än så länge.

Jag vill köra kampanjer i de många spel och världar jag inte kört i än och en del kampanjer i världar som jag kört: Birthright, Council of Wyrms, Eberron, Kingdoms of Kalamar, Creature Crucible, Red Steel, Al-Qadim, Kara-Tur, Maztica, Hollow World, Dragonlance (den som låg till grund för första romanserien), Wildemount, Forgotten Realms, Dark Sun, Spelljammer, Greyhawk, Star Frontiers, Amazing Engine, Amber, Darksword Adventures, Mage the Acension, Ars Magica, Wraith the Oblivion, Talislanta, Tekumel/Empire of the Petal Throne, Terone, Everquest, Kult, Shadow World/Rolemaster.

Jag hakar på med mina önskekampanjer:

Longwinter:
alternativt 1930-tal i alperna, med inslag av övernaturligt och lite sci-fi. Jag vill spelleda det som en sandlåda med mycket faktions-hantering, och mindre att kräla grottor/dungar.

CY-Borg/Frontier Scum:
Någon form av Westworld-doftande äventyr där spelarna med jämna mellanrum ”jackar in” i någon form av western-värld för att lösa olika uppdrag.

Fantasy äventyr á la ”Links Awakening”:
Jag skissar på en setting med ett mystiskt antropomorft grodfolk som plötsligt existerar i världen, med olika påverkan på världen. Gärna många små dungar och äventyrsplatser där udda skatter/reliker kan låsa upp senare innehåll i samma dungar.

En ganska ren retroklon/osr upplevelse (OSE/Osric/Labyrinth Lord):
Vill testa att spela med rena xp-för guld och B/X-upplevelsen, gärna en blandning av OSE-äventyr och gamla moduler från 70/80-tal.

Magiskt skyttegravskrig under 30-åriga kriget:
Grisigt grim-dark med typ Mörk Borg-regler eller liknande.
Du får hojta om du får fart på nåt av det där! Kul grejer!

Back