Önskekampanj

Eftersom det börjar närma sig den tiden då man skriver önskelistor till tomten, har jag en önskning: Jag skulle vilja spelleda en grupp som spelar igenom Drakkejsarens hemlighet och Ärans väg, men där en stor del av fokus ligger på relationen som växer fram mellan rollpersonerna, deras diskussioner och personligheter. Vanligt jävla rollspel, visst, men vi har inte alltid ägnat tillräckligt mycket tid åt "fluffy bullshit time". Det blir lätt lite väl resultatinriktat. Helt ofokuserat vill jag så klart inte heller att det ska bli, utan en balans.
Har fortfarande inte förverkligat drömmen... Senast till hösten måste jag få igång en sådan kampanj i Drakar och Demoner eller Symbaroum.

Jag fantiserar fortfarande om lovecraftska västmarker med Cthulhu City, ska försöka få till den någon gång när barnen blir mer självgående.

Utöver den längtar jag efter att spela en kampanj med barnen och hustrun. I dagsläget spelar jag och pojkarna lite lekspel på helgerna, men tänker att vi ska ha en mer uppstyrd familjekampanj när de blir typ 10-12. Min nuvarande plan är att köra dem genom Andrew Kolbs Wonderland med Into the Odd. Börja i staden Bastion och se hur långt kaninhålet går - men vad vi spelar känns rätt sekundärt.

En tredje önskning till rollspelstomten är en spelarstyrd kampanj som utgår från Prospero's Dream till Mothership, och väva in äventyr från andra moduler - några våghalsiga dumdristiga expeditioner i Gradient Descent och moraliskt tvivelaktiga uppdrag från Wages of Sin.

Last edited:
Fick faktiskt spelat UVG/Abyssal plains, online dock, men fasen, det funkar oxå! Mången absurd grej hände och det var förbaskat trevligt!

Inte helt säker på vad som är önskekampanjen just nu. Har trevligt med lite djungel-grottkräl i 5.5e!

Jag tänker mycket på Kingmaker, eller kanske snarare upplägget i Kingmaker. Att rp är medlemmar av en stor grupp nybyggare som ska bygga en stad i någon vildmark. Men där finns såklart en massa faror och mysterier. Och kanske en hexkarta. Och basbyggande. Och politik och intrig.

Jag vill spela färdigt min nuvarande Ereb Altor-kampanj som jag kallat The Fenris Protocol och som inkluderat an samling gamla svenska godingar i en hembrygd med Häxmästaren som BBEG.

Men som @Faehrengaust sa tidigare i tråden så har jag hungriga ögon och ska börja vad kan komma att bli en mega-kampanj om ett par veckor: hela Mutant År Noll-sviten!

Sedan vill jag, precis som @Rangertheman, köra Drakkejsaren+Ärans Väg. Det gör jag kanske med samma grupp som jag nu spelar Fenrisprotokollet med. Fast en av de spelarna var med och körde igenom Drakkejsaren tidigare, men den gruppen smälte bort i början på Ärans Väg förra gången.

Och sedan blir det ju dags att spela Call of the Siren och allt annat fantastiskt i nya Ereb Altor. Och det borde jag ju göra med de spelare som jag redan "spelat in" i Ereb Altor...

Och jag beställde Dragonbane Trudvang! Nä, va faan...?

[fade in outtro: Peps - Falsk Matematik]

Tycker att det hela tiden dyker upp nya idéer, rollspel och kampanjer som jag vill köra. Men det finns några som jag haft på min "lista" en längre tid och som jag hoppas kunna få till inom de närmsta åren. Två spel har jag lyckats strycka från listan - Svavelvinter och Den Svarta Madonnan (till Kult). Så på min önskelista just nu finns:

• The Great Pendragon Campaign - Jag har i år börjat köpa på mig böckerna till 6e utgåvan som jag verkligen gillar. Ryktet säger att just GPC kommer tryckas i en ny tappning och blir totalt 3st böcker. Chaosium verkar inte direkt ha brottom med att släppa böcker till systemet så jag räknar på att detta är minst 2 år bort för mig. Tror även jag har en grupp med spelare som är villiga att ge detta den tid det faktiskt kräver.
  • The Dracula Dossier - Jag har blivit ett stort fan av Vampire the Masquerade och jag har länge varit ett stort fan av Delta Green. Just denna kmapanj känns som en fantastisk sandlåda som plockar idéer och lore från det ena spelet, men känslan av kompetenta agenter från det andra. Även läst en hel del av folk som kört kampanjen och alla verkar vara överrens om att det är en bra kampanj.
  • Curse of Strahd - fast med en twist. Jag har redan spelat igenom denna kampanj för några år sedan. Det jag vill göra nu är att ta hela konceptet men flytta in det i en weird west setting (tänk Dead Lands, De Fördömda eller Frontier Scum). Istället för en dimma som omringa landet är det en sandstorm. Istället för en ond greve är det en oljebaron. Istället för "vistani" är det en amerikans ursprungs befolkning i landet osv osv. Tror att det finns en väldigt rolig och intressant kampanj där.

Orealistiska önskningar
Tomten får gärna packa ner typ @DeBracy, @Xhakhal och @w176 i en säck tillsammans med sådär 100 timmar speltid utspritt över ett år så vi kan spela en asfet Ars Magica-kampanj. Med soppa, handouts och levande ljus.

Typ halvrealistiska önskningar
Jag får klart Project Bluebeard och får testa det med två spelgrupper, en med folk ur IT-branschen och en utan sådant folk.

Jag får klart Köpman i Röd Zon och Utrustningshandboken och vi kör en ... ehhh.. West Marches på något vis. Kanske online med folk som jag inte träffat på år och dar eftersom jag inte åkt på GothCon sedan före Coronan.

Högst realistiska önskningar
Vi spelar klart Kuf Texas.

En annan kampanj tar vid där Kuf Texas slutar, kanske är den också Kuf.
Inga förändringar på fronten för orealistiska önskningar.

Vad gäller halvrealistiska önskningar så har det ändrats till att spela mitt #Drakar25-spel på något vis. Det får nog bli online för bordsgruppen har andra intressen.

Högst realistiska önskningar:
Vi spelade Kuf Texas tills det inte var intressant längre. Kanske hade jag hoppats att idén skulle hållit längre, men det var trevligt så länge det varade.

Sedan gick vi över till Kingdom Death: Monster, som är ett jävelpilligt brädspel där man spelar kampanj, och har stått på min bucketlist i flera år. Det var i teorin en väldigt bra match för oss som grupp, men jag låg alltid ur fas där så jag tycker det är rätt skönt att vi nu parkerar KDM och ...

... går över och spelar Kuf igen. @Sysp har en ny kampanj på gång och vi har session zero på söndag. Jag antar att han kommer att posta någon sorts krönikeliknande grej på forumet, annars gör jag det.

Det vi påbörjade med Ars Magica men som somnade in: hundraåriga kriget och Ars Magica utan så fast i dess lore, faktiskt historia som avstamp men inte nedlåst av historiska utvecklingar, högst inspirerat i ton av Bourgons Skymningens färdkamrater.

Sorcerer i Sveriges nutid. Demoner är varelser från nordisk folktro tvingade in i vår verklighet av spelarnas karaktärer. Tänk typ Cormac McCarthy eller James Ellroy sprinklat med lite Auster och Lynch…

Vampire helt utan dess tramsiga värld, avstamp från en svenskt gymnasieskola under 80/90-tal.

Kanske något längre med Sagan om Ringen rollspelet, peppen efter vår kortare test för ett par år sedan har inte lagt sig.

Cyberpunk 2013 + Low Orbit, låta vår egen stad växa fram med företag, karaktärer och allt.

Något halvlångt med b/x i egen värld och med fokus på mer det framväxande än att pilla i statyns högra öga med rätt finger, och utan färdiga äventyr.

Classic Traveller utifrån samma premisser som b/x.

Legendary Lives - svårt att säga vad man vill spela med detta möjligtvis bästa spelet jag spelat på länge, mycket beror på vilka karaktärer som slås fram. Men oj vad jag vill spela det mer!!

Annars har vi spelat rätt mycket av vad jag drömt om, något längre med BW där karaktärer verkligen förändras och de påverkar sin värld, Marvel Superheroes, gamla Mutant…

Vill ju spelleda AD&D Dark Sun framöver. Har mest legat lite på is ett tag på grund av vardagliga åtaganden. Men det är en kampanj som kommer hända. Mer osäkert exakt när. :)

Vill också spelleda så många sessioner Tenra Bansho Zero som jag kan få till, samt testa mer Shinobigami och se om jag kan få till ett Ryuutama dessutom. (Kanske även en session Goblin Slayer, men det känns mer som ett taktiskt RPG och inte alls lika intressant som de övriga, hur japanskt det än må vara.)

Annars är det mest egna projekt jag vill spela. Rymdscifi i form både av Stellar (intriger) och Signal Division TOKI (inspirerat av japanska TRPGs). Har även ett sorts fantasyprojekt på gång som är tänkt att utspela sig över väldigt lång tid, med varje session som en one-shot med delad "ståry" på kampanjnivå. Och ett dieselpunkprojekt som börjat mogna lite, som väl mer kan ses som en kampanj med regler: en osalig blandning av Andra världskriget, Rosornas krig, och Skräckväldet under Franska revolutionen.

En mångårig tanke, sen sent 90-tal, har varit att spelleda en lång överlevnadskampanj. Med eller utan zombies. Givetvis med AFMBE-regler.

Curse of Strahd - fast med en twist. Jag har redan spelat igenom denna kampanj för några år sedan. Det jag vill göra nu är att ta hela konceptet men flytta in det i en weird west setting (tänk Dead Lands, De Fördömda
Låter ascoolt. Får direkt vibbarna av dom här konstiga västern-filmerna (acid western) som exempelvis High Plains Drifter med Clintan eller Dead Man med Johnny Depp. Blueberry borde passa in där också.

Curse of Strahd - fast med en twist. Jag har redan spelat igenom denna kampanj för några år sedan. Det jag vill göra nu är att ta hela konceptet men flytta in det i en weird west setting (tänk Dead Lands, De Fördömda eller Frontier Scum). Istället för en dimma som omringa landet är det en sandstorm. Istället för en ond greve är det en oljebaron. Istället för "vistani" är det en amerikans ursprungs befolkning i landet osv osv. Tror att det finns en väldigt rolig och intressant kampanj där.
Herregud, Curse of Strahd till De fördömda låter ju hur coolt som helst! Man kan ju snegla på filmen Sinners!

Underbar tråd!

Nu har jag fått kontakt med ödesgudarna i Ergos 🖤 så den drömmen är redo att gå i uppfyllelse! DoD Expert i hemmagjord spelvärld. Maktdrama, knäppa regler och kannibalistiska sälingar. Jag kommer hålla er uppdaterade!

Sedan skulle jag vilja spela:

Cy_Borg: en längre kampanj. Det är ett fantastiskt garnnystan av kul, dra varsomhelst och det blir bra! Och jag är nyfiken på vad som händer om man spelar ett tag.

d20 Modern är roligt: helst i en hybrid av Kult/Dark Matter. ”skala lökiga”-äventyr där rp börjar som ganska vanliga hygglon men sakta lär sig att världen inte är vad den ser ut att vara.

Säger någon Traveller är jag på alla dagar! Jag vill helst ha Moongooses version, men jag är egentligen inte svårövertalad att spela 1e om någon skulle vilja det.

Sedan skulle jag vilja spelleda/skriva äventyr till nån sorts pastisch på kinesiska/japanska/indiska folksagor och kultur, berättelser mytologier. Blanda Vindsjäl, Avatar, Samurai och BRP. Traddigt, men ändå det där ”Jag följer Jadens väg. Min roll är en simpel tempelmunk som har slagit följe med några andra att resa till Drakfestivslen i Nashin-re. Där ska storartade händelser äga rum har jag hört!”
- - -
Jag har förätit mig på Fria Ligan, men visst: att få uppleva att vara replikant och spela mot Blade Runners kunde vara kul. Vända på konceptet, helt enkelt: få spela villebråd i stället för jägare.

Jag står fortfarande och funderar på de två stora grejer som ligger och skvalpar i hjärnan. Någon form av stor kampanj till Numenera där man kan använda alla de settingböcker som jag har hemma. Jag vet att jag kommer köra en moddad Dragonbane som system. Har tröttnat totalt på Cyphersystem sedan länge.
Här ligger utmaningen i att hitta på något löst kampanj mässigt att hålla ihop de ibland ganska lösa platserna med varnadra, och att anpassa Dragonbane "lagom" mycket

Har en lös ide på ett "West marches" baserat på "the great Antarctic Hexcrawl". Skapa en lös bakgrund och sen skapa kampanjen eftersom.

Det jag är mest peppad på att spela är UVG 2e och jag tänker spåna idéer på platser och något roligt regelsystem att använda under sommaren

Några alternativ/exempel. Svårt rangordna
1 SYMBAROUM: Törnetronen med alla tillägsoch startupäventyrplus egna tillägg och intermezzon
2 CORIOLOS: Ikonernas Nåd (eller vad heter stora kampanjen?)
3 THE ONE RING: Egen Jättekampanj som startar 2965 och sträcker sig fram till Ringens Krig, spela igenom allt Fria Liagans material på vägen
4: DRAKAR OCH DEMONER: En semi homebrew jättekampanj
4A (EXPERT): Skelettbyns hemlighet - småäventyr från äventyrspaketen-Rösten från Forntiden-Marsklandet- Kandra-Enhörningshornet-Magilre- Ärans Väg-Barbia- Nidland- Konfluxsviten-Monturerna, Härskarserien & Krilloan(har en specialare här där man är demonjägare mm)
4B /FL nya DoD): Drakkejsaren-Lite småäventyr- några äventyr i Nordmark& Videnmark- Resa en vända til Windheim och äventyra- Ärans Väg- Nya Konfluxsviten...
5 EON- Stränga ihop en kampanj, harvarken testat spelet eller läst kampanjen så lite long shot...
6 Forbidden Lands/Svärdets Sång: Fri kampanj där spelarna börja urfattigaoch desperata och gör vad de gör...

Back