DoD Åter till Tvillingbergen - fyrtio år senare

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Tvillingbergen var den första rollspelsprodukt jag någonsin köpte (innan jag ens hade tillgång till reglerna) så den ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag hade tänkt köra min DoD23-grupp genom originalet men då kanske det inte funkar att köra Åter till Tvillingbergen i samma kampanj?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Tvillingbergen var den första rollspelsprodukt jag någonsin köpte (innan jag ens hade tillgång till reglerna) så den ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag hade tänkt köra min DoD23-grupp genom originalet men då kanske det inte funkar att köra Åter till Tvillingbergen i samma kampanj?
Jag har ju hoppat fram några månader, eller till och med ett helt år, i någon kampanj ibland för att få saker att hänga ihop tidsmässigt. Men ett hopp på fyrtio år känns lite väl mycket.

Jag ska ta med mig den tanken och se om jag kan skriva ihop några idéer om hur man skulle kunna lösa det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Förslag på töjmål. Några färdiga rollpersoner. Gärna med personliga kopplingar till äventyret. Sådant verkar tilltala många spelare.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Förslag på töjmål. Några färdiga rollpersoner. Gärna med personliga kopplingar till äventyret. Sådant verkar tilltala många spelare.
Okej. Ja, det är ju inte så svårt. Fast jag har för mig att man är förbjuden att använda Fria Ligans figurblanketter (character sheets). Så varje tredjepartare måste hitta på sin egen design? Eller så skriver man bara rollfiguren i löpande text och folk får själva skriva över den till en "riktig" blankett om de vill.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Även om jag har högvis med idéer, så skall de utvecklas, de galnaste kasseras och resten renskrivas. Och under tiden behöver jag hitta illustratörer och kartritare."
Jag skulle å det starkaste rekommendera att produkten (vad det än må vara) är färdig till 50% innan man kickstartar. Dels för att man då har något att visa upp, dels tar det inte så länge till slutleverans och dels för att minska pressen på en själv att få färdigt produkten. Har man passerat 50% så är man åtminstone närmare slutet än början. Har man dessutom ett dagjobb så kommer man att få väldigt litet producerat under kickstartern eftersom kickstarter är tidstjuv utan dess like.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Jag skulle å det starkaste rekommendera att produkten (vad det än må vara) är färdig till 50% innan man kickstartar. Dels för att man då har något att visa upp, dels tar det inte så länge till slutleverans och dels för att minska pressen på en själv att få färdigt produkten. Har man passerat 50% så är man åtminstone närmare slutet än början. Har man dessutom ett dagjobb så kommer man att få väldigt litet producerat under kickstartern eftersom kickstarter är tidstjuv utan dess like.
Enig. Ser helst att det ser hyfsat klart ut (och då hellre närmare 90% än 50%), annars blir det svårt att motivera att backa pga tidigare burns.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag skulle å det starkaste rekommendera att produkten (vad det än må vara) är färdig till 50% innan man kickstartar. Dels för att man då har något att visa upp, dels tar det inte så länge till slutleverans och dels för att minska pressen på en själv att få färdigt produkten. Har man passerat 50% så är man åtminstone närmare slutet än början. Har man dessutom ett dagjobb så kommer man att få väldigt litet producerat under kickstartern eftersom kickstarter är tidstjuv utan dess like.
Jag håller med dig om att man vill ha gjort så mycket som möjligt av arbetet innan man går ut med en Kickstarter med en utlovad leveranstid. Efter två kickstarter och ett otal konventsäventyr till GothCon har jag upplevt detta. Så jag har tagit höjd för det i min planering (dvs multiplicerat med pi).

Sedan är det givetvis lättare att få backare om man kan visa något nästan färdigt. Men om det är nästan färdigt kan man också fråga sig varför man behöver en kickstarter (förutom till marknadsföring). :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Jag håller med dig om att man vill ha gjort så mycket som möjligt av arbetet innan man går ut med en Kickstarter med en utlovad leveranstid. Efter två kickstarter och ett otal konventsäventyr till GothCon har jag upplevt detta. Så jag har tagit höjd för det i min planering (dvs multiplicerat med pi).

Sedan är det givetvis lättare att få backare om man kan visa något nästan färdigt. Men om det är nästan färdigt kan man också fråga sig varför man behöver en kickstarter (förutom till marknadsföring). :)
För sånt som inte är färdigt; slutfix, korrhjälp, fler illustrationer, slippa tryckkostnader etc om det inte finns köpare osv.

PS Släng in ngt om hur man kan placera in äventyren i Dimmornas Dal som ett stretch (om licensen tillåtet det)? Alternativt förlägg det där. Det kommer nog finnas intresse att fortsätta äventyra där/alt fylla ut DKH-kampanjen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
För sånt som inte är färdigt; slutfix, korrhjälp, fler illustrationer, slippa tryckkostnader etc om det inte finns köpare osv.
Jo, det är klart att det finns utgifter kvar även om grundarbetet är nästan klart. Det var mest en blinkning till vissa Kickstarter som man har backat där precis allt redan varit klart innan kampanjen.

PS Släng in ngt om hur man kan placera in äventyren i Dimmornas Dal som ett stretch (om licensen tillåtet det)? Alternativt förlägg det där. Det kommer nog finnas intresse att fortsätta äventyra där/alt fylla ut DKH-kampanjen.
Jag får kolla om det ens är möjligt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Jag får kolla om det ens är möjligt.
2. LICENSENS OMFATTNING. Detta avtal tillåter dig att skapa ett Tillbehör till Drakar och Demoners grundregler, men du får inte kopiera dessa regler i ditt Tillbehör. Du får använda speltermer samt namn på varelser och platser från officiella publikationer, men inte som titel på ditt Tillbehör. Detta avtal tillåter dig också att inkludera sidreferenser till officiella Drakar och Demoner-publikationer i ditt Tillbehör.
 
Last edited:

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Men om det är nästan färdigt kan man också fråga sig varför man behöver en kickstarter (förutom till marknadsföring).
Här tänker du litet fel även om det var så kickstarter var tänkt att fungera från början. Kickstarter har enligt mig förvandlats från att vara en sponsrings/finansieringssida till att mer vara en förköpsbutik.

Den enormt stora fördelen med att nästan vara färdig är att du har, som amerikanarna säger "Put some skin in the game". Du visar att du är så seriös med din produkt att du är villig att riskera att förlora egna pengar på att färdigställa den. Alla förstår ju att du givetvis vill tjäna tillbaka de pengar du redan investerat så detta behöver inte sägas. Detta är ett stort plus och produkter som tar längre än ett halvår att leverera efter kickstarterns slut får massor av negativa kommentarer och uppbackare som vill ha tillbaka sina pengar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Här tänker du litet fel även om det var så kickstarter var tänkt att fungera från början. Kickstarter har enligt mig förvandlats från att vara en sponsrings/finansieringssida till att mer vara en förköpsbutik.
Ja, det finns klara tendenser åt det hållet. Jag tror till och med att vi hade en tråd om det för ett tag sedan. Men jag är gammaldags och väljer att fortsätta att se det som det var från början.

Den enormt stora fördelen med att nästan vara färdig är att du har, som amerikanarna säger "Put some skin in the game". Du visar att du är så seriös med din produkt att du är villig att riskera att förlora egna pengar på att färdigställa den. Alla förstår ju att du givetvis vill tjäna tillbaka de pengar du redan investerat så detta behöver inte sägas. Detta är ett stort plus och produkter som tar längre än ett halvår att leverera efter kickstarterns slut får massor av negativa kommentarer och uppbackare som vill ha tillbaka sina pengar.
Jag antar att du med "kickstarterns slut" avser utlovad leveransmånad. Men vi har nog olika upplevelse av Kickstarter då. Min första kickstarter levererades exakt på utlovad månad medan min andra blev försenad på grund av (rimliga orsaker). Men jag uppdaterade kontinuerligt och höll mina backare informerade hela tiden. Och kommentarerna sträckte sig från uppmuntrande tillrop till "Hallå, detta är Kickstarter. Ett halvårs försening är ju ingenting".

Jag har ju varit tydlig och ärlig med upplägget. Om det betyder att några (eller många) väljer att inte backa, så får det väl bli så då. Genom att starta kampanjen nu, så tvingar jag mig själv att gå från idésprutande till förfining. Annars sitter jag bara där hur länge som helst och bubblar fram idéer. Så funkar jag.


Edit: Jag uppskattar faktiskt att du vill dela med dig och ge mig goda råd. Tro inget annat. Men jag känner ändå att jag vill inleda min Kickstarter nu på torsdag.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Jag antar att du med "kickstarterns slut" avser utlovad leveransmånad.
Jag menar kickstarterns slut, inte utlovad leveransmånad. De flesta kickstarters levererar på utlovad tid. Jag rekommenderar därför att leveransen sker ungefär 3 månader efter kickstarterns slut. Man kan mildra kritiken med att stoppa ett leveransdatum som är långt fram i tiden men förr eller senare kommer "trollen" ut ur sina hålor.

Min första kickstarter levererades exakt på utlovad månad medan min andra blev försenad på grund av (rimliga orsaker). Men jag uppdaterade kontinuerligt och höll mina backare informerade hela tiden. Och kommentarerna sträckte sig från uppmuntrande tillrop till "Hallå, detta är Kickstarter. Ett halvårs försening är ju ingenting".
Det ska väl sägas att svenskar är mycket tålmodigare än folk från många andra länder och ofta inte otrevliga även när vi har kritik att ge. Förseningar sker alltid så det är bättre att räkna med litet extra i leveranstid så att man hellre levererar tidigt än försent. Det som är det viktigaste är dock att informera uppbackarna vad som händer. Den sedvanan verkar du dock redan ha anammat.

Jag har ju varit tydlig och ärlig med upplägget. Om det betyder att några (eller många) väljer att inte backa, så får det väl bli så då.
Man kan aldrig tillmötesgå alla, det bara är så. Man bör följa sin egna vision och inte avvika allt för mycket från den. Det är därför jag själv är så osäker på att ta på mig extra arbetsuppgifter genom att ta fram nya stretchgoals.

Jag uppskattar faktiskt att du vill dela med dig och ge mig goda råd. Tro inget annat.
Jag har aldrig trott något annat. Det är ibland svårt att ge råd då många tar det som personlig kritik. Det har aldrig varit min intention. Jag har bara genomfört 14 kickstarters på svenska och engelska så vad vet jag? ;) Jag tror dock att alla måste följa sin egen väg och plocka russinen från kakan av alla råd man får från både mig och andra.

Men jag känner ändå att jag vill inleda min Kickstarter nu på torsdag.
Spännande. Jag gör mig redo att krossa min spargris! :D
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Kul, ser fram mot denna! Rent personligt skulle jag också vilja ha en nyutgåva av det gamla äventyret tillsammans med fortsättningen, men man kan ju inte få allt. :) En variant vore kanske att lägga in det från start, och öka på både sidantal och pris? Självfallet helt upp till dig. :)

Okej. Ja, det är ju inte så svårt. Fast jag har för mig att man är förbjuden att använda Fria Ligans figurblanketter (character sheets). Så varje tredjepartare måste hitta på sin egen design? Eller så skriver man bara rollfiguren i löpande text och folk får själva skriva över den till en "riktig" blankett om de vill.
Enklast är nog att bara skriva in stats för pregens i boken, så får spelarna själva föra över till rollformulär.

2. LICENSENS OMFATTNING. Detta avtal tillåter dig att skapa ett Tillbehör till Drakar och Demoners grundregler, men du får inte kopiera dessa regler i ditt Tillbehör. Du får använda speltermer samt namn på varelser och platser från officiella publikationer, men inte som titel på ditt Tillbehör. Detta avtal tillåter dig också att inkludera sidreferenser till officiella Drakar och Demoner-publikationer i ditt Tillbehör.
Ja, det är helt ok att skapa ett äventyr som utspelar sig i Dimmornas dal. Men kommande officiellt material kommer att lämna dalen och utforska nya nejder, så det är kanske roligare att göra det även här?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag har bara genomfört 14 kickstarters på svenska och engelska så vad vet jag? ;) Jag tror dock att alla måste följa sin egen väg och plocka russinen från kakan av alla råd man får från både mig och andra.
Jag tror säkert att du har stor erfarenhet av att driva kickstarter och vet mycket om det. Men, som du säger, var och en måste följa sin egen väg. :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Kul, ser fram mot denna! Rent personligt skulle jag också vilja ha en nyutgåva av det gamla äventyret tillsammans med fortsättningen, men man kan ju inte få allt. :) En variant vore kanske att lägga in det från start, och öka på både sidantal och pris? Självfallet helt upp till dig. :)
I det här fallet kanske man kan få allt. ;)

Enklast är nog att bara skriva in stats för pregens i boken, så får spelarna själva föra över till rollformulär.
Låter rimligt.

Ja, det är helt ok att skapa ett äventyr som utspelar sig i Dimmornas dal. Men kommande officiellt material kommer att lämna dalen och utforska nya nejder, så det är kanske roligare att göra det även här?
Jag misstänkte att ni snart skulle röra er utanför dalen. Dessutom har ju Tvillingbergen en tydligt antydd geografi redan, så det blir nog ett eget område.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har blivit bränd av flera kickstarters som var av typen "skall skriva klart när jag fått pengarna".
Numera backar jag den sorten enbart om jag känner skaparen personligen (t.ex. Oldtimer) och/eller om det är någon som bevisat sin förmåga flera gånger (t.ex. Kevin Crawford).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag har ju varit tydlig och ärlig med upplägget.
Det är onekligen det viktigaste. Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag uppskattar snabb leverans. Jag var med och finansierade ett projekt på Kickstarter i slutet av juli och nu väntar paketet på mig hos postombudet. Det är bra jobbat, men jag förstår såklart att det inte är möjligt för alla att leverera så snabbt.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Backat.... men nu kommer nyfikenheten här @Oldtimer Det kändes som att Titan(games) hade en koppling till den rollspelsbutik som ett tag låg i gamla stan på Gåsgränd i Stockholm.... minns inte vad den hette...kanske merlin games? Är detnåfot som ringer några klockor?
 
Top