Nekromanti Åsikter om händelsetabeller

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Anledningen till att man spelar rollspel är ju för att få spela bonde! En dag, för man bör börja som byfåne eller dräng, som drömmer om att den dag äga ett torp och kanske en get.
Då är detta något för dig.

Men allvarligt... det är kul att Eon spelas på så många olika sätt. Allt från getägande bönder till ymirs superepik!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Spider Jerusalem said:
Blasphemy said:
Det som däremot kommer att bli lite mer problem är Ceremonier, Besvärjelser och Ritualer. I dessa fall kommer spelaren få lov att välja nya från de som finns i boken och får försöka välja de som liknar de tidigare.
Kommer det att vara ett lika flexibelt magisystem som i Eon III? Jag gillar det hela med extemporatörer och improvisation.
Vi kommer inte få plats att behandla improvisation rättvist i en grundbok för Eon IV eller magiska ritualer för den delen heller. Dessa delar får snällt invänta en magibok

Som plåster på såren är de formaliserade besvärjelserna en aning mer flexibla än i Eon 3.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vet inte riktigt hur jag ställer mig till det här....Jag spelar ju bara extemporatörer när jag spelar magiker.
Får uppfinna extemporering själv då.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eller så kan man vänta med att börja med Eon IV tills dess magibok har kommit, det ska förhoppningsvis inte dröja alltför lång tid eftersom mycket av materialet till den redan tillkommit i designen av magisystemet.

Visst, jag tycker att improvisation borde varit grunden för magisystemet och det som representerade det i grundboken, men nu blev det inte så; vi har iallafall kommit på en balans mellan formalisering och improvisation som nog är intressantare, rimligare och bättre än det gamla förhållandet.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Men allvarligt... det är kul att Eon spelas på så många olika sätt. Allt från getägande bönder till ymirs superepik!
Ah, jag minns en karaktär för vilken vi skapade speciella regler kring hur man drev en liten gård. 70 år senare i samma kampanj lyckades han bli magikrat i Thalamur. Tänk vad tiden går fort.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Bra att ni skippat bönerna (hur många här inne har spelat en bonde i Eon?). Sånt utrymme kan läggas på långa tabeller istället. Ju fler och längre tabeller desto bättre.
Eon 3 innehåller mängder med långa tabeller, men efter ett tag blir även dom för korta då allt för många rollpersoner och SLP:s får samma egenskaper.

Jag ser gärna att det finns lite nya händelsetabeller för oväntade möten i städerna och i vildmarken, (som i Eon 3 Asharien och Soldarn) även om den senare kategorin lämpar sig bättre för modulerna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
µnvlll said:
Skala bort alla tråkiga resultat så som pengar, ärvd sköld, att familjen är inneboende i ett flerfamiljehus osv.

MEN, klasskillnader måste komma fram bättre så inte min bonde slår fram att han är vän med kungen eller att ädlingen hittat en skatt på 2t6 silver. Tabeller utifrån position alltså. Sen bör ju de olika raserna ha egna tabeller också.

Annars vill jag ha stoora tabeller gärna 50 stycken man rullar t1000 på, men tyvärr skulle det nog innebära en massa trista resultat när eonskaparna fått slut på fantasi.
+1

Hatar Föremålstabellen i Eon3. Bara massa slipade vapen och lätta sköldar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Nya händelsetabeller är awesome.
Ni får ju dock gärna behålla fysiska och mentala egenskaper, samt övernaturliga, även om de övernaturliga gärna får lov att göras lite coolare. (Mycket där var bara wierd och rätt mög om man inte spelade magiker / schaman).

Vad det häller bonde i ren allmänhet så har den coolaste kampanj som jag SL:at i handlat om fyra bönder i en liten by (30 invånare typ) i Soldarn, som levde och hade det mysigt tills WHAM! INBÖRDESKRIG MADDAFKKAHS! De blev tvångsrektryterade till armén (konungens sida) och det blev skitroligt. Att spela en vanlig nobody som utsattes för de grymheter som ett krig kan erbjuda var väldigt givande, både för spelarna och för mig som SL.

Kort sagt, att ta bort bonde... ÄR ATT TA BORT EON!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man kanske kunde ha en bakgrundstabell som handlar om -relationen mellan rollpersonerna-? Jag tänker, ofta känner jag att jag vill att rollpersonerna ska känna varandra (iallafall lite grann) från början, och det lättaste då är att man är gamla vänner, har gemensamma uppdragsgivare/arbetsgivare, och/eller är släkt. Men det finns ju många andra möjligheter, och man kan tänka sig alla tänkbara spännande händelser, kontakter etc som smider samman en - det kanske vore något man faktiskt kunde göra en riktigt rolig och inspirerande tabell av?

Bara en tanke.
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Ymir said:
Man kanske kunde ha en bakgrundstabell som handlar om -relationen mellan rollpersonerna-? Jag tänker, ofta känner jag att jag vill att rollpersonerna ska känna varandra (iallafall lite grann) från början, och det lättaste då är att man är gamla vänner, har gemensamma uppdragsgivare/arbetsgivare, och/eller är släkt. Men det finns ju många andra möjligheter, och man kan tänka sig alla tänkbara spännande händelser, kontakter etc som smider samman en - det kanske vore något man faktiskt kunde göra en riktigt rolig och inspirerande tabell av?

Bara en tanke.
Det finns redan, den har dock väldigt udda resultat. Långt bak i spelarens bok om jag inte misstar mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Oj, det fanns ja :gremblush:

usch, nu skäms jag, hade helt glömt det...jag som trodde jag kommit på något... :gremfrown:


men jag vet inte, man kanske hade kunnat göra en roligare och bättre tabell, iaf...särskilt om man inte var så rädd för det specifika (som jag som kanske framgått av yrkestråden blivit en varm vän av).
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ja, det vore inte helt fel! typ något i stil med:
Dödsfall: En gemensam vän till två av rollpersonerna avled ganska nyligen, vilket ledde till att rollpersonerna möttes under begravning. Efter en rejäl fyllekväll med ett lika rejält slagsmål (Dela ut Ob1T6+1 enheter över Slagsmål och Supa för båda rollpersonerna) vart de vänner. Den rollperson som slog fram denna ärver dessutom en kruka väldigt fint vin

Då har man vips en anledning till att två av rollpersonerna känner varandra (vilket får anpassas efter börd och dyl.) samt att båda får något utav det. Både morot och pinne så att säga.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Strid och Drabbning
Kunskap och Mystik
Intriger och Illgärningar
Färder och Äventyr

Vad sägs om Vänner och Fiender? Eller Vänner och Kontakter.

En tabell som innehåller diverse händelser med vänner, kontakter och eventuellt gemensamma fiender.
Händelser på lokala festligheter och högtider, som ger uppskov till dans, sång, supa, berättarkonst och kulturkännedom.
Romanser i rollpersonens barndom och obetydliga fiendeskap om ett klätterträd i rollpersonens ungdom som leder till förföra, slagsmål, klättra etc.
En kompis som sysslar med exotiska kryddor vilket ger matlagning.
En rik släkting som ger arvegods?

Om det är genomförbart alltså.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Just nu så är vi närmare 100 resultat på vardera tabell. Frågan är bara om det blir för många? Vill ni ha 400 tabellresultat i Eon IV eller skall vi kanske nöja oss med 50 eller 75 resultat per tabell?
Antalet kan för min del vara hur stor som helst. Viktigt är för mig dock att man betonar väldigt tydligt om att om spelaren är missnöjd med något resultat och inte anser resultatet passa till hur denne tänkt sig sin rollperson får slå om(inom rimliga gränser). Slumptabeller är för mig kul och användbara så länge de inte är huggna i sten. Nu tror jag inte att de flesta är övernitiska men skadar aldrig att betona lite extra.

Föremålen kan man dock skala bort och specifika tabeller för folkslag är najs.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Gemstone said:
Dödsfall: En gemensam vän till två av rollpersonerna avled ganska nyligen, vilket ledde till att rollpersonerna möttes under begravning. Efter en rejäl fyllekväll med ett lika rejält slagsmål (Dela ut Ob1T6+1 enheter över Slagsmål och Supa för båda rollpersonerna) vart de vänner. Den rollperson som slog fram denna ärver dessutom en kruka väldigt fint vin[/i


En tabell med resultat som de här skulle vara sjukt nice. Den som finns i Eon III är bra, men resultaten känns lite för generiska för att inspirera ordentligt i många av fallen. Skrivet såhär påminner det lite om händelsetabellen i "Alver", vilken jag gillade skarpt. Det känns som en faktisk händelse som man själv sedan kan hitta på smådetaljerna till.
+1!
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Ymir said:
Den som finns i Eon III är bra, men resultaten känns lite för generiska för att inspirera ordentligt i många av fallen.
Specifikt ---> generiskt, det är ju vad jag försökt säga i två trådar nu...
Mjo, och vi har alla hört det till leda i två trådar nu...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Ja den tabellen får gärna modifieras. Vill minnas att den är tämligen oanvändbar.
 
Top