Nekromanti Åsikter om händelsetabeller

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag undrar vilken av kategorierna såna här sköna grisbonde-händelser kvalar in i. Man borde kanske ha en femte kategori för mer vardagligt stuff? Alltså grejer som "barn på bygden", "byns svarta får", "drabbad av åskmoln", "bröt foten under bäverjakt", etc.

100 händelser är inte fel, men man kan alltid vikta det lite så att särskilt priceless grejer blir lite mer sannolika, typ att man förätit sig på jordgubbar och gått med i La Trance de Quisz för att göra bot, är rasist mot insektoider ( :gremshocked: ) eller somehow får bonus på skridskofärdigheten.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
Mmm... I Reign är närmare var 20e* rollperson kungens skomakare just.

Undrar om drottningen i spelet heter Imelda... :)



* Uppskattning, jag har inte tabellerna framför mig för ögonblicket så jag kan kolla exakt. Men det är oroväckande många skomakare i det spelet iaf.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag undrar vilken av kategorierna såna här sköna grisbonde-händelser kvalar in i.
Det finns vardagliga händelser i alla tabeller. Men kopplad till respektive kategori. Eftersom yrket Bonde inte finns med i Eon IV så finns det ingen tabell kopplad till just den typen av leverne.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag gillar stora tabeller och det är trevligt att få rulla sin T100.
Det nya tabell systemet verkar vettigare än det i Eon III.
Då man nu kan lättare skapa en karaktär man vill ha.
Kände att i Eon III så är det bättre att rulla sina huvud tabells slag innan man ens börjar fundera på karaktär då dom bestämmer mycket, nu verkar det mer som man kan komma med en ide och sen slå och utveckla den.

/Spider Jerusalem som gillar tabeller.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tycker det är positivt att ni har minskat ner tabellerna till bara 4 stycken då jag tidigare upplevt att flera av tabellerna i tidigare eon versioner har varit mindre intressanta att få. Där emot så tycker jag det är trevligt med stor slump så är det möjligt så ser jag gärna större slumptabeller med flera resulat (100+?)på varje tabell så länge de kan göras intressanta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom yrket Bonde inte finns med i Eon IV
Det i sig är ju stor skandal, dock. Grisodlingen är på något sätt Eons rötter, och systemets kanske största behållning brukade vara att det var regelsystemet där en bondpiga eller en fåraherde kunde göras lika intressant som en riddare, en magiker eller en alvhjälte.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker det är positivt att ni har minskat ner tabellerna till bara 4 stycken då jag tidigare upplevt att flera av tabellerna i tidigare eon versioner har varit mindre intressanta att få.
Fair enough, men om man inte kan slumpa fram en vettig karaktär helt och hållet så är det fail.

Men tråkiga tabeller i gamla Eon var föremål och ägodelar (för trista prylar), övernaturliga egenskaper (för tråkiga grejer), egendom (för tråkiga grejer, precis som de andra sakerna här borde den haft mer flavor, tex "du äger ett värdshus", "du har ärvt en fäktskola", "du har ärvt Diogenes tunna"), nackdelar (för crippling och ointressant), och börd (för svår att få, bara 5% eller nåt).

Nu vet jag inte om man bestämt att Eon IVs tabeller ska fokusera uteslutande på Jargien eller ej, jag ser stora för- och nackdelar either way.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kände att i Eon III så är det bättre att rulla sina huvud tabells slag innan man ens börjar fundera på karaktär då dom bestämmer mycket, nu verkar det mer som man kan komma med en ide och sen slå och utveckla den.
Idealiskt så ska ju endera approachen funka; man ska kunna slå för att få inspiration till en grundvision, eller för att få en grundvision till att börja med.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nu vet jag inte om man bestämt att Eon IVs tabeller ska fokusera uteslutande på Jargien eller ej, jag ser stora för- och nackdelar either way.
Händelsetabellerna blir generella.

Självklart ser du stora nackdelar either way :gremwink:
Din pessimism är ju trots allt legendrasik :gremtongue:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Det skall absolut vara många resultat så många som möjligt! Det gör att man inte får "samma" resultat var enda gång man gör en karaktär. Om det bara kommer finnas fyra hundra, och man slår sex slag för varje karaktär kommer det snart kännas som resultaten kommer igen.

Att famlijetabellen sloppas tycker jag är tråkigt, den hade kunnat bli riktigt bra om man lade ner lite energi på dem!

Hur blir det förresten med rasskillnaderna? Kommer det likt föregångarna att bli särskillda resultat i visa fall, å är de då komplatibla med bef rasmoduler?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
En fråga som jag kom på när jag läste Oreh's inlägg.
Kommer det gå att konvertera sin Eon III karaktär till Eon IV på ett smidigt sätt?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det skall absolut vara många resultat så många som möjligt!
Check...

Att famlijetabellen sloppas tycker jag är tråkigt, den hade kunnat bli riktigt bra om man lade ner lite energi på dem!
Som rollperson så kommer du slå fram din bakgrund (100 resultat). Utifrån denna kommer du dels få färdigheter och ett slag på någon av tabellerna. Det blir i samma stil som familjetabellen även om det inte säger något om familjens relation till rollpersonen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kommer det gå att konvertera sin Eon III karaktär till Eon IV på ett smidigt sätt?
Jadå... Det stora jobbet att konvertera Färdigheter och Attribut är enkelt och när du gjort detta får du fram nya härledda världen.

Många av tabellresultaten (-1T6 på dödsslag, Styrka +2, Färdighet som är lättlärdoch så vidare)är heller inga problem även om det kan krävas en avvägning i vissa fall från spelaren eller spelledaren.

Det som däremot kommer att bli lite mer problem är Ceremonier, Besvärjelser och Ritualer. I dessa fall kommer spelaren få lov att välja nya från de som finns i boken och får försöka välja de som liknar de tidigare.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Blasphemy said:
Det som däremot kommer att bli lite mer problem är Ceremonier, Besvärjelser och Ritualer. I dessa fall kommer spelaren få lov att välja nya från de som finns i boken och får försöka välja de som liknar de tidigare.
Kommer det att vara ett lika flexibelt magisystem som i Eon III? Jag gillar det hela med extemporatörer och improvisation.
 

Saasmaster92

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
5
Blasphemy, du har inte lust att spoila vilka yrken som finns i Eon IV? Jag och flera med mig under vilka som har försvunnit samt om några nya har tillkommit :gremlaugh:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
+1 Som fan.

Anledningen till att man spelar rollspel är ju för att få spela bonde! En dag, för man bör börja som byfåne eller dräng, som drömmer om att den dag äga ett torp och kanske en get.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Skala bort alla tråkiga resultat så som pengar, ärvd sköld, att familjen är inneboende i ett flerfamiljehus osv.

MEN, klasskillnader måste komma fram bättre så inte min bonde slår fram att han är vän med kungen eller att ädlingen hittat en skatt på 2t6 silver. Tabeller utifrån position alltså. Sen bör ju de olika raserna ha egna tabeller också.

Annars vill jag ha stoora tabeller gärna 50 stycken man rullar t1000 på, men tyvärr skulle det nog innebära en massa trista resultat när eonskaparna fått slut på fantasi.
 
Top