Nekromanti Åsa - nygammal forumit

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag tänkte att jag skulle skriva något mindre kontroversiellt. Jag heter Åsa och jag har hängt på wrnu ganska lite, men jag har nyligen flyttat till Kanada och känner ett visst behov av att prata rollspel igen.

Jag började spela någon gång på 80-talet. Ett av mina första rollspel var Chock, som faktiskt satte tonen för hur jag förhöll mig till rollspel efter det. Chocks äventyr hade nämligen en tendens att använda handouts, och det tyckte jag var jätteroligt att tillverka. Utöver det klistrade jag ihop en borg av småsten och trälim som jag möblerade med pyttesmå möbler byggda av tändstickor och glasspinnar som jag sedan stoppade ner illa målade tennfigurer i. Sedan spelade jag Gigant med borgen som backdrop.

Runt mitten på 90-talet upptäckte jag konvent och började utbytesspelleda för SydCon runt 96 - 97. Jag skrev mitt första konventsäventyr tillsammans med en hög spelare på LTH (Dr Merkvurdigerliebe), året efter (tror jag) deltog jag med ett eget äventyr och -98 bossade jag för rollspel på SydCon första gången. Efter ett par år som rollspelsansvarig senare så var jag och Andreas Brodin generaler för SydCon. Sedan flyttade jag till Göteborg och blev indragen i GothCon, där jag också var rollspelsansvarig ett par år, samtidigt som jag fortsatte att skriva konventsäventyr. Titlar som jag kommer ihåg: Nexus, Interference, Brödraskapet, Samhain, Dockmakarna och säkert fler.

Efter ett par år med Tove och Anders som kompisar så skrev jag min första recension för Fenix. Det var ungefär tio år sedan. Sedan dess har det blivit ca 350 recensioner, om inte mer. Jag har skrivit texter till Mutant År Noll (kvinnokollektivet), Western (hästar, sjukdomar och voodoo) och Götterdämmerung (Farsoter och sjukeligheter, pubbat i Fenix) samt givit ut Nyckelringsrollspelet som var ett av de första crowdfundade rollspelen i Sverige, tror jag bestämt.

För den som är sugen på äventyr finns det ganska exakt 70 stycken att tanka hem ifrån Discordia.se. Jag påbörjade 20.000-teckenprojektet för ett bra tag sedan och har kommit 70 äventyr in. Jag har 150 kvar, och den siffran växer hela tiden, mest på grund av Tove och Anders och recensionsexemplar.

På arbetstid gör jag datorspel. Jag har jobbat på bland annat Just Cause 2, Mad Max och en hel radda mobil- och mindre konsollspel. Nu sitter jag som sagt i Kanada på BioWare och jobbar med ett icke namngivet projekt. Jag har jobbat som speldesigner och producent och just nu jobbar jag med UX design.

Ett av mina mål är att komma igång med Dragon Age av Green Ronin med min gamla grupp i Stockholm, samt återuppliva min spelgrupp som jag körde Star Trek TNG från Last Unicorn Games med online.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är sjukt nyfiken på hur arbete på datorrollspel skiljer sig från arbete på "vanliga" rollspel. Det vore kul att höra dina erfarenheter om det så att jag skulle kunna lära mig något av det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Välkommen tillbaka,
Ser fram emot att få chansen att prata rollspel med dig :)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Magnus Seter;n170026 said:
Jag är sjukt nyfiken på hur arbete på datorrollspel skiljer sig från arbete på "vanliga" rollspel.
Jag får betalt för att göra datorspel :p


Den största skillnaden är maskineriet runtomkring. Det är många som är inblandade i framförallt trippel-A spel som jag jobbar med nu. Det är spetskompetenser överallt. Vi har analytiker, vi har speldesigners som är specifikt inriktade på spelekonomi (som i "vapen - ammo - ammo pickups"), andra som jobbar uteslutande med de mobs som spelarna träffar på i spelet.

Mekaniskt så skiljer sig inte datorspel så där jättemycket ifrån rollspel. Det är samma sorts siffertänk bakom - spelet måste kännas balanserat och fungera enligt det syfte det är byggt för. Den största skillnaden är presentationen. I ett rollspel måste du för att spelare skall förstå presentera hela loopen i text. I ett datorspel kan du gömma de flesta siffrorna bakom ett UI eller inte ens bry dig om att presentera de beräkningar som gör att du som spelare träffar ett monster.

Det är klart att det är en viss skillnad tekniskt också. För att göra ett rollspel behöver du papper och penna. Ett datorspel kräver en hel del mer.

Det som dock gör rollspel överlägsna datorspel i dagsläget är att i rollspel kan du ta hjälp av en mänsklig hjärna som hjälper till att lösa problem och kan byta spår ganska snabbt. I ett datorspel kräver varje avgrening att någon sitter och tänker igenom den och dessutom bygger det innehåll som avgreningen innehåller.

Jag vet inte om det svarar på din fråga? Du får gärna precisera annars. Det finns ju många områden man kan fokusera på. Narrativ, spelmekanik, presentation etc.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Säg till dina Bioware bossar att jag döpte min dotter till Tali tack vare Mass Effect! :) kolla upp det, antal Tali i värmland 1, min dotter :) Köpte en Tali docka från bioware till henne som hon fick när hon föddes, nu är hon fem och vill bryta förpackningen. Nörd som jag är försöker jag att övertala henne att inte bryta förpackningen. Vi får se hur länge det går :)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Minimoni;n170120 said:
Säg till dina Bioware bossar att jag döpte min dotter till Tali tack vare Mass Effect! :) kolla upp det, antal Tali i värmland 1, min dotter :) Köpte en Tali docka från bioware till henne som hon fick när hon föddes, nu är hon fem och vill bryta förpackningen. Nörd som jag är försöker jag att övertala henne att inte bryta förpackningen. Vi får se hur länge det går :)
Köp en till!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, hej igen och välkommen åter, får man väl lov att säga. Fast det känns mer självklart än inte att du är här, fastän det var ett tag sedan det var mer kontinuerligt.

Väldigt kul med en så övergripande (och imponerande) presentation. Det var roligt att få veta mer om din spelbakgrund.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Hur mycket av folket som jobbar på bioware är rollspelare?
För det känns som det bordr vara en del :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tsianphiel;n170114 said:
Jag får betalt för att göra datorspel :p
Haha, so true!

Tack för ditt svar, jag ska kolla det och sen försöka ställa lite mer strukturerade frågor, men det kommer nog att hamna i ett av de andra underforumen.

/Magnus
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Robert Jonsson;n170163 said:
Åsa stands for Åwsum!
För att citera vår sergeant efter radioprovet i lumpen:
"RB är 'robot'. INTE 'rymdbas'. ÅSA är 'återsamlingsplats'. INTE 'en trevlig tjej'."

Eftersom hen nu är överbevisad i det senare fallet, kan vi anta att försvarsmakten har rymdbaser också?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Kul att ha dig här på forumet! Fler röster behövs!
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Yey!

Jag passar på att dra mig till minnes det mysigaste äventyr jag spelade till Götterdämmerung. Vill minnas att det var du som skrev det. Tror det handlade om dockmakare i en tysk stad. Supermysigt.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Åsa, du är en av mina förebilder inom hobbyn och extra glad att du är här. Tack!
 
Top