Nekromanti [Årsmöte 2018] Modul F: Övriga frågor

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
En till fråga, vilket jag lyfter under övrigt än under ekonomi.

Medlemsavgiften har vi för närvarande haft från årsmöte till årsmöte. Det krånglar dock till det för kassören, eftersom vi kör med en fullständig bokföring med bokföringsår från årsskifte till årsskifte. För att förenkla bokföringen av medlemsavgifter är förslaget att ändra medlemsavgiften till att gälla kalenderår istället.

Frågetecknet är hur vi skall hantera de medlemmar som betalat föregående medlemsavgift innan årsskiftet, kontra de som betalat efter årsskiftet men innan årsmötet. Eftersom medlemsavgiften för närvarande inte ger något annat än rätt att rösta på årsmötet, samt kan ingå i styrelsen, blir det först efter årsskiftet man måste betala in ny medlemsavgift (den som slås fast under den punkten). För att göra det så enkelt som möjligt är förslaget att de som betalat in sin medlemsavgift efter årsskiftet får räkna det som om de betalat för Januari 2018 - December 2018, och de som betalat innan kan vänta till efter årsskiftet för att få delta i nästa årsmöte. Men att de som vill stödja föreningen ekonomiskt kan betala in medlemsavgift för fram till December 2018 ändå, eller donera.

Några synpunkter eller frågor på detta förslagna ändring eller val av övergång?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Medlemsavgiften bör gälla för verksamhetsåret, dvs från ordinarie årsmöte till ordinarie årsmöte.

Vi kanske ska ändra verksamhetsåret till att sammanfalla med kalenderåret istället? Det gjorde Sverok av liknande anledning, och har därför årsmöte under hösten numera.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Björn Wärmedal;n281104 said:
Medlemsavgiften bör gälla för verksamhetsåret, dvs från ordinarie årsmöte till ordinarie årsmöte.

Vi kanske ska ändra verksamhetsåret till att sammanfalla med kalenderåret istället? Det gjorde Sverok av liknande anledning, och har därför årsmöte under hösten numera.
Jag är helt för detta. Enda anledningen som (jag känner) till att vi har det som idag är pga Sverok.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vårat verksamhetsår är enligt stadgarna det samma som kalenderåret. Dock står det i stadgarna att årsmötet skall hållas senast 31 mars.

§6 Verksamhetsår
Verksamhetsåret är 1 januari till 31 december.

§11 Ordinarie årsmöte
Ordinarie årsmöte ska hållas senast den 31 mars varje år.

Eftersom Sverok har synpunkter när det senast skall hållas, skulle det fungera att hålla årsmötet senast November, och sedan inrapportera det i sedvanlig ordning under början av året? D.v.s. att vi håller årsmötet innan verksamhetsåret startat.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Absolut. Jag tror inte vi behöver ändra några stadgar för det ens. Det är bara att utlysa årsmötet tidigare.

Fördelen med att hålla det under hösten är att vi har en ny styrelse redan när nästa verksamhetsår börjar, men nackdelen är att det ekonomiska året inte är avslutat än.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n281111 said:
Fördelen med att hålla det under hösten är att vi har en ny styrelse redan när nästa verksamhetsår börjar, men nackdelen är att det ekonomiska året inte är avslutat än.
Eftersom vi kör med en fullständig bokföring, så är det ett mindre problem i överlämning från en styrelse till en annan. Samt att det är mindre risk att det dyker upp för årsmötet oväntade saker att att hantera strax efter, än 8-9 månader senare. För vi har redan nu situationen att styrelsen inte sitter motsvarande det ekonomiska året.

Ur bokföringssynpunkt ser det ut att varken bli bättre eller sämre.

Men, senhösten är troligtvis en lugnare period för de flesta, vilket antagligen underlättar med att hålla i själva mötet. Samt att det ger mer tid med att bli klar med skrivande, signerande, och inrapportering av protokollet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Vänta... bara för att klargöra, menar vi att årsmötet som avslutar verksamhetsåret 2018 ska hållas i höst? *är lite förvirrad*
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n281135 said:
Vänta... bara för att klargöra, menar vi att årsmötet som avslutar verksamhetsåret 2018 ska hållas i höst? *är lite förvirrad*
Tja, antingen blir det ett kort verksamhetsår, eller ett väldigt långt, under övergången. Det är inte uttalat ännu.

Men oberoende vilket, så kommer årsmötet framöver ske innan verksamhetsåret är helt avslutat om vi flyttar årsmötet.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n281104 said:
Medlemsavgiften bör gälla för verksamhetsåret, dvs från ordinarie årsmöte till ordinarie årsmöte.
Jag tror vi har en ordentlig begreppsförvirring just nu.

Vårat verksamhetsår enligt stadgarna går inte från årsmöte till årsmöte för oss.

När jag googlat runt så verkar det vara vanligt att föreningar har verksamhetsåret knutet till kalenderåret, och medlemsavgiften är per verksamhetsår.

Att medlemsavgiften sätt från årsmöte till årsmöte är rimligt då årsmötet ligger efter att verksamhetsåret startat. Annars skulle det bli en retroaktiv höjning för de som betalat in sin medlemsavgift under verksamhetsårets första månader.

Läggs årsmötet innan verksamhetsåret börjar, så kan man utan problem besluta vad medlemsavgiften skall bli för det kommande verksamhetsåret, även om det är ett par månader tills det startar.

Så, om vi flyttar det ordinarie årsmötet till senhösten, då blir min tolkning att vi också kan ha medlemsavgiften från årsskifte till årsskifte (dvs det verksamhetsår som vi nu har i stadgarna).

Har jag tolkat det rätt, eller finns det andra tolkningar?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jo, jag hade helt fel om verksamhetsåret där.

Och jag tycker din tolkning låter fullt rimlig. Så årsmötet som avslutar verksamhetsåret 2018 kan komma att hållas i höst, helt enkelt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag är helt för detta under förutsettningen att Sverok inte sätter käppar i hjulen för oss. Jag vet att vi tidigare har pratat om att senare lägga årsmötet men vi kunde inte göra det pga Sverok. Någon som har koll på hur sverok ställer sig till detta?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
I praktiken skulle det här bli att tidigarelägga årsmötet, så det bör inte vara några problem alls.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Och jag vet att det har funnits en förening som haft 7 årsmöten per år (verksamhetsåret har då varit anpassat efter Venus kalenderår). Det har inte varit några problem. Det handlar bara om att Sverok ska kunna få in de uppgifter de behöver i tid.

Kravet på att ha årsmöte tidigt på året verkar ha släppts, för övrigt:
http://medlem.sverok.se/krav/
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Nice, så vi kan lägga årsmötet när vi vill enligt detta:
[FONT=&quot]Det spelar ingen roll när på året ni har årsmötet (eller vilket verksamhetsår ni har) men ni behöver ha haft minst ett årsmöte och rapporterat in detta absolut senast den 31 december.[/FONT]
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag hittade denna sida: http://medlem.sverok.se/krav/

Minst ett årsmöte, och inrapporterat senast 31 December. Med tanke på att vi inte brukar vara blixtsnabba med att få in rapporteringen, så är frågan om det går bra att vi håller mötet innan årsskiftet, men rapporterar in efter.

Ser också att verksamhetsrapporteringen bara krävs om man söker bidrag från Sverok.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag ringde upp Sveroks kansli och frågade. Inrapporteringen måste ske samma kalenderår som mötet hålls, men det är flera föreningar som har sina möten på hösten.

Så enda problemet är att vi behöver bli snabbare att bli klara med att få protokollet skrivet, justerat, och inrapporterat, än vi har varit tidigare år.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Protokollet behöver vi egentligen bara för vår egen (och möjligtvis bankens) skull. Årsmötet kan man
väl rapportera in i eBas så fort mötet är avklarat?

Det sagt så har jag lite tankar om hur årsmötet kan effektiviseras och protokollet kan bli klart snabbt därefter, men det är en diskussion jag kan ta med intresserade parter vid senare tillfälle :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sant. Då har vi inte något formellt hinder att flytta årsmötet till oktober eller november.

Då borde förslaget se ut åt det här hållet:
* Årsmöte är i slutet av året. Det är ett ordinarie årsmöte.
* Den av detta årsmöte beslutade medlemsavgift gäller från detta årsmöte fram till årsskiftet.

Jag tolkar det som att ingen av dessa två punkter kräver en stadgeförändring, utan att det räcker att det röstas igenom med enkel majoritet.

Jag anser att vi behöver ha en stadgeändring, annars behöver vi hålla ytterligare ett ordinarie årsmöte i början på nästa år. Dock kan vi vänta med att rösta igenom den stadgeändringen till årsmötet i slutet av året, vilket ger oss tid och inte behöver hasta igenom en formulering.

Då borde vi också ha att de som betalat efter årsskiftet, men innan nuvarande årsmöte, har gjort en sen inbetalning av 2017 års medlemsavgift. Så för att delta i årsmötet i slutet av året behöver man ha betalat in medlemsavgiften som fastslagits under detta.

Hur vi kan effektivisera årsmötet kan vi helt klar diskutera ihop oss om senare, och sedan testa vid nästa årsmöte.

Något som behöver ändras i förslaget? Och finns det ev. andra tolkningar angående stadgeändring?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag tror helt ärligt inte att vi behöver rösta om det här. Det är bara att styrelsen kallar till årsmöte i höst. Förklara i kallelsen att det är ett årsmöte för att avsluta 2018 års verksamhetsår och välja styrelse för 2019, bara. Alla medlemsavgifter som betalas in efter det räknas till verksamhetsåret 2019.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n281460 said:
Jag tror helt ärligt inte att vi behöver rösta om det här. Det är bara att styrelsen kallar till årsmöte i höst. Förklara i kallelsen att det är ett årsmöte för att avsluta 2018 års verksamhetsår och välja styrelse för 2019, bara. Alla medlemsavgifter som betalas in efter det räknas till verksamhetsåret 2019.
Det är paragraferna §11 och §12 som gör att jag tolkar det som en punkt vi behöver rösta om redan nu, annars tolkar jag det som att det blir ett extra årsmöte och bara kan avhandla det som tas upp i kallelsen.

Tar vi ett formellt beslut redan nu om att ha ett årsmöte i slutet av året ser jag inte några problem med att ta in motioner samt väcka övriga frågor på det mötet.
 
Top