Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul D: Val av förtroendeposter

Lupus Maximus

På tillfälligt besök?
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,757
Location
Stockholm
Vi skall välja
1. Årets styrelse
2. Årets revisor
3. Årets valberedning

Intresset att ställa upp har varit svalt i tråden skapad av valberedningen. Vi inväntar dock valberedningens förslag.

Om någon är intresserad och villig att ställa upp går det bra att skriva det här.
 
Hej! Det är jag som är valberedning, och innan någon tycker att jag gör ett dåligt jobb så vill jag peka på min brasklapp från förra året när jag blev invald vilket var att jag kunde sköta formalian (dvs starta en valberedningstråd och hålla ordning på nominerade) men inte hade varken tid eller stark nog närvaro på forumet för att aktivt vaska fram kandidater.

De som än så länge kandiderar till några som helst förtroendeposter är:

Rymdhamster, som kan tänka sig sköta inrapporteringen till Sverok, och ha en styrelsepost utan andra ansvar än just inrapporteringen.
Pilzeman som ställer upp som valberedning om det gäller ungefär lika stor insats som nu i år. Ni har sett tråden jag skapade; det kan jag göra igen nästa år.

Slut på listan.

2015 års förtroendevalda, och vad de säger om att kandidera om för 2016:
Styrelse
Lupus Maximus (ordförande) – kandiderar inte om
Möller (kassör) – ej aktiv på forumet längre enligt Vicotnik
Max Raven – inte svarat
Stövelkatten – inte svarat
Rymdhamster – se ovan

Revisor
krank – kandiderar inte om

Valberedning
Pilzeman – se ovan


Så, valberedningens förslag kan förvisso uppdateras under mötet innan denna punkt måste beslutas om, men om det ser ut så här är mitt förslag att upplösa föreningen. Det kan vi inte göra på detta mötet eftersom det måste nämnas i kallelsen för att få beslutas om, så det skulle behöva ske på ett extrainsatt årsmöte efter detta, som sittande styrelse kallar till. Tror jag.

Men kom igen, Grottröj och Rollspelsdraken finns ju! Föreningen finns och, även om jag inte märker det personligen, gör saker! Visst kan du tänka dig att sitta i styrelsen och typ hålla koll på att de sakerna händer och när?
 
Jag tycker du gjort allt man kan förvänta sig :)

Redan förra året hade vi jättesvårt att få ihop en styrelse. De som kandiderade gjorde det inte för att de ville, utan för att föreningen inte skulle lägga ned.
 
Vilket är mycket möjligt att det blir så i år också.

Detta gäller fortfarande.
Lupus Maximus;n156374 said:
Då det är osäkert om jag kommer att fortsätta vara aktiv här efter att migreringen är genomförd så anser jag mig inte vara en lämplig kandidat till nästa styrelse.
Men behövs det för att få ihop en styrelse, och verksamhetsplanen motsvarar den vi hade under 2015, kan jag tänka mig kandidera på nytt.
 
Well... då är vi typ 1 person från att ha en stadgemässig styrelse (vill minnas att tre är minimum) och 2 personer (vi behöver även ha en revisor) från att behöva lägga ner föreningen.

En av styrelsemedlemmarna måste även vara kassör, en ordförande och så var det något tredje som jag inte minns. Av dessa lär väl kassör vara det tyngsta jobbet.
 
Okej, nu har jag dubbelkollat. Det Sverok kräver är att vi har en Ordförande, en Sekreterare och en Kassör i styrelsen, plus en revisor.
Jag kan tänka mig sekreterarrollen om det blir nödvändigt då detta känns som att det ligger hand i hand med inrapporterandet till Sverok. Obs, detta är alltså sekreterarrollen i styrelsen, inte i årsmötet då jag känner lite tidsbrist den här veckan .
 
Jag har egentligen inte tid/energi att vara med i styrelsen i någon aktiv roll (i den nivå jag tycker det behöver vara för att bli bra), så jag har dragit mig för att anmäla intresse.

Eeeh. Kanske.
 
Lupus Maximus;n167820 said:
Pilzeman, skulle du kunna tänka dig ställa upp i styrelsen eller som revisor?

Nej, tyvärr. Inte när föreningen känns så här död. Ledsen att säga det, men jag vill inte vara en del av konstgjord andning, det får de som tycker att det är en bra idé stå för själva. Och att faktiskt lägga tid och energi på föreningen har jag inte möjlighet till, jag har för många andra engagemang.
 
Så, vi lär behöva nån slags deadline för när vi slutar vänta och börjar planera extra årsmöte för nedläggning.
 
Pilzeman;n168296 said:
Nej, tyvärr. Inte när föreningen känns så här död. Ledsen att säga det, men jag vill inte vara en del av konstgjord andning, det får de som tycker att det är en bra idé stå för själva. Och att faktiskt lägga tid och energi på föreningen har jag inte möjlighet till, jag har för många andra engagemang.
Ingen fara. Var och en prioriterar sin tid som de själva vill.
 
Rymdhamster;n168299 said:
Så, vi lär behöva nån slags deadline för när vi slutar vänta och börjar planera extra årsmöte för nedläggning.
Vi bör ha fått klart punkterna revisorberättelse och ansvarsfrihet först, och även om det blir i dag så börjar vissa bege sig mot Göteborg redan i kväll. Så en deadline bör vara först i slutet på nästa vecka.
 
Efter att ha diskuterat forumet med chrull och stövelkatten på Gothcon puben, så kan jag tänka mig att ställa upp i styrelsen. Detta med ambitionen att få liv i föreningen.
 
Efter diskussion på Gothcon kan jag tänka mig att ställa upp som styrelsemedlem - om behovet finns. :)
 
Vi diskuterade bland annat vad som skulle behövas göras för att få liv i föreningen. Föreningens stora problem är att den inte har någon ekonomi att röra sig med och där med har föreningen svårt att kunna hjälpa medlemmarna att ordna saker. Så länge föreningen inte har någon ekonomi att röra sig med kommer den vara "död", så diskutionerna rörde sig bland annat om att börja ta in en medlemsavgift samt att eventuellt söka privata donationer.

Vi pratade även om att till en början fokusera på att få en närvaro på de olika konventen, stora som små genom bland annat Indierummet och old school hörnan.

Det är i korta dra vad vi pratade om.
 
Om det krävs för att få ihop en aktiv styrelse för att genomföra vicotniks förslag så kan jag tänka mig att ställa upp
 
Utmärkt. :smile:

Vicotnik;n169135 said:
diskutionerna rörde sig bland annat om att börja ta in en medlemsavgift samt att eventuellt söka privata donationer.
Detta ökar belastningen markant på kassören och revisorn. Så jag ser gärna att att de som är beredda att ta de uppgifterna nämner det i sin kandidatur.
 
Okej, förlåt mig! Jag har gått och väntat på mer "officiella" kandidaturer, men det här är väl mitt jobb.

Jag ser att vi har följande kandidater:

Styrelse
Vicotnik
Max Raven
chrull – jag vill gärna se chrull själv anmäla intresse
Lupus Maximus – kan tänka sig om det annars saknas folk
Max Raven – eeh, kanske
Rymdhamster – kan tänka sig Sverok-kontaktperson


Revisor
Ingen

Valberedning
Pilzeman
Annat förslag: välja 0 personer till valberedningen



Några frågor:

Vicotnik: hur ställer du dig till ordförandeskapet? Alternativt, att vara kassör?
chrull, Max Raven: samma frågor som till Vico.
Max Raven, Lupus Maximus: kan någon av er tänka sig att vara revisor?
 
Pilzeman;n170207 said:
Okej, förlåt mig! Jag har gått och väntat på mer "officiella" kandidaturer, men det här är väl mitt jobb.

Jag ser att vi har följande kandidater:

Styrelse
Vicotnik
Max Raven
chrull – jag vill gärna se chrull själv anmäla intresse
Lupus Maximus – kan tänka sig om det annars saknas folk
Max Raven – eeh, kanske
Rymdhamster – kan tänka sig Sverok-kontaktperson


Revisor
Ingen

Valberedning
Pilzeman
Annat förslag: välja 0 personer till valberedningen



Några frågor:

Vicotnik: hur ställer du dig till ordförandeskapet? Alternativt, att vara kassör?
chrull, Max Raven: samma frågor som till Vico.
Max Raven, Lupus Maximus: kan någon av er tänka sig att vara revisor?


Framgick kanske inte i Vicotniks post men jag ställer också upp för styrelsen. Har dessvärre haft en sanslös massa plugg att komma ikapp med sen gothcon.

Vore kul att få liv i den här gamla hästen! :D
 
Back
Top