Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul D: Val av förtroendeposter

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag kommer som sagt ställa upp till styrelsen och jag kan tänka mig att ta uppdraget som kassör.
Har även pratat med Lupus Maximus de senaste dagarna och han kan tänka sig att ta rollen som ordförande under förutsättningen att styrelsens uppdrag är att hålla föreningen levande utan krav på att engagera sig i saker som inte rör det formella styrelsearbetet. Vilket jag inte har några problem med.

Med andra ord så kommer vi ha Arbetsgrupper och styrelsen som separata företelser. Man kan vara engagerad i både två eller bara ena.
Indierummet kommer bli en så kallad arbetsgrupp som jag kommer driva skillt från mitt eventuella uppdrag i styrelsen.

Ska även nämna att min kandidat till styrelsen bygger på att föreningen kommer börja ta in en medlemsavgift för att stärka föreningens ekonomi. Om föreingen beslutar att inte införa någon medlemsavgift så kommer jag även dra tillbaka min kandidat till styrelsen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vicotnik;n170257 said:
Har även pratat med Lupus Maximus de senaste dagarna och han kan tänka sig att ta rollen som ordförande under förutsättningen att styrelsens uppdrag är att hålla föreningen levande utan krav på att engagera sig i saker som inte rör det formella styrelsearbetet. Vilket jag inte har några problem med.

Med andra ord så kommer vi ha Arbetsgrupper och styrelsen som separata företelser. Man kan vara engagerad i både två eller bara ena.
Indierummet kommer bli en så kallad arbetsgrupp som jag kommer driva skillt från mitt eventuella uppdrag i styrelsen.
Bekräftar ovanstående. I och med att jag är kommer att vara medarrangör i ett Indierum i år så kommer jag antagligen, mer eller mindre, vara med på ett hörn på en arbetsgrupp, oberoende om jag är med i styrelsen eller inte. Men mitt kandidatur är knuten till att man tekniskt sett håller isär vad som är styrelsearbete och vad som är verksamhetsarbete, även om det visar sig att det är samma personer som är inblandade.

Pilzeman;n170207 said:
Max Raven, Lupus Maximus: kan någon av er tänka sig att vara revisor?
Jag kan inte tänka mig ta på mig revisor-rollen. För min del skulle det bli ett slags mellanläge som skulle vara frustrerande för mig.

Ser förresten att Max Raven är upptagen i listan två gånger. Den ena skall antagligen bytas ut till Lucas.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag kommer nog inte vara med i en förening som kostar pengar. I varje fall inte i en "jobbande" roll.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n170268 said:
Jag kommer nog inte vara med i en förening som kostar pengar. I varje fall inte i en "jobbande" roll.
Medlemskap skall givetvis inte kräva att man är med i varken styrelse eller arbetsgrupp. Min tanke med att tydliggöra uppdelningen mellan styrelse och arbetsgrupper är att det t.ex. skall vara rimligt att delta i styrelsen ungefär på den nivå som du tidigare nämnt dig beredd att delta på om det behövs.

Är man inte villig att vara kvar i föreningen, och därmed inte kan vara med i styrelsen, om det finns en medlemsavgift är en annan sak.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n170285 said:
skall vara rimligt att delta i styrelsen ungefär på den nivå som du tidigare nämnt dig beredd att delta på om det behövs.
Det jag hade i baktänken var att en styrelse som vill vara mer aktiv och ekonomiskt likvid skulle vilja sattsa på att få in träffbidrag från Sverok. Att söka om träffbidrag har varit en rätt bökig process (eller kanske rättare sagt klumpig och långsam) och om man inte är ute i väldigt god tid (typ 1 January) så har man så gått som ingen chans att få något bidrag eftersom det är först till kvarn som gäller.

Men nu såg jag att Sverok dragit in träffbidraget från och med i år, så det är ju inte längre ett problem för mig =)

Även om det är synd eftersom anledningen är att Sverok har fått mindre pengar att röra sig med =(

Hur som helst gör det att jag alltså inte känner något problem att stå fast vid mitt tidigare erbjudande om att sitta kvar som kontaktperson mot sverok (om styrelsen så önskar), samt mitt erbjudande om kandidatur till styrelsen under de förutsättningar jag deklarerat tidigare.

Dvs min styrelsekandidatur skulle huvudsakligen handla om att underlätta för eventuella styrelsemöten att uppnå beslutsmässiga 3 ledamöten. Jag vill dock inte armbåga mig in en styrelse som har en plan, så jag överlåter till övriga styrelsekandidater att säga om de vill ha med en "reserv" eller om de vill hålla styrelsen lite tajtare.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Hur går det med det här? Får vi ihop någon styrelse?

Jag kan också ställa upp. Måste ge föreningen en ärlig chans nu.


Edti: Meeeen, jag skulle gärna se att styrelsemöten under året skulle kunna hållas i kortare typ Skype-konferenser för att inte dra ut på tiden. Det är också lättare för en sekreterare att sköta sitt jobb om hen kan sammanställa ett möte från en kväll i en post på forumet än att försöka få ut något vettigt av veckolånga trådar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Cissi;n173299 said:
Hur går det med det här? Får vi ihop någon styrelse?

Jag kan också ställa upp. Måste ge föreningen en ärlig chans nu.


Edti: Meeeen, jag skulle gärna se att styrelsemöten under året skulle kunna hållas i kortare typ Skype-konferenser för att inte dra ut på tiden. Det är också lättare för en sekreterare att sköta sitt jobb om hen kan sammanställa ett möte från en kväll i en post på forumet än att försöka få ut något vettigt av veckolånga trådar.
OT, men jag kan säga att möten över skype kan vara ruskigt effektiva om deltagarna har förberett sig ordentligt och presidiet inte låter dem sväva iväg för mycket! :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Båda har sina för och nackdelar.

Skype tillåter snabbare bollande, men alla måste ha tid exakt samtidigt och det ger inte tid till att fundera igenom en gång extra.
Foruminlägg tillåter mer eftertänksamhet, men har en förmåga att ta tid eftersom det behövs en större noggrannhet i formuleringarna.

Personligen skulle jag hellre skapa ett protokoll från en veckolång tråd än från ett timlångt muntligt möte, eftersom vad som faktiskt sades redan finns i text. Där handlar det nog mest om att tråden behöver en sammanfattning om vad som sades.

Så jag ser inte ett antingen eller mellan dem, utan att det handlar om att kombinera dem på rätt sätt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Cissi;n173299 said:
Hur går det med det här? Får vi ihop någon styrelse?

Jag kan också ställa upp. Måste ge föreningen en ärlig chans nu.
Med dig ser det för närvarande ut så här.

Styrelsen:
Vicotnik, kandidat till kassörposten
Max Raven
Stövelkatten
Cissi
Rymdhamster, enbart Sverok kontakten
Lupus Maximus, om det är en styrelse där det finns en tydlig avgränsning mellan styrelsearbete och verksamhetsarbete. Kandidat till ordförandeposten
Chrull?
Lukas? (ännu ej med i föreningen)

Valberedning:
Pilzeman

Revisor:
Saknar kandidat
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Mitt förslag är som följer:

Styrelsen:
Lupus Maximus, ordförande
Vicotnik, kassör
Stövelkatten
Cissi
Lukas

Revisor:
Max Raven

Valberedning:
Ingen

Med förbehållet då att Max Raven kan tänka sig vara revisor.



Kommentarer: jag har inget emot att ha Chrull i styrelsen, men jag vägrar ta med honom i ett förslag om han inte postar här i tråden och själv säger att han kandiderar. Jag bad om det för mer än en vecka sedan. Kan någon som känner Chrull peta på honom? Ska också sägas att varje dag han inte hittar den här tråden är lite av ett slag mot honom vad gäller att vara styrelse i föreningen, men men. Om han faktiskt postar i tråden, lutar jag åt att istället föreslå Lukas som revisor i första hand, därefter Cissi, därefter Stövelkatten.

Stövelkatten, Cissi och Lukas känns för mig som att de är mer taggade på att faktiskt driva föreningen än Max Raven – men du Max får såklart säga ifrån om du tycker det känns orättvist. Samma sak Rymdhamster – med mitt förslag skulle frågan om kontaktperson mot Sverok vara en fråga mellan Hamstern och styrelsen.

Jag tycker också att fem personer är gott och väl tillräckligt för den här föreningens styrelse. Jag har inget emot att gå ner till fyra, för den delen.

Om någon tycker att det jag gör tillför något (att sammanställa förslag under mötet kan ju vem som helst göra), skriv att du förespråkar att välja mig som valberedning hellre än ingen alls (i praktiken: sittande styrelse valbereder inför årsmötet). Jag ställer fortfarande upp, men föredrar att vakantsätta som det ser ut nu.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Inte för att vara sån, men är Lukas ens med i föreningen?

Jag petar på chrull. Jag kan tänka mig att vara sekreterare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan inte vara med i någon föreningsstyrelse just nu.

(jag är dock fortfarande intresserad av att hjälpa till om något av det som diskuterades blir verklighet, men just nu kan jag inte tacka jag till någon styrelsekandidering.)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Cissi;n173935 said:
Inte för att vara sån, men är Lukas ens med i föreningen?
Nu är jag det.

jag tycker plizes senaste förslag ser ganska bra ut
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Gällande rymdhamstern så har jag samt jag vet att Lupus inte heller har några problem med att han fortsätter vara kontakt person mot sverok.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Pilzeman;n173931 said:
Mitt förslag är som följer:

Styrelsen:
Lupus Maximus, ordförande
Vicotnik, kassör
Stövelkatten
Cissi
Lukas

Revisor:
Max Raven

Valberedning:
Ingen

Med förbehållet då att Max Raven kan tänka sig vara revisor.
Skulle vilja höra från resten som ställer upp om de kan tänka sig att ta någon roll i styrelsen.
Vi har exempelvis inte hör något från Max Raven om han kan tänka sig rollen som Revisor.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vicotnik;n174484 said:
Skulle vilja höra från resten som ställer upp om de kan tänka sig att ta någon roll i styrelsen.
Vi har exempelvis inte hör något från Max Raven om han kan tänka sig rollen som Revisor.
Tyvärr har jag inte möjlighet att genomföra revisorarbete i min nuvarande livssituation. Jag föreställer mig att revisorrollen involverar mer än att försöka driva på så att föreningen är aktivare - och det är möjligen vad jag hinner.

Har helt enkelt inte tid och energi med de utökade uppgifter revisorrollen kommer lär stöta på i år.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Då gör jag som tänkt och föreslår Lukas till revisor. Lukas, hur ställer du dig till det?

För att göra den här processen snabbare i framtiden, kan alla inblandade som kan tänka sig post X typ skriva det direkt, så vi slipper fråga en person i taget?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Vicotnik;n174484 said:
Skulle vilja höra från resten som ställer upp om de kan tänka sig att ta någon roll i styrelsen.
Vi har exempelvis inte hör något från Max Raven om han kan tänka sig rollen som Revisor.
Jag skulle kunna tänka mig att ta en roll i styrelsen. Har inga särskilda preferenser utan pitchar gärna in med vad som behövs. Vill lägga mest krut på att få igång arbetsgruppsverksamheten dock. :)
 
Top