Nekromanti Årets...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Cybot;n214353 said:
Årets skam. Folk som använder förkortningar och förväntar sig att folk ska veta vad de säger (eller är elitistiska nog att inte bry sig om folk vet vad de säger).
Tja, jag är nog elitistisk nog för att inte bry mig. Fast i det här fallet var det mest att jag är på resande fot och inte hade ett riktigt tangentbord. Tack till luddwig som redde ut saken.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Rollspelsveteranens 2016
Årets lyft: Rollspelsdrake på Gothcon.
Årets samarbete: Gustaf Gadd och jag i Skymningshavets gåtor.
Årets motgång: En motig livssituation tvingade mig att lägga nyutgåvan av Wastelands på is tills vidare.
Årets tragedi: En av mina gamla Traveller-polare avled plötsligt. Han var ungefär jämngammal med mig.
Årets bok: Agent of the Imperium, en bra roman i Travellers klassiska kosmos av rollspelsgurun Marc Miller.
Årets rollspelskampanj: Vi var mordutredande Pinkerton-detektiver i New Orleans senvintern 1870.
Årets brädspel: Terraforming Mars från Fryx Games -- wow!
Årets film: Rogue One.
Årets TV-serie: Agent Carter -- ja, jag vet att den inte är ny men det var först i december jag fick chans att se den
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
luddwig;n214354 said:
DDR i rollspelssammanhang = det så kallade Drakar och Demoner Retro.
Med tanke på EDD (Expert), GDD (Gigant), SDD (Samuraj) och IDD (Ivanhoe) så borde det väl bli RDD. :)
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Årets rollspel är utan tvekan Drakar och Demoner retro. Och det oavsett om man tycker det är bra eller inte. Men jag tror inget annat spel har samma möjlighet att få in nytt blod i spelandet. Alla som växte upp på 80-talet känner igen lådan och kommer köpa den av nostalgiska själ och börja spela med sina barn. Sen tycker jag också att spelet är tillräckligt bra för att inte skrämma bort dom.
Visst det är inte perfekt och det hade behöver en eller två till korrekturläsningar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
En högst personlig lista:

Årets överraskning: Western IV, mer välfungerande och lättspelat än vad de tjocka regelböckerna ger sken av. Och settingen har det ju "gratis".

Årets återupptäckt: Järnringen och Symbaroum. Trots dess flitigt diskuterade brister är det en pärla av inriktat och fascinerande världsbygge. Ser fram emot att följa det kommande år.

Årets fynd: Mörket mellan stjärnorna. Okänt för mig för 3 månader sedan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Årets Lukas: jag
Årets rollspel: western

Årets con: gothcon xl.
Årets speldryck: te

Årets kampanj: angelicasälskapet med regelsystemet kuttolo
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Årets Krank: Krank
Årets kampanj: Tatters of the King med Kutuluregler. #winning.
Årets frustration: krångel i flera led med distribution av Rotsystemböcker, som lett till att framför allt SF-bokhandelns hyllor fortfarande saknar två av böckerna, och S-holmsbutiken inte har något alls till vad som ändå är min "huvudproduktlinje". Jag skyller inte på någon här, det har varit kommunikationsproblem på flera håll och jag är definitivt inte oskyldig själv.
Årets rollspelskickstarter: Stålenhagrollspelet, och det skriver jag inte ens bara för att jag ska skriva ett stretchgoal-scenario.
Årets doktor: Åsa Roos. Yep, eftersom Capaldis doktor inte visat sig under året annat än i en julspecial så är faktiskt Åsa förstahandsvalet här.
Årets fantasyrollspel: Symbaroum. Det finns två fantasyrollspel som inspirerar mig att spela fantasy, en genre jag normalt är helt ointresserad av. Båda är svenska; Symbaroum är det jag senast bekantat mig med och det som fortfarande får nytt material (det andra är Gemini).
Årets TV-serie: Svårt val, men jag undrar om det inte blir Luke Cake, faktiskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Årets bästa rollspelsupplevelse: Lindängen International
Årets helhetsupplevelse: The Solution
Årets grej: Lajv

Alltså, lajvet sticker iväg utvecklingsmässigt som medium för historieberättande (sitter själv och projar lajv med digital gruppkommunikation, IR-kameror som svarar på GPS-positionering, historieberättande genom input av ledtråds-keywords i mobila terminaler och en massa annan galenskap som bara fungerar i det fysiska rummet, och då är jag ultra-n00b på området!) och jag kan bara helhjärtat rekommendera er att ge er ut i världen och testa. Italien-lajven, Legion, Hamlet, till och med KH ja så mycket awesome skit som ger en helt _annan_ men tangerande upplevelse som bara måste göras! Gört!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
DeBracy;n214338 said:
Årets hedersdoktor: Doktor Roos
Årets filosofie doktor: Doktor Dimfrost
Ska vi ha den här sortens uppdateringar tänker jag skynda mig att utropa mig årets civilingenjör, innan någon annan hinner före.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Pilzeman;n214493 said:
Ska vi ha den här sortens uppdateringar tänker jag skynda mig att utropa mig årets civilingenjör, innan någon annan hinner före.
Hurra! :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Årets TV-serie: Stranger Things. Stämningsfull pastisch som står på egna ben.
Årets roman: Lars Jakobson, "De odödliga". Bästa svenska science fiction-romanen på många år. Välskriven, tät kombination av realism och högtflygande spekulationer med mycket sense of wonder på bara 150 sidor.
Årets Hearthstone-klass: Shaman.
 
Top