Nekromanti Årets tråd om årets nobelpris i litteratur

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Jean-Marie Le Clézio

En pajsare, helt enkelt.

(Nej, jag vet inget om honom. Känner igen namnet och Allt är vind som de nämnde, det är allt.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Aha. Det låter märkligt. Essäer brukar ju (men inte alltid) räknas till skönlitteratur. Antagligen får du läsa en kurs i essäistik för Emma Eldelin i vår, till exempel. :gremsmile: Akademien är pajsare, helt enkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
Ymir said:
Vi har i upprepade diskussioner på IRC kommit fram till att DCs universum torde vara det större av de båda, givet att det är mycket äldre än Marvels. Så...öh...vem ligger bakom DC?

- Ymir, hävdar
Fast DC må vara större, men i Marvel har de iaf ibland försökt att vara lite lagom konsekventa och så. Allt sådant saknas i DC. De hade ju ffs alldeles nyss en reboot av hela universat, och REDAN har de knullat upp allt - igen. DC verkar inte ha någon central styrning alls.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har aldrig hört talas om honom. Mer väsentligt vore "rollspel.nus pris i speldesign till Alfred Nobels minne". Det borde finnas en rollspelsakademi med snille och smak som delade ut sånt. :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Tja personer jag tycker borde få priset...

Neil Gaiman för sin Sandman-serie
Terry Pratchett för sin humorfyllda fantasy
J.K. Rowling för att hon fått en hel generation att vilja läsa böcker (därmed inte sagt att de är bra).

Men jag har ett par frågor. Varför i helvete är literaturpriset så förbannat upphausat? Menar det är knappast några vadslagningar och spekulationer om vem som får de andra priserna (Och inte heller på långa vägar så mycket uppmärksamhet i media. Och rent betydelsemässigt håller jag literaturpriset som det klart svagaste av prisen (Tyvärr följt av fredspriset, då vinnarna där ibland har utsetts på väl svaga grunder).

Exakt vilka är kriterierna för att olika författare skall nomineras. Dvs vem får nominera dem, och hur går det till etc..

/Ulfgeir
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Litteraturpriset berör folk mer direkt, eftersom det handlar om kultur, som alla i någon mån har kapacitet att ta till sig/intressera sig för, snarare än djupt avancerad naturvetenskap. Dan efter att vinnaren utsågs var jag och syrran inne på franska bokhandeln i Lund en sväng, och inom loppet av de tio minuterna hann fyra pers komma och fråga efter Le Clezios böcker. Det var för övrigt därför syrran gick dit också - hon ville försöka läsa honom på originalspråk.

För att fatta poängen med nobelpriset i kemi behöver du ha en mycket specifik bildning. För att fatta poängen med litteraturpriset behöver du mest kunna läsa, typ.

- Ymir, föreslår
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
Ymir said:
För att fatta poängen med nobelpriset i kemi behöver du ha en mycket specifik bildning. För att fatta poängen med litteraturpriset behöver du mest kunna läsa, typ.
Egentligen behöver man bara förstå varför naturvetenskap är viktigt för att förstå de andra. Jag, till exempel, tycker att både fredspris och de för naturvetenskap är viktigare och ganska ofta intressantare än priset i litteratur.

Men böcker, framförallt dåliga sådana (i min åsikt, då) är en del av människors vardag, och vetenskapen hålls inte högt i kurs av en alltmer new age-inspirerad allmänhet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Ulfgeir said:
Tja personer jag tycker borde få priset...

[ ... ]
Terry Pratchett för sin humorfyllda fantasy
Haha, det här måste vara bästa motiveringen för ett Nobelpris någonsin :gremgrin:
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag håller inte riktigt med. Givetvis går det inte att helt förstå avancerad vetenskap utan utbildning i ämnet. Men man ska inte underskatta förmågan att förklara saker populärvetenskapligt. Tyvärr är populärvetenskap eftersatt. Det borde gå att göra spännande dokumentärer som är lika intressanta som alla de otaliga historiedokumentärer som går på tv. Då kanske man kan få bort lite av stämpeln att vetenskap bara är tråkig och trist. Jag tycker också att det skulle vara bra om alla hade ett hum hur alla de tekniska prylerna vi använder i vardagslivet fungerar. Åtminstone jag tycker det är roligt att veta sådant.
 
Top