Nekromanti Årets tråd om årets nobelpris i litteratur

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Om två dagar tillkännages vem (vilka?) som blir årets nobelpristagare i litteratur. Därför behövs det en tråd där vi kan diskutera vem vi tror kommer få priset, vem vi tycker borde få priset och, när det tillkännagetts, varför fel person vann.

Själv röstade jag på Haruki Murakami, men akademiledamotsjävlarna stänger mig ute från alla sina möten.

(Och eftersom jag är moderator tänker jag påpeka att den första som nämner Astrid Lindgren i den här tråden blir avstängd en vecka. Jag menar det! ;))

/tobias
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag har skrivit om det här här, men jag minns inte riktigt vad jag tyckte. :gremwink:

Jag hoppas att Paul Auster vinner eftersom jag håller honom som bästa författaren som inte redan vunnit (då vinner Gabriel Garcia Marquez), dock trodde jag redan förra året att Amos Oz skulle vinna (då aktuell med "Hur man botar en fanatiker") och tror det fortfarande.

Det jag läst av Murakami har varit intressant, även om jag inte tycker att just den var så pass tight att jag kan tycka att den är annat än godkänd.

Sen har vi ju Astrid Lindgren förstås... :gremgrin:
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Gurgeh said:
Själv röstade jag på Haruki Murakami, men akademiledamotsjävlarna stänger mig ute från alla sina möten.
/tobias
Jag såg trådnamnet och tänkte direkt på världens bästa författare.
Såklart Murakami ska vinna, vem annars?
 
G

Guest

Guest
Man får 150 ggr pengarna om Bob Dylan vinner, så jag tror på honom. Annars hoppas jag på Paul Auster, eller Bret Easton Ellis skulle vara roligt, men nja... Det blir nog en poet, eller Astrid Lingren...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag kan ju säga vem jag tror inte kommer vinna Nobelpriset i litteratur: en bra författare.

J.R.R. Tolkien förtjänar priset postumt givetvis, men han kommer aldrig i helvete få någon officiell cred av Akademien för att ha skapat fantasygenren. Marjane Satrapi tycker jag också förtjänar ett litet pris för att ha kickat ayatolloans lurviga röv.

Men hey, när det kommer till kritan: vem fan bryr sig om Nobelpriset egentligen?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Men hey, när det kommer till kritan: vem fan bryr sig om Nobelpriset egentligen?"

Jättemånga. Priset har ju verkligen en tendens att lyfta fram duktiga författare och sprida deras verk till en större publik. Alla de senaste årens vinnare, med undantag för den där lyrik-författaren och nån till, har ju tagit mycket mer plats både sett till försäljning och utlåning, samt även medialt, än innan de vann.

Själv är jag mindre av "X och Y borde vinna!" och mer av "Så spännande, X måste jag komma ihåg att läsa sen".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Problemet är väl att det är ett sånt jävla snobberi. Bara det här med hur man tycks se på SF. Se bara på hur länge man dröjde med Doris och hur tyst folk talar om hennes verk på området...

Jag skulle t.ex gärna se nobellpris till Kurt Vonnegut eller varför inte Robert Anton Wilson.

Nä, jag tycker som många andra att nobellpristagare generellt är helt okända författare som inte ens är särdeles intressanta de få gånger man faktiskt orkar ta sig tiden att kolla upp och läsa deras verk. Kultursnobbighetens högborg.



Det enda som är värre än folk som tjafsar om nobellpriset är de som tjafsat om att Astrid borde få det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Marukusu said:
J.R.R. Tolkien förtjänar priset postumt givetvis, men han kommer aldrig i helvete få någon officiell cred av Akademien för att ha skapat fantasygenren.
Nej, det är klart han inte kommer få. Varför skulle de ljuga? :gremooo:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det enda sättet att tilldelas nobelpriset postumt är att avlida efter att priset tillkännagivits men innan det hunnit delas ut (dvs mellan nuvarande vecka och 10 december).
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Nobelpriset i litteratur är alltid roligt. Jag ser egentligen inte något problem med att ha ett pris för "fin snobb" litteratur. Inget konstigare i det än att det finns specifika priser för SF,Fantasy och deckare.

Oftast tycker jag att de vettiga val med, nobelpristagare brukar vara läsvärda. Murakami eller Vargas-Llosa skulle jag gärna se som vinnare, ska bli roligt att se vem det blir ialla fall.
 

Yoko Homo

Veteran
Joined
19 Sep 2008
Messages
16
Jag tycker det är bra att literaturpriset inte tilldelas postumt. Det gör att priset känns modernt och alltid intressant.
Om det tilldelades författare som redan levt vart början man? Homeros? Shakespear? eller varför inte någon antik lyriker? Alla kan ju se problemen som akademin skulle stå inför.

Om jag fick välja en författare som skulle få det i år tror jag att det skulle bli Joyce Carol Oates, en fantastisk författarinna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Nä, jag tycker som många andra att nobellpristagare generellt är helt okända författare som inte ens är särdeles intressanta"

Nu är ju lite av poängen att de ska vara lite okända, och att deras verk skall lyftas fram. Vad det gäller definitionen av intressant har jag mer förtroende för Akademien än för, låt säga, krank.

Det är inte snobbighetens högborg bara för att nördar och svennar är upprörda över att ingen ger dem komplimanger för deras goda smak när de läser Eddings eller Läckberg.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Om genreskapande

J.R.R. Tolkien förtjänar priset postumt givetvis, men han kommer aldrig i helvete få någon officiell cred av Akademien för att ha skapat fantasygenren.
Om man nu skulle dela ut priset postumt tycker jag nog att Shakespeare eller Dostojevskij eller Kafka eller (stoppa in godtycklig kanoniserad författare) står före Tolkien i kön. Vad gäller genreskapandet bör Tolkien inte få något cred alls. Dels för att han inte alls skapade genren, eftersom fantasylitteratur fanns långt innan Tolkien ens var påtänkt. Dels för att han (om man nu väljer att tolka fantasygenren som "fantasy som går ut på att en grupp individer tar minst tre böcker på sig att döda den onda trollkarlen genom att göra något med det magiska föremålet") inte skapade en genre, utan bara skrev några böcker. Sedan är det en bunt epigoner som listat ut att om de kopierar hans koncept kan de sälja tusentals böcker utan att behöva besitta någon större litterär begåvning, och det har skapat en genre.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag håller nog med Jonas Thente: det vore roligast om någon för mig helt okänd skulle vinna. Annars är Thomas Pynchon nog den jag tycker borde få priset, med förbehåll för att jag har läst en försvinnande liten del av de som brukar nämnas i dessa sammanhang. Den jag tror kommer att få priset är någon icke västerländsk poet, som Ko Un eller Adonis. Men den här akademien är ju skogstokig, man vet ju aldrig vad Horace med anhang hittar på. :gremwink:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Årets tråd om årets nobelpris i litteratur(ot)

Gurgeh said:
(Och eftersom jag är moderator tänker jag påpeka att den första som nämner Astrid Lindgren i den här tråden blir avstängd en vecka. Jag menar det! ;))
Utan att vara moderator så vill jag även lova att den som säger Ulf Lundell inte kommer att komma undan lika lätt. Denne kommer att plockas upp av ett antal maskerade män i en svart van utan regplåtar. Någon kropp kommer aldrig att hittas.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag misstänker Claudio Magris, baserat på att ordföranden tittade lite åt höger under en intervju jag såg med honom. Murakami vore förvisso kul om det blev, men sen har vi ju Oates... Äh, jag säger Joyce Carol Oates, det är dags för en kvinna och Ordförandens rökridå om att jänkarna inte hade någon kultur behöver slätas över lite.


Storugla, havre
 
Top