Årets bästa kultur 2023

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Bästa bok: Bäst här var att jag äntligen börjat läsa böcker igen. Har blivit 10-12 st i år vilket inte är jätteimponerande (dock är många tunga fantasyböcker) men det är rejält fler än de senaste åren.
Bäst får nog bli ”To kill a mockingbird”

Bästa serie: The last of us var bra

Bästa tvspel: The last of us var bra

Bästa rollspel: Måste väl få bli drakar och demoner 23

Bästa musik: Hip-hop fyllde 50 så jag har lyssnat på så mycket som jag lyssnade på mycket förr. Så hip-hop överlag vinner här
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Bästa rollspelsupplevelse: Att vi fick till 8 pass med Fantasy World under året.

Bästa TV-serie: Måste vara någon av serierna baserade på Harlan Cobens böcker, t. ex. Shelter eller Lockwood & Co.

Bästa teaterupplevelse: Rimbo Ungdomsteaterförenings uppsättning av "En julsaga", med "Processen" på Stockholms stadsteater som god tvåa.

Bästa rollspelspod: Finlir

Bästa rollspel: Fantasy World
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Bästa bok: Prophet Song av Paul Lynch
En skrämmande aktuell skildring av livet i ett framväxande auktoritärt samhälle. Omskakande och samtidigt oerhört vacker. Mottagare av Bookerpriset 2023.

Bästa ljudboksupplevelse: The End and the Death: Volume 2 av Dan Abnett, uppläst av Jonathan Keeble
Det är extra allt, av allt, och ändå lyckas det att strös ännu lite mer på toppen. Det är grim och det är dark och det är … det är så j-a bra att jag inte vill att det ska ta slut. Kapitlet där … nä, jag ska inte spoila … det är fantastiskt. Jonathan Keebles uppläsning är (som alltid) i världsklass.

Bästa seriealbum: Deadly Class Book 1: Noise Noise Noise och Book 2: The Funeral Party av Rick Remender & Wes Craig
En visuell käftsmäll och förvånansvärt (för undertecknad) engagerande läsning av något som jag ramlade över av en ren slump. Jag kommer definitivt att införskaffa de nästföljande två volymerna.

Bästa film:
Här blir det faktiskt pinsamt för jag och min hustru såg en film under hösten/vintern som var så jäkla bra att vi sa direkt att den här måste vi se om. Nu kan jag inte för mitt liv komma ihåg vad det var för film så jag får helt enkelt återkomma.

Bästa tv-serie: Andor
Efter femtioelva Star Wars-filmer och -serier proddade av Disney som inte riktigt har ”gjort det” för mig så var det med stor skepsis som jag började följa Andor. Efter att ha sett första säsongen så skulle jag vilja påstå att Andor är rebooten som kan komma att rädda SW-franchisen. Casten, storyn, världsbygget, det visuella och musiken är så j-a bra.

Bästa musiken: Spellistan Southern Gothic på Spotify
Det är mörkt och det är hjärtskärande vackert.

Bästa rollspel läst: Black Sword Hack: Ultimate Chaos Edition av Kobayashi
Förutom att den är en vansinnigt vacker bok så lyckas spelet fånga den där ”farliga” och näst intill euforiska känslan som jag upplevde med rollspel in the beginning (för mig är BSH som att dyka rakt in i ett hårdrocks-LP-konvolut från då jag var liten under första delen av åttiotalet).

Bästa digitala spelupplevelse: Cyberpunk 2077
Efter att ha bidat min tid och efter att CD Project RED gjort ’örtitusen patches och fixes så var det till slut dax att införskaffa en PS5 för att få uppleva Night City. Min upplevelse? Det är helt otroligt - det har till och med fått mig att omvärdera det mesta av min kritik mot (amerikansk) Cyberpunk (dvs det ”superhjältiga” anslaget jag upplevt de senaste åren). En visuell fest och med en spelupplevelse jag inte känt av sedan GTA IV.

”Bästa” projekt: Kolmårdens tigrar, en guide till ett Östergötland som aldrig var (arbetstitel)
Jag vet inte om det här är mitt bästa projekt från det här året (tycker nog själv att då jag på jobbet igår styrde upp ordningen i butikslagret är topp tre projekt ändå) men det är det projekt jag fortsätter att återvända till. En världsmodul över Östergötland (den ockuperade delen med centrum i Norrköping heter numera Estergetlandskaya Oblast) till Twilight: 2000 som det plitats på från och till ett bra tag nu. Senast nu i morse skrevs det anteckningar angående fraktionerna Brännarna och Drummonds dragoner. De förstnämnda är en sammanslutning av personer/familjer boende i Sankt Annas skärgård som livnär sig på fiske, småskaligt lantbruk och sjöröveri. De sistnämnda är ett polerat marodörpack (till häst) som under ledning av en shady Östermalmsentreprenör som med lånta fjädrar har upprättat sitt feodala baroni kring Adelsnäs herrgård i närheten av Åtvidaberg. Kanske blir det klart. Antagligen inte. Men kul är det!
 
Last edited:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det känns inte som jag gjort så mycket i år, men några favoriter ska vi nog kunna hitta bland sakerna jag konsumerat i år!

Bästa skönlitterära bok: Orbital av Samantha Harvey
Bästa omläsning: Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez (alltid Hundra år av ensamhet)
Bästa självbiografi: H is for Hawk av Helen Macdonald
Bästa facklitterära bok: Kärlek i hatets tid av Florian Illies
Bästa diktbok: Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött av Henrik Johansson
Bästa seriealbum: The Many Deaths of Laila Starr av Ram V. & Filipe Andrade
Bästa barn-/ungdomsbok: Vita lögner, röda hjärtan av Nora Dåsnes
Bästa film: Lill-Zlatan och morbror Raring
Bästa teve-serie: Bluey eller Taskmaster New Zealand
Bästa nya album: Átta av Sigur Rós
Bästa musikupptäckt: The Baboon Show
Bästa utflykt: Omberg
Bästa pizza: ”Verde” på Bara vedugnspizza i Älvsjö
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Här kommer mina bästa kultursaker 2023! Jag lägger in lite död och elände i spoilers, för den som inte är intresserad av kontexten (eller död och elände).

Bästa Film: The Banshees of Inisherin.
Min mammas sjukdom satte fart rejält under våren. Jag tillbringade mycket tid med henne i hennes lägenhet i Helsingborg. I och med att hennes kognitiva förmågor tynade bort blev det mer och mer betungande att vara med henne hela tiden, så jag brukade rensa skallen med att gå på bio. Precis bredvid mammas lägenhet ligger en liten kvartersbio som man kan dricka rödvin och käka ost till filmen. Blev en superbra kväll, och möjlighet att få tankarna på annat. Väldigt bra film också - jag älskade "In Bruges", men har inte kommit mig för att se mer av regissören förrän nu.

Bästa Fackbok: Början på allt : en ny historia om mänskligheten, David Graeber och David Wengrow.
Jag saknar Graeber. Jag tror att han hade kunnat säga bra och intressanta saker om människans framtid, i termer som vi idag inte ens har. Vi får alla nöja oss med "en ny historia", som kanske får oss att kunna betrakta historien och framtiden genom nya ögon.

Bästa Roman: Detaljerna av Ia Genberg.
Strax efter sommaren drabbades jag av panikångestattacker, och sjukskrevs med deppression och stress. Jag har under en längre tid haft väldigt svårt att sitta ned och läsa romaner, och det här var den första som jag lyckades ta mig igenom i samband med sjukskrivningen. Jag satt på biblioteket och läste, och upplevde en ro i kroppen jag inte kännt på många år. Och så är det en fin bok, och jag vill minnas att ett sista kapitel handlade om en mamma.

Bästa Spel: Coccoon.
Mamma blev snabbt sämre, och flyttade in på vårdhem. I oktober ringde de från hemmet och berättade att mamma inte hade långt kvar, hon hade slutat äta, och var medvetslös. Jag och mina syskon åkte dit. I tre nätter satt vi och vakade över mamma, vars en natt. På "min" natt fördrev jag tiden med att spela coccoon. Fantastiskt bra pusselspel, och en berättelse som tangerar liv, död och återfödelse. Ett bra sällskap den långa natten.

Bästa låt: Bridge over troubled water, Simon and Garfunkel.
Mamma brukade spela piano när jag var liten. Jag minns att "Bridge over troubled water" var en av hennes favoritlåtar. Den spelades också på mammas begravning i Oktober.

Bästa dikt: När mammor dör, Göran Tunström.
Av uppenbara skäl.

Bästa Serie: Solens Son - Don Rosa
Don Rosa har jag konstant älskat sedan jag läste hans serier när jag var nio. Nu sitter jag med dottern i knät och upplever dem igen. Underbart! Solens Son är första serien i de samlingsalbum med Don Rosa som jag har i hyllan. Det är ett riktigt bra, lite pulpigt, äventyr - gamla glömda kartor, en dold skatt, tempel i dimsvepta bergstoppar, vilda jakter och tävlingar! Det är något väldigt fint och tryggt att se mina döttrar växa upp, och att få dela saker med dem och upptäcka nya saker tillsammans.

Saker tar slut. Mamma är död, Don Rosa har lagt pennan åt sidan på grund av sin hälsa. Men minnen finns kvar. Och böcker, film och kultur. Och mina döttrar har fortfarande allt framför sig.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Just det, bästa musik 2023 (enligt min spotify-ranking): Nightwish.

Säger väl allt om hur nyskapande jag var förra året.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Bästa podd: Red Moon Roleplaying

Bästa skribent: JohanL här på forumet
 
Top