Årets bästa kultur 2023

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Nu är åter snart slut, och då brukar vi posta en tråd där vi redogör för vad vi har uppskattat under året. Det handlar alltså om kultur som konsumerats under året. Om den publicerades i år, eller förra året, eller för tusen år sedan, spelar ingen roll.

Bästa bok: East of Eden av John Steinbeck

Bästa seriealbum: Murder Falcon

Bästa film: Inget fantastiskt bra, men The Wolf of Wall Street var okej

Bästa tv-serie: Succession, säsong 4, speciellt avsnittet "Connor's Wedding"

Bästa rollspel läst: Drakar och Demoner 23

Bästa projekt: Dungeon23
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Bästa film: Hornblower - The Even Chance

Bästa tv-serie: Andor

Bästa bok: Finna dolda ting

Bästa seriealbum: Orbital - Nomaderna

Bästa musik: IT'sALIE - Emosphere

Bästa konsert: Megadeth på Annexet
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
2023 har varit det sämsta året i mitt liv, och även när det kommer till media har det varit torftigt. Jag har haft osedvanligt mediokra kulturupplevelser under året, och knappt kommit i kontakt med ett enda nyskapat mästerverk. Jag hoppas det här skitåret tar slut snart och att nästa år bjuder på bättre grejer. Med det sagt, några få höjdpunkter har där funnits:

Bästa film: Across the Spider-Verse.

Bästa tv-serie: One Piece live-action.

Bästa bok: Beren & Luthièn. Känns inte riktigt fair, för ingenting kan tävla med Tolkien, men det är som det är.

Bästa seriealbum: Har bara läst äldre serier i år, men får väl bli One Piece här med. Idéerna i dess world building är helt lysande knäppa.

Bästa musik: Jag är besatt av den kazakhiska klassikern "Ainalayin"

Bästa konsert: Armeniens nationaloperas uppsättning av "Turandot" var den enda musiktillställning jag upplevt 2023 utöver en random metalkonsert på en bar samt "En vidrig kväll med herr Aurell" (som förvisso var rätt bra), men Turandot är bara den bästa operan någonsin så det känns inte så pjåkigt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Årets rollspel är för min del Drakar och Demoner. Årets bok är The Shards av Bret Easton Ellis. Årets musik återupptäckt (inkl nysläpp) är The Mountain Goats och "Jenny from Thebes", och årets nyinköp Blod "Ondskans frö". Årets konsert är nog Sunn O))) pga kunde inte stå rakt, snett, gå. Årets serie är The Killer. Årets tv-serie är Succession S4 men även Fargo (såg om alla inför pågående), The Bear (S2 E6 speciellt) och årets filmupplevelse är Friedkins Sorcerer på Capitol, men även Alien nyss på samma ställe, Eyes Wide Shut på Rigoletto och The Phantom Thread hemma på tvn för första gången för snart ett år sedan. Jag märker att jag nämner mer och fler för varje kategori så jag ger mig här innan jag går igång på allt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Bästa film: Dödgrävarens hustru, tätt följd av The woman king. Har inte hunnit skriva recension på Dödgrävarens hustru ännu, men det kommer 🙂

Bästa bok: Drakar och Demoner - Berättelser från det största äventyret

Bästa tv-serie: The Wheel of Time, säsong 2

Bästa rollspel: Lika mellan Drakar och Demoner 23 och Svärdets Sång.

Bästa rollspelsäventyr: Nu måste jag vara lite ego men jag säger Blodig Asfalt som jag själv skrev till Neotech Edge. Jävlar vad jag slet med det äventyret!

Bästa rollspelsevent: Ruskigt jämt mellan DanCon och MunkCon! Kan faktiskt inte bestämma mig, de var båda lika bra!

Bästa teaterpjäs: Den stora skrivboken

Bästa låt: Immigrants (We get the job done) av K’NAAN
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Årets rollspel är för min del Drakar och Demoner. Årets bok är The Shards av Bret Easton Ellis. Årets musik återupptäckt (inkl nysläpp) är The Mountain Goats och "Jenny from Thebes", och årets nyinköp Blod "Ondskans frö". Årets konsert är nog Sunn O))) pga kunde inte stå rakt, snett, gå. Årets serie är The Killer. Årets tv-serie är Succession S4 men även Fargo (såg om alla inför pågående), The Bear (S2 E6 speciellt) och årets filmupplevelse är Friedkins Sorcerer på Capitol, men även Alien nyss på samma ställe, Eyes Wide Shut på Rigoletto och The Phantom Thread hemma på tvn för första gången för snart ett år sedan. Jag märker att jag nämner mer och fler för varje kategori så jag ger mig här innan jag går igång på allt.
Jag glömde det viktigaste och enskilt bästa: Elden Ring. Inget tv-spel och inget annat har betytt lika mycket 2023.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Bästa bok: Demon Copperhead
Bästa TV-serie: Blue Eye Samurai
Bästa poetfyndet: Malcolm Guite
Överraskande skiva: Ren - Sickboi
Bästa rollspel: Drakar och Demoner
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Bästa film: Aliens (1986) som jag sett mer gånger i år än vad jag kan minnas som en förberedelse inför Destroyer of Worlds och The Frontier War.

Bästa tv-serie: Blue Eye Samurai

Bästa rollspel: Alien & The One Ring

Bästa käket: Köttet på det Argentinska stället i sommar var utsökt.

Bästa album: Brutus - Unison Life / Hexvessel - Polar Veil

Bästa konsert: Brutus live @ Helldorado i Eindhoven / Godflesh live @ Samhain i Maastricht
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Bästa bok: Ixelles av Johannes Anyuru.

Bästa seriealbum: X-Men Green.

Bästa film: Barbie.

Bästa tv-serie: Fall of the house of Usher

Bästa rollspels grejen läst: Blodig asfalt

Bästa kampanjen spelad: Podcast of Darkness.

Bästa och värsta projekt: Dungeon23
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Rollspel: Nog inget enskilt utan allt samlat jag spelat med @Nässe och @JonasM !
Brädspel: The Old Prince 1871, sjukt rolig take på 18xx. Medina (första utgåvan), SPIs gamla Arnhem, Knizias Ra och Splotters Horseless Carriage. Svårt att välja så fick bli höjdpunkter från olika typer.
Musik: Jenny from Thebes av Mountain Goats. Speciell relation till låten Jenny från gamla All Hail West Texas och att sen få en hel skiva om Jenny är ju bara magiskt!
Läsning: Skulle nog egentligen kasta in Jenny from Thebes här med, jävla poesi som bara greppar mig rakt av. Men istället får det bli The Old Man and the Sea, kom på att jag inte läst den när jag ställde upp böcker och upptäckte hur tunn den var och tänkte, den tar vi. Tror det var 2023 jag också läste klart Desert Solitaire, började den långt innan, tappade bort den och sen läste klart. Något med språket, tonen som drabbade mig.
Film: Vi såg om Äta Sova Dö igen, borde göra det varje år egentligen för att påminna mig om att lika lön oavsett arbete är det enda rätta om vi inte bara ska avskaffa lön och pengar och allt rakt av. Annars gillade jag lite överrskande Triangle of Sadness skarpt och kanske att den är i topp för året?
Tv-serien: Bästa var att stänga av alla jävla streamingtjänster och helt sluta. Jag kommer inte ens ihåg vad vi sett under perioden innan. Men inför 2024 ser jag fram mot att se om hela Fringe som vi har som dvd-box och åter igen gråta till Walter Bishop i bilen-scenen i säsong 5.
Seriealbum: Terroristerna av Pierre Christin och Enki Bilal
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Kultur-wrap-up-2023

Bästa filmupplevelse: Oppenheimer (IMAX)
Bästa filmupplevelse med familjen: Avatar: The way of Water (3D)
Bästa TV-serie: Modern Family (omtittning)
Bästa seriealbum: The Walking Dead
Bästa TV-spel: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Bästa rollspelsupplevelse: The U-boat Mystery; Troubleshooters (Första gången "ödespoäng" funkat för oss i spel)
Roligaste projektet jag pillar med: Cyberpunk 2077 möter Twilight 2K
Bästa bok: Bernard Cornwell - The Last Kingdom
Bästa nya rollspel: The Walking Dead
Bästa brädspel: Dorfromantik
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Glömde musik!

Bäst album: Dark Wings av Captain Vampire. Den kom precis ut med 4 låtar. Låten Free as Free är fantastisk! I am become a force of nature, reckon with me and despair!

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Jag har så svårt att komma på vad jag har gjort eller kollat på, men några av årets favoriter:

Rollspel: the Black Sword Hack som @chrull spelledde på DanCon. Det var jäkla fint och inspirerande, så jag köpte ett ex. Det är nog den enda rollspelsprodukt jag köpt i år, tror jag.
Bok: hm, jag läste Night Lords Omnibus. Den var väldigt mycket bättre än vad jag förväntat mig. Jag är inte så intresserad av böcker där Space Marines är huvudkaraktärer, och Night Lords har jag aldrig tyckt verkar särskilt intressanta, men så såg jag lite överallt att folk rekommenderade boken. Den är väl kanske inget mästerverk, men faktiskt rätt bra! Jag har börjat läsa Warhammer Crime-böcker också, och de är jävligt mysiga - 40k-universumet lämpar sig extremt väl för crime noir. Nej vänta förresten, jag läste Stephen Kings Salem´s Lot. Den var så jävla bra.
Konsert: jag såg Dark Funeral live i Stockholm. Gud var inte där den kvällen. Det var fläskigt!
Film: det kommer nästan aldrig längre några filmer jag tycker är bra, men Evil Dead Rise var om inte lika bra som 2013-remaken så ändå en film helt i min smak. Introt var SJUKT bra.
Brädspel: jag köpte expansionen(-erna) till Lords of Waterdeep. De gjorde ett redan bra spel mycket bättre.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Filmupplevelse: Spider-Man: Across the Spider-Verse
TV-serie: Succession & The Crown
TV-spel: Oxenfree II: Lost Signals & The Excavation of Hob's Barrow
Rollspelsupplevelse:
Norrskenets välsignelse (Kutulu) & Huldran (Indierummet på GothCon)
Bok:
Drakar och Demoner : berättelser från det största äventyret
Rollspel: Blade Runner
Brädspel: Secret Hitler
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Jag glömde dataspel. Inscryption var årets bästa spel för mig. Det är ett skräck-kortspels-roguelike där man sitter i en läskig stuga och spelar kort med en ännu läskigare gubbe. I en dataspelsbransch som blir sämre och sämre för varje år är det balsam för själen att det kommer så här bra spel ibland.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Bästa bok, skönlitteratur: Robert Graves, Jag, Claudius

Bästa bok, sakprosa: David Graeber o David Wengrow, Början på allt. En ny historia om mänskligheten

Bästa Intressantast verk, rollspel
: B10. Night's Dark Terror

Bästa seriealbum: Jeff Smith, Bone

Bästa film: Into the Spider-verse

Bästa tv-serie: The Pacific

Bästa musik: Sisters of Mercy

Bästa jubb-tubb: Professor Dungeonmaster

Bästa pod: Into the Megadungeon

Bästa blogg: The Alexandrian

Bästa spelstil:
Platsbaserat utforskande

Bästa regler: Mentzers Red Box
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Bästa musik: Sisters of Mercy
Det smärtar mig att meddela att Eldritch inte riktigt lever upp till myten om sig själv sen ca 2001.

Menar du att Sisters nu släppt nåt som är ”bäst under 2023”, eller att det de gjorde under andra halvan av 80-talet fortfarande är oöverträffat?

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Det smärtar mig att meddela att Eldritch inte riktigt lever upp till myten om sig själv sen ca 2001.

Menar du att Sisters nu släppt nåt som är ”bäst under 2023”, eller att det de gjorde under andra halvan av 80-talet fortfarande är oöverträffat?

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
Ha, nej, det var ju inget tvång på att det skulle vara nytt. Jag lyssnar mest på First and Last and Always samt alla B-sidor och sånt från den tiden. De peakade 85. Eller han ska man kanske skriva.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Bästa bok: Larmrapporten med Emma Frans
Bästa låt: A line in the sand med Linkin Park
Bästa rollspel: Alien RPG från Fria Ligan
Bästa podd: Red Moon Roleplaying
Bästa event: Syster Sol på ett torg i Kalmar

Kommer inte ihåg vilka serier och filmer jag sett i år, så svårt att säga vad som var bäst :) så lägger till en annan tidbit istället:
Bästa rollspelshändelse: När mina spelare efter många om och men, on the brink of death från syrebrist, kommer fram till den övergivna månbasen och hoppas kunna andas ut. Men när de slår på slumptabellen för att se vad som är fel på basen så visar det sig att luftfiltren är trasiga och kommer ta flera timmar att laga. Panik.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Blir alltid så imponerad över att folk minns vilket år de gjorde saker... Vad spelade min online-grupp i början av året? Fan vet. Hela året känns som nåt slags mellanår på nåt vis, på flera plan. Håller tummarna för att 2024 blir bättre.

Bästa rollspelsupplevelse
: Jag har en IRL-grupp igen för första gången på 6 år! Med den lilla nackdelen att det inte gått att få till stabila spelpass-scheman. Det går lång tid mellan träffarna helt enkelt.

Bästa rollspel: Har varit ett lite knaggligt år så kan inte peka ut ett favoritspel riktigt. Är just nu riktigt pepp på symbaroum som online-gruppen ska ta tag i 7e januari, dvs nästa år så det känns ju knas att nämna det som årets rollspel. Men inget annat rollspel har gett mer pepp.

Bästa film: Efter mängder med år utan bio-besök har jag sett tre filmer på bio i år. DnD-filmen var den första och den var överraskande bra så jag slår till med den som årets film-upplevelse.

Bästa tv-serie: Första 2,5 avsnitten av Mandalorian säsong 3 var riktigt riktigt bra!

Bästa youtube: Oj vad mycket SNL jag har tittat på. Det hände nåt 2012 för äldre klipp är i princip aldrig roliga. Colin och Michael med nyheterna är skitbra. Såååå många duktiga medlemmar. Cecily Strong och Heidi Gardner kan gestalta så skilda roller så övertygande. Etc.

Bästa dataspel
: Har fastnat i Rocket League. Noll uppstart, noll tankekraft-behov, klockren tidsdödare. Synd att jag 2023 varit usel på att sätta mig in i nya saker lite generellt sådär...

Bästa bok: Läser lika mycket på ett år som andra forumiter gör på en vecka (hej slösa bort sin liv på att surfa på internet)... men The final empire är stundtals riktigt bra. Snart klar.
 
Top