Nekromanti Åkern har icke fallit i träda...

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
formulär

Knåpa ihop formulär? Tja, det är en tanke. Jag gillar ju Åkes (eller vem det nu är som har gjort dem) rollformulär skarpt, men de hade varit skoj om de var anpassade till t ex de nya stridskonstreglerna.
Jag ska nog hugga tag i Eleas nån dag och se om vi kan åstadkomma något...
Anledningen till att jag inte använder dessa (typ2 som finns i min dator) är kontaktutrymmet. Det är alldeles för litet för mig eftersom mina spelare får dras med helsidor med exeltabell för kontakter. Det är onödigt i vissa fall fast på några adelskarraktärer har jag fått plocka fram ett extra för att rymma släkten. Jag har givetvis en liten husregel som ger fler kontakter också. Givetvis funkar det med en halv sida också men sex rader för kontakter håller inte för mig.

Det där skrev jag givetvis i förhoppning om att ni ska kunan åstakomma något någon dag:D.

Å andra sidan så verkar ju Eon 3 vara på väg ut med rejäla revideringar, så det kanske är på sin plats att vänta till sefter att de har kommit ut. Så man slipper göra om det.
Jo det där spökar lite för mig också...

/Ceram, som har sitt fulländade formulär nästan färdigt i huvudet men inte kan göra det eftersom han saknar datakunskapen som krävs.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: formulär

/Ceram, som har sitt fulländade formulär nästan färdigt i huvudet men inte kan göra det eftersom han saknar datakunskapen som krävs.
Kan du göra nån sorts grovskiss i paint eller nåt?

/Joel
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Åhå, så det är fröken Björn jag talar med. Då får ni ursäkta min burdusa framtoning, jag ser mig trots allt som en belevrad pimp."

Å, om detta finns inga tvivel.

"Hehe, det här är andra gången jag lokar en av er drängar till att skriva nått i mina trådar genom skamlösa hintar. Kittlar man bara era egon så..."

Heh. Nog mitt längsta oprovocerade inlägg, tror jag.

"Att börja en artikel med att antyda att du fick besinna dig för att inte få med arrogans och dryghet i artikeln är nästan samma sak som om arrogansen och drygheten var där från första början. Men nu känns det inte rätt att fortsätta argumentera, då jag fortfarande inte läst den artikel jag prövar att argumentare om. Knappast rättvist eller schysst... och skänker inte heller mina argument någon större legitimitet."

...men du har en poäng. Även om jag inte tänker ändra i artikeln (den är redan skriven), ska jag hålla orden i åtanke nästa gång jag skriver.

"Jäkla citat till att försvinna då. Folk kan ju tro att jag fabulerar, och det hoppas jag verkligen att jag inte gör."

Det är ju en episk kampanj, så...

"Ja, ok då, om ni nu verkligen vill... *spelar svårflörtad*"

Vi vill. Så du skall. For the Drängs have willed it thus.

"Du kanske borde promota dig lite mer som spelledare, för det är något Ymir gjort i allra högsta grad - jag visste ju inte att du över huvud taget spelledde, eller vad."

Spelleder just nu Eon för en person över nätet. Det kanske är mindre elit... :gremsmile:

"Förresten, borde inte "avundsjuk" vara en betydligt mer korrekt term att använda här? (Ska jag hämta hämta latexsvärdet? Ska jag? Va? )"

Ja, mästare. Gärna, mästare.

"Jodå... öh... låt oss lämna det där, jag har knappast befog att säga emot er. Elitism klingar dåligt i mina öron, men det är egentligen främst Ymir som fört ett elitistiskt resonemang här på forumet... men det här handlar ju om ingenting, eller inte om Drunoks Drängar åtminstone, och jag vill knappast dömma någon, och jag är totalt vilse i mitt försök att skyla över allt detta. Så jag avslutar rätt och slätt med en ursäkt från min sida:"

En ursäkt är onödig - jag bad om kritik, och fick en säck genomtänkt sådan. Så det är snarare jag som ska tacka dig, så... tack. :gremsmile:

--Björn
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Heh. Nog mitt längsta oprovocerade inlägg, tror jag."

Jag läste först "mitt längsta oprovocerande inlägg", varvid jag blev väldigt sugen att läsa de långa provocerande inlägg du skrivit. Jag antar dock att du menade den däringa trådstarten på forumsforumet en gång i tiden, som på sätt och vis blev framprovocerad.

Annars tycker jag du sköter de långa formaten bra. Mer sånt.

"Även om jag inte tänker ändra i artikeln (den är redan skriven), ska jag hålla orden i åtanke nästa gång jag skriver."

Så du hajjade vad jag försökte få fram trots allt? Jag ska nog införa skrivförbud för mig själv på fredaghseftermiddagarna - jag är så grymt oformulerad då.

"Vi vill. Så du skall. For the Drängs have willed it thus."

Jag tänkte faktiskt skriva någonting i helgen, men vafasen, det blir ju inte alltid som man tänkt sig - eller hur? Men det är ingen fara, jag har allt i huvudet, där vilar det tryckt.

"Spelleder just nu Eon för en person över nätet. Det kanske är mindre elit..."

Det där med PbEM är väll väldigt intressant för de som är intresserade av sånt... vilket inte jag är... men ändå... mer sånt för tusan!

"En ursäkt är onödig"

Äh, lägg ägg va. Jag bedömmer mina ursäkter efter när jag själv tycker att jag har dabbat mig, inte när du tycker det. Den här gången bad jag om ursäkt för att jag formulerat mig klumpigt, samt att ha klistrat på en bedömning på er innan jag lärt känna er bättre (huruvida det går i någon längre utsträckning över ett internetforum) - det är något som går stick i stäv mot hur jag tycker man ska bemöta folk.

Så nu vet du det. Det var alltså inte speciellt genomtänkt. :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"'Så bra, ni är mänskliga ni med - det antecknas.'

Ha! Du kommer aldrig kunna bevisa det!"


Jag har dig på bild - eller var det Rising... :gremwink:

"'Alltså, du vill väll inte att jag ska kalla på Herr Nils?'

Alltså... jo faktiskt, gör gärna det."


Nu har ju han vid ett flertal tillfällen sågat Eons stridsregler vid fotknölarna, då de utger sig för att vara realistiska men i hans tycke inte är det. Men är det verkligen det ni försöker eftersträva? Realism och fantasyvapen behöver inte ha så mycket med varandra att göra, så länge vapnen käns trovärdiga - det är ett mått jag tycker de i högsta grad fyller (kanske med undantag för manriki-atan och Verccis dolkar, men de fyller å andra sidan en koolhetsfaktor).

En till brasklapp: stridsskölden förstår jag mig inte riktigt på. Den borde inte fungera, iaf inte så bra som den gör med era värden. Den borde få kraftiga plusmodifikationer pga det faktum att man vid attack inte kan utnyttja handleden - sålunda bli anfallsvarianterna få, lättlästa och klumpiga (möjligtvis alltid kraftiga däremot, och med mycket tyngd bakom, då man utnyttjar vapnet på ett liknande sätt som de där gummibatongerna som diverse väktare brukar gå runt och vifta med).

Ska vi tala om realism så kan man vända sig mot hela konceptet med unika vapen. Är ett vapen överlägset andra på olika sätt så kommer idén snappas upp, kopieras och massproduceras. Förrutsatt att inte vapnet är dyrt, kräver stor skicklighet av användaren och/eller är magiskt. Många av era vapen klarar sig då, men ligger skillnaden i någonting rent konstruktionsmässigt finner jag det mindre troligt.

Historiskt så brukar unika vapen handla om väldigt utsmyckade vapen tillhörande kungar el. dyl. eller också extremt nichade vapen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
j0 mannen. Trevligt att du är igång igen.

Nu har ju han vid ett flertal tillfällen sågat Eons stridsregler vid fotknölarna, då de utger sig för att vara realistiska men i hans tycke inte är det. Men är det verkligen det ni försöker eftersträva? Realism och fantasyvapen behöver inte ha så mycket med varandra att göra, så länge vapnen käns trovärdiga - det är ett mått jag tycker de i högsta grad fyller (kanske med undantag för manriki-atan och Verccis dolkar, men de fyller å andra sidan en koolhetsfaktor).
Vad det gäller realism-faktorn syftade jag i första hand på bilderna, att de ser ut som vapen som faktiskt går att använda och inte något från Hellqvists "Jag vet vad du smidde förra sommaren". Lustigt är de två du nämner (Manriki-Atan och Verccis dolkar) faktiskt vapen som faktiskt brukats i vår värld. Vi har tagit oss ganska små friheter med deras design. Inaleas Manriki-Atan är helt enkelt en japansk Kusari-Gama och Verccis dolkar är inget annat än ett par Katarer, indiska vapen om jag inte minns fel.

En till brasklapp: stridsskölden förstår jag mig inte riktigt på. Den borde inte fungera, iaf inte så bra som den gör med era värden. Den borde få kraftiga plusmodifikationer pga det faktum att man vid attack inte kan utnyttja handleden - sålunda bli anfallsvarianterna få, lättlästa och klumpiga (möjligtvis alltid kraftiga däremot, och med mycket tyngd bakom, då man utnyttjar vapnet på ett liknande sätt som de där gummibatongerna som diverse väktare brukar gå runt och vifta med).
Tja, det är ett otympligt vapen, det var därför den fick ett såpass lågt SI. Sämre än Mirapatan som har ett liknande problem. Bisarrt nog är stridsskölden också ett påhitt från vår värld, nämligen ett italienskt 1500-talspåhitt om jag inte minns fel. Detta är dock en ganska minimalistisk version då orginalet (en s.k. "lyktsköld") var utrustad dels med två långa spikar ut från handskens knogar (för att låsa fiendens klinga med bl a) samt en lykta på insidan, med en tillhörande lucka i skölden. Detta för att man med lyktans ljus skulle kunna distrahera motståndaren. I det utförandet tyckte jag att den började bli lite väl exotisk.

OBS! Efter som vi klantat oss och inte nämnt det på sidan, vill jag ta tillfället i akt och påpeka att den stiliga bilden på stridsskölden är Åke Wombats verk. Han och ingen annan ska ha cred för den. OBS!

Ska vi tala om realism så kan man vända sig mot hela konceptet med unika vapen. Är ett vapen överlägset andra på olika sätt så kommer idén snappas upp, kopieras och massproduceras. Förrutsatt att inte vapnet är dyrt, kräver stor skicklighet av användaren och/eller är magiskt. Många av era vapen klarar sig då, men ligger skillnaden i någonting rent konstruktionsmässigt finner jag det mindre troligt.
Vad det gäller just de unika vapnen, så rör det sig i första hand om personliga ägodelar som på något sätt skiljer sig från mängden. Det är inte några nya vapentyper som beskrivs (undantaget Manriki-Atan och Verccis dolkar, som det mycket väl skulle kunna finnas fler av) utan snarare exempel på mer eller mindre exotiska exemplar av dem.

Det unika med vapnen på sidan är inte så mycket dess konstruktion och formgivning, utan snarare vapenens identitet, historia och/eller magiska krafter.

Första Snöns svärd t ex är inte särskilt unika i annat än de är anpassade för någon av hennes storlek (126cm lång, vill jag minnas), vilket är ganska ovanligt. Thizaras svärd har ett knepigt fäste, men är mest speciellt för att det är just Thizaras svärd.

Nu flummar jag ut lite och tappar tråden... men i grunden tror jag fick fram tanken bakom de unika vapnen. Det är inte nya unika vapentyper, utan unika exemplar av redan etablerade vapentyper, ofta med några egenheter. Det kanske borde framgå tydligare vilken vapentyp det faktiskt är? När jag ögnar igenom det lääger jag märke till att det bara är Trollblod av de namngivna, där det skrivs på näsan på en vad det faktiskt är för ett svärd (egentligen är det bastardsvärd, om vi ska hålla oss med korrekt vapenterminologi från vår värld). Det kanske borde åtgärdas?

Nåja... efter att ha flummat en massa slår det mig att jag inte är säker på exakt vart du ville komma, och därmed ville ha svar på... så det finns en risk att jag babblat på om en massa saker som inte intresserar dig ett smack, eller är helt uppenbart.

Historiskt så brukar unika vapen handla om väldigt utsmyckade vapen tillhörande kungar el. dyl. eller också extremt nichade vapen.
Tja, byt ut "kungar" mot "framstående personer i kampanjen" så är det en någorlunda bra definition på vad för slags "unika vapen" vi tagit upp. Saker som är direkt igenkännbara som en personlig ägodel, liksom. Haka inte upp dig för myckat på ordet "unik" dock, förr eller senare kommer det säkert dyka upp billiga kopior av Kovini'shenye av låg kvalité, märkta med "Made in Tarhai"...

/Joel - funderar på ett bihang till vissa artiklar med konstruktörens kommentarer, för att närmare förklara vad han tänkte när han gjorde som han gjorde, men det är nog bara överambitiöst.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag tar det här i ett separat inlägg så jag inte förvillar mig i mitt eget dravel igen...

Är ett vapen överlägset andra på olika sätt så kommer idén snappas upp, kopieras och massproduceras. Förrutsatt att inte vapnet är dyrt, kräver stor skicklighet av användaren och/eller är magiskt. Många av era vapen klarar sig då, men ligger skillnaden i någonting rent konstruktionsmässigt finner jag det mindre troligt.
Japp, helt fullt och förbannat rätt. Många av de vapnen som vi listar under unika, är inte så förbaskat speciella. Det som gör just dem unika är egenheter som inte nödvändigtvis behöver ge dem några fördelar, eller fördelar till ett pris, t ex Deretwynns Niamhsvärd med sin högst okonventionella design, som de flesta nog skulle förkastat på grund av dess nackdelar (taskig BRYT). Alternativet är att de är av relativt konventionell design, men av extremt hög kvalité, t ex Trollblod. Eller att de är snorgamla klenoder med historia, t ex Denelians Lyfalisvärd.

/Joel - som hoppas han lyckades svara på frågan den här gången åtminstone.

P.S.

Jag har dig på bild - eller var det Rising...
Äh men... jag är ju inte det minsta lik honom...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"j0 mannen. Trevligt att du är igång igen."

Jodå, jag har bara som vana att chilla under helger och liknande, mest pga att jag inte har tillgång till internet då... :gremsmile:

"Vad det gäller realism-faktorn syftade jag i första hand på bilderna"

Ok, det är en viktig detalj i sammanhanget. Är det du som ritat dem? Illustrationerna håller hög klass, och de ligger nära Eons (MiGs?) officiella stil. Enligt min, högst oproffessionella, mening kan jag inte finna något uppenbart fel på deras trovärdighet.

"Lustigt är de två du nämner (Manriki-Atan och Verccis dolkar) faktiskt vapen som faktiskt brukats i vår värld."

I det senare fallet så anade jag faktiskt det, men jag tänker intuitivt att det kan vara svårt att få mycket kraft i sina hugg och stick med den modellen. Det vanliga greppet vi håller svärd, dolkar, tennisracket och klubbor i maximerar helt enkelt utnyttjandet av biceps och axelmuskulaturen. Medan stötar och hugg med ett blad som så att säga sticker ut från knogarna, borde leda till att man dels inte kan hålla ett lika stadigt grepp om vapnet och dels får svårare att smidigt komma i läge. Det är dock bara en lekmans ringa åsikt.

När det gäller Manriki-atan så kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan få "liebladet" att rotera med spetsen fram, utan aerodynamiken borde få den att sticka rakt bakut varvid det inte går att göra speciellt mycket stickande med den. Förklara gärna detta för mig.
Ett mer naturligt komplement till ena ändens klot vore snarare en kniv i form av afrikanska kastknivar - med en herrans massa blad åt alla håll mao.
Sen undrar jag om man verkligen kan parera speciellt effektivt med vapnet. Dels vore det väldigt svårt, dels så borde det rejält fucka upp vapnets rotation, så att man får starta från början och står blottad. Snarare ser jag vapnet som väldigt offensivt, där man försöker att hela tiden hålla motståndaren på behörigt avstånd. En specialregel kanske behövs för detta.

"Tja, byt ut 'kungar' mot 'framstående personer i kampanjen'"

Jao, vilket gör mina kommentarer ganska meningslösa. Jag missförstod något som var ganska uppenbart, så stryk det jag skrev.

"Bisarrt nog är stridsskölden också ett påhitt från vår värld"

Jodå, det känner jag till, men det är om något vapen extremt nichat. Själv tycker jag det inte räcker med sänkt SI, vapnet verkar vara osmidig på ett sätt som inte kan liknas vid storyxor och andra vapen - jag kan inte se hur man kan göra fler en kanske tre sorters hugg (snett uppefrån, snett nedifrån, vågrätt) och en variant av stick. Vapnet blir alltså väldigt lättläst. Dessutom har man svårt att få kraft i sina attacker om man inte gör kraftiga hugg i vida svep.

Ojoj, nu kom kommentarerna i oordning.

Jag pallar inte att skriva fler än ett inlägg åt gången, så jag kommenterar ditt andra inlägg här också:

"t ex Deretwynns Niamhsvärd med sin högst okonventionella design, som de flesta nog skulle förkastat på grund av dess nackdelar (taskig BRYT)."

Alltså, jag har ännu inte greppat vilket finger det är som ska stoppas i hålet (snuskiga associationer undanbedes :gremwink:). Oavsett vilket som används (förutom möjligtvis lång- eller ringfingret, men då borde hålen vara i mitten av hjaltet) så kommer ju även fingrarna i motsatt ordning, varvid man antingen greppar tomma luften eller själva klingan.

"Äh men... jag är ju inte det minsta lik honom..."

Jag har förstått det, men det var kul ändå. Jag kommer ihåg att jag tänkte "men vafan, hur hänger det här ihop?", tills jag kom på att det gjorde det inte. :gremsmile:

Förresten - verkar inte trådarna dö lite snabbare på det här forumet än på andra? Både den här och "Mina ögon lyser i mörkret" har jag (och ni) hållit liv i betydligt längre än vad andra trådar har överlevt. En liten iakttagelse bara.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Trådar som faller i glömska...

Förresten - verkar inte trådarna dö lite snabbare på det här forumet än på andra? Både den här och "Mina ögon lyser i mörkret" har jag (och ni) hållit liv i betydligt längre än vad andra trådar har överlevt.
Det är för att vi har viktigare saker för oss, som att diskutera samma saker i Eons regelhärke minst en gång i veckan. :gremgrin:


/Rax, bitsk?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ok, det är en viktig detalj i sammanhanget. Är det du som ritat dem? Illustrationerna håller hög klass, och de ligger nära Eons (MiGs?) officiella stil. Enligt min, högst oproffessionella, mening kan jag inte finna något uppenbart fel på deras trovärdighet.
Där är det faktiskt Eons officiella illustrationer som har ett trovärdighetsproblem - många svärd är alldeles, alldeles för breda. Ta en titt på stridssvärdet och thalasvärdet tex.

Det är Pendragon och Eleas som gjort de photoshoppade bilderna, och Eleas allena som gjort de mindre photoshoppade (manriki-atan, armborsten). Och Åke Wombat ligger bakom skölden, som sagt.

I det senare fallet så anade jag faktiskt det, men jag tänker intuitivt att det kan vara svårt att få mycket kraft i sina hugg och stick med den modellen.
Mycket möjligt, men indierna lyckades uppenbarligen. Jag vet faktiskt inte - kanske något att fråga Herr Nils om? Och Vercci var ett vandött akrobat-monstrum...han var både sjukt stark och snuskigt skicklig. Det framgår ju dessutom i texten att kvalitén på hans dolkar var nästintill övernaturligt god.

När det gäller Manriki-atan så kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan få "liebladet" att rotera med spetsen fram, utan aerodynamiken borde få den att sticka rakt bakut varvid det inte går att göra speciellt mycket stickande med den. Förklara gärna detta för mig.
Well, det är faktiskt ganska enkelt. Man håller nämnligen i skärans skaft med ena handen, och sätter kedjans andra del i rörelse med den andra. Skäran roteras alltså aldrig, utan hanteras precis som ett vanligt vapen. Tekniken går mycket ut på att psyka och avleda motståndaren med kedjans rörelser för att komma innanför hans gard och hugga honom med skäran. Är man tillräckligt skicklig kan man också försöka låsa vapen och armar med kedjan. Det var åtminstone den teknik Inalea använde, som beskrivs här. Pareringar fungerar eftersom rotationen av kedjans klot alltså bara är en bisak - skäran hugger man som vanligt med. Det är ett mångsidigt men svårhanterat vapen, men som sagt - det baseras helt på historiska förlagor, precis som Verccis katarer.

Alltså, jag har ännu inte greppat vilket finger det är som ska stoppas i hålet
...läs 'Blade of the Immortal'. Pekfingret fungerar bäst, men egentligen är det kanske mest ett partytrick :)

- Ymir, vapenbög i garderoben
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Nu har ju han vid ett flertal tillfällen sågat Eons stridsregler vid fotknölarna, då de utger sig för att vara realistiska men i hans tycke inte är det.

...och ännu har jag inte hört ett klart och tydligt "Ja" på frågan om han har läst och spelat med dem... Det är alltid lätt att gnälla.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Åke har icke fallit ur trädet...

Ok, det är en viktig detalj i sammanhanget. Är det du som ritat dem? Illustrationerna håller hög klass, och de ligger nära Eons (MiGs?) officiella stil. Enligt min, högst oproffessionella, mening kan jag inte finna något uppenbart fel på deras trovärdighet.
Jag tror det är CJS som ligger bakom vapenillustrationerna förhoppningsvis dyker Nallo eller Avatarex upp och förklarar hur det ligger till. Vapenillustrationerna på Drunoks Drängar kan delas upp i tre kategorier.

1) De som Åke Wombat gjort (vilket bara är stridsskölden än så länge), vilket var en scannad bläckteckning (vill jag minnas) efter en förlaga jag skickat honom.

2) Eleas soloprojekt (Tamalis dolkar, Zarims bägge armborst, Shoni'meniyse och Manriki-Atan). Dessa är antingen gjorda direkt i photoshop eller inscannade bläckteckningar. Vad som är vad bör synas på bilderna. Det enda jag gjorde här var att hjälpa till att försöka få fram en design som funkade för ett ihopfällbart armborst.

3) "Mina" grejer. Resten ligger jag bakom, så tillvida att jag står för den grundläggande designen. De börjar som blyertsteckningar som scannas och poleras i photoshop. Som det är nu brukar jag göra det enkla grovjobbet och Eleas sköta putsen så det ser snyggt ut. Kort sagt, det är min förtjänst att de ser ut som de gör och Eleas att de ser bra ut som de gör.

I det senare fallet så anade jag faktiskt det, men jag tänker intuitivt att det kan vara svårt att få mycket kraft i sina hugg och stick med den modellen. Det vanliga greppet vi håller svärd, dolkar, tennisracket och klubbor i maximerar helt enkelt utnyttjandet av biceps och axelmuskulaturen. Medan stötar och hugg med ett blad som så att säga sticker ut från knogarna, borde leda till att man dels inte kan hålla ett lika stadigt grepp om vapnet och dels får svårare att smidigt komma i läge. Det är dock bara en lekmans ringa åsikt.
Nja... så kallade "punch daggers" är egentligen inte särskilt ovanliga. En Katar är helt enkelt en sån i maxiformat. Du kan faktiskt lägga mer kraft i en stöt med en sådan än en konventionell dolk på grund av greppet, eftersom du "slår" in spetsen med samma rörelse som ett rakt knytnävsslag. Däremot kan jag tänka mig att det inte är ett lika lämpligt grepp för hugg. Lägg också märke till att Katarer (och Verccis dolkar också) inte har ett konventionellt grepp, utan två tunnare grepp efter varandra. Dessa gör det lättare att hålla spetsen rakt fram när man stöter.

När det gäller Manriki-atan så kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan få "liebladet" att rotera med spetsen fram,
Enkelt. Det kan man inte. Man håller skäran i ena handen och kedjan i den andra. Det faktum att de är sammankopplade gör att man kan snärja motståndare på samma sätt som man skulle gjort med en petya, men ändå ha mer konventionellt vapen till hands.

Jodå, det känner jag till, men det är om något vapen extremt nichat. Själv tycker jag det inte räcker med sänkt SI, vapnet verkar vara osmidig på ett sätt som inte kan liknas vid storyxor och andra vapen - jag kan inte se hur man kan göra fler en kanske tre sorters hugg (snett uppefrån, snett nedifrån, vågrätt) och en variant av stick. Vapnet blir alltså väldigt lättläst. Dessutom har man svårt att få kraft i sina attacker om man inte gör kraftiga hugg i vida svep.
Tja, vapnet är inte tänkt som huvudvapen. Klingan är mest till för att sätta in när fienden är distraherad/bringad ur balans av ditt svärd. Visst är det otympligare, men jag tror inte det är tillräckligt mycket så att det skulle behövas avspeglas nåt nämnvärt i reglerna.

Alltså, jag har ännu inte greppat vilket finger det är som ska stoppas i hålet (snuskiga associationer undanbedes ). Oavsett vilket som används (förutom möjligtvis lång- eller ringfingret, men då borde hålen vara i mitten av hjaltet) så kommer ju även fingrarna i motsatt ordning, varvid man antingen greppar tomma luften eller själva klingan.
Tyst. Det där svärdet är min hyllning till Hiroki Samura. Det funkar för att det är coolt. Därmed basta. :gremwink:

Sen kan jag tänka mig vissa tekniker som skulle göra det möjligt att använda ringarna på det sättet som jag nämnde, den mest trovärdiga är väl att man låter svärdet glida genom sitt grepp för att sen fånga uppdet på lill- eller ringfingret och snurra det. Märk väl, det nämns bara att det är möjligt, inte att de inte krävs en cirkuskonstnär för att utföra det... :gremwink:
Dessutom är ringarna som utgör svärdsknapparna utmärkta att fästa rep eller kedjor i, för att skapa ett vapen liknande manriki-atan. Dessutom går de utmärkt att blåsa såpbubblor med eller använda som portabelt kikhål.

/Joel - finner Blade of the Immortal väldigt inspirerande.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Där är det faktiskt Eons officiella illustrationer som har ett trovärdighetsproblem - många svärd är alldeles, alldeles för breda."

Håller med, tyngden har de nästan prickat in däremot.

"Mycket möjligt, men indierna lyckades uppenbarligen."

Vet du mer om vapnens bakgrund? Deras användningsområde? Det kanske inte är så troligt att de användes på samma sätt som den käre herr Vandöde, utan kanske till mer cermoniella saker. Var de verkligen krigs-/stridsvapen? Själv är jag väll egentligen ute på hal is här.

"Man håller nämnligen i skärans skaft med ena handen, och sätter kedjans andra del i rörelse med den andra."

Det förklarar väl egentligen det mesta. :gremsmile:

Förutom:
"Pareringar fungerar eftersom rotationen av kedjans klot alltså bara är en bisak"

Får ursäkta min dumhet, men jag ser fortfarande inte hur man effektivt parerar med ett roterande klot i ena handen och en liten lie i den andra. Rör det sig inte snarare om en "preventiv offensiv" (okej, uttrycket är egenkonstruerat, om det nu rådde någon tvekan om detta) - man låter fienden förstå att om de rör sig innanför den dödsring som det roterande klotet skapar så kommer de råka illa ut, varvid man håller dem på avstånd, varvid man själv kan gå på offensiv, varvid man egentligen inte behöver parera då fienden inte kommer åt en. En oskicklig fäktare som inte har förmågan att hålla uppe "dödsringen" ligger med andra ord pyrt till.

"det baseras helt på historiska förlagor"

Yes, men hur själva fäktningen går till i detalj - baseras det också på förlagor?

Nu till någonting helt annat - Pendragon:

"Nja... så kallade "punch daggers" är egentligen inte särskilt ovanliga."

Jag har gjort en omvärdering här. De borde funka, det var egentligen greppet jag var mest konfunderad över. Om klingan kan glida uppåt eller nedåt i förhållande till knogarna så kan det vara svårt att få till kraftfulla stick annat än rakt fram, är klingan däremot låst i sitt läge (vilket, efter jag nu förstått mig på greppet, Verccis dolkar verkar vara), borde man kunna göra lite mer avancerade stick.

"Tyst. Det där svärdet är min hyllning till Hiroki Samura. Det funkar för att det är coolt. Därmed basta."

Men varför får inte Gatts svärd vara me då? Det är ju asakoolt! :gremwink:

"Märk väl, det nämns bara att det är möjligt, inte att de inte krävs en cirkuskonstnär för att utföra det... "

Det glömde ni helt klart att nämna, ja.

"Dessutom går de utmärkt att blåsa såpbubblor med eller använda som portabelt kikhål."

Det där med såpbubblor ställer jag mig tveksam till, men ett portabelt kikhål är ett alldeles utmärkt användningsområde.

"/Joel - finner Blade of the Immortal väldigt inspirerande."

Den ska skrivas upp på min "att läsa"-lista. Inte Joel alltså, Blade of the Immortal. Är det en väldans lång serie? Jag har fått intrycket av det.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Får ursäkta min dumhet, men jag ser fortfarande inte hur man effektivt parerar med ett roterande klot i ena handen och en liten lie i den andra. Rör det sig inte snarare om en "preventiv offensiv" (okej, uttrycket är egenkonstruerat, om det nu rådde någon tvekan om detta) - man låter fienden förstå att om de rör sig innanför den dödsring som det roterande klotet skapar så kommer de råka illa ut, varvid man håller dem på avstånd, varvid man själv kan gå på offensiv, varvid man egentligen inte behöver parera då fienden inte kommer åt en. En oskicklig fäktare som inte har förmågan att hålla uppe "dödsringen" ligger med andra ord pyrt till.
Nja... om slår den roterande delen mot fiendens vapen, så finns det en hyfsad chans att man snärjer det, rena pareringar och blockeringar däremot gör nog hellre med skäran, eller den biten av kedja man har mellan skäran och handen.

Yes, men hur själva fäktningen går till i detalj - baseras det också på förlagor?
Jag har aldrig egentligen aldrig sett några egentliga historiska användarmanualer till ett sådant vapen, utan personligen får jag förlita mig på saker som t ex film och kampsportsuppvisningar, samt sunt förnuft. Jag kan dock inte svära på att det var så det ursprungligen användes, men jag skulle tro det.

Men varför får inte Gatts svärd vara me då? Det är ju asakoolt!
Höhö... Turhans klinga på steroider! Nu måste jag göra nåt inspirerat av det där fetingmongolsvärdet de hade i Musa.

Det där med såpbubblor ställer jag mig tveksam till, men ett portabelt kikhål är ett alldeles utmärkt användningsområde.
Visst är det! Dessutom kan det användas till rekvisita till färgstarka hot om våld ("Jag ska trä din skalle genom det här hålet!"), nyckelring, praktisk upphängningsanordning och plats att låsa smala klingor på med en flashig manöver. Och eftersom ett hål är så oerhört bra att ha i så många lägen, var det bäst att se till att varje svärd hade två. :gremtongue:

Den ska skrivas upp på min "att läsa"-lista. Inte Joel alltså, Blade of the Immortal. Är det en väldans lång serie? Jag har fått intrycket av det.
Inte så jättans fasligt, den är däremot in färdig än. Ska du läsa den, försök få tag i Dark Horse's engelska utgåva (som dessutom är rättvänd utan att vara spegelvänd) hellre än den vokabulärt manglade svenska versionen de ger ut i Manga Mania (damn you Simeon Lundström! DAMN YOOOOUUU!), förutsatt att du då inte kan japanska typ.

/Joel - ska undersöka trovärdigheten i hålet på Jet Lis svärd i Hero
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag läste först "mitt längsta oprovocerande inlägg", varvid jag blev väldigt sugen att läsa de långa provocerande inlägg du skrivit. Jag antar dock att du menade den däringa trådstarten på forumsforumet en gång i tiden, som på sätt och vis blev framprovocerad."

Jo, kanske iofs. Eller, näe. Jag menar mest att rena argumentationsinlägg brukar tendera att svälla till rent obscena proportioner - särskilt på andra forum. (Man kan undra varför jag tog upp det här, i och för sig?)

"Annars tycker jag du sköter de långa formaten bra. Mer sånt."

Jag antar att det är något med att det är sent på natten och man egentligen måste sova för att komma upp i tid till skolan som driver en till att strunta i sagda skola för att producera ohemula mängder text. En slags nedärvd, halvt förglömd jakt- och samlarinstinkt från människans svunna gryning, vars slumrande makt väckes när man minst anar det.

...alternativt kan det ha varit något jag åt.

"Så du hajjade vad jag försökte få fram trots allt? Jag ska nog införa skrivförbud för mig själv på fredaghseftermiddagarna - jag är så grymt oformulerad då."

Jag tyckte det var ganska rakt på sak, faktiskt. Sen är det ju också så att om du som läsare har en åsikt så är det bäst för mig att ta intryck av den. Om jag håller med eller inte spelar ingen roll i det här fallet; mina egna åsikter har inget att göra med hur texten uppfattas av en läsare. Det är också ett av kardinalskälen att jag startade tråden. :gremsmile:

"Jag tänkte faktiskt skriva någonting i helgen, men vafasen, det blir ju inte alltid som man tänkt sig - eller hur? Men det är ingen fara, jag har allt i huvudet, där vilar det tryckt."

Coolt! Går det att få en kopia, i så fall? =)

"Det där med PbEM är väll väldigt intressant för de som är intresserade av sånt... vilket inte jag är... men ändå... mer sånt för tusan!"

Nejnej, det är PbIRC. Det brukar funka rätt bra som solospel.

"Äh, lägg ägg va. Jag bedömmer mina ursäkter efter när jag själv tycker att jag har dabbat mig, inte när du tycker det. Den här gången bad jag om ursäkt för att jag formulerat mig klumpigt, samt att ha klistrat på en bedömning på er innan jag lärt känna er bättre (huruvida det går i någon längre utsträckning över ett internetforum) - det är något som går stick i stäv mot hur jag tycker man ska bemöta folk."

*sniffle* ...men nog måste det väl vara jag som bedömer om jag behöver en ursäkt? Eller är jag inte värd något som människa, som person? Va?

Fy skäms, be nu om ursäkt för den där ursäkten. :gremwink:

--Björn, vandrande cirkusartist med seppuku som paradnummer
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Ja, du borde be om ursäkt

Jag väljer att inte fortsätta diskussionen då jag uppfattar det som meningslöst eftersom ditt "svar" är otrevligt, ironiskt och nedlåtande.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
hrrr-HRRMM *harklar sig*

"Det är helt och hållet mitt fel, att jag inte kom ihåg en av retorikens viktiga grundpelare ” Upprepa allt 3 gånger så att både de oengagerade och de obegåvade har en möjlighet att ta till sig budskapet”. "


Detta tangerar gränsen till personangrepp och gillas icke av moderatorerna. Jag ber dig att tänka dig för vad du skriver nästa gång.


/Naug, modererar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ah, jag ber om ursäkt

Var god att undvika personangrepp av denna typ;

"Det är helt och hållet mitt fel, att jag inte kom ihåg en av retorikens viktiga grundpelare ” Upprepa allt 3 gånger så att både de oengagerade och de obegåvade har en möjlighet att ta till sig budskapet”."

Det är inte direkt snällt att kalla folk för oengagerade och obegåvade. Jag antar att du personligen också skulle bli upprörd om någon kastade ur sig en sådan anklagelse åt ditt håll. Fortsatt beteende av denna typ kommer att innebära konsekvenser. Detta är din första varning innan jag tar upp det med resten av moderatorerna.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ah, jag ber om ursäkt

Åh, du är här? Lust att slänga ett getöga på bilderna som nånstans innan OT-bomben slog ner faktiskt var på tapeten. Det var liksom därför ditt namn nämndes och så. Ju.

/Joel - som, lyckligt ovetande om hur fäktning går till på riktigt, faktiskt tycker Eons stridssystem är rätt hyfsat, men framför allt, kul att spela.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Ny version av rollf., med mer plats för kontakter.

Jag har uppdaterat mitt rollformulär typ II, med tanke att infoga lite av de idéer som dykt upp här.

Det nya:
Alla färdigheter med grundchans inskrivna
Mer plats för kontakter med mer information
Stridkonstpartiet mer anpassat efter det nya systemet (Vapenmästaren)
Samt lite småjusteringar

Kom gärna med kritik/förslag. :gremsmirk:

Dessutom finns det en ny version av SLP-generatorn med skaderutor inlagda i utskriftsbladet, efter förslag av Marco.
 
Top