Nekromanti Åkern har icke fallit i träda...

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
...även om det kan tyckas som om vår sida utsatts för en massiv försteningsaktion, är detta inte fallet. Drunoks Drängar lever än, och har tillika uppdaterats.

Varför meddela detta? Jo, dels för att stävja alla rykten om sidans död, dels för att undersöka vad folk är intresserade av. Hittills tycks det mig som om vi har en viss tonvikt på följande produkter:

*Vapen
*Stridskonster
*Sarkasm
*SLP
*Artiklar av typen "hur man spelar rollspel"

...så vad vill fôlk se på en Eonsida, egentligen? Har vi missat något som ni skulle vilja ha/läsa/skratta er fördärvade åt?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
och av kunskapens träd på gott och ont...

...vill åtminstone jag frossa!

karaktärsarkivet är underbart, lika så magiteorin och de frivilliga reglerna, ja framförallt de förresten. mer sådant!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jodå, Drunoks Drängar är en av de bästa Eon-relaterade sidorna som finns att tillgå där ute, kanske tom den allra bästa. Vad som är bra kan naturligtvis bli bättre.

Nr. 1, 2 och 4 i din lista är vad som skulle intressera mig mest. Sarkasmen klarar jag mig utan, och artiklarna lider alldeles för mycket av att det inte finns ett rätt sätt att spela rollspel på - de faller lite på sina egna premisser så att säga. Jag kanske borde läsa dem igen (bara skummade dem lite sist) och se ifall de riktar sig mot nybörjare, då fyller de ett bra syfte - ska de slå folk som är hemmastadda i hobbyn, men inte följer Drängarnas rollspels-ABC, på fingrarna fyller de ett väldigt dåligt syfte. Det vore roligt att höra hur ni ser på de artiklarna.

Vapnen är intressanta, speciellt de unika. De ger en speciell inblick i er ultrafantasykampanj (var det så den kallades), och ger bra exempel och inspiration till att själv ha med fantasieggande specialvapen. Angående er kampanj så nämns den här och var, hit och dit i trådarna här på forumet - men det är egentligen rätt svårt att få ett sammanhang i det hela. För ni krönika? Skulle det kunna gå att fixa en tidslinje över kampanjen? Skulle det gå att visa upp mer material, kanske kartor (vad jag förstår är er mundanakarta något moddat) och kanske en liten genomgång på vad som har hänt de 7-8 åren efter det officiella året i Eon-böckerna.

Mer material om hur ni går till väga vore också intressant. Hur bygger spelledaren upp kampanjen, vad fokuserar han arbetet på och vad ser han som mindre viktigt. Hur mycket arbete lägs ned? Det skulle intressera mig som kampanjskapare. Vilket arbete tillfaller spelaren?

Hur fungerar Drunoks Drängar egentligen? Är det fritt fram för vem som helst att skriva och skicka in material till er, eller bör materialet helst vara skrivet av en av drängarna själva. Det vore kanske en frisk fläkt för sajten med lite nytt blod, om inte annat så kanske det bryter lite av imagen av en klubb för inbördes beundran.

Lite åsikter, ifrågasättanden och förslag. Håll till godo.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: och av kunskapens träd på gott och ont...

de frivilliga reglerna, ja framförallt de förresten. mer sådant!
Åh coolt. :gremlaugh:

Säg till om det är nån annan lucka i reglerna du vill få tilltäppt så ska jag göra mitt bästa (men inte vad det gäller magin, det överlåter jag till de kunniga).

/Joel - regelmeckare
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
...så vad vill fôlk se på en Eonsida, egentligen?

Bra äventyr har alltid varit svårt att hitta på nätet... Riktigt svårt! :gremsmile:
...och bra äventyr måste inte innehålla 'high fantasy-element' :gremwink:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jodå, Drunoks Drängar är en av de bästa Eon-relaterade sidorna som finns att tillgå där ute, kanske tom den allra bästa."

Många tack! *gottar sig*

"Nr. 1, 2 och 4 i din lista är vad som skulle intressera mig mest. Sarkasmen klarar jag mig utan, och artiklarna lider alldeles för mycket av att det inte finns ett rätt sätt att spela rollspel på - de faller lite på sina egna premisser så att säga. Jag kanske borde läsa dem igen (bara skummade dem lite sist) och se ifall de riktar sig mot nybörjare, då fyller de ett bra syfte - ska de slå folk som är hemmastadda i hobbyn, men inte följer Drängarnas rollspels-ABC, på fingrarna fyller de ett väldigt dåligt syfte."

Tja, delvis är det lite av en gimmick, ett sätt att retas lite grann. Givetvis finns det inget "äkta" sätt att spela rollspel på - däremot tänker vi inte sticka under stol med att vi hyser vissa åsikter om kvalitet och vad vi anser vara bra för rollspelshobbyn som sådan. Delvis är det nybörjarhjälp, också - man kan behöva tips då och då, helt enkelt.

"Det vore roligt att höra hur ni ser på de artiklarna."

Varje artikel står sig själv, så att säga. Spelledarartikeln var definitivt riktad till nybörjare. d20 - artikeln var en markering mot likriktningen. Sammanfattningen av improviserad magi skrev jag för att jag ansåg att det var lite knaggligt att förstå systemet som det var utan att hårdplugga. "Mitt Star Wars" var ytterligare en markering, nu av att det definitivt går att överträffa en setting genom eget arbete. Metagaming var bara där för att, ehm, vara där, tror jag. En liten luftning av ämnet, så att säga. Och magiartikeln för lajv, slutligen, var bara för att jag sett för många underliga "lightning bolt!" - formler just på lajv.

"Vapnen är intressanta, speciellt de unika. De ger en speciell inblick i er ultrafantasykampanj (var det så den kallades),"

Det har jag ingen aning om. :gremlaugh:

"och ger bra exempel och inspiration till att själv ha med fantasieggande specialvapen. Angående er kampanj så nämns den här och var, hit och dit i trådarna här på forumet - men det är egentligen rätt svårt att få ett sammanhang i det hela. För ni krönika?"

...det är problemet. Det gör vi inte. :gremfrown:

"Skulle det kunna gå att fixa en tidslinje över kampanjen? Skulle det gå att visa upp mer material, kanske kartor (vad jag förstår är er mundanakarta något moddat) och kanske en liten genomgång på vad som har hänt de 7-8 åren efter det officiella året i Eon-böckerna."

Svaret på alla dessa frågor är nog ett tveklöst 'ja'. Dock tror jag inte vi har moddat Mundanakartan - den enda gång vi gjort det är mig veterligen för en Alarinn - kampanj under tiden för frihetskriget, då vissa ortsnamn var annorlunda, t.ex. :gremsmile:

"Mer material om hur ni går till väga vore också intressant. Hur bygger spelledaren upp kampanjen, vad fokuserar han arbetet på och vad ser han som mindre viktigt. Hur mycket arbete lägs ned? Det skulle intressera mig som kampanjskapare."

Tja, det är ju frågan vilken SL du menar. Om du menar Ymir så tror jag säkerligen att han skulle kunna åstadkomma något (jag vill dock inte svära på't innan jag diskuterat saken med honom), och om det gäller mig har jag redan skrivit en primer för nybörjare. Om det gäller Pendragon... äh, strunt i det, han spelleder ändå bara Mutant: UA. :gremwink:

Men skämt åsido, alla spelledare gör det olika. Och Ymirs spelledande är ju onekligen det som hållit en kampanj igång längst i vår grupp, så jag antar att hans råd är mest "in demand".

"Vilket arbete tillfaller spelaren?"

...det var en mycket mycket bra fråga.

"Hur fungerar Drunoks Drängar egentligen?"

Det funkar lite halvdant ibland. Vi poolar ihop några uppdateringar på worddokument som sen samlas på min HD. Sen sitter jag som en liten lämmel och översätter sidorna till XHTML och lägger upp dem (manuellt, ugh) på Spookshow. Om jag inte är trött. För då sover jag istället, vilket jag gjort i uppemot 4 månader nu. :gremwink:

"Är det fritt fram för vem som helst att skriva och skicka in material till er, eller bör materialet helst vara skrivet av en av drängarna själva."

Vi har försökt få fram ett tag nu att vi hemskt gärna tar emot bidrag, men jag misstänker att vi inte varit helt tydliga med våra signaler...

Bidrag har vi en del på sidan, och vi tar gärna emot fler. Då vi har ett visst behov av konsens på DD ser vi dock gärna igenom materialet innan vi lägger upp det. Det känns brutalt att kalla det kvalitetskontroll, men faktum är att vi inte lägger upp material vi anser vara alltför ogenomtänkt. Stavfel, däremot, kan allas eder webdräng fixa*.

"Det vore kanske en frisk fläkt för sajten med lite nytt blod, om inte annat så kanske det bryter lite av imagen av en klubb för inbördes beundran."

Den senaste uppdateringen innehåller ju ett bidrag av Arvid, t.ex.; ett par välskrivna stridskonster som var intressanta och ganska egna. Magnus Gustavsson skickade dessutom in sin Specula, en vådligt cool varelse som finns i, tja, varelsesektionen helt enkelt. Men utöver det har vi inte fått särskilt många bidrag, dessvärre, så vi skulle gärna se fler.

"Lite åsikter, ifrågasättanden och förslag. Håll till godo."

Man tackar - jag uppskattar i synnerhet kritiken (även om berömmet inte var fel. :gremsmile:).

--Björn, lerig

<font size="1"> * varpå han söker upp vederbörande och smiskar denne med latexsvärd </font size>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Bra äventyr har alltid varit svårt att hitta på nätet... Riktigt svårt!
...och bra äventyr måste inte innehålla 'high fantasy-element"


*antecknar*

Dammit, jag som utlovat ett sådant redan. Då får jag väl sätta mig ned och göra det, då. :gremsmile:

--Björn, hunsad
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: och av kunskapens träd på gott och ont...

"...vill åtminstone jag frossa!

karaktärsarkivet är underbart, lika så magiteorin och de frivilliga reglerna, ja framförallt de förresten. mer sådant!"


Wai! Tack för det, det värmde.

Ska se om vi kan knipa åt oss lite fler karaktärer, för övrigt. Och regler. Och allt.

--Björn, karaktäristisk
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jodå, Drunoks Drängar är en av de bästa Eon-relaterade sidorna som finns att tillgå där ute, kanske tom den allra bästa. Vad som är bra kan naturligtvis bli bättre.
Givetvis. Det som är bäst kan bli bästare och det som är bästare kan bli bästast. Om det finns något utöver det vet jag inte.

Nr. 1, 2 och 4 i din lista är vad som skulle intressera mig mest. Sarkasmen klarar jag mig utan, och artiklarna lider alldeles för mycket av att det inte finns ett rätt sätt att spela rollspel på - de faller lite på sina egna premisser så att säga. Jag kanske borde läsa dem igen (bara skummade dem lite sist) och se ifall de riktar sig mot nybörjare, då fyller de ett bra syfte - ska de slå folk som är hemmastadda i hobbyn, men inte följer Drängarnas rollspels-ABC, på fingrarna fyller de ett väldigt dåligt syfte. Det vore roligt att höra hur ni ser på de artiklarna.
Jag vet inte om det finns ett enhetligt ABC. Vi har ganska skiljda spelstilar egentligen, åtminstone när vi spelleder. Vilket också betyder att vi har mycket att lära av varandra.

Vapnen är intressanta, speciellt de unika. De ger en speciell inblick i er ultrafantasykampanj (var det så den kallades), och ger bra exempel och inspiration till att själv ha med fantasieggande specialvapen.
Tack, vi har ansträngt oss för att göra mer än bara medeltida penisförlängare och ge dem intressanta egenheter. Dessutom är tanken att de ska se ut som de faktiskt går att använda. Om nån upptäcker några missar på det området får de gärna höra av sig.

Angående er kampanj så nämns den här och var, hit och dit i trådarna här på forumet - men det är egentligen rätt svårt att få ett sammanhang i det hela. För ni krönika?
Öhm... vi försöker ta tag i det. Vi kommer bli tvugna att mecka ihop en förr eller senare. Tjata gärna på oss.

Skulle det kunna gå att fixa en tidslinje över kampanjen? Skulle det gå att visa upp mer material, kanske kartor (vad jag förstår är er mundanakarta något moddat) och kanske en liten genomgång på vad som har hänt de 7-8 åren efter det officiella året i Eon-böckerna.
Får vi bara rätt på krönikan så ska väl en tidslinje gå att åstadkomma. Faktum är att en redan är påbörjad. Om den blir avslutad återstår att se. Det mesta arbetet faller dock på Ymir, och möjligtvis Lycan då de skapade de första sex-sju åren efter det officiella "Nu". Vår kampanj utgör bara de senaste tio månaderna eller så.
Sen är det det moddat lite så att de här sju-åtta åren har förflutit överallt i Mundana så att säga. På vissa platser råder fortfarande Mundanas "Nu", det är bara årtalet som ändrats.

Mer material om hur ni går till väga vore också intressant. Hur bygger spelledaren upp kampanjen, vad fokuserar han arbetet på och vad ser han som mindre viktigt. Hur mycket arbete lägs ned? Det skulle intressera mig som kampanjskapare. Vilket arbete tillfaller spelaren?
Just till Eon blir detta Ymirs bit, då han för tillfället är den enda som spelleder Eon just nu. Personligen har jag precis kommit igång med spelledandet efter ett längre uppehåll, så jag är inte riktigt redo för en självanalys än.
Men det kommer väl så småningom.

Hur fungerar Drunoks Drängar egentligen? Är det fritt fram för vem som helst att skriva och skicka in material till er, eller bör materialet helst vara skrivet av en av drängarna själva.
Nej förfanken, vi tar emot material från vem som helst, och slänger upp det ifall vi tycker det är tillräckligt bra. Vi lägger inte upp något vi inte själv gillar.
MEN... vi kommer gärna med förslag och uppiffningar, helst i en öppen dialog med författaren. Praktiskt taget allt material på sidan har studsat mellan drängarna för godkännas. Vi vill helt enkelt se till att alla material blir så bra det kan bli. Givetvis har författaren total vetorätt på alla eventuella ändringar vi gör. Om du skickar in något ska du inte behöva se det upplagt med ändringar som i dina ögon förstör det.

Tanken är att alla ändringar ska vara till det bättre, givetvis.

Det vore kanske en frisk fläkt för sajten med lite nytt blod, om inte annat så kanske det bryter lite av imagen av en klubb för inbördes beundran.
Äh, vi kommer fortfarande låta som självgoda drygon, det kommer liksom naturligt. :gremwink:
Men vi delar ju fortfarande ut hedersdrängsstatus till folk på tämligen godtyckliga grunder.

/Joel - urdräng
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: och av kunskapens träd på gott och ont...

tackar! :gremlaugh:
men bara så att du vet: jag kan komma att utnyttja den möjligheten!
/t.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: och av kunskapens träd på gott och ont...

uppskattas verkligen!
tack på förhand! :gremgrin:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
demoner och hus

Ymirs demon-inlägg var imponerande, lägg upp det på sidan. Det är inte det enda bra mastodontinlägg han kläckt med men det enda jag kommer på just nu...

Jag ser gärna beskrivningar av platser som byar eller städer. Jag vill gärna ha ett stöd så jag slipper hitta på vad smeden heter, hur han uppför sig och hur smedjan ser ut. Sån hjälp gör att jag kan lägga min hjärnkapacitet på att hålla koll på grejer som driver handlingen inte nödvändiga bipersoner som smeden jag bör hosta upp när rollpersonen har haft sönder sin hjälm. Ramporguiden var ett mycket trevligt projekt som tyvärr dog ganska fort, jag han dock spara ned det på min hårddisk och uttöka det med eget material som jag har haft mycket nytta av de få gånger min kampanj kom i närheten av Rampor.

Äventyr vore också mycket bra som någon redan påpekat.

Det jag helst av allt vi se på internet är alla officiella formulär och kartor i jättebra kvalite eller ännu heller vektorformat.

/Ceram, började visst svamla om Rampor guiden för att ha egentligen inte hade så mycket att säga.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: demoner och hus

Ymirs demon-inlägg var imponerande, lägg upp det på sidan. Det är inte det enda bra mastodontinlägg han kläckt med men det enda jag kommer på just nu...
Kruxet med Ymirs mastodont inlägg är... tja, de är spoilers för oss andra drängar, så vi har inte läst dem. Och eftersom det är Eleas som konverterar det från råtext... tja. Ni inser problemet? Det skulle vara om Eleas utsatte sig för några spoilers eller gav Ymir en snabbkurs i vad han ska göra.

Det jag helst av allt vi se på internet är alla officiella formulär
Menar du rollpersoner? Eller rollfprmulär? För det senare får jag hänvisa till Åke Wombats sida, det är dem vi använder. Utom Warth då, som använder NeoGames eget.

/Joel - ej webbkunnig
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Många tack! *gottar sig*"

Alltså... fasen... varför ger jag dig så mycket cred hela tiden. Det hela börjar bli lite pinsamt. Det hela kanske beror på att du är så himla bra - vilket stör mig nått oerhört. :gremsmile:

Den enda av mina trådar (sedan min återkomst naturligtvis) där jag inte haft möjlighet att credda dig är väll "Mina ögon lyser i mörkret", men det beror nog mest på att du inte svarat nått där... (tarvlig hint... otroligt tarvlig hint :gremblush:)

"Givetvis finns det inget "äkta" sätt att spela rollspel på - däremot tänker vi inte sticka under stol med att vi hyser vissa åsikter om kvalitet och vad vi anser vara bra för rollspelshobbyn som sådan. Delvis är det nybörjarhjälp, också - man kan behöva tips då och då, helt enkelt."

Jag kanske borde läsa igenom dem först innan jag en rättvis bedömning, men att inleda en artikel med att säga: För att passa en föreningstidning är dess ton något beskedlig och allmänt hållen, och därför ber jag läsaren ha överseende med artikelns avsaknad av arrogans och dryghet gör att jag tycker inställningen går ifrån nybörjarhjälp och mer till att peka finger. Du lägger för mycket nervärdering av andra spelsätt helt enkelt, vilket jag tror hämmar en nybörjare som söker hjälp snarare än pekpinnar.
Dessutom är det ju inte den schysstaste hänvisningen till rollspelare som tycker en annan sorts rollspelande är att föredra. Det går att förmedla sin egna syn på rollspelande utan att rangordna andras.

"'Vapnen är intressanta, speciellt de unika. De ger en speciell inblick i er ultrafantasykampanj (var det så den kallades),'

Det har jag ingen aning om."


Det var ett citat av RipperDoc (?) som ni hade någonstans på siten som jag tog det från, när jag kollade runt lite efter det nyss kunde jag inte finna det dock.

"'För ni krönika?'

...det är problemet. Det gör vi inte."


Det gör inte min grupp heller, i ärlighetens namn. Tufft vore dock några korta berättelser ur kampanjen från era rollpersoners subjektiva synvinkel, gärna kryddade med deras tankar och känslor just då. Något annat skojit vore längre texter om vissa SLP (återigen problemet med spoilers och Ymir när det gäller html antar jag...), skugglandsprinsen L'wethme och den däringa drömfursten intresserar mig, men beskrivs oftast endast i förbifarten. Sanarialven Sassanarrion den Gyllene borde väll också räknas bland dem.

Jag har själv ett par SLP som jag känner för att skriva lite berättande texter om, kanske främst för karaktärsarkivet här på siten, men nu har ju andra möjligheter öppnat sig för mig. Ni får peta lite på mig om ni är intresserade... :gremgrin:

"Dock tror jag inte vi har moddat Mundanakartan"

Alltså, jag är en sucker för världskartor av olika slag. Röda pilar som symboliserar arméförflyttningar och korslagda sablar som visar var olika slag tagit plats för verkligen min fantasi i rullning, av någon besynnerlig anledning. Kanske lite jobbigt att snickra ihop, men men. Vad jag har förstått så har en massa gränser flyttats och krig utförts i ert Mundana, det vore väldigt intressant att följa.

Hamsterbanes moddade mundanakartor som han visade för ett tag sedan (i krigstråden) var väldigt fina.

"Om du menar Ymir så tror jag säkerligen att han skulle kunna åstadkomma något (jag vill dock inte svära på't innan jag diskuterat saken med honom)"

Jag ska väll inte sticka under stol med att det var Ymir jag främst åsyftade. Jag tror han sitter inne med mycket visdom och erfarenhet som även vi andra Eon-spelledare kan ha nytta av.

"Och Ymirs spelledande är ju onekligen det som hållit en kampanj igång längst i vår grupp, så jag antar att hans råd är mest 'in demand'."

Ja, du skriver det ju själv, förresten.

"För då sover jag istället, vilket jag gjort i uppemot 4 månader nu."

Koolt, hamnar du i Skugglandet och kommer i kontakt med minneskristaller också?

"* varpå han söker upp vederbörande och smiskar denne med latexsvärd"

Latex? Vaför just latex, ajg hatrar latex!

"Den senaste uppdateringen innehåller ju ett bidrag av Arvid, t.ex.; ett par välskrivna stridskonster som var intressanta och ganska egna. Magnus Gustavsson skickade dessutom in sin Specula, en vådligt cool varelse som finns i, tja, varelsesektionen helt enkelt."

w00t! Jag ska nog tillbringa lite tid i Drunok när jag skrivit klart detta inlägg...

För att skriva ett extra långt och drygt inlägg så ska vi se om jag inte kan svara Pendragon lite också:

"Det som är bäst kan bli bästare och det som är bästare kan bli bästast. Om det finns något utöver det vet jag inte."

Mästare, mästare och mästast naturligtvis.

"Jag vet inte om det finns ett enhetligt ABC. Vi har ganska skiljda spelstilar egentligen, åtminstone när vi spelleder."

Så bra, ni är mänskliga ni med - det antecknas. :gremwink:

"Dessutom är tanken att de ska se ut som de faktiskt går att använda. Om nån upptäcker några missar på det området får de gärna höra av sig."

Alltså, du vill väll inte att jag ska kalla på Herr Nils?

"Tjata gärna på oss."

[tjat]
Era lata slemproppar! Hur svårt kan det egentligen vara? Att skriva några rader efter varje spelmöte? Jagmenar, till och med en 10-åring skulle klara av det! Ryck upp er, klipp er och gör någonting med era liv - skriv krönikor. Det är för allas bästa!
[/tjat]

"Det mesta arbetet faller dock på Ymir, och möjligtvis Lycan då de skapade de första sex-sju åren efter det officiella 'Nu'."

Ymir har tydligen ett tungt ansvar på sina axlar, och en hel del arbete framöver... :gremwink:

Jag kom på en idé, skapa en sektion på sidan som heter "kampanjrelaterat" och låt Ymirmannen leka fritt där. Köp honom även "HTML for dummies". Kan han skriva inlägg på 40 000 tecken klarar han nog av det också. :gremsmile:

"Vi vill helt enkelt se till att alla material blir så bra det kan bli. Givetvis har författaren total vetorätt på alla eventuella ändringar vi gör. Om du skickar in något ska du inte behöva se det upplagt med ändringar som i dina ögon förstör det."

Det hela låter rätt sunt.

"Men vi delar ju fortfarande ut hedersdrängsstatus till folk på tämligen godtyckliga grunder."

Hur många skulle finna heder i en titel som gör en till ett självutnämnt drygo? Kanske jag, men jag försöker att inte vara så självgod. Ödmjukhet, mina herrar... eh, drängar, ödmjukhet.

Böni - raunryttare med brandpilar som besöker er gård.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: demoner och hus

Kruxet med Ymirs mastodont inlägg är... tja, de är spoilers för oss andra drängar, så vi har inte läst dem. Och eftersom det är Eleas som konverterar det från råtext... tja. Ni inser problemet? Det skulle vara om Eleas utsatte sig för några spoilers eller gav Ymir en snabbkurs i vad han ska göra.
Ymir som kan skriva sånna inlägg kan säkert lära sig lägga in dem också :gremwink:

Menar du rollpersoner? Eller rollfprmulär? För det senare får jag hänvisa till Åke Wombats sida, det är dem vi använder. Utom Warth då, som använder NeoGames eget.
Jag menar de formulär som tyvärr inte dykt upp på neogames hemsida. Där finns nu förläningsformulär och skeppsformulär men inte rollpersonsformulär eller krigformulären från krigarens väg. Jag tog mig en till på Åke Wombats formulär, de har för lite plats för kontakter för min smak. Helst skulle jag göra ett eget formulär men jag kan inte göra något snyggt :gremfrown:.

/Ceram, önskar att han kunde göra desiggrejer och webbjox men har inte tid att lära sig eller nån som kan lära ut.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Alltså... fasen... varför ger jag dig så mycket cred hela tiden. Det hela börjar bli lite pinsamt. Det hela kanske beror på att du är så himla bra - vilket stör mig nått oerhört. "

*rodna* Min herre... jag är faktiskt inte den sortens flicka! :gremblush:

"Den enda av mina trådar (sedan min återkomst naturligtvis) där jag inte haft möjlighet att credda dig är väll "Mina ögon lyser i mörkret", men det beror nog mest på att du inte svarat nått där... (tarvlig hint... otroligt tarvlig hint )"

Hmm... intressant ämne må jag säga. Ett inlägg får väl görast, då. :gremsmile:

"Jag kanske borde läsa igenom dem först innan jag en rättvis bedömning, men att inleda en artikel med att säga: För att passa en föreningstidning är dess ton något beskedlig och allmänt hållen, och därför ber jag läsaren ha överseende med artikelns avsaknad av arrogans och dryghet gör att jag tycker inställningen går ifrån nybörjarhjälp och mer till att peka finger. Du lägger för mycket nervärdering av andra spelsätt helt enkelt, vilket jag tror hämmar en nybörjare som söker hjälp snarare än pekpinnar."

Njae... det må vara att jag gillar formuleringen (den är lite lagom retsam), men jag tycker just att den faktiskt säger "denna artikel kommer inte att skriva dig på näsan och tala om för dig hur du ska spela". Jag försöker se vad du menar, men just här kan jag inte det. :-/

"Dessutom är det ju inte den schysstaste hänvisningen till rollspelare som tycker en annan sorts rollspelande är att föredra. Det går att förmedla sin egna syn på rollspelande utan att rangordna andras."

Uh, men det är väl just det jag inte gör i en artikel där jag betonar "avsaknad av arrogans och dryghet"? :gremconfused:

"Det var ett citat av RipperDoc (?) som ni hade någonstans på siten som jag tog det från, när jag kollade runt lite efter det nyss kunde jag inte finna det dock."

Kan inte hitta det, men strunt samma - det är ett bra namn. Fast så "ultra" vet jag iofs inte om den är - liksom, jämför med überkrutet ur valfri d20 - kampanj, så är vi definitivt på en lägre kraftnivå.

"Det gör inte min grupp heller, i ärlighetens namn. Tufft vore dock några korta berättelser ur kampanjen från era rollpersoners subjektiva synvinkel, gärna kryddade med deras tankar och känslor just då."

Hmmm... god tanke.

"Något annat skojit vore längre texter om vissa SLP (återigen problemet med spoilers och Ymir när det gäller html antar jag...), skugglandsprinsen L'wethme och den däringa drömfursten intresserar mig, men beskrivs oftast endast i förbifarten. Sanarialven Sassanarrion den Gyllene borde väll också räknas bland dem."

Heh... jag misstänker att jag har störst erfarenheter av den senare. Och Ramkahz också, för den delen. :gremtongue:

"Jag har själv ett par SLP som jag känner för att skriva lite berättande texter om, kanske främst för karaktärsarkivet här på siten, men nu har ju andra möjligheter öppnat sig för mig. Ni får peta lite på mig om ni är intresserade..."

Skrivskrivskriv! *pet*

"Alltså, jag är en sucker för världskartor av olika slag. Röda pilar som symboliserar arméförflyttningar och korslagda sablar som visar var olika slag tagit plats för verkligen min fantasi i rullning, av någon besynnerlig anledning. Kanske lite jobbigt att snickra ihop, men men. Vad jag har förstått så har en massa gränser flyttats och krig utförts i ert Mundana, det vore väldigt intressant att följa."

Kartor är ganska lätt med Photoshopning, men just förflyttningar är inte min grej - Thizara har inget grepp om sådant, eller geografi för den delen (hon kan inte ens räkna, vilket gör hennes uppfattning om en härstyrkas storlek ganska begränsad) så jag har helt enkelt inte brytt mig om det. Men med viss hjälp kan det ordnas.

"Jag ska väll inte sticka under stol med att det var Ymir jag främst åsyftade. Jag tror han sitter inne med mycket visdom och erfarenhet som även vi andra Eon-spelledare kan ha nytta av."

*svartsjuk*

"Koolt, hamnar du i Skugglandet och kommer i kontakt med minneskristaller också?"

Näe, jag hamnade i Skymningszonen i kontakt med systemvetare. Det går nog på ett ut, egentligen. :)

"w00t! Jag ska nog tillbringa lite tid i Drunok när jag skrivit klart detta inlägg..."

Gör så. Vi gör ordning en jordkä^h^h^h^h^h^hbostad åt dig.

"Hur många skulle finna heder i en titel som gör en till ett självutnämnt drygo? Kanske jag, men jag försöker att inte vara så självgod. Ödmjukhet, mina herrar... eh, drängar, ödmjukhet."

Dryghet kan kombineras med ödmjukhet. Vad kan man säga? Jag gillar att spela som vi gör, och jag kommer förmodligen att fortsätta att föredra det framför de andra spelstilar jag provat. Att vi sen är retsamma är nog det pris man får betala för att slippa tassa runt på tå. Tror jag. Det var lite det vi siktade på - att inte komma med åsikter som folk inte visste att vi stod för. Jag skulle till exempel hellre självdö än att göra som Fenix gör i avseendet att ersätta "D&D" med "Världens största rollspel". Jag vet inte exakt varför de gör det, om det är copyright, politesse eller vad det nu gäller. Men för mig känns det som, tja, självpåtagen censur.

Och det är det sista jag vill. Det står alla fritt att ha en åsikt - jag vill bara kunna lufta min utan att vara rädd för att den ska vara impopulär och klippas sönder av stora saxen. Att den sedan kan vara klumpigt formulerad eller förhastad är lite av sakens natur. Jag tycker likväl att vi mestadels förhåller oss ganska öppet gentemot de flesta sätt att spela.

--Björn
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"*rodna* Min herre... jag är faktiskt inte den sortens flicka!"

Åhå, så det är fröken Björn jag talar med. Då får ni ursäkta min burdusa framtoning, jag ser mig trots allt som en belevrad pimp.

"Hmm... intressant ämne må jag säga. Ett inlägg får väl görast, då."

Hehe, det här är andra gången jag lokar en av er drängar till att skriva nått i mina trådar genom skamlösa hintar. Kittlar man bara era egon så... :gremwink:

"Uh, men det är väl just det jag inte gör i en artikel där jag betonar 'avsaknad av arrogans och dryghet'?"

Att börja en artikel med att antyda att du fick besinna dig för att inte få med arrogans och dryghet i artikeln är nästan samma sak som om arrogansen och drygheten var där från första början. Men nu känns det inte rätt att fortsätta argumentera, då jag fortfarande inte läst den artikel jag prövar att argumentare om. Knappast rättvist eller schysst... och skänker inte heller mina argument någon större legitimitet.

"Kan inte hitta det, men strunt samma - det är ett bra namn."

Jäkla citat till att försvinna då. Folk kan ju tro att jag fabulerar, och det hoppas jag verkligen att jag inte gör.

"Skrivskrivskriv! *pet*"

Ja, ok då, om ni nu verkligen vill... *spelar svårflörtad*

"*svartsjuk*"

Du kanske borde promota dig lite mer som spelledare, för det är något Ymir gjort i allra högsta grad - jag visste ju inte att du över huvud taget spelledde, eller vad. Förresten, borde inte "avundsjuk" vara en betydligt mer korrekt term att använda här? (Ska jag hämta hämta latexsvärdet? Ska jag? Va? :gremelak:)

"Dryghet kan kombineras med ödmjukhet."

Vilket var precis min poäng, liksom. :gremtongue:

"Jag tycker likväl att vi mestadels förhåller oss ganska öppet gentemot de flesta sätt att spela."

Jodå... öh... låt oss lämna det där, jag har knappast befog att säga emot er. Elitism klingar dåligt i mina öron, men det är egentligen främst Ymir som fört ett elitistiskt resonemang här på forumet... men det här handlar ju om ingenting, eller inte om Drunoks Drängar åtminstone, och jag vill knappast dömma någon, och jag är totalt vilse i mitt försök att skyla över allt detta. Så jag avslutar rätt och slätt med en ursäkt från min sida:

Förlåt.

Vad klumpig jag känner mig.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: demoner och hus

Jag menar de formulär som tyvärr inte dykt upp på neogames hemsida. Där finns nu förläningsformulär och skeppsformulär men inte rollpersonsformulär eller krigformulären från krigarens väg. Jag tog mig en till på Åke Wombats formulär, de har för lite plats för kontakter för min smak. Helst skulle jag göra ett eget formulär men jag kan inte göra något snyggt.
Knåpa ihop formulär? Tja, det är en tanke. Jag gillar ju Åkes (eller vem det nu är som har gjort dem) rollformulär skarpt, men de hade varit skoj om de var anpassade till t ex de nya stridskonstreglerna.
Jag ska nog hugga tag i Eleas nån dag och se om vi kan åstadkomma något...

Å andra sidan så verkar ju Eon 3 vara på väg ut med rejäla revideringar, så det kanske är på sin plats att vänta till sefter att de har kommit ut. Så man slipper göra om det.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Något annat skojit vore längre texter om vissa SLP (återigen problemet med spoilers och Ymir när det gäller html antar jag...), skugglandsprinsen L'wethme och den däringa drömfursten intresserar mig, men beskrivs oftast endast i förbifarten. Sanarialven Sassanarrion den Gyllene borde väll också räknas bland dem.
Nja... L'wethme ligger fortfarande på stadiet fetingspoiler och har bara gjort några få korta uppdykanden. Sassanarion (kan numera betitlas "den Hädangångne" eller rent av "den Väldigt, Väldigt Trasige och Tillika Döde") däremot har tills vidare gjort rejält med sorti från kampanjen och kan nog presenteras lite utförligare.
Vad det gäller rollpersonerna så har jag Nicoz bakgrund nedskriven, och den kan man nog också lägga upp ganska omgående. Dessutom har jag ett vagt minne av att Husfurst Tarazcan har en liten text om sig också...

Så bra, ni är mänskliga ni med - det antecknas.
Ha! Du kommer aldrig kunna bevisa det! :gremwink:

Alltså, du vill väll inte att jag ska kalla på Herr Nils?
Alltså... jo faktiskt, gör gärna det. Jag har ansträngt mig rätt hårt för att de ska någorlunda trovärdiga ut. Undantaget är väl Deretwynns svärd. Men de fick också sänkt BRYT pga av skum design.
Men visst, be gärna Herr Nils, Herr Hellqvist eller någon annan som har koll att ta en titta på våra alster. Sågas dem så blir det "gör om, gör rätt" från vår sida. Vårt material ska vara så bra det kan bli helt enkelt, och all konstruktiv kritik välkomnas därför.

[tjat]
Era lata slemproppar! Hur svårt kan det egentligen vara? Att skriva några rader efter varje spelmöte? Jagmenar, till och med en 10-åring skulle klara av det! Ryck upp er, klipp er och gör någonting med era liv - skriv krönikor. Det är för allas bästa!
[/tjat]
Tja... jag har väl inte så mycket annat för mig i sommar. Vi får se helt enkelt.

Jag kom på en idé, skapa en sektion på sidan som heter "kampanjrelaterat" och låt Ymirmannen leka fritt där. Köp honom även "HTML for dummies". Kan han skriva inlägg på 40 000 tecken klarar han nog av det också.
Jag vet att Eleas hade en idé tidigare att ha nån funktion som automagiskt kunde html:ifiera råtext. Om en sådan blir av lär det vara lugnt. Isåfall lär den dyka upp på Drunoks Drängar version 3.0 som antagligen ploppar upp i sommar.

Hur många skulle finna heder i en titel som gör en till ett självutnämnt drygo?
Dryghet är inget krav. Och bara en merit om den är befogad.

Kanske jag, men jag försöker att inte vara så självgod. Ödmjukhet, mina herrar... eh, drängar, ödmjukhet.
Ödmjukhet säger du? Kanske i nästa uppdatering...

/Joel - fruktar varken Herr Nils eller Björn Hellqvist
 
Top