Nekromanti Äventyrstabell

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Jag fick inspiration att fortsätta på ett gammalt projekt av Hans karaktärstabell. Nämligen en tabell som SL kan använda för att slå fram slumpmässiga äventyr på.

Ja, jag ÄR medveten om nackdelarna med en sådan tabell, jag behöver inte få dem förklarade för mej.

[color:red] Det jag ha vill är; </font color=red> Synpunkter och kritik för mitt tillvägagångssätt.

[color:red] Vad jag kommit fram till är; </font color=red> Det finns idag dokumenterat att endast 37 "handlingar" förekommit i rollspelsäventyr någonsin. Dessa dock med tusentals "twister", rollpersonernas roll, och sammanbyggnader av handlingarna som gjort varje äventyr unikt.
Alltså, de 4 elementen som styr äventyret;

1. Grundhandlingen
2. RPs roll i äventyret
3. Sammanbyggnad med andra grundhandlingar
4. Twist

När detta är bestämt finns fortfarande mycket att arbeta med för att få äventyret att bli mer detaljerat och mer unikt. Detta är då t.ex att slå fram SLP, deras karaktär (bra användningsområde för Hans lista, om han inte misstycker), slumpmässiga möten, skatter / belöningar, Omgivning.

Exempel på hur det kan bli;
[color:red] Grundhandling </font color=red> SLP/RP ska transportera SLP/RP/Föremål till plats X, och skydda den från SLP/RP, mot belöning.
[color:red] RPs roll </font color=red> genom framslagning determineras att RPs roll ska bli att transportera föremålet.
[color:red] Sammanbyggnad </font color=red> En ny handling slås fram, t.ex SLP/RP stjäl föremål av SLP/RP. SLP/RP måste hämta tillbaka föremålet. RPs roll blir för enkelhetens skull de som blir bestulna på föremålet.
[color:red] Twist </font color=red> detta element behöver inte förekomma allt för ofta. Men ett exempel är; den SLP som stal föremålet är en av de SLP som tillsammans med RP skulle bevaka det.

Nu är grunsdstommen i äventyret kvar, och man slår fram de mindre avgörande delarna; Miljö, belöningar, Karaktärer/raser etc.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har klurat på det här fett länge och kommit fram att det är just sammanbyggnaderna som ställer till det. Antingen blir det förutsägbart eller så blir det obegripligt.

Jag hade tänkt att bygga upp äventyret som en serie "kapitel", såsom "lönnmord på slottet", "resa över skogen", "stråtrövarnas gömma", "revolt mot prästerna" och "demonen anländer".

Dels skulle varje enskilt kapitel ha en massa internt slump, det är enkelt, men framförallt skulle varje kapitel ha en massa kopplingar mellan varandra så att det kändes logiskt. Efter kapitlet "flykt från fängelset" skulle man inte kunna närvara på "bal hos kungen" hur som helst. Endast logiska kombinationer skulle tillåtas, och framförallt så skulle man kunna ange i själva kopplingen HUR man övergår från det ena kapitlet till det andra. Då känns spelet mer organiskt och begripligt.

Sedan skulle alla kapitel ha en "tyngd", så att rollspelen styrdes av dramaturgiska (så heter det, ja) regler och fick ett vettigt klimax framåt slutet. Det skulle se till att det inte bara blev strid på strid hela tiden också, utan att man växlade tyngder så att det blev en vettig och bra bergochdalbana-struktur.

Vilka är de 37 handlingarna som förekommit i rollspelsäventyr? Skulle hjälpa mig mycket om jag kände till dessa.

/Rising

Jag tänkte bygga en sorts sida där man kan fylla i själv vilka situationer, kapitel, slp-typer och grejer man vill ha med, och sedan låta datorn slumpa fram äventyr med hjälp av en databas. Om man var några och hjälptes åt skulle det bli klart på nolltid.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"Jag fick inspiration att fortsätta på ett gammalt projekt av Hans karaktärstabell."
Kul att tabellen iaf. inspererade någon..

"bra användningsområde för Hans lista, om han inte misstycker"
Nej, jag misstycker inte. Tabellen är till för att användas, men det har kanske däremot inte har framgått att den är till för SLP:er som RP:na bara möter en gång.. Om du vill ha fler personlighetsdrag så kan jag fixa det.. Kan lugnt komma på/forska fram 70 till.. Kan även fixa fram minst 10 punkter för de två övriga tabellerna..

Nog om det.. Kul idé med att ha en äventyrstabell och jag håller inte alls med [color:blue]Rising</font color=blue> om att det inte skulle funka.. Bara en idiot skulle direkt gå efter listan. För den är väl bara till för att ge insperation och uppslag till äventyr, inte ge hela äventyr?

*läser inlägget igen*
Ändrar mig.. Du vill tydligen ha fram färdiga äventyr.. Jag skulle inte vilja se att "...man slår fram de mindre avgörande delarna; Miljö, belöningar, Karaktärer/raser etc.", utan att man bara kommer på dessa själv.. Dessutom blir det vääligt många tabeller, så du kommer nog arbeta ihjäl dig och inte orka fortsätta att göra det hela.. Fast jag bistår gärna med idéer och förslag om du skriver upp taballernas namn och vad du hade tänkt att tabellen få fram..

"Nu är grunsdstommen i äventyret kvar,"
Grundstommen är väl kvar iom. att de fyra punkerna/elementen du skrev? För rolighetens skull så skulle man även kunna ha en punkt på hur man kan få in spelarna i äventyret (det finns en liten tråd som jag startade som handlar om det)..

Nackdelar:
Tabellen kan inte användas av alla, då vissa SL har självgående spelare som hittar på egna äventyr.. En näst intill betydelselös nackdel..

Här är en aningen större nackdel.. Har det gjorts förut? Ja, om än i en annan form.. Det finns massor av plottar på nätet.. "Book of plots" är ett superbt sökord..

~Intressant idé som skulle insperera [color:448800]Han</font color=448800> till äventyr, om än [color:448800]Han</font color=448800> kanske inte skulle slå på tabellerna
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Efter kapitlet "flykt från fängelset" skulle man inte kunna närvara på "bal hos kungen"

Jo, det skulle vara skittufft! Efter att ha flytt från fängelset måste RP:na ta sig in på balen och spionera för att ta reda på vem som har satt dit dom, och varför. Om dom verkligen är elaka: Tillfångata gisslan/"Övertala" ämbetsman om benådning.. /images/icons/devil.gif

Ville bara säga det.. ;-)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"Jo, det skulle vara skittufft! Efter att ha flytt från fängelset måste RP:na ta sig in på balen och spionera för att ta reda på vem som har satt dit dom, och varför."
Eller så är RP:na adelsmän som blivit fängslade för att inte avslöja intrigen mot kungen för just kungen.. När RP:na kommer till balen så är det upp till spelarna att bestämma om det hela ska ske smidigt (ta sig relativt osedd fram till kungen och viska intrigen till honom) eller om det ska urarta med en massa anklagelser hit eller dit (om RP:na kommer instormande och anklagar earl Jones för att vara upprorisk mot kungen)..

Eller så är en RP gentlemannatjuv som är inspärrad för just sin utövning och som försöker nästla sig in i adeln på balen för att hitta en bra flyktväg från slottet..

Som sagt.. Det finns inget dåligt väder, om spelledare har dålig fantasi
[NOT]: om någon lyckas fatta det långsökta skämtet, så ger jag den personen en egenhandat, tecknat ansikte

~Det kanske ser ut som om [color:448800]Han</font color=448800> har massvis med fantasi, men vänta bara tills ni får se [color:448800]Han</font color=448800>s äventyr /images/icons/wink.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kommer att tänka på den där äventyrstabellen de hade i Sinkadus, som var en parodi/ironi men som vi smågrabbar tog på fullt allvar och spelade många roliga äventyr med.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det finns inget dåligt väder, om spelledare har dålig fantasi

Öh tja, en parafras på ordspråket "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Eller var det mer långsökt än så?
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
kanske formulerar mej klumpigt

Nae, min mening är inte att äventyren ska slås fram kompletta och utan att SL måste använda höger hjärnhalva mer än 2 sekunder.
Däremot är meningen att skapa en tabell som kan generera så många olika äventyr (eller grundhandlingar) som möjligt, och utveckla dessa lite grann. Mycket är fortfarande upp till SL.

Du fick rätt när du läste mitt inlägg endast en gång /images/icons/wink.gif
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: kanske formulerar mej klumpigt

Skulle kunna vara riktigt användbart att bara ha tabellerna och slå fram en del, eller ta en ur tabellen, vid hjärntorka (säger man så?) skulle jag tro.
 

VampireTremere

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
8
Location
Boden
Pale IMP...

Du är min LAG-IMP! Det är Jag som står för blodet här. Och att du kallar dig mörkrets furste är löjligt. Inte sticka opp. *hytter med fingret*

Från den RIKTIGA Mörkrets Furste....
 
Top