Jag fick inspiration att fortsätta på ett gammalt projekt av Hans karaktärstabell. Nämligen en tabell som SL kan använda för att slå fram slumpmässiga äventyr på.
Ja, jag ÄR medveten om nackdelarna med en sådan tabell, jag behöver inte få dem förklarade för mej.
[color:red] Det jag ha vill är; </font color=red> Synpunkter och kritik för mitt tillvägagångssätt.
[color:red] Vad jag kommit fram till är; </font color=red> Det finns idag dokumenterat att endast 37 "handlingar" förekommit i rollspelsäventyr någonsin. Dessa dock med tusentals "twister", rollpersonernas roll, och sammanbyggnader av handlingarna som gjort varje äventyr unikt.
Alltså, de 4 elementen som styr äventyret;
1. Grundhandlingen
2. RPs roll i äventyret
3. Sammanbyggnad med andra grundhandlingar
4. Twist
När detta är bestämt finns fortfarande mycket att arbeta med för att få äventyret att bli mer detaljerat och mer unikt. Detta är då t.ex att slå fram SLP, deras karaktär (bra användningsområde för Hans lista, om han inte misstycker), slumpmässiga möten, skatter / belöningar, Omgivning.
Exempel på hur det kan bli;
[color:red] Grundhandling </font color=red> SLP/RP ska transportera SLP/RP/Föremål till plats X, och skydda den från SLP/RP, mot belöning.
[color:red] RPs roll </font color=red> genom framslagning determineras att RPs roll ska bli att transportera föremålet.
[color:red] Sammanbyggnad </font color=red> En ny handling slås fram, t.ex SLP/RP stjäl föremål av SLP/RP. SLP/RP måste hämta tillbaka föremålet. RPs roll blir för enkelhetens skull de som blir bestulna på föremålet.
[color:red] Twist </font color=red> detta element behöver inte förekomma allt för ofta. Men ett exempel är; den SLP som stal föremålet är en av de SLP som tillsammans med RP skulle bevaka det.
Nu är grunsdstommen i äventyret kvar, och man slår fram de mindre avgörande delarna; Miljö, belöningar, Karaktärer/raser etc.
Ja, jag ÄR medveten om nackdelarna med en sådan tabell, jag behöver inte få dem förklarade för mej.
[color:red] Det jag ha vill är; </font color=red> Synpunkter och kritik för mitt tillvägagångssätt.
[color:red] Vad jag kommit fram till är; </font color=red> Det finns idag dokumenterat att endast 37 "handlingar" förekommit i rollspelsäventyr någonsin. Dessa dock med tusentals "twister", rollpersonernas roll, och sammanbyggnader av handlingarna som gjort varje äventyr unikt.
Alltså, de 4 elementen som styr äventyret;
1. Grundhandlingen
2. RPs roll i äventyret
3. Sammanbyggnad med andra grundhandlingar
4. Twist
När detta är bestämt finns fortfarande mycket att arbeta med för att få äventyret att bli mer detaljerat och mer unikt. Detta är då t.ex att slå fram SLP, deras karaktär (bra användningsområde för Hans lista, om han inte misstycker), slumpmässiga möten, skatter / belöningar, Omgivning.
Exempel på hur det kan bli;
[color:red] Grundhandling </font color=red> SLP/RP ska transportera SLP/RP/Föremål till plats X, och skydda den från SLP/RP, mot belöning.
[color:red] RPs roll </font color=red> genom framslagning determineras att RPs roll ska bli att transportera föremålet.
[color:red] Sammanbyggnad </font color=red> En ny handling slås fram, t.ex SLP/RP stjäl föremål av SLP/RP. SLP/RP måste hämta tillbaka föremålet. RPs roll blir för enkelhetens skull de som blir bestulna på föremålet.
[color:red] Twist </font color=red> detta element behöver inte förekomma allt för ofta. Men ett exempel är; den SLP som stal föremålet är en av de SLP som tillsammans med RP skulle bevaka det.
Nu är grunsdstommen i äventyret kvar, och man slår fram de mindre avgörande delarna; Miljö, belöningar, Karaktärer/raser etc.