Hägerstrand
För sexig för att vara bybo
Huvudräkning = spela på fel sätt. Rollspelsverket är tydliga med att om inte tabeller används korrekt hotas spelets integritet.Fast motståndstabellens chanser är förstås lätta att räkna fram i huvet.
Om jag inte missminner mig anger rollspelsverkets föreskrifter att huvudräkning är godtagbart så länge det är ental som adderas eller subtraheras. Division eller multiplikation får däremot inte förekomma oavsett talens storlek. Vid enstaka förseelser brukar verket utfärda en varning. Upprepade förseelser kan leda till beslut om förverkande av spelmaterial, vite eller spelförbud i upp till fem år.Huvudräkning = spela på fel sätt. Rollspelsverket är tydliga med att om inte tabeller används korrekt hotas spelets integritet.
Om jag inte missminner mig anger rollspelsverkets föreskrifter att huvudräkning är godtagbart så länge det är ental som adderas eller subtraheras. Division eller multiplikation får däremot inte förekomma oavsett talens storlek. Vid enstaka förseelser brukar verket utfärda en varning. Upprepade förseelser kan leda till beslut om förverkande av spelmaterial, vite eller spelförbud i upp till fem år.
Varje gång jag hört (eller ingått i) BRP-diskussioner kring en ny utgåva har det alltid varit "alltså, vi skulle ju egentligen vilja bli av med motståndstabellen, men..."Fast motståndstabellens chanser är förstås lätta att räkna fram i huvet.
Den är säkert bra för folk som inte räknar så bra. Men vi förstod redan i högstadiet hur den funkar och slutade titta i den.Varje gång jag hört (eller ingått i) BRP-diskussioner kring en ny utgåva har det alltid varit "alltså, vi skulle ju egentligen vilja bli av med motståndstabellen, men..."
Fast motståndstabellens chanser är förstås lätta att räkna fram i huvet.
Forumet borde sälja påslakan, örngott och exklusiva ylleplädar med motståndstabellen på.Motståndstabellen är 100% ett konsthantverk, eller en fysisk manifestation av gudomlig matematisk rollspelsk balans, som skall avnjutas på samma sätt som en ortodox kristen förhåller sig till en ikon.
JAForumet borde sälja påslakan, örngott och exklusiva plädar med motståndstabellen på.
Fummeltabellen i tidiga dod.
Det är så fint att man när det är svårt och det inte går så bra med mitt projektilvapen så träffar man en vän.
Nån att snacka med och som kanske tar hand om en.
Det kortet fanns. Avsikten var förstås att man tappade nästa turn. Det var helt obalanserat bra redan då.Påminner mig om att det finns ett rykte (?) att det i Magic the Gatherings barndom skulle funnits ett kort som sa "Opponent loses next turn." Det är ju väldigt bra med ett kort som göra att motståndaren förlorar per automatik.

Det där är en hemmasnickrad Time Ealk som inte existerar i verkligheten. I ingen version har den haft den texten.Det kortet fanns. Avsikten var förstås att man tappade nästa turn. Det var helt obalanserat bra redan då.
View attachment 27978

Min nominering får bli en av träfftabellerna från Michael Peterséns ALTERNATIVT STRIDSSYSTEM till Mutant ur ZONEN i Sinkadus #3 (s.30).
View attachment 27986
Detta känns jättemycket som ett custom card...!Det kortet fanns. Avsikten var förstås att man tappade nästa turn. Det var helt obalanserat bra redan då.
View attachment 27978