Äventyrsspels bästa tabell. Nomineringstråd

Huvudräkning = spela på fel sätt. Rollspelsverket är tydliga med att om inte tabeller används korrekt hotas spelets integritet.
Om jag inte missminner mig anger rollspelsverkets föreskrifter att huvudräkning är godtagbart så länge det är ental som adderas eller subtraheras. Division eller multiplikation får däremot inte förekomma oavsett talens storlek. Vid enstaka förseelser brukar verket utfärda en varning. Upprepade förseelser kan leda till beslut om förverkande av spelmaterial, vite eller spelförbud i upp till fem år.

Om jag inte missminner mig anger rollspelsverkets föreskrifter att huvudräkning är godtagbart så länge det är ental som adderas eller subtraheras. Division eller multiplikation får däremot inte förekomma oavsett talens storlek. Vid enstaka förseelser brukar verket utfärda en varning. Upprepade förseelser kan leda till beslut om förverkande av spelmaterial, vite eller spelförbud i upp till fem år.

Då har jag nog otaliga livstiders spelförbud efter att ha spelat Phoenix Command i många år i min ungdom.

Fast motståndstabellens chanser är förstås lätta att räkna fram i huvet.
Varje gång jag hört (eller ingått i) BRP-diskussioner kring en ny utgåva har det alltid varit "alltså, vi skulle ju egentligen vilja bli av med motståndstabellen, men..."

Varje gång jag hört (eller ingått i) BRP-diskussioner kring en ny utgåva har det alltid varit "alltså, vi skulle ju egentligen vilja bli av med motståndstabellen, men..."
Den är säkert bra för folk som inte räknar så bra. Men vi förstod redan i högstadiet hur den funkar och slutade titta i den.

Motståndstabellen är 100% ett konsthantverk, eller en fysisk manifestation av gudomlig matematisk rollspelsk balans, som skall avnjutas på samma sätt som en ortodox kristen förhåller sig till en ikon.
Forumet borde sälja påslakan, örngott och exklusiva ylleplädar med motståndstabellen på.

Last edited:
Får man svara hela Tabellhäftet till Nya Mutant? Tror att det var i tabellen för automateld som jag för första gången i mitt nioåriga liv stötte på termen "lathund". Det liksom skar sig mot allt det andra blodhäftiga och känns fortfarande som ett oerhört märkligt och allmänt malplacé ord oavsett sammanhang.

Fummeltabellen i tidiga dod.
Det är så fint att man när det är svårt och det inte går så bra med mitt projektilvapen så träffar man en vän.

Nån att snacka med och som kanske tar hand om en.

Attachments

• Screenshot_20260130_095319_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20260130_095319_Samsung Notes.jpg
    55.7 KB · Views: 13
Fummeltabellen i tidiga dod.
Det är så fint att man när det är svårt och det inte går så bra med mitt projektilvapen så träffar man en vän.

Nån att snacka med och som kanske tar hand om en.

Man måste ju ändå säga att det är ett väldigt sympatiskt spel.

Påminner mig om att det finns ett rykte (?) att det i Magic the Gatherings barndom skulle funnits ett kort som sa "Opponent loses next turn." Det är ju väldigt bra med ett kort som göra att motståndaren förlorar per automatik.

Påminner mig om att det finns ett rykte (?) att det i Magic the Gatherings barndom skulle funnits ett kort som sa "Opponent loses next turn." Det är ju väldigt bra med ett kort som göra att motståndaren förlorar per automatik.
Det kortet fanns. Avsikten var förstås att man tappade nästa turn. Det var helt obalanserat bra redan då.

1769820837420.png

Det kortet fanns. Avsikten var förstås att man tappade nästa turn. Det var helt obalanserat bra redan då.

View attachment 27978
Det där är en hemmasnickrad Time Ealk som inte existerar i verkligheten. I ingen version har den haft den texten.

Däremot så fanns det ett kort under speltestningen av Magic med den texten, som folk konstant missförstod, som eventually blev Time Walk (som lyder "Take an extra turn after this one").
4133.jpg

Jag kanske slog an tonen för den här tråden på ett lite olyckligt sätt.

Det går alltså bra att nominera tabeller som man tycker är bra på riktigt.

Med det sagt: tack för nomineringar av alla fåniga tabeller.

Back