Nekromanti Äventyrsspel

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: I tid och Otid.

På åttiotalet kunde ju glada entusiaster mäta sig med proffsen (blood n' guts) på ett sätt som är omöjligt idag.
Håller med dig här.

På tiden då Spectrumen och C64 regerade, och även senare med Amigan och Atari ST var det fullt möjligt att göra ett spel ensam om man hade en bra ide. De flesta spelen gjordes av en eller ett par personer (däribland praktiskt taget alla klassiker), 4-5 ansågs vara ett stort team. Det behövs helt enkelt inte så mycket folk för att göra ett spel som ska rymmas i 48kB eller 64 kB.

Titta på creditslistan till ett modernt spel. Den är lika lång som en genomsnittlig film. Idag kan det plöjas ner 50 manår i ett spel.

Det är helt enkelt ett större risktagande att göra spel idag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: I tid och Otid.

"Ta till exempel fenomenet Pokémon - Där har du en galen visionär om något. Killen (tänk vad bra det vore om man kom på namn ibland ) som gjorde Pokémon plockade helt enkelt isär en game boy för att se hur den fungerarde, gjorde ett spel och tog upp det till en produktionschef på Nintendo - Vips, där har du en produkt som säljer."

Gameboy är en ganska speciell plattform, jag kan gå med på att spelreglerna är lite annorlunda där. Men nu är ju pokemon typ sju år gammalt, och det var ju ändå massor av Nintendos toppnamn som arbetade med produkten. Det skulle till ett tecknat teveprogram också innan försäljningen satte igång på allvar.

Det senaste suveräna spelet som några glada entusiaster kunde utveckla på egen hand är i mitt tycke Pinball Dreams.

/Rising
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: I tid och Otid.

det var ju ändå massor av Nintendos toppnamn som arbetade med produkten

Som pustade produkten. Pokémon-pappa hade redan gjort det mesta av grovjobbet.

Det skulle till ett tecknat teveprogram också innan försäljningen satte igång på allvar

Inte i Japan där Pokémon sålt bäst.

Det senaste suveräna spelet som några glada entusiaster kunde utveckla på egen hand är i mitt tycke Pinball Dreams

Nu hänger jag i och för sig på för lite programeringssidor för att kunna kontra det där, men jag må säga att intresserade kompisar har introducerat mig till en himla massa feta produkter genom åren. FreeCiv och FreeCraft (min granne har varit med och gjort grafiken) är några ypperliga exempel.

Nu kanske vi skall hejda oss och komma överens om vilken nivå på spel vi pratar om innan vi börjar glida åt olika håll, eller?

/Alexander Gyhlesten
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: I tid och Otid.

Spelen har blivit lättare att tillverka: Det finns mycket mer kunnig personal, bättre/uppdaterade programeringsspråk, bättre program för musik, ljud, bild och så vidare. Det är helt enkelt mycket enklare nuförtiden att slänga ihop spel.

Hmm.. vi börjar komma långt bort från ämnet. Ska bara göra en postning till, rising o troberg har sagt mycket som jag tänkt.

Jag talar om komersiella spel (oftast för PC eller tv-spel).

Bättre och mer kunnig person är precis vad som krävs eftersom det är svårare. Ett jobb som ska göras blir ju inte lättare att utföra om man sätter en välutbildad person på jobbet. Det kanske inte är svårt för honom men det blir inte lättare i sig.

bättre programmeringsspråk? Vilka då? inte har det kommit några nya som folk använder till spelprogrammering de senaste åren va?

Bättre program för ljud och bild. Och kraven har höjts i precis samma takt. Dessutom, som mästare på tekniken i photoshop och 3Dstudio, det blir inte lättare att göra sköna bilder/grafik/ljud för att man har ett bra program.

Slänga ihop ett spel? för typ 3 år sen spikade jag upp utskrifter från Halo-sidan. Nu har spelet kommit ut. Ungefär samtidigt började man prata om WC3. Det kom ut för ett litet tag sedan. Tiderna för att tillverka spel blir bara längre och längre hela tiden.


Nu ska jag prata om rollspel (förlåt arvidos men det är bara en liten metifår). För tjugo år sedan var det ganska enkelt att göra rollspel i sverige. Man slängde ihop några regler baserade på ett annat spel, illustrerade det, la det i en låda, stoppade med tärningar och sålde. Nu är det svårare. Det är svårare eftersom jag inte räknar in spel som finns till exempel här på rollspel.nu och bara består av yrken, raser och stridsregler i begreppet rollspel (som är svårare att tillverka). Räknar man dem så visst, då är det lättare, på samma sätt kan vilken idiot som helst skriva ihop något som skulle klassats som datorspel för tjugo år sedan, men knappast idag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Full Throttle

Den måste nog ha gått mig helt förbi. Vad är detta för spel då?
Du spelar ledaren för ett MC-gäng som blir indragen i en mordskandal i en elakings försök att ta över ett motorcyckelimperium. Otroligt härlig handling, sköna skämt och flertalet alternativa situationer. Du ska till exempel åka motorcyckel och banka ned andra motorcycklister efter en sidoväg för att få tag på de komponenter du behöver för att klara ett par situationer. Då handlar det om vilket vapen du har istället för något annat.

Spelet kan verkligen rekommenderas. Du borde kunna få tag på det i något dammigt hörn någonstans, eller via Internet.

Sådana konsoller använder jag till hundmat...
Hmmm. Tja, som det heter i reklamen: "There is no power greater than X." Dessutom är det den första konsoll jag överlever att ens försöka spela första-persons spel på. N64 kräktes jag på, och analogen till PS2 var ett skämt. Men Halo på Xbox är en ren njutning både i styrning, grafik och spelkänsla.

Och ja, jag har haft andra konsoller. Senast en PS2.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Full Throttle

"Du borde kunna få tag på det i något dammigt hörn någonstans, eller via Internet."

Lättare sagt än gjort faktiskt. Full Throttle är ett spel jag har letat efter hur länge som helst utan att få tag på det. Samma sak med Grim Fandango och Discworld 2 som tycks ha lämnat den här planetens yta. Jag hade kompisar som hade spelen i fråga, men jag umgås inte med dem längre.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: I tid och Otid.

Jag talar om komersiella spel (oftast för PC eller tv-spel).

Då får du ta med i beräkningarna att ett komersiellt spel inte nödvändigtvis behöver vara bra för att sälja.

Det kanske inte är svårt för honom men det blir inte lättare i sig

Öh...jo. Läs vad du skrivit och fundera lite över det så kommer du komma fram ett det självklara svaret på egen hand.

det blir inte lättare att göra sköna bilder/grafik/ljud för att man har ett bra program.

Om programet är bra så blir det mycket enklare. Fråga vilken illustratör som hellst.

Tiderna för att tillverka spel blir bara längre och längre hela tiden.

Vilket oftast beror på att man måste forska fram nya tekniker i en spelprocess. Ta till exempel Final Fantasy 10. Det arbetslaget hade en hel forskningsavdelning under sig som man gav i uppgift att fundera ut nya sätt att hantera olika saker, dessa fick jobba parallelt med programerarna. Hade de gjort det i samma stuk som min favoritdel i serien (FF 7) skulle de redan veta allt som var värt att veta om tekniken och kunna harva ihop spelet på max 6 månader. Vill man så går det.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Full Throttle

Du spelar ledaren för ett MC-gäng som blir indragen i en mordskandal

Ah, det spelet har jag sett på när andra har spelat. Det såg otroligt roligt ut.

Men Halo på Xbox är en ren njutning både i styrning, grafik och spelkänsla

Det roligaste med X-box fans är att det spelet är det enda de tar upp hela tiden, medan PS2 och Gamecube-fans kan ge dig en lista med spel :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: I tid och Otid.

Om programet är bra så blir det mycket enklare. Fråga vilken illustratör som hellst.

Jag råkar vara illustratör. Jag har pysslat med grafik så jag haft koll på några stor program de senaste tio åren ungefär. Tekniken har gått framåt men de hjälper inte till i skapandeprocessen mer nu än då.

Jag förstår att det är lättare att använda photoshop än att klippa ihop bittar i en hex-editor. Men vi har haft helt okej ritprogram och 3Dprogram de senaste 10 åren (och innan dess också).



Överhuvudtaget så pratar vi nog förbi varandra. Jag menar att det är svårare idag att producera mjukvara som folk skulle klassa som ett spel (istället för skit) jämfört med för ett antal år sedan. Jag ska göra det så enkelt som möjligt för dig.

Med svårare menar jag högre svårighetsgrad. Fler ObT6:or om du spelar neogames.

Eftersom folk nu är skickligare kan de ändå klara skivan. Detta är högre FV.

Om ove speltillverkare hade "göra spel FV 8" för tio år sedan. Svårigheten var då Ob3T6. Det var ganska svårt för Ove att lyckas med någonting.
Idag har ove "göra spel 19". Kraven på spel har höjts så svårigheten är Ob4T6. Det är ganska lätt för ove att lyckas med nästan vadsomhelst.

Hela tiden har han haft tillgång till program som gör det enklare att tillverka spel. Men deras bonus har inte förändrats över tiden, de har bara anpassat sig till tekniken.

Eftersom svårigheten har ökat från Ob3T6 till Ob4T6 så anser jag att det är svårare nu. Om alla människor varit spelprogrammerare som ove och ökat i skicklighet som honom så hade det varit lättare, som du tydligen anser.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Full Throttle

"Det roligaste med X-box fans är att det spelet är det enda de tar upp hela tiden, medan PS2 och Gamecube-fans kan ge dig en lista med spel"

Något som varken PS2 eller Gamecube har, men som X-Box har, är STEEL BATTALION. Waha! Jag har inte ens sett själva spelet, men det är bara överflödigt efter att ha sett kontrollen som följer med.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Full Throttle

Det roligaste med X-box fans är att det spelet är det enda de tar upp hela tiden, medan PS2 och Gamecube-fans kan ge dig en lista med spel
Barbarian, Morrowind, UFC: Tapout, Dead or Alive 3, Munch's Oddyssey, Bloodrayne, Halo etc. etc.

Jag nämner Halo eftersom det är det bästa spel jag själv inhandlat till lådan, möjligen förutom The Thing som dock också finns på andra plattformar.

Dessutom: vad är det för fel på att nämna ett väldigt bra spel istället för en lista mediokra?

PS2 har två spel jag saknar sedan jag sålde min egen: GTA 3 och GTA: Vice City. I övrigt är det antingen Japan-spel, plagiat på uråldriga koncept eller mediokert genomförda uppföljare. Metal Gear Solid 2 levde till exempel inte upp till mina förväntningar. Grafiskt bättre, spelmässigt identiskt med föregångaren. Mao: skräp. Det hela görs inte bättre av att det tog EN kväll att klara sig igenom spelet.

Dessutom måste jag upprepa mig: analog-spakarna på Dual Shock 2 kontrollerna är totalt värdelösa. Stela, dåligt grepp och i de flesta spel väldigt dålig kontroll. Xbox kontrollen är måhända stor, men när man vant sig är den långt mycket bättre.

Så du kan ta din lista och gömma den där solen inte lyser, för PS2s tid är förbi i min verklighet.

Det där lät kul när jag skrev det, men jag ber om ursäkt i presumtivt syfte :gremwink:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
ICO

ICO!

ICO ICO ICO ICO ICO!

ICO, ICO ICO...ja, du fattar. Det är snorbra. Räknar du ut PS2:an innan du spelat det dabbar du dig rejält, i min enkla mening.

/Feliath - föredrar egentligen PC och GBA
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: ICO

ICO ingår under devisen "Japan-spel", som är en av anledningarna till att PS2 + Entomophobiac inte längre är lika med sant.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Japan-spel

Aha. Tja, det var svårt för mig att lista ut; kategorin är onekligen en smula luddig :gremgrin:

Vad man uppskattar är förstås en smaksak; jag tyckte bara jag borde nämna det eftersom det spelet är PS2:ans största fördel, i min mening, och det vore synd om du förkastat plattformen innan du provat det.

/Feliath - gillar valfrihet också
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Japan-spel

Aha. Tja, det var svårt för mig att lista ut; kategorin är onekligen en smula luddig
Jo, det kanske är en aning luddigt, men det har fungerat hittills :gremwink:

det vore synd om du förkastat plattformen innan du provat det.
Jag får se. Flera av mina polare har fortfarande PS2, så det är verkligen inte omöjligt att testa det. Men jag är föga imponerad av ryktet spelet fått, eftersom Devil May Cry fick minst lika bra rykte på kortare tid. DMC tyckte jag inte om överhuvudtaget.

Men självklart - valfrihet är bra. Jag säger inte att folk skulle sluta spela PS2; jag säger att jag HAR slutat spela PS2.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: I tid och Otid.

Jag har pysslat med grafik så jag haft koll på några stor program de senaste tio åren ungefär

Utmärkt, då vet du säkert att det är enklare att hantera senaste versionen av Photoshop och att man kan göra smäckrare saker med just den versionen än 2.5, eller hur?

Om man jämför vad man kunde göra med 2.5:an och vad man kan göra med dagens Photoshop känns det som begränsningarna man hade när man jobbade förr har försvunnit och man har lättare, smidigare och framförallt enklare vägar att gå när man jobbar nu.

de har bara anpassat sig till tekniken.

På sätt och vis har du rätt, men då pratar vi om 25%. Anpassningen till tekniken ligger först och främst i formatet (låt oss säga: Det fanns ingen chans att kunna programera spel till X-box för 5 år sedan i och med att man inte visste hur formatet var då) det tillverkas i, resten är ren forskning på det området man vill uppnå och inget annat.

Ponera detta: Skulle Square ha det lättare eller svårar idag att utifrån sina kunskaper tillverka ett till Final Fantasy spel?

Eftersom svårigheten har ökat från Ob3T6 till Ob4T6 så anser jag att det är svårare nu

Vad är det som har blivit svårare?

som du tydligen anser.

Självklart anser jag det. Det är ju solklart.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Full Throttle

Barbarian, Morrowind, UFC: Tapout, Dead or Alive 3, Munch's Oddyssey, Bloodrayne, Halo etc. etc.

Morrowind - Finns på PC. Är bättre där dessutom.
UFC - Finns även på Gamecube.
Bloodrayne - Finns till andra konsoler.
Dead or Alive 3 - Två:an är mycket bättre. Är på PS2 :gremwink:

vad är det för fel på att nämna ett väldigt bra spel istället för en lista mediokra?

Inget. Har dessutom inte gett dig någon lista ännu.

Dessutom måste jag upprepa mig: analog-spakarna på Dual Shock 2 kontrollerna är totalt värdelösa

Finns bättre kontroller till konsolen.

Xbox kontrollen är måhända stor, men när man vant sig är den långt mycket bättre

Till exempel min flickvän kan inte använda kontrollerna för att hennes händer är för små. Om hon skulle vilja spela X-box skulle vi vara tvugna att importera kontroller ifrån japan (1500 spänn sist jag kikade). Låter det som en schysst deal? Hellre ser jag att en kontroll är spelbar än att den inte är det.

Så du kan ta din lista och gömma den där solen inte lyser

Okej, jag har ju inte gett dig någon än, men det blir nog säkert bra när det väl kommer :gremwink:

Mitt intryck av Xboxen är inget bra. En liten lista:

För det första så snodde konsolen Shenmue ifrån Dreamcasten i Europa och USA, så det blev dyrt att importera det. Jag tyckte det var lite småhemskt gjort i och med att Shenmue skulle släppas till Dreamcast även här, men Microsoft ville annat. Surt sa räven. Där kom 100,000-tals fans i europa och USA i kläm.

För det andra kan jag spela de bästa titlarna till maskinen på PC. Sant tyvärr. Det enda jag känner att jag missar är Halo och det kan jag klara mig utan.

För det tredje har de inga ägande rollspel. Inga som hellst faktiskt. Och det är först och främst rollspelen jag vill spela i och med att företagen som gör spelen har slutat eller har aldrig gjort rollspel till PC:n.

För det fjärde är lådan ful. så otroligt ful. Okej, PS2 är inget vidare den heller. Men, ett rosa Gamecube äger.

För det femte behövdes inte Xboxen i tvspelsvärlden. That´s a fact.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Japan-spel

Jo, det kanske är en aning luddigt, men det har fungerat hittills

Räknas Dead or Alive dit? :gremwink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: I tid och Otid.

Jag måste nog hålla med snögubben här. Att göra ett kommersiellt datorspel idag kräver mycket mer än på C64:ans tid - alltså högre svårighetsgrad. Grejen är bara den att kompetensen på området har också ökat, till och med mer än kraven - alltså högre FV.

M a o, för att göra Wizball till C64:an slog man d20+6 och skulle över svårighetsgraden 23. För att göra Final Fantasy femtielva slår SquareSoft d20+34 (med alla modifikationer för stort team, bra utvecklingsverktyg och så vidare) och kommer över 43.
 
Top